شناسهٔ خبر: 67311152 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

سخنان کامل زاکانی در سومین مناظره انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳

سومین مناظره انتخاباتی تلویزیونی نامزد‌های چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری یک تیرماه برگزار شد و هر یک از نامزد‌ها به بیان نقطه نظرات و برنامه‌های خود برای مدیریت کشور در زمینه مسائل فرهنگی و اجتماعی پرداختند.

صاحب‌خبر -
 
خبرگزاری میزان - سومین برنامه مناظره با موضوع «مسائل فرهنگی و اجتماعی» در فاصله هفت روز تا برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، جمعه یک تیرماه برگزار شد.
سومین مناظره انتخاباتی نامزد‌های چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با حضور آقایان مسعود پزشکیان، مصطفی پورمحمدی، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی، سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی و محمدباقر قالیباف برگزار و از شبکه‌های یک، سلامت، جام جم و العالم به صورت زنده پخش شد.
 
شش نامزد انتخابات ریاست جمهوری در این مناظره که موضوع کلی آن «فرهنگی و اجتماعی» بود به ارائه دیدگاه‌های خود و نقد و بررسی رویکرد‌های دیگر نامزد‌ها پرداختند که در ادامه متن کامل صحبت‌های سید علیرضا زاکانی در پاسخ به سوالات کارشناسان را مشاهده می‌کنید.

اولین بخش از برنامه مناظره با موضوع «سبک زندگی» و سرفصل‌هایی از جمله تحکیم بنیان خانواده، افزایش نرخ موالید و کاهش‌های آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی مطرح شد که در این مناظره برای اعتلای سبک زندگی ایرانی و اسلامی و ارتقا هویت و اعتماد به نفس ملی هدفگذاری شد.

پرسش مردمی: من از رئیس جمهور آینده سوالم این است که من که شاغل هستم و بچه کوچک دارم برای مهد‌های کودک ارزان قیمت و مناسب چه برنامه‌ای دارند؟

پرسش مردمی: من سوالم از رئیس جمهور آینده این است که برای آینده جوانان چه برنامه‌ای دارند برای ازدواجشان حتی برخی از جوانانی که الان وضع مالی خوبی دارند، ولی تمایلی برای ازدواج و تشکیل خانواده ندارند؟

پرسش مردمی: الان ما اعتراض داریم نسبت به این وضعیت، ما باید چطور اعتراضمان را نشان بدهیم که جز اغتشاشات نشان ندهد و به حقمان هم برسیم؟

لیلا مجدانی کارآفرین و جامعه شناس زنان: مظاهر آسیب‌های سبک زندگی را در جامعه امروز چه مواردی می‌بینند و آیا راهکار‌هایی برای این آسیب‌ها دیده‌اند در برنامه‌هایشان و اگر دیده‌اند راجع به این توضیحاتی ارائه بدهند؟

سمیرا فتح اللهی مدیر کانون جوانی جمعیت: حل مسئله آمار بالای سقط جنین در کشور را از راهکار‌های اصلی حل مشکل جمعیت در کشور می‌دانید؟ و برای حل آن راهکار و پاسخی را در نظردارید؟

فاطمه رحمانی فعال حوزه زنان: شما به عنوان نامزد ریاست جمهوری در مقابل پدیده بی‌حجابی غیر از رویکرد و راهکار فرهنگی چه راهکار دیگری را مد نظرتان است؟

سوال: در این بخش نامزد‌های محترم به این سوالات پاسخ خواهند داد که برنامه شما برای کاهش آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی به ویژه در حوزه سبک زندگی و تقویت سرمایه اجتماعی مانند خانواده افزایش نرخ ازدواج و جمعیت چیست؟ جناب آقای زاکانی فرصت ۴ دقیقه‌ای جناب عالی از حالا شروع شد؟

حجاب هم شرعی است هم قانونی است

علیرضا زاکانی، نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری در ابتدای سخنان خود گفت: بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم عرض سلام و ادب و احترام دارم امام و شهیدان را یاد کنیم که میراث دار اون‌ها هستیم،  این ایام شهادت شهید چمران هست سالگردش درود به این شهید بزرگوار می‌فرستیم همچنین من تبریک عرض می‌کنم ولادت امام هادی (ع) را دولت خدمت با پیگیری تحقق عدالت و پیشرفت در کشور اساسش را اجرای قانون اساسی گذاشته خیلی از حرف‌هایی که زده می‌شود جنبه شعاری دارد، اما اسلام جایگاه رفیع زن و دختر را آن گونه قرار داده که زن و دختر یک فرصت هستند مسئله نیستند کسی بخواهد پیرامونشان بپردازد اون‌ها باید دستگیری کنند نیاز به دستگیری ندارند ما دو بسته خاص را یکی ناظر به سبک زندگی و پاسخ معتبر به نیاز مردم را و دیگری هم ناظر به پیشرفت و آبادانی کشور را در دستور کار گذاشتیم .

در بخش اول که سبک زندگی پاسخ معتبر به نیاز مردم هست سه بخش دارد یکی رفاه هست که ناظر به حوزه یارانه‌ها و توزیع عادلانه اونها، معیشت ناظر به مسکن و اشتغال و سلامت و سایر امور است تا اینها را ما حل نکنیم خیلی جا‌ها گیر اینجاست حرف‌های شعاری و اینها نزنیم، نکته دوم سر فصل تعلیم و تربیت است و ناظر به ازدیاد جمعیت بر محوریت خانواده اینجا هم تکلیف ما معلوم است که باید چه کار‌های اساسی را ما انجام بدهیم و دنبال بکنیم که زن در کنار همسری و مادری بتواند پیشتازی عرصه اجتماعی را داشته باشد و اون دغدغه‌ای است که رهبر معظم انقلاب از دولت خواستند و دولت مکلف است که این مسیر را برود خانواده یک خانواده منفعل نیست در نظام اسلامی یک سلول کنش‌مند است که هم کنشگری می‌کند هم دیگران رو به کنش واد می‌دارد این خیلی متفاوت است.

از نگاهی که ما به خانواده داریم و به او می‌خواهیم یارانه و اعانه بدهیم نه تو بسته رفاه مشکلات و گره زندگی مردم باید باز شود در حوزه تعلیم و تربیت و حوزه تقویت جمعیت و محور خانواده قراردادن یک بسته‌ای از اقدامات و اساس باید صورت بگیرد که دغدغه همین همشهریان عزیز هم بود قسمت سوم ناظر به ارتقای آزادی، امنیت و حفظ حریم مردم است این یک نکته‌ای است واقع امرش ما نگردیم توی این‌ور، اون‌ور ببینیم که چه کسی چه حرف خوبی و چه چیزی زده که بیاییم  تکرار بکنیم امام رحمت الله علیه در دهه شصت یک بیانیه هشت ماده‌ای صادر کرد حریم خصوصی را از حریم عمومی جدا کرده تو حریم خصوصی هیچ کس حق ندارد دخالت کند.

بزرگ‌ترین نکات را راجع به حریم خصوصی گفته، گفته اگر رفتی به خاطر موضوعی یک جنبه مجرمانه دیگه‌ای اونجا دیدی، دیدی اعتیاد  است و چه حق ندارید برداری حق نداری بیایی بگویی ما کجا داریم، دنبال چی می‌گردیم در حوزه اجتماع هم موضوع، موضوع حریم عمومی است در حریم عمومی قانون حاکم است نظم عمومی حاکم است قواعد خودش رو دارد ناظر به خود حجاب که می‌فرمایند من خواهش می‌کنم دوستان صریح صحبت بکنند تا مردم بدانند که چی را دارند انتخاب می‌کنند وعده‌های غیب و ناظر به حجاب، حجاب هم شرعی است هم قانونی است، اما نوع مواجهه با بی حجابان جز از طریق احترام و مواجه درست قانونی میسر نیست احترام،  احترام، احترام.

سوال: نوبت اول از مرحله اول پشت سر گذاشتیم و در این نوبت نامزد‌های محترم فرصت دارند و به مدت چهار دقیقه نظرات و دیدگاهشان را راجع به نظرات و دیدگاه دیگر نامزد‌ها مطرح بفرمایید جناب آقای زاکانی فرصت چهار دقیقه‌ای جناب عالی از حالا شروع شد؟

 

حل بخش عمده‌ای از  معضلات و مشکلات کشور؛ به دست زنان است

زاکانی: به عنوان یک پدر سه دختر و به عنوان یک همسر؛ عرض می‌کنم جمع بین خانه‌داری، همسری و فرزندآوری و تعلیم و تربیت این فرزند در خانواده، با فعالیت اجتماعی کاملاً شدنی است. من که با دخترانم صحبت می‌کنم، که مشت نمونه خروار است، اینها موضوع‌شان این است که این ظرفیت عظیمی که در جامعه زنان و دختران است، چرا مورد غفلت واقع شده است؟ این حرف اصلی است. آقای پزشکیان و پورمحمدی؛ نکاتی را بیان می‌کنند، دوستان ایشان، حالا مستقیماً حداقل ۳۲ سال کشور دست‌شان بوده، باید پاسخ دهید. دهه ۶۰، دهه ۷۰، ابتدای دهه ۸۰، دهه ۹۰ دوستان شما بودند، باید پاسخ دهید؛ چرا کار نکردید؟ آقای پورمحمدی که بیشتر، چون در دهه ۸۰ هم شریک بوده، لذا می‌خواهم بگویم با فرار رو به جلو که نمی‌شود پاسخ معتبر داد؟ خانم‌ها و دختران؛ فرصت هستند. این فرصت نادیده گرفته شده حتی می‌شود تبعیض مثبت به کار گرفت.

موضوع شایسته‌سالاری است. دولت خدمت، حتماً بیش از دولت‌های قبل از بانوان استفاده خواهد کرد، همان‌طور که ما در شهرداری امروز از همه دوره‌های قبل بیشتر از بانوان استفاده کردیم. یا توجه به بانوان، نکاتی که آقای قالیباف گفتند، امروز در شهرداری تهران ضریب گرفته و چند برابر شده است. حتی فراتر از آن، رفتیم دنبال رأی‌ِ باز‌های زندانی؛ ۶۰۰ رأی باز زندانی خانم ما در حال ارائه خدمت به آنها هستیم. اینها بیرون آمدند، دوباره حیات پیدا کردند. عرضم چیست؟ با موضوع زنان که نمی‌شود شعاری برخورد کرد. زنان امنیت می‌خواهند، هم داخل منزل و هم در اجتماع. زنان نقش می‌خواهند، دختران نقش می‌خواهند. نقش را اگر ندهید؛ کشور متضرر می‌شود. حل معضلات و مشکلات کشور؛ بخش عمده‌ای به دست زنان و دختران عزیز است.

این که امام فرمود مرد از دامن زن به معراج می‌رود، این امر شوخی‌ای نیست. این اعتبار است برای این که من و شما توجه کنیم که هنر نمی‌کنیم میدان دهیم. ما باید برویم این ظرفیت را در خدمت شهر و کشور قرار دهیم و یک الگویی برای جهانیان، لذا باید دقت کرد و موضوع را دنبال کرد. ما هم بین همسری، مادری، فعال اجتماعی و آن الگوی سوم، نه محبوس بودن را می‌پذیریم، نه ابزار بودن را.

ناظر به حوزه سقط جنین هم جنبه اقتصادی است ولی بیشتر جنبه فرهنگی است، ناظر به حوزه آزادی هم که سوال کردند، آزادی حق مردم است، انقلاب اسلامی این آزادی را داده است و این برگرفته از اسلام و مردم سالاری دینی است.

بنده به لطف الهی در تحقق قانون اساسی اصل ۸، اصل ۹ و اصل ۲۵، ۲۶ و  ۲۷ کاری خواهم کرد که با یک نهادینه سازی نوین کارشان تا پای صندوق‌های رای تمام نشود، بلکه بعد از صندوق‌های رای مردم سالاری در حوزه سیاسی اثر اعتماد و نظارت مردم بر مسئولین تشدید پیدا کند و مردم این نشود رای دهند و بروند، نه، این مسئولین هستند رای می‌گیرند به لطف خدا و بعد هم پاسخگوی مردم باید باشند.

نامزد‌ها در این بخش از مناظره برنامه‌های اجرایی خودشان برای پیاده‌سازی این موضوع توضیح دادند.

سوال: فضای مجازی که در جامعه رواج دارد مثل تلگرام و واتساپ عموما محتوای ضد اخلاقی و امنیتی دیده می‌شود برنامه‌شان برای اینترنت ملی و شبکه داخل کشوری چیست؟

رضا الفت نسب، عضو هیئت مدیره کسب و کار‌های مجازی: امروزه نیاز مردم به خرید اینترنتی و استفاده از خدماتی که از کار آنلاین رشد بسیاری زیادی داشته است، چه راهکاری رای نظارت بر فضای مجازی بدون ایجاد محدودیت برای کسب و کار‌های آنلاین دارید؟

احسان شاه قاسمی، عضو هیئت علمی دانشگاه: اینترنت گرچه خطر‌های زیادی را متوجه جامعه ما کرده است هم به لحاظ اقتصادی و هم به لحاظ فرهنگی، اما فرصت‌های خیلی زیادی در اختیار ما قرار داده است، ما ایرانی‌ها همیشه اهل ارتباط بودیم و ارتباط برای ما سودمند بوده است، برنامه‌های کاندید‌ها برای ساماندهی فضای مجازی و بیشینه سازی برای استفاده از فرصت‌هایی که فضای مجازی برای ما فراهم می‌آورد چیست؟

بهاره آروین، عضو هیئت علمی دانشگاه: سیاست شفاف نمایندگان برای مواجه با فیلترینگ به ویژه فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی پرمخاطب چیست و چگونه مردم را از استفاده روزمره و دائمی از فیلترشکن‌ها بی نیاز کنند؟

سید سعید رضا عاملی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی: سواد مجازی، سواد هوش مصنوعی حداقل سه سطح مهم پیدا کرده است، سطح سواد عمومی مجازی، سطح سواد تخصصی مجازی و سطح سواد اختصاصی مجازی، این که بعضی از کاندیدا‌ها صرفا فضای مجازی را بحثش را به فیلترینگ و غیر فیلترینگ تقسیم می‌کنند، به نظر می‌آید به ابعاد موضوع توجه نکردند، ابعاد و جزئیات این سواد را چقدر توجه کردید؟

مجری: سوال اصلی این است که راهکار شما برای استفاده حداکثری از فرصت‌های حوزه فضای مجازی به خصوص در حوزه گسترش شبکه ملی اطلاعات و هوش مصنوعی و همزمان به حداقل رساندن آسیب‌های فضای مجازی چیست؟

این نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری: هیچ ملت و هیچ دولتی نیست که درک درستی داشته باشد و سرزمین خودش را به افکارعمومی خودش را در اختیار بیگانگان قرار دهد هیچ، موضوع فیلترینگ هم از صیانت متفاوت است، صیانت موضوعیت دارد ولی فیلترینگ چیه، این مشخص شود دوستان همین آقایانی که درباره فیلترینگ دارند صحبت می‌کنند آمدند ابتدا بی پروایی کردند

زیرساخت‌های اساسی هوشمندسازی در کشور باید ایجاد شود

امکان ظهور و بروز پیام رسان‌ها را برای ما جوری فراهم کردند که مبتنی بر ضوابط کشورمان نبود. همه دنیا این‌ها هستند ولی ضابطه‌مند دارند استفاده می‌کنند اولین اشکال به همین دوستانی است که ادعای فیلترینگ دارند بعد آمدند یک دکانی باز کردند همین رفیق‌هایی که در ستادهایشان هستند باز کردند فیلترینگ شروع کردند مردم را مزاحمت ایجادکردن کاری ندارد دولت بیاید دنبال بکند قاعده‌مند سرور‌های این‌ها بیاید داخل کشور دیگه فیلتری وجود نخواهد داشت راهش هم همین است اولا، ثانیا ظرفیت‌ها و پیام رسان‌های داخلی را تقویت کردن یک اصل است برای هر کشوری بله مانع آن‌ها نشوید به شرطی که آن‌ها متعهد به قواعد کشور ما بشوند دوستان عزیز هنوز موضوع صیانت و فیلترینگ را یک مقداری باهم خلط می‌کنند اینترنت و فضای مجازی که دیگه الان در زندگی همه است بنده سال ۸۱ سخنرانی داشتم برای هزار و دویست و پنجاه تا مجموعه دانشگاهی گفتم این موهبت است برای چی تازه آن موقع که آن نسل الان نسل کنونی شرایط وجود نداشت گفتم برای این که زمینه ارتباط و تعامل را برقرار می‌کند ما پایمان سست نیست ما پیام قوی برای جهان داریم آن‌ها انقلاب را دارند حصارش در یک حصار قرار می‌دهند این بهترین فرصت برای ماست که پیاممان را برسانیم زمینه کار و تلاش و مسایل اقتصادی است که بیان شد زمینه توسعه دانش و فناوری است گفته شد.

زمینه ایجاد زیرساخت‌های اساسی هوشمندسازی در کشور است، حکمرانی درست است، اصلاً این چه کار دارد به یک پیام رسان برخی از این دوستان دارند این اصلاً یک دنیای دیگر است ما الان در شهرداری از هوشمند سازی داریم استفاده می‌کنیم، کدام یک از دوستان در مجموعه‌هایشان دارند استفاده می‌کنند، ما ناظر به تابلوهایمان، ناظر به هوش مصنوعی، الان در دولت آقای رئیسی توسعه زیرساخت‌های کشور فعال شده سرعت اینترنت تا ۵۰ برابر قرار است بالا برود، اما حکمرانی و شرایطش را که قرار نیست که به بیگانگان بدهیم، از آمریکایی‌ها اقلاً یک چیز یاد بگیریم که به تیک تاک رسیدند محکم ایستادند، ما چرا چیز‌هایی را اینجوری از دیگران یاد نمی‌گیریم.

لذا با شعار نمی‌شود با موضوع برخورد کرد، ناظر به موضوع حجاب بان هم که برادر عزیزم جناب آقای پزشکیان بیان کردند، امیرالمومنین علی علیه السلام فرموده‌اند که دروغ را جدی و شوخی نگیرید خواستید شوخی کنید با بنده یا جدی گفتید اگر جدی گفتید دروغ است، توبه کنید، اگر شوخی کردید که باز آن دنیا ماخذه می‌شوید، حق ندارید جلوی مردم شوخی کنید، لااقل یکم اطلاعاتتان را کامل کنید همین ستادهایتان و عناصری که هستند دارند شما را به سمت قعر چاه می‌برند، خوب نیست، حجاب را جز با گفتگو جز با احترام جز با زمینه رعایت قوانین از مسیر درستش نمی‌شود صیانت کرد و این هم بلوغش برای بانوان و خواهران ما است ممکن است، یک کسی اصلاً مامور باشد که پرده دری کند آن هم قانون و چهارچوبش وجود دارد و بعد هم من یک تشکر کنم از جناب آقای پورمحمدی، چون ناظر به فیلترینگ گفتند، چون بیشترین فیلتر زمان خود ایشان دهه ۹۰ صورت گرفته و خود ایشان هم مسئول بوده راجع به آن هم یکم صحبت کنند با مردم که صداقت داشته باشیم خیلی خوب است. 

سوال: نوبت دوم و نقد نظر دیگر نامزد‌های محترم فرصت ۴ دقیقه‌ای جناب آقای زاکانی بفرمایید؟

زاکانی: توصیه‌ام به آقای پورمحمدی و آقای پزشکیان این است که ستادهایشان را بگویند با هم هماهنگ می‌کنند اقلاً بیانی که می‌خواهند بکنند لااقل آبرویتان را نبرند، با هم نگویند امروز مطرح کنید که این نامزد چیه، آن نامزد چی است، اگر با هم هماهنگ کردید بنده نمی‌گذارم حق مردم را کسی ضایع کند، نه در دفاع مقدس گذاشتم یک جوان بودم حاضر شدم و آنچه که بود را وظیفه‌ام را انجام دادم. نه در دوره دانشجویی گذاشتم کسی حق مردم را بخورد آن موقعی که دولت وقت می‌خواست سیاست زدگی را در دانشگاه‌ها دنبال کند دنبال کردیم با دوستان دانشجویمان، نه در مجلس گذاشتم کسی جیب مردم را بزند در حوزه فساد اقتصادی همان‌هایی که الان در ستاد‌های شما هستند و نه امروز می‌گذارم شما کلاه سر مردم بگذارید، خوب نیست هر کدام ما این جا نشستیم بالقوه رئیس جمهور هستیم این چه نحوه برخورد کردن است؟ چرا عصبانی می‌شوید؟

بنده برنامه‌هایم قوی‌ترین برنامه‌ها است دارم به مردم ارائه می‌کنم مردم باید قضاوت کنند شما هم هنر داشته باشید برنامه‌تان را بگویید چرا تخریب می‌کنید؟ این خیلی بد است آقای پزشکیان به من هم نمی‌خواهد پاسخ بدهید، چون شما خیلی قرآن می‌خوانید، احادیث اهل بیت را می‌خوانید لااقل بنده که شما را می‌شناسم که پایبندی‌تان، پایبندی خوبی است، شما هم آدم با ارزشی هستید ولی کلاه سرتان می‌گذارند همانطور که در مجلس هم با هم همکار بودیم دائما کلاه سر شما می‌گذاشتند ایراد ندارد ولی ناراحت نشوید جواب خدا را بدهید، من می‌گویم دروغ نگویید جواب خدا را بدهید.

پزشکیان: تا آخر می‌مانید دیگه؟

زاکانی: حتماً می‌مانم و نمی‌گذارم شما رئیس جمهور شوید به لطف خدا اگر مردم انشاالله انتخاب کنند رئیس جمهور خواهم شد. نوع مواجهه تان مواجهه غلطی است خیلی زشت است شما با حقایق، با موارد خیلی سطحی برخورد می‌کنید کلی گویی می‌کنید و دائما در موضع مطالبه گری هستید. برنامه ارائه کنید به مردم، بنده می‌گویم مردم سالاری تا پای صندوق نمی‌شود بعدش هم شما باید آزادی داشته باشید برای اصل ۸ مدل ارائه می‌کنم، مردم در حوزه فضای مجازی و اینترنت الان ما در شهرداری داریم کار پیشروانه‌ای را در کشور انجام می‌دهیم و تفاهم کردیم با دولت شهید عزیز رئیسی و مسئولیت پذیرفتیم، شهرزاد را بروید ببینید لااقل بنده حاضر هستم فردا تور بگذارم شما دو بزرگوار ببینید ما چه کار‌هایی کردیم و این نحوه برخورد نحوه خوبی نیست، اگر بنا باشد کسی راجع به فیلتر صحبت کند حتما آقای پورمحمدی نباید صحبت کنند، چون ایشان بیشترین عامل فیلتر در کشور بودند با رفیق هایشان، اما مهم چیست و من هم حرف نادرستی مردم به شما نمی‌زنم لااقل دو دهه است دارم حرف می‌زنم ده‌ها بار رفتم دادگاه هربار سربلند بیرون آمدم نگذاشتم حق شما را بخورند این جا هم نمی‌گذارم، نمی‌گذارم حق شهید رئیسی نابود شود کاری را که آقای روحانی نکرد و زیرساخت‌ها را توسعه نداد این شهید بزرگوار دولتش آمد توسعه داد الان تازه او بدهکار است، چون دست انداز درست کرده؟ اتوبان درست کرده دست انداز دارد؟ لااقل هنر داشت اتوبان درست کرد دست انداز هم به تعبیر جنابعالی و دوستانتان این گونه است، به هرحال می‌خواهم بگویم ناراحت نشوید با هم گفتگو کنیم امروز هم موضوع فرهنگی است و بنا است که در موضوع فرهنگی با هم و شب عید هم است ناراحت نشویم به هر حال آقای پور محمدی بگوید سال ۹۲ تا ۹۶ این پیام رسان‌های خارجی این چندتایی که فیلتر کردند نقش ایشان در آن چه بوده است که مردم اقلا بدانند، یا ایشان از گذشته اش توبه کرده که بعید می‌دانم یا نه به یک چیزی رسیده است لذا با هم گفتگو کنیم، اخلاقا به هم احترام بگذاریم و پاسخ هم را بدهیم، ممنون.

مجری: محور مهم در این مرحله از مناظره؛ سیاست‌گذاری در حوزه تولیدات فرهنگی و هنری است. در برنامه پنج ساله هفتم؛ هدف‌گذاری شده برای اعتلای فرهنگ عمومی، ارتقای هویت ملی، روحیه مقاومت و تحکیم سبک زندگی اسلامی- ایرانی، ضمن افزایش ۲۵ درصدی نرخ رشد متوسط مؤسسات فرهنگی و هنری، باید هر سال ۲۰ فیلم سینمایی فاخر هم تولید شود. نامزد‌ها در این مرحله از برنامه مناظره، برنامه‌های اجرایی خود را برای پیاده‌سازی این موضوع ارائه خواهند کرد.

 

موضوع بیمه هنرمندان و صندوق اعتباری هنر در دولت خدمت دنبال خواهد شد

زاکانی: مجدد عرض سلام و ادب و احترام و تبریک را دارم خدمت همه مردم عزیز. بنده ناظر به کارنامه خودم در همین مدت، می‌توانم مواردی را ذکر کنم و این را تطبیق دهم به کاری که آینده می‌خواهم انجام دهم، معتقدم که سیاست گذاری فعال و حامی این وظیفه دولت است نه اعمال سلیقه فرهنگی و محدود که با شرایط و اقتضائات فرهنگی در مخالفت باشد.فرهنگ مثل یک هوا می‌ماند، سبب حیات خواهد شد، به تبع دولت خدمت، دولتی است که حامی مردم در تولیدات درست فرهنگی و هنری است، ذائقه مردم هم یک ذائقه کاملا معلومی است، این جور نیست که یک عده برای مردم ذائقه تعریف کنند.ما این بی بدن را که فیلمش را پارسال سازمان فرهنگی شهرداری ساخت این تا امروز پرفروش‌ترین فیلم اجتماعی کشور شده است، بی نظیر است نسبت به گذشته، خوب مردم دارند می‌بینند، هنرمند است که بازی می‌کند، ما حدود دو هزارتا صندلی احیا کردیم و الان ۵ هزار و ۵۰۰ صندلی سینمایی داریم و هزارتا دیگر داریم درست می‌کنیم که برای جشنواره برسانیم که برای کل کشور باشد، توسعه زیرساخت‌های فرهنگی یک امر جدی است.

اقتصاد فرهنگ را باید دقت کرد، هم افزایش تولیدات پرمحتوای داخلی و هم صادرات آن را باید مدنظر قرار داد، موضوع هنرمندان و بیمه هنرمندان و توجه به هنرمندان و صندوق اعتباری هنر یک امری است که در دولت خدمت به جد دنبال خواهد شد، جلوگیری از مداخله دستگاه‌های غیر متخصص، هر چیزی دستگاه خودش را دارد و تداخل در کار‌های ممکن است که نه قطعا آسیب می‌زند، به تبع توجه به زیرساخت‌های فرهنگی و توجه به نشاط اجتماعی و توجه به حوزه فیلم، سینما، انیمیشن، حوزه کتاب، کتابخوانی، ویدئویی‌ها؟ و حقوق مالکیت‌هایی که دارند موضوعات متعددی است که باید مورد دقت قرار بگیرد و بشود ان شاءالله یک کار بزرگ و اساسی به لطف الهی انجام داد؛ لذا موضوع فرهنگ و موضوع کتاب و کتابخوانی امری است که اگر ملتی که با او آشنا شد و بر آن منوال حرکت کرد، آینده خودش را به بهترین نحوی بر تجارب پیشینیان بسازد، من همین جا دو تا کتاب معرفی می‌کنم خدمت سرورانم، یک کتاب راجع به دغدغه‌های فرهنگی فرمایشات مقام معظم رهبری است، علاقه دارم این را امشب تقدیم آقای پزشکیان کنم که این را آقای پزشکیان بخوانند و ببینند که چه نکاتی این جا بیان شده است، نکته دوم کتاب بسیار جالبی است، چون من فرصت نمی‌کنم راجع به دوره سیاه هشت ساله آقای روحانی صحبت کنم این جا، این کتاب سال‌های بنفش ۲ هزار و ۹۲۰ روز عملکرد دولت یازدهم و دوازدهم است، این را دوستان مراجعه کنند فاجعه اتفاق افتاده را می‌فهمند و بعد دعوت دوستان را برای رجوع به آن ایام در نظر بگیرند و از آن سیاه چاله‌ای که دوستان دوست دارند ما را به آن برگردانند، پرهیز دهند.

نکته آخر بنده، بنده خدا هستم، یک نفر هستم از ملتم، نه خدا هستم و نه ملتم، اما این که دوران گذشته است که کسی عکس ما را بکشد و کلمه ما را در جامعه تصویر بدهد، مردم آگاه هستند، مردم بصیرت دارند، مردم که کلاه سرشان نمی‌رود که ما این جا فقط معترض و معترض، درست نیست، مردم با سواد و محترم هستند، توهین به سواد و بصیرت مردم نکنیم.

مجری: در نوبت دوم فرصت نقد نظر دیگر نامزد‌ها از سوی هر یک از نامزد‌ها فراهم است به مدت ۴ دقیقه آقای زاکانی شروع شد.

 

ایجاد سازوکار‌ها و فناوری‌های جدید برای تفریح و شادی مردم در دولت خدمت 

زاکانی: امروز روز تبلیغ هم است و تبلیغ و اطلاع‌رسانی دینی است و به همه مبلغین در سراسر کشور بنده تبریک عرض می‌کنم و یاد و خاطره مبلغان شهید را گرامی می‌دارم موضوع مردم سالاری دینی که انقلاب اسلامی به ما هدیه داد فقط در حوزه سیاست خلاصه نمی‌شود آن هم تا پای صندوق رای این باید عمق پیدا کند و در حوزه فرهنگ و اجتماع و اقتصاد هم عملاً ما مشارکت مردم را ببینیم لذا دولت خدمت دولت حامی است دولت حامی در جهت ایجاد بستر و فضای مناسب فرهنگی است ما در حوزه فرهنگ توجه به حلقه‌های میانی و دقت در ایجاد سازوکار‌ها و فناوری‌های جدید برای تفریح و شادی برایمان موضوعیت دارد لذا شما در این دو سال و اندی می‌بینید که چطور شادی‌های میلیونی در تهران و بعد در سراسر کشور دارد رقم می‌خورد در تعداد مختلف این یک جنس فناوری است که حلقه‌های میانی کنار هم نشسته‌اند به طبع ما هم وظیفه داشته‌ایم حمایت کردیم.

همچین اتفاق‌های فاخری دارد می‌افتد یا در حوزه تعلیم و تربیت ما عملاً مجموعه زیرساخت‌های خودمان را فرهنگسرا و امکانات خودمان را برده‌ایم پشت سر مدرسه قرار داده‌ایم پشت سر مسجد قرار داده‌ایم و داریم به آنها خدمت ارائه می‌کنیم و آنها می‌آیند مدارس می‌آیند و دانش آموزان می‌آیند از ما خدمت می‌گیرند و یک پیوستگی جدی و اساسی را داریم دنبال می‌کنیم یا در سایر حوزه‌ها لذا واقع امرش باید به فرهنگ به عنوان مدار سایر نظامات توجه کرد و تعلیم و تربیت را به عنوان یک پیشران پذیرفت و بر مدار تحولات و جهش‌هایی که برای جامعه بنا است رقم بخورد از ابزار‌ها و عناصر فرهنگی استفاده کرد قالب‌هایی که در قالب فیلم سریال نمایش‌های خانگی و سایر قالب‌ها کتاب کتابخوانی و موضوعات مختلف دارد مطرح می‌شود این نیاز به یک حمایت جدی و اساسی دارد، چون هم این کمک می‌کند به ظرفی که می‌تواند به بهترین وجهی پیام را منتقل کند و پیام را اثرگذار کند.

و هم می‌تواند ماندگاری پیام را و عمق بخشی به پیام را بیشتر بکند و هم می‌تواند یک نشانگاه باشد و آینده این کشور را که هست برای آینده بتواند توسعه و رقم بزند و پیام کشور را به سایر اقصی نقاط جهان به بهترین وجهی منتقل بکند و برای دیگران هم شناسنامه برای خود کشور باشد یعنی شما به آثار فرهنگی گذشته که نگاه کنید شناسنامه تمام عیار آن دوران را در این آثار هنری ملی و دینی می‌بینید و می‌تواند اسباب رشد جامعه شود یعنی به بهترین نحو می‌شود این کار را کرد لذا باید به اصحاب هنر احترام گذاشت به اصحاب فرهنگ احترام گذاشت همه ظرفیت‌ها را بسیج کرد نه به این عنوان که آنها محتاج به بسیج ظرفیت‌های ما هستند بلکه به این عنوان که ما محتاجیم به آنها برای اینکه بتوانیم بیشترین اثر و بیشترین تحول و بیشترین همکاری و همیاری مردم را داشته باشیم و در این مسیر بتوانیم با مشارکت همه گام‌های بلندی را برای صلاح و آبادانی برداریم.

سوال: به این ترتیب به پایان مرحله سوم و مجموع مراحل سه‌گانه رسیدیم ما در مجموع در سه مرحله برنامه سوم مناظره در مرحله اول به موضوع سبک زندگی پرداختیم در مرحله دوم به موضوع حکمرانی فضای مجازی و در مرحله سوم راجع به تولیدات فرهنگی و هنری صحبت کردیم و نامزد‌های محترم در زمان‌های مقرر ضمن بیان دیدگاه‌ها و نظرات خودشان راجع به دیگر دیدگاه‌ها این فرصت را داشتند که نظرات خودشان را اعلام بفرمایند.

 

در طرف درست تاریخ ایستاده ام و حق خواه مردم خواهم بود

زاکانی: بسم‌الله الرحمن الرحیم مردم عزیز، بانوان گرامی، دختران خوب، پسران عزیز و مردان و قهرمانان و پیشکسوتان و جهان‌دیده گان این مرز بوم واقعاً اگر دوستان عزیز امروز به برخی از نکات اشاره نمی‌کردند بنده این آخر را جور دیگر جمع بندی می‌کردم، اما خدمت شما عرض می‌کنم که کارنامه بنده معلوم است بیش از چهل و پنج سال از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گذرد و در عصر انقلاب که یک نوجوان بودیم و بعد هم در همه ادوار مختلف تا امروز بنده پاسخگوی کار‌های خودم هستم و به لطف خدا در طرف درست تاریخ ایستادم در تمام فراز و نشیب‌های گذشته که هر کجا ابهام داشتند بپرسند بنده توضیح بدهم به مردم لذا چیزی نیست که بخواهم پنهان کنم و مشهورم به اینکه در حق خواهی جوری حرکت می‌کنم که مخالفین بعضاً پناه می‌آورند و حقوقشان را استیفا می‌کنند.

شاید نام بردن خوب نباشد ولی جناب پزشکیان از بعضی افراد ستاد خودش می‌توانند بپرسند که وقتی بعضی جا‌ها بنا بود اجحاف برخی‌ها شود آمدند سراغ بنده و بنده حقوقشان را استیفا کردم با اینکه از جناح بنده نبودند حسب ظاهر یا در مقابل جایی که در جناح بنده و جناح دوستان اطرافیان ما اشکال پیش آمد معتقد بودم که دو برابر باید با این دوستان و اطرافیان برخورد کنیم برای چی برای اینکه این پرچم و این علم آسیب نخورد لذا پیشینه مشخص است و بنده پاسخ‌گو هستم برای روز روز هایش در این بیش از چهل و پنج سال نکته دوم نسبت به امروز کشور به لطف الهی اشراف و وقوف دارم و برنامه تحول دارم و از بیان آن هم ابایی ندارم با صدای رسا بیان می‌کنم در بین کارشناسان مطرح می‌کنم و به اعتبار کارشناسان مثلاً در همین حوزه اقتصادی دوستان کارشناس بعد از جلسه‌ای که ما در میز اقتصادی بود، یکی به من فرمود، این نکاتی که شما گفتید، نکاتی است که کشور را متحول می‌کند. بله کشور نیاز به تحول دارد.

لذا با مردم صحبت می‌کنم و می‌گویم که دل‌ها هم دست خداست. یادم هست قبل از عملیات خیبر یک فرمانده خوبی داشتیم به نام عبدالله نوریان، این در دوکوهه نشسته بود داشت اسم می‌نوشت، ما آن موقع تخریب بودیم، به او رجوع کردم، چون ما برای عملیات همه را نمی‌فرستادند، رجوع کردم گفتم حاج عبدالله چه کار می‌کنی؟ آقای حق‌شناس گفته بود که این عبدالله به مقام کشف و شهود رسیده، ما جمع‌مان؛ وام‌دار این افراد هستیم. بعد خندیدم و گفتم حاج عبدالله چه کار می‌کنی؟ گفت چه کار می‌کنم؟ گفتم داری اسم می‌نویسی برای این که بفرستی عملیات؟ گفت بله، گفتم اسم من هم بنویس. گفت چرا به من می‌گویی؟ گفتم به چه کسی بگویم؟ گفت برو به خدا بگو، قلب من دست خداست. قلب مردم باید ما توجه کنیم، دست خداست. بله مردم به گذشته ما نگاه کنند، به برنامه‌های ما دقت کنند، اما نهایت امر، ان‌شاءالله آن چه که خیر و صلاح این کشور است و آن چه که آینده این کشور را برای همین زنان، دختران، پسران و مردان فراهم می‌کند، به نیکی رقم خواهد خورد و کشور ما بر بام جهان خواهد نشست. 

انتهای پیام/

خبرگزاری میزان - سومین برنامه مناظره با موضوع «مسائل فرهنگی و اجتماعی» در فاصله هفت روز تا برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، جمعه یک تیرماه برگزار شد.
سومین مناظره انتخاباتی نامزد‌های چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با حضور آقایان مسعود پزشکیان، مصطفی پورمحمدی، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی، سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی و محمدباقر قالیباف برگزار و از شبکه‌های یک، سلامت، جام جم و العالم به صورت زنده پخش شد.
 
شش نامزد انتخابات ریاست جمهوری در این مناظره که موضوع کلی آن «فرهنگی و اجتماعی» بود به ارائه دیدگاه‌های خود و نقد و بررسی رویکرد‌های دیگر نامزد‌ها پرداختند که در ادامه متن کامل صحبت‌های سید علیرضا زاکانی در پاسخ به سوالات کارشناسان را مشاهده می‌کنید.

اولین بخش از برنامه مناظره با موضوع «سبک زندگی» و سرفصل‌هایی از جمله تحکیم بنیان خانواده، افزایش نرخ موالید و کاهش‌های آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی مطرح شد که در این مناظره برای اعتلای سبک زندگی ایرانی و اسلامی و ارتقا هویت و اعتماد به نفس ملی هدفگذاری شد.

پرسش مردمی: من از رئیس جمهور آینده سوالم این است که من که شاغل هستم و بچه کوچک دارم برای مهد‌های کودک ارزان قیمت و مناسب چه برنامه‌ای دارند؟

پرسش مردمی: من سوالم از رئیس جمهور آینده این است که برای آینده جوانان چه برنامه‌ای دارند برای ازدواجشان حتی برخی از جوانانی که الان وضع مالی خوبی دارند، ولی تمایلی برای ازدواج و تشکیل خانواده ندارند؟

پرسش مردمی: الان ما اعتراض داریم نسبت به این وضعیت، ما باید چطور اعتراضمان را نشان بدهیم که جز اغتشاشات نشان ندهد و به حقمان هم برسیم؟

لیلا مجدانی کارآفرین و جامعه شناس زنان: مظاهر آسیب‌های سبک زندگی را در جامعه امروز چه مواردی می‌بینند و آیا راهکار‌هایی برای این آسیب‌ها دیده‌اند در برنامه‌هایشان و اگر دیده‌اند راجع به این توضیحاتی ارائه بدهند؟

سمیرا فتح اللهی مدیر کانون جوانی جمعیت: حل مسئله آمار بالای سقط جنین در کشور را از راهکار‌های اصلی حل مشکل جمعیت در کشور می‌دانید؟ و برای حل آن راهکار و پاسخی را در نظردارید؟

فاطمه رحمانی فعال حوزه زنان: شما به عنوان نامزد ریاست جمهوری در مقابل پدیده بی‌حجابی غیر از رویکرد و راهکار فرهنگی چه راهکار دیگری را مد نظرتان است؟

سوال: در این بخش نامزد‌های محترم به این سوالات پاسخ خواهند داد که برنامه شما برای کاهش آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی به ویژه در حوزه سبک زندگی و تقویت سرمایه اجتماعی مانند خانواده افزایش نرخ ازدواج و جمعیت چیست؟ جناب آقای زاکانی فرصت ۴ دقیقه‌ای جناب عالی از حالا شروع شد؟

حجاب هم شرعی است هم قانونی است

علیرضا زاکانی، نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری در ابتدای سخنان خود گفت: بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم عرض سلام و ادب و احترام دارم امام و شهیدان را یاد کنیم که میراث دار اون‌ها هستیم،  این ایام شهادت شهید چمران هست سالگردش درود به این شهید بزرگوار می‌فرستیم همچنین من تبریک عرض می‌کنم ولادت امام هادی (ع) را دولت خدمت با پیگیری تحقق عدالت و پیشرفت در کشور اساسش را اجرای قانون اساسی گذاشته خیلی از حرف‌هایی که زده می‌شود جنبه شعاری دارد، اما اسلام جایگاه رفیع زن و دختر را آن گونه قرار داده که زن و دختر یک فرصت هستند مسئله نیستند کسی بخواهد پیرامونشان بپردازد اون‌ها باید دستگیری کنند نیاز به دستگیری ندارند ما دو بسته خاص را یکی ناظر به سبک زندگی و پاسخ معتبر به نیاز مردم را و دیگری هم ناظر به پیشرفت و آبادانی کشور را در دستور کار گذاشتیم .

در بخش اول که سبک زندگی پاسخ معتبر به نیاز مردم هست سه بخش دارد یکی رفاه هست که ناظر به حوزه یارانه‌ها و توزیع عادلانه اونها، معیشت ناظر به مسکن و اشتغال و سلامت و سایر امور است تا اینها را ما حل نکنیم خیلی جا‌ها گیر اینجاست حرف‌های شعاری و اینها نزنیم، نکته دوم سر فصل تعلیم و تربیت است و ناظر به ازدیاد جمعیت بر محوریت خانواده اینجا هم تکلیف ما معلوم است که باید چه کار‌های اساسی را ما انجام بدهیم و دنبال بکنیم که زن در کنار همسری و مادری بتواند پیشتازی عرصه اجتماعی را داشته باشد و اون دغدغه‌ای است که رهبر معظم انقلاب از دولت خواستند و دولت مکلف است که این مسیر را برود خانواده یک خانواده منفعل نیست در نظام اسلامی یک سلول کنش‌مند است که هم کنشگری می‌کند هم دیگران رو به کنش واد می‌دارد این خیلی متفاوت است.

از نگاهی که ما به خانواده داریم و به او می‌خواهیم یارانه و اعانه بدهیم نه تو بسته رفاه مشکلات و گره زندگی مردم باید باز شود در حوزه تعلیم و تربیت و حوزه تقویت جمعیت و محور خانواده قراردادن یک بسته‌ای از اقدامات و اساس باید صورت بگیرد که دغدغه همین همشهریان عزیز هم بود قسمت سوم ناظر به ارتقای آزادی، امنیت و حفظ حریم مردم است این یک نکته‌ای است واقع امرش ما نگردیم توی این‌ور، اون‌ور ببینیم که چه کسی چه حرف خوبی و چه چیزی زده که بیاییم  تکرار بکنیم امام رحمت الله علیه در دهه شصت یک بیانیه هشت ماده‌ای صادر کرد حریم خصوصی را از حریم عمومی جدا کرده تو حریم خصوصی هیچ کس حق ندارد دخالت کند.

بزرگ‌ترین نکات را راجع به حریم خصوصی گفته، گفته اگر رفتی به خاطر موضوعی یک جنبه مجرمانه دیگه‌ای اونجا دیدی، دیدی اعتیاد  است و چه حق ندارید برداری حق نداری بیایی بگویی ما کجا داریم، دنبال چی می‌گردیم در حوزه اجتماع هم موضوع، موضوع حریم عمومی است در حریم عمومی قانون حاکم است نظم عمومی حاکم است قواعد خودش رو دارد ناظر به خود حجاب که می‌فرمایند من خواهش می‌کنم دوستان صریح صحبت بکنند تا مردم بدانند که چی را دارند انتخاب می‌کنند وعده‌های غیب و ناظر به حجاب، حجاب هم شرعی است هم قانونی است، اما نوع مواجهه با بی حجابان جز از طریق احترام و مواجه درست قانونی میسر نیست احترام،  احترام، احترام.

سوال: نوبت اول از مرحله اول پشت سر گذاشتیم و در این نوبت نامزد‌های محترم فرصت دارند و به مدت چهار دقیقه نظرات و دیدگاهشان را راجع به نظرات و دیدگاه دیگر نامزد‌ها مطرح بفرمایید جناب آقای زاکانی فرصت چهار دقیقه‌ای جناب عالی از حالا شروع شد؟

 

حل بخش عمده‌ای از  معضلات و مشکلات کشور؛ به دست زنان است

زاکانی: به عنوان یک پدر سه دختر و به عنوان یک همسر؛ عرض می‌کنم جمع بین خانه‌داری، همسری و فرزندآوری و تعلیم و تربیت این فرزند در خانواده، با فعالیت اجتماعی کاملاً شدنی است. من که با دخترانم صحبت می‌کنم، که مشت نمونه خروار است، اینها موضوع‌شان این است که این ظرفیت عظیمی که در جامعه زنان و دختران است، چرا مورد غفلت واقع شده است؟ این حرف اصلی است. آقای پزشکیان و پورمحمدی؛ نکاتی را بیان می‌کنند، دوستان ایشان، حالا مستقیماً حداقل ۳۲ سال کشور دست‌شان بوده، باید پاسخ دهید. دهه ۶۰، دهه ۷۰، ابتدای دهه ۸۰، دهه ۹۰ دوستان شما بودند، باید پاسخ دهید؛ چرا کار نکردید؟ آقای پورمحمدی که بیشتر، چون در دهه ۸۰ هم شریک بوده، لذا می‌خواهم بگویم با فرار رو به جلو که نمی‌شود پاسخ معتبر داد؟ خانم‌ها و دختران؛ فرصت هستند. این فرصت نادیده گرفته شده حتی می‌شود تبعیض مثبت به کار گرفت.

موضوع شایسته‌سالاری است. دولت خدمت، حتماً بیش از دولت‌های قبل از بانوان استفاده خواهد کرد، همان‌طور که ما در شهرداری امروز از همه دوره‌های قبل بیشتر از بانوان استفاده کردیم. یا توجه به بانوان، نکاتی که آقای قالیباف گفتند، امروز در شهرداری تهران ضریب گرفته و چند برابر شده است. حتی فراتر از آن، رفتیم دنبال رأی‌ِ باز‌های زندانی؛ ۶۰۰ رأی باز زندانی خانم ما در حال ارائه خدمت به آنها هستیم. اینها بیرون آمدند، دوباره حیات پیدا کردند. عرضم چیست؟ با موضوع زنان که نمی‌شود شعاری برخورد کرد. زنان امنیت می‌خواهند، هم داخل منزل و هم در اجتماع. زنان نقش می‌خواهند، دختران نقش می‌خواهند. نقش را اگر ندهید؛ کشور متضرر می‌شود. حل معضلات و مشکلات کشور؛ بخش عمده‌ای به دست زنان و دختران عزیز است.

این که امام فرمود مرد از دامن زن به معراج می‌رود، این امر شوخی‌ای نیست. این اعتبار است برای این که من و شما توجه کنیم که هنر نمی‌کنیم میدان دهیم. ما باید برویم این ظرفیت را در خدمت شهر و کشور قرار دهیم و یک الگویی برای جهانیان، لذا باید دقت کرد و موضوع را دنبال کرد. ما هم بین همسری، مادری، فعال اجتماعی و آن الگوی سوم، نه محبوس بودن را می‌پذیریم، نه ابزار بودن را.

ناظر به حوزه سقط جنین هم جنبه اقتصادی است ولی بیشتر جنبه فرهنگی است، ناظر به حوزه آزادی هم که سوال کردند، آزادی حق مردم است، انقلاب اسلامی این آزادی را داده است و این برگرفته از اسلام و مردم سالاری دینی است.

بنده به لطف الهی در تحقق قانون اساسی اصل ۸، اصل ۹ و اصل ۲۵، ۲۶ و  ۲۷ کاری خواهم کرد که با یک نهادینه سازی نوین کارشان تا پای صندوق‌های رای تمام نشود، بلکه بعد از صندوق‌های رای مردم سالاری در حوزه سیاسی اثر اعتماد و نظارت مردم بر مسئولین تشدید پیدا کند و مردم این نشود رای دهند و بروند، نه، این مسئولین هستند رای می‌گیرند به لطف خدا و بعد هم پاسخگوی مردم باید باشند.

نامزد‌ها در این بخش از مناظره برنامه‌های اجرایی خودشان برای پیاده‌سازی این موضوع توضیح دادند.

سوال: فضای مجازی که در جامعه رواج دارد مثل تلگرام و واتساپ عموما محتوای ضد اخلاقی و امنیتی دیده می‌شود برنامه‌شان برای اینترنت ملی و شبکه داخل کشوری چیست؟

رضا الفت نسب، عضو هیئت مدیره کسب و کار‌های مجازی: امروزه نیاز مردم به خرید اینترنتی و استفاده از خدماتی که از کار آنلاین رشد بسیاری زیادی داشته است، چه راهکاری رای نظارت بر فضای مجازی بدون ایجاد محدودیت برای کسب و کار‌های آنلاین دارید؟

احسان شاه قاسمی، عضو هیئت علمی دانشگاه: اینترنت گرچه خطر‌های زیادی را متوجه جامعه ما کرده است هم به لحاظ اقتصادی و هم به لحاظ فرهنگی، اما فرصت‌های خیلی زیادی در اختیار ما قرار داده است، ما ایرانی‌ها همیشه اهل ارتباط بودیم و ارتباط برای ما سودمند بوده است، برنامه‌های کاندید‌ها برای ساماندهی فضای مجازی و بیشینه سازی برای استفاده از فرصت‌هایی که فضای مجازی برای ما فراهم می‌آورد چیست؟

بهاره آروین، عضو هیئت علمی دانشگاه: سیاست شفاف نمایندگان برای مواجه با فیلترینگ به ویژه فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی پرمخاطب چیست و چگونه مردم را از استفاده روزمره و دائمی از فیلترشکن‌ها بی نیاز کنند؟

سید سعید رضا عاملی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی: سواد مجازی، سواد هوش مصنوعی حداقل سه سطح مهم پیدا کرده است، سطح سواد عمومی مجازی، سطح سواد تخصصی مجازی و سطح سواد اختصاصی مجازی، این که بعضی از کاندیدا‌ها صرفا فضای مجازی را بحثش را به فیلترینگ و غیر فیلترینگ تقسیم می‌کنند، به نظر می‌آید به ابعاد موضوع توجه نکردند، ابعاد و جزئیات این سواد را چقدر توجه کردید؟

مجری: سوال اصلی این است که راهکار شما برای استفاده حداکثری از فرصت‌های حوزه فضای مجازی به خصوص در حوزه گسترش شبکه ملی اطلاعات و هوش مصنوعی و همزمان به حداقل رساندن آسیب‌های فضای مجازی چیست؟

این نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری: هیچ ملت و هیچ دولتی نیست که درک درستی داشته باشد و سرزمین خودش را به افکارعمومی خودش را در اختیار بیگانگان قرار دهد هیچ، موضوع فیلترینگ هم از صیانت متفاوت است، صیانت موضوعیت دارد ولی فیلترینگ چیه، این مشخص شود دوستان همین آقایانی که درباره فیلترینگ دارند صحبت می‌کنند آمدند ابتدا بی پروایی کردند

زیرساخت‌های اساسی هوشمندسازی در کشور باید ایجاد شود

امکان ظهور و بروز پیام رسان‌ها را برای ما جوری فراهم کردند که مبتنی بر ضوابط کشورمان نبود. همه دنیا این‌ها هستند ولی ضابطه‌مند دارند استفاده می‌کنند اولین اشکال به همین دوستانی است که ادعای فیلترینگ دارند بعد آمدند یک دکانی باز کردند همین رفیق‌هایی که در ستادهایشان هستند باز کردند فیلترینگ شروع کردند مردم را مزاحمت ایجادکردن کاری ندارد دولت بیاید دنبال بکند قاعده‌مند سرور‌های این‌ها بیاید داخل کشور دیگه فیلتری وجود نخواهد داشت راهش هم همین است اولا، ثانیا ظرفیت‌ها و پیام رسان‌های داخلی را تقویت کردن یک اصل است برای هر کشوری بله مانع آن‌ها نشوید به شرطی که آن‌ها متعهد به قواعد کشور ما بشوند دوستان عزیز هنوز موضوع صیانت و فیلترینگ را یک مقداری باهم خلط می‌کنند اینترنت و فضای مجازی که دیگه الان در زندگی همه است بنده سال ۸۱ سخنرانی داشتم برای هزار و دویست و پنجاه تا مجموعه دانشگاهی گفتم این موهبت است برای چی تازه آن موقع که آن نسل الان نسل کنونی شرایط وجود نداشت گفتم برای این که زمینه ارتباط و تعامل را برقرار می‌کند ما پایمان سست نیست ما پیام قوی برای جهان داریم آن‌ها انقلاب را دارند حصارش در یک حصار قرار می‌دهند این بهترین فرصت برای ماست که پیاممان را برسانیم زمینه کار و تلاش و مسایل اقتصادی است که بیان شد زمینه توسعه دانش و فناوری است گفته شد.

زمینه ایجاد زیرساخت‌های اساسی هوشمندسازی در کشور است، حکمرانی درست است، اصلاً این چه کار دارد به یک پیام رسان برخی از این دوستان دارند این اصلاً یک دنیای دیگر است ما الان در شهرداری از هوشمند سازی داریم استفاده می‌کنیم، کدام یک از دوستان در مجموعه‌هایشان دارند استفاده می‌کنند، ما ناظر به تابلوهایمان، ناظر به هوش مصنوعی، الان در دولت آقای رئیسی توسعه زیرساخت‌های کشور فعال شده سرعت اینترنت تا ۵۰ برابر قرار است بالا برود، اما حکمرانی و شرایطش را که قرار نیست که به بیگانگان بدهیم، از آمریکایی‌ها اقلاً یک چیز یاد بگیریم که به تیک تاک رسیدند محکم ایستادند، ما چرا چیز‌هایی را اینجوری از دیگران یاد نمی‌گیریم.

لذا با شعار نمی‌شود با موضوع برخورد کرد، ناظر به موضوع حجاب بان هم که برادر عزیزم جناب آقای پزشکیان بیان کردند، امیرالمومنین علی علیه السلام فرموده‌اند که دروغ را جدی و شوخی نگیرید خواستید شوخی کنید با بنده یا جدی گفتید اگر جدی گفتید دروغ است، توبه کنید، اگر شوخی کردید که باز آن دنیا ماخذه می‌شوید، حق ندارید جلوی مردم شوخی کنید، لااقل یکم اطلاعاتتان را کامل کنید همین ستادهایتان و عناصری که هستند دارند شما را به سمت قعر چاه می‌برند، خوب نیست، حجاب را جز با گفتگو جز با احترام جز با زمینه رعایت قوانین از مسیر درستش نمی‌شود صیانت کرد و این هم بلوغش برای بانوان و خواهران ما است ممکن است، یک کسی اصلاً مامور باشد که پرده دری کند آن هم قانون و چهارچوبش وجود دارد و بعد هم من یک تشکر کنم از جناب آقای پورمحمدی، چون ناظر به فیلترینگ گفتند، چون بیشترین فیلتر زمان خود ایشان دهه ۹۰ صورت گرفته و خود ایشان هم مسئول بوده راجع به آن هم یکم صحبت کنند با مردم که صداقت داشته باشیم خیلی خوب است. 

سوال: نوبت دوم و نقد نظر دیگر نامزد‌های محترم فرصت ۴ دقیقه‌ای جناب آقای زاکانی بفرمایید؟

زاکانی: توصیه‌ام به آقای پورمحمدی و آقای پزشکیان این است که ستادهایشان را بگویند با هم هماهنگ می‌کنند اقلاً بیانی که می‌خواهند بکنند لااقل آبرویتان را نبرند، با هم نگویند امروز مطرح کنید که این نامزد چیه، آن نامزد چی است، اگر با هم هماهنگ کردید بنده نمی‌گذارم حق مردم را کسی ضایع کند، نه در دفاع مقدس گذاشتم یک جوان بودم حاضر شدم و آنچه که بود را وظیفه‌ام را انجام دادم. نه در دوره دانشجویی گذاشتم کسی حق مردم را بخورد آن موقعی که دولت وقت می‌خواست سیاست زدگی را در دانشگاه‌ها دنبال کند دنبال کردیم با دوستان دانشجویمان، نه در مجلس گذاشتم کسی جیب مردم را بزند در حوزه فساد اقتصادی همان‌هایی که الان در ستاد‌های شما هستند و نه امروز می‌گذارم شما کلاه سر مردم بگذارید، خوب نیست هر کدام ما این جا نشستیم بالقوه رئیس جمهور هستیم این چه نحوه برخورد کردن است؟ چرا عصبانی می‌شوید؟

بنده برنامه‌هایم قوی‌ترین برنامه‌ها است دارم به مردم ارائه می‌کنم مردم باید قضاوت کنند شما هم هنر داشته باشید برنامه‌تان را بگویید چرا تخریب می‌کنید؟ این خیلی بد است آقای پزشکیان به من هم نمی‌خواهد پاسخ بدهید، چون شما خیلی قرآن می‌خوانید، احادیث اهل بیت را می‌خوانید لااقل بنده که شما را می‌شناسم که پایبندی‌تان، پایبندی خوبی است، شما هم آدم با ارزشی هستید ولی کلاه سرتان می‌گذارند همانطور که در مجلس هم با هم همکار بودیم دائما کلاه سر شما می‌گذاشتند ایراد ندارد ولی ناراحت نشوید جواب خدا را بدهید، من می‌گویم دروغ نگویید جواب خدا را بدهید.

پزشکیان: تا آخر می‌مانید دیگه؟

زاکانی: حتماً می‌مانم و نمی‌گذارم شما رئیس جمهور شوید به لطف خدا اگر مردم انشاالله انتخاب کنند رئیس جمهور خواهم شد. نوع مواجهه تان مواجهه غلطی است خیلی زشت است شما با حقایق، با موارد خیلی سطحی برخورد می‌کنید کلی گویی می‌کنید و دائما در موضع مطالبه گری هستید. برنامه ارائه کنید به مردم، بنده می‌گویم مردم سالاری تا پای صندوق نمی‌شود بعدش هم شما باید آزادی داشته باشید برای اصل ۸ مدل ارائه می‌کنم، مردم در حوزه فضای مجازی و اینترنت الان ما در شهرداری داریم کار پیشروانه‌ای را در کشور انجام می‌دهیم و تفاهم کردیم با دولت شهید عزیز رئیسی و مسئولیت پذیرفتیم، شهرزاد را بروید ببینید لااقل بنده حاضر هستم فردا تور بگذارم شما دو بزرگوار ببینید ما چه کار‌هایی کردیم و این نحوه برخورد نحوه خوبی نیست، اگر بنا باشد کسی راجع به فیلتر صحبت کند حتما آقای پورمحمدی نباید صحبت کنند، چون ایشان بیشترین عامل فیلتر در کشور بودند با رفیق هایشان، اما مهم چیست و من هم حرف نادرستی مردم به شما نمی‌زنم لااقل دو دهه است دارم حرف می‌زنم ده‌ها بار رفتم دادگاه هربار سربلند بیرون آمدم نگذاشتم حق شما را بخورند این جا هم نمی‌گذارم، نمی‌گذارم حق شهید رئیسی نابود شود کاری را که آقای روحانی نکرد و زیرساخت‌ها را توسعه نداد این شهید بزرگوار دولتش آمد توسعه داد الان تازه او بدهکار است، چون دست انداز درست کرده؟ اتوبان درست کرده دست انداز دارد؟ لااقل هنر داشت اتوبان درست کرد دست انداز هم به تعبیر جنابعالی و دوستانتان این گونه است، به هرحال می‌خواهم بگویم ناراحت نشوید با هم گفتگو کنیم امروز هم موضوع فرهنگی است و بنا است که در موضوع فرهنگی با هم و شب عید هم است ناراحت نشویم به هر حال آقای پور محمدی بگوید سال ۹۲ تا ۹۶ این پیام رسان‌های خارجی این چندتایی که فیلتر کردند نقش ایشان در آن چه بوده است که مردم اقلا بدانند، یا ایشان از گذشته اش توبه کرده که بعید می‌دانم یا نه به یک چیزی رسیده است لذا با هم گفتگو کنیم، اخلاقا به هم احترام بگذاریم و پاسخ هم را بدهیم، ممنون.

مجری: محور مهم در این مرحله از مناظره؛ سیاست‌گذاری در حوزه تولیدات فرهنگی و هنری است. در برنامه پنج ساله هفتم؛ هدف‌گذاری شده برای اعتلای فرهنگ عمومی، ارتقای هویت ملی، روحیه مقاومت و تحکیم سبک زندگی اسلامی- ایرانی، ضمن افزایش ۲۵ درصدی نرخ رشد متوسط مؤسسات فرهنگی و هنری، باید هر سال ۲۰ فیلم سینمایی فاخر هم تولید شود. نامزد‌ها در این مرحله از برنامه مناظره، برنامه‌های اجرایی خود را برای پیاده‌سازی این موضوع ارائه خواهند کرد.

 

موضوع بیمه هنرمندان و صندوق اعتباری هنر در دولت خدمت دنبال خواهد شد

زاکانی: مجدد عرض سلام و ادب و احترام و تبریک را دارم خدمت همه مردم عزیز. بنده ناظر به کارنامه خودم در همین مدت، می‌توانم مواردی را ذکر کنم و این را تطبیق دهم به کاری که آینده می‌خواهم انجام دهم، معتقدم که سیاست گذاری فعال و حامی این وظیفه دولت است نه اعمال سلیقه فرهنگی و محدود که با شرایط و اقتضائات فرهنگی در مخالفت باشد.فرهنگ مثل یک هوا می‌ماند، سبب حیات خواهد شد، به تبع دولت خدمت، دولتی است که حامی مردم در تولیدات درست فرهنگی و هنری است، ذائقه مردم هم یک ذائقه کاملا معلومی است، این جور نیست که یک عده برای مردم ذائقه تعریف کنند.ما این بی بدن را که فیلمش را پارسال سازمان فرهنگی شهرداری ساخت این تا امروز پرفروش‌ترین فیلم اجتماعی کشور شده است، بی نظیر است نسبت به گذشته، خوب مردم دارند می‌بینند، هنرمند است که بازی می‌کند، ما حدود دو هزارتا صندلی احیا کردیم و الان ۵ هزار و ۵۰۰ صندلی سینمایی داریم و هزارتا دیگر داریم درست می‌کنیم که برای جشنواره برسانیم که برای کل کشور باشد، توسعه زیرساخت‌های فرهنگی یک امر جدی است.

اقتصاد فرهنگ را باید دقت کرد، هم افزایش تولیدات پرمحتوای داخلی و هم صادرات آن را باید مدنظر قرار داد، موضوع هنرمندان و بیمه هنرمندان و توجه به هنرمندان و صندوق اعتباری هنر یک امری است که در دولت خدمت به جد دنبال خواهد شد، جلوگیری از مداخله دستگاه‌های غیر متخصص، هر چیزی دستگاه خودش را دارد و تداخل در کار‌های ممکن است که نه قطعا آسیب می‌زند، به تبع توجه به زیرساخت‌های فرهنگی و توجه به نشاط اجتماعی و توجه به حوزه فیلم، سینما، انیمیشن، حوزه کتاب، کتابخوانی، ویدئویی‌ها؟ و حقوق مالکیت‌هایی که دارند موضوعات متعددی است که باید مورد دقت قرار بگیرد و بشود ان شاءالله یک کار بزرگ و اساسی به لطف الهی انجام داد؛ لذا موضوع فرهنگ و موضوع کتاب و کتابخوانی امری است که اگر ملتی که با او آشنا شد و بر آن منوال حرکت کرد، آینده خودش را به بهترین نحوی بر تجارب پیشینیان بسازد، من همین جا دو تا کتاب معرفی می‌کنم خدمت سرورانم، یک کتاب راجع به دغدغه‌های فرهنگی فرمایشات مقام معظم رهبری است، علاقه دارم این را امشب تقدیم آقای پزشکیان کنم که این را آقای پزشکیان بخوانند و ببینند که چه نکاتی این جا بیان شده است، نکته دوم کتاب بسیار جالبی است، چون من فرصت نمی‌کنم راجع به دوره سیاه هشت ساله آقای روحانی صحبت کنم این جا، این کتاب سال‌های بنفش ۲ هزار و ۹۲۰ روز عملکرد دولت یازدهم و دوازدهم است، این را دوستان مراجعه کنند فاجعه اتفاق افتاده را می‌فهمند و بعد دعوت دوستان را برای رجوع به آن ایام در نظر بگیرند و از آن سیاه چاله‌ای که دوستان دوست دارند ما را به آن برگردانند، پرهیز دهند.

نکته آخر بنده، بنده خدا هستم، یک نفر هستم از ملتم، نه خدا هستم و نه ملتم، اما این که دوران گذشته است که کسی عکس ما را بکشد و کلمه ما را در جامعه تصویر بدهد، مردم آگاه هستند، مردم بصیرت دارند، مردم که کلاه سرشان نمی‌رود که ما این جا فقط معترض و معترض، درست نیست، مردم با سواد و محترم هستند، توهین به سواد و بصیرت مردم نکنیم.

مجری: در نوبت دوم فرصت نقد نظر دیگر نامزد‌ها از سوی هر یک از نامزد‌ها فراهم است به مدت ۴ دقیقه آقای زاکانی شروع شد.

 

ایجاد سازوکار‌ها و فناوری‌های جدید برای تفریح و شادی مردم در دولت خدمت 

زاکانی: امروز روز تبلیغ هم است و تبلیغ و اطلاع‌رسانی دینی است و به همه مبلغین در سراسر کشور بنده تبریک عرض می‌کنم و یاد و خاطره مبلغان شهید را گرامی می‌دارم موضوع مردم سالاری دینی که انقلاب اسلامی به ما هدیه داد فقط در حوزه سیاست خلاصه نمی‌شود آن هم تا پای صندوق رای این باید عمق پیدا کند و در حوزه فرهنگ و اجتماع و اقتصاد هم عملاً ما مشارکت مردم را ببینیم لذا دولت خدمت دولت حامی است دولت حامی در جهت ایجاد بستر و فضای مناسب فرهنگی است ما در حوزه فرهنگ توجه به حلقه‌های میانی و دقت در ایجاد سازوکار‌ها و فناوری‌های جدید برای تفریح و شادی برایمان موضوعیت دارد لذا شما در این دو سال و اندی می‌بینید که چطور شادی‌های میلیونی در تهران و بعد در سراسر کشور دارد رقم می‌خورد در تعداد مختلف این یک جنس فناوری است که حلقه‌های میانی کنار هم نشسته‌اند به طبع ما هم وظیفه داشته‌ایم حمایت کردیم.

همچین اتفاق‌های فاخری دارد می‌افتد یا در حوزه تعلیم و تربیت ما عملاً مجموعه زیرساخت‌های خودمان را فرهنگسرا و امکانات خودمان را برده‌ایم پشت سر مدرسه قرار داده‌ایم پشت سر مسجد قرار داده‌ایم و داریم به آنها خدمت ارائه می‌کنیم و آنها می‌آیند مدارس می‌آیند و دانش آموزان می‌آیند از ما خدمت می‌گیرند و یک پیوستگی جدی و اساسی را داریم دنبال می‌کنیم یا در سایر حوزه‌ها لذا واقع امرش باید به فرهنگ به عنوان مدار سایر نظامات توجه کرد و تعلیم و تربیت را به عنوان یک پیشران پذیرفت و بر مدار تحولات و جهش‌هایی که برای جامعه بنا است رقم بخورد از ابزار‌ها و عناصر فرهنگی استفاده کرد قالب‌هایی که در قالب فیلم سریال نمایش‌های خانگی و سایر قالب‌ها کتاب کتابخوانی و موضوعات مختلف دارد مطرح می‌شود این نیاز به یک حمایت جدی و اساسی دارد، چون هم این کمک می‌کند به ظرفی که می‌تواند به بهترین وجهی پیام را منتقل کند و پیام را اثرگذار کند.

و هم می‌تواند ماندگاری پیام را و عمق بخشی به پیام را بیشتر بکند و هم می‌تواند یک نشانگاه باشد و آینده این کشور را که هست برای آینده بتواند توسعه و رقم بزند و پیام کشور را به سایر اقصی نقاط جهان به بهترین وجهی منتقل بکند و برای دیگران هم شناسنامه برای خود کشور باشد یعنی شما به آثار فرهنگی گذشته که نگاه کنید شناسنامه تمام عیار آن دوران را در این آثار هنری ملی و دینی می‌بینید و می‌تواند اسباب رشد جامعه شود یعنی به بهترین نحو می‌شود این کار را کرد لذا باید به اصحاب هنر احترام گذاشت به اصحاب فرهنگ احترام گذاشت همه ظرفیت‌ها را بسیج کرد نه به این عنوان که آنها محتاج به بسیج ظرفیت‌های ما هستند بلکه به این عنوان که ما محتاجیم به آنها برای اینکه بتوانیم بیشترین اثر و بیشترین تحول و بیشترین همکاری و همیاری مردم را داشته باشیم و در این مسیر بتوانیم با مشارکت همه گام‌های بلندی را برای صلاح و آبادانی برداریم.

سوال: به این ترتیب به پایان مرحله سوم و مجموع مراحل سه‌گانه رسیدیم ما در مجموع در سه مرحله برنامه سوم مناظره در مرحله اول به موضوع سبک زندگی پرداختیم در مرحله دوم به موضوع حکمرانی فضای مجازی و در مرحله سوم راجع به تولیدات فرهنگی و هنری صحبت کردیم و نامزد‌های محترم در زمان‌های مقرر ضمن بیان دیدگاه‌ها و نظرات خودشان راجع به دیگر دیدگاه‌ها این فرصت را داشتند که نظرات خودشان را اعلام بفرمایند.

 

در طرف درست تاریخ ایستاده ام و حق خواه مردم خواهم بود

زاکانی: بسم‌الله الرحمن الرحیم مردم عزیز، بانوان گرامی، دختران خوب، پسران عزیز و مردان و قهرمانان و پیشکسوتان و جهان‌دیده گان این مرز بوم واقعاً اگر دوستان عزیز امروز به برخی از نکات اشاره نمی‌کردند بنده این آخر را جور دیگر جمع بندی می‌کردم، اما خدمت شما عرض می‌کنم که کارنامه بنده معلوم است بیش از چهل و پنج سال از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گذرد و در عصر انقلاب که یک نوجوان بودیم و بعد هم در همه ادوار مختلف تا امروز بنده پاسخگوی کار‌های خودم هستم و به لطف خدا در طرف درست تاریخ ایستادم در تمام فراز و نشیب‌های گذشته که هر کجا ابهام داشتند بپرسند بنده توضیح بدهم به مردم لذا چیزی نیست که بخواهم پنهان کنم و مشهورم به اینکه در حق خواهی جوری حرکت می‌کنم که مخالفین بعضاً پناه می‌آورند و حقوقشان را استیفا می‌کنند.

شاید نام بردن خوب نباشد ولی جناب پزشکیان از بعضی افراد ستاد خودش می‌توانند بپرسند که وقتی بعضی جا‌ها بنا بود اجحاف برخی‌ها شود آمدند سراغ بنده و بنده حقوقشان را استیفا کردم با اینکه از جناح بنده نبودند حسب ظاهر یا در مقابل جایی که در جناح بنده و جناح دوستان اطرافیان ما اشکال پیش آمد معتقد بودم که دو برابر باید با این دوستان و اطرافیان برخورد کنیم برای چی برای اینکه این پرچم و این علم آسیب نخورد لذا پیشینه مشخص است و بنده پاسخ‌گو هستم برای روز روز هایش در این بیش از چهل و پنج سال نکته دوم نسبت به امروز کشور به لطف الهی اشراف و وقوف دارم و برنامه تحول دارم و از بیان آن هم ابایی ندارم با صدای رسا بیان می‌کنم در بین کارشناسان مطرح می‌کنم و به اعتبار کارشناسان مثلاً در همین حوزه اقتصادی دوستان کارشناس بعد از جلسه‌ای که ما در میز اقتصادی بود، یکی به من فرمود، این نکاتی که شما گفتید، نکاتی است که کشور را متحول می‌کند. بله کشور نیاز به تحول دارد.

لذا با مردم صحبت می‌کنم و می‌گویم که دل‌ها هم دست خداست. یادم هست قبل از عملیات خیبر یک فرمانده خوبی داشتیم به نام عبدالله نوریان، این در دوکوهه نشسته بود داشت اسم می‌نوشت، ما آن موقع تخریب بودیم، به او رجوع کردم، چون ما برای عملیات همه را نمی‌فرستادند، رجوع کردم گفتم حاج عبدالله چه کار می‌کنی؟ آقای حق‌شناس گفته بود که این عبدالله به مقام کشف و شهود رسیده، ما جمع‌مان؛ وام‌دار این افراد هستیم. بعد خندیدم و گفتم حاج عبدالله چه کار می‌کنی؟ گفت چه کار می‌کنم؟ گفتم داری اسم می‌نویسی برای این که بفرستی عملیات؟ گفت بله، گفتم اسم من هم بنویس. گفت چرا به من می‌گویی؟ گفتم به چه کسی بگویم؟ گفت برو به خدا بگو، قلب من دست خداست. قلب مردم باید ما توجه کنیم، دست خداست. بله مردم به گذشته ما نگاه کنند، به برنامه‌های ما دقت کنند، اما نهایت امر، ان‌شاءالله آن چه که خیر و صلاح این کشور است و آن چه که آینده این کشور را برای همین زنان، دختران، پسران و مردان فراهم می‌کند، به نیکی رقم خواهد خورد و کشور ما بر بام جهان خواهد نشست. 

انتهای پیام/

اولین بخش از برنامه مناظره با موضوع «سبک زندگی» و سرفصل‌هایی از جمله تحکیم بنیان خانواده، افزایش نرخ موالید و کاهش‌های آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی مطرح شد که در این مناظره برای اعتلای سبک زندگی ایرانی و اسلامی و ارتقا هویت و اعتماد به نفس ملی هدفگذاری شد.

پرسش مردمی: من از رئیس جمهور آینده سوالم این است که من که شاغل هستم و بچه کوچک دارم برای مهد‌های کودک ارزان قیمت و مناسب چه برنامه‌ای دارند؟

پرسش مردمی: من سوالم از رئیس جمهور آینده این است که برای آینده جوانان چه برنامه‌ای دارند برای ازدواجشان حتی برخی از جوانانی که الان وضع مالی خوبی دارند، ولی تمایلی برای ازدواج و تشکیل خانواده ندارند؟

پرسش مردمی: الان ما اعتراض داریم نسبت به این وضعیت، ما باید چطور اعتراضمان را نشان بدهیم که جز اغتشاشات نشان ندهد و به حقمان هم برسیم؟

لیلا مجدانی کارآفرین و جامعه شناس زنان: مظاهر آسیب‌های سبک زندگی را در جامعه امروز چه مواردی می‌بینند و آیا راهکار‌هایی برای این آسیب‌ها دیده‌اند در برنامه‌هایشان و اگر دیده‌اند راجع به این توضیحاتی ارائه بدهند؟

سمیرا فتح اللهی مدیر کانون جوانی جمعیت: حل مسئله آمار بالای سقط جنین در کشور را از راهکار‌های اصلی حل مشکل جمعیت در کشور می‌دانید؟ و برای حل آن راهکار و پاسخی را در نظردارید؟

فاطمه رحمانی فعال حوزه زنان: شما به عنوان نامزد ریاست جمهوری در مقابل پدیده بی‌حجابی غیر از رویکرد و راهکار فرهنگی چه راهکار دیگری را مد نظرتان است؟

سوال: در این بخش نامزد‌های محترم به این سوالات پاسخ خواهند داد که برنامه شما برای کاهش آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی به ویژه در حوزه سبک زندگی و تقویت سرمایه اجتماعی مانند خانواده افزایش نرخ ازدواج و جمعیت چیست؟ جناب آقای زاکانی فرصت ۴ دقیقه‌ای جناب عالی از حالا شروع شد؟

حجاب هم شرعی است هم قانونی است

علیرضا زاکانی، نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری در ابتدای سخنان خود گفت: بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم عرض سلام و ادب و احترام دارم امام و شهیدان را یاد کنیم که میراث دار اون‌ها هستیم،  این ایام شهادت شهید چمران هست سالگردش درود به این شهید بزرگوار می‌فرستیم همچنین من تبریک عرض می‌کنم ولادت امام هادی (ع) را دولت خدمت با پیگیری تحقق عدالت و پیشرفت در کشور اساسش را اجرای قانون اساسی گذاشته خیلی از حرف‌هایی که زده می‌شود جنبه شعاری دارد، اما اسلام جایگاه رفیع زن و دختر را آن گونه قرار داده که زن و دختر یک فرصت هستند مسئله نیستند کسی بخواهد پیرامونشان بپردازد اون‌ها باید دستگیری کنند نیاز به دستگیری ندارند ما دو بسته خاص را یکی ناظر به سبک زندگی و پاسخ معتبر به نیاز مردم را و دیگری هم ناظر به پیشرفت و آبادانی کشور را در دستور کار گذاشتیم .

در بخش اول که سبک زندگی پاسخ معتبر به نیاز مردم هست سه بخش دارد یکی رفاه هست که ناظر به حوزه یارانه‌ها و توزیع عادلانه اونها، معیشت ناظر به مسکن و اشتغال و سلامت و سایر امور است تا اینها را ما حل نکنیم خیلی جا‌ها گیر اینجاست حرف‌های شعاری و اینها نزنیم، نکته دوم سر فصل تعلیم و تربیت است و ناظر به ازدیاد جمعیت بر محوریت خانواده اینجا هم تکلیف ما معلوم است که باید چه کار‌های اساسی را ما انجام بدهیم و دنبال بکنیم که زن در کنار همسری و مادری بتواند پیشتازی عرصه اجتماعی را داشته باشد و اون دغدغه‌ای است که رهبر معظم انقلاب از دولت خواستند و دولت مکلف است که این مسیر را برود خانواده یک خانواده منفعل نیست در نظام اسلامی یک سلول کنش‌مند است که هم کنشگری می‌کند هم دیگران رو به کنش واد می‌دارد این خیلی متفاوت است.

از نگاهی که ما به خانواده داریم و به او می‌خواهیم یارانه و اعانه بدهیم نه تو بسته رفاه مشکلات و گره زندگی مردم باید باز شود در حوزه تعلیم و تربیت و حوزه تقویت جمعیت و محور خانواده قراردادن یک بسته‌ای از اقدامات و اساس باید صورت بگیرد که دغدغه همین همشهریان عزیز هم بود قسمت سوم ناظر به ارتقای آزادی، امنیت و حفظ حریم مردم است این یک نکته‌ای است واقع امرش ما نگردیم توی این‌ور، اون‌ور ببینیم که چه کسی چه حرف خوبی و چه چیزی زده که بیاییم  تکرار بکنیم امام رحمت الله علیه در دهه شصت یک بیانیه هشت ماده‌ای صادر کرد حریم خصوصی را از حریم عمومی جدا کرده تو حریم خصوصی هیچ کس حق ندارد دخالت کند.

بزرگ‌ترین نکات را راجع به حریم خصوصی گفته، گفته اگر رفتی به خاطر موضوعی یک جنبه مجرمانه دیگه‌ای اونجا دیدی، دیدی اعتیاد  است و چه حق ندارید برداری حق نداری بیایی بگویی ما کجا داریم، دنبال چی می‌گردیم در حوزه اجتماع هم موضوع، موضوع حریم عمومی است در حریم عمومی قانون حاکم است نظم عمومی حاکم است قواعد خودش رو دارد ناظر به خود حجاب که می‌فرمایند من خواهش می‌کنم دوستان صریح صحبت بکنند تا مردم بدانند که چی را دارند انتخاب می‌کنند وعده‌های غیب و ناظر به حجاب، حجاب هم شرعی است هم قانونی است، اما نوع مواجهه با بی حجابان جز از طریق احترام و مواجه درست قانونی میسر نیست احترام،  احترام، احترام.

سوال: نوبت اول از مرحله اول پشت سر گذاشتیم و در این نوبت نامزد‌های محترم فرصت دارند و به مدت چهار دقیقه نظرات و دیدگاهشان را راجع به نظرات و دیدگاه دیگر نامزد‌ها مطرح بفرمایید جناب آقای زاکانی فرصت چهار دقیقه‌ای جناب عالی از حالا شروع شد؟

 

حل بخش عمده‌ای از  معضلات و مشکلات کشور؛ به دست زنان است

زاکانی: به عنوان یک پدر سه دختر و به عنوان یک همسر؛ عرض می‌کنم جمع بین خانه‌داری، همسری و فرزندآوری و تعلیم و تربیت این فرزند در خانواده، با فعالیت اجتماعی کاملاً شدنی است. من که با دخترانم صحبت می‌کنم، که مشت نمونه خروار است، اینها موضوع‌شان این است که این ظرفیت عظیمی که در جامعه زنان و دختران است، چرا مورد غفلت واقع شده است؟ این حرف اصلی است. آقای پزشکیان و پورمحمدی؛ نکاتی را بیان می‌کنند، دوستان ایشان، حالا مستقیماً حداقل ۳۲ سال کشور دست‌شان بوده، باید پاسخ دهید. دهه ۶۰، دهه ۷۰، ابتدای دهه ۸۰، دهه ۹۰ دوستان شما بودند، باید پاسخ دهید؛ چرا کار نکردید؟ آقای پورمحمدی که بیشتر، چون در دهه ۸۰ هم شریک بوده، لذا می‌خواهم بگویم با فرار رو به جلو که نمی‌شود پاسخ معتبر داد؟ خانم‌ها و دختران؛ فرصت هستند. این فرصت نادیده گرفته شده حتی می‌شود تبعیض مثبت به کار گرفت.

موضوع شایسته‌سالاری است. دولت خدمت، حتماً بیش از دولت‌های قبل از بانوان استفاده خواهد کرد، همان‌طور که ما در شهرداری امروز از همه دوره‌های قبل بیشتر از بانوان استفاده کردیم. یا توجه به بانوان، نکاتی که آقای قالیباف گفتند، امروز در شهرداری تهران ضریب گرفته و چند برابر شده است. حتی فراتر از آن، رفتیم دنبال رأی‌ِ باز‌های زندانی؛ ۶۰۰ رأی باز زندانی خانم ما در حال ارائه خدمت به آنها هستیم. اینها بیرون آمدند، دوباره حیات پیدا کردند. عرضم چیست؟ با موضوع زنان که نمی‌شود شعاری برخورد کرد. زنان امنیت می‌خواهند، هم داخل منزل و هم در اجتماع. زنان نقش می‌خواهند، دختران نقش می‌خواهند. نقش را اگر ندهید؛ کشور متضرر می‌شود. حل معضلات و مشکلات کشور؛ بخش عمده‌ای به دست زنان و دختران عزیز است.

این که امام فرمود مرد از دامن زن به معراج می‌رود، این امر شوخی‌ای نیست. این اعتبار است برای این که من و شما توجه کنیم که هنر نمی‌کنیم میدان دهیم. ما باید برویم این ظرفیت را در خدمت شهر و کشور قرار دهیم و یک الگویی برای جهانیان، لذا باید دقت کرد و موضوع را دنبال کرد. ما هم بین همسری، مادری، فعال اجتماعی و آن الگوی سوم، نه محبوس بودن را می‌پذیریم، نه ابزار بودن را.

ناظر به حوزه سقط جنین هم جنبه اقتصادی است ولی بیشتر جنبه فرهنگی است، ناظر به حوزه آزادی هم که سوال کردند، آزادی حق مردم است، انقلاب اسلامی این آزادی را داده است و این برگرفته از اسلام و مردم سالاری دینی است.

بنده به لطف الهی در تحقق قانون اساسی اصل ۸، اصل ۹ و اصل ۲۵، ۲۶ و  ۲۷ کاری خواهم کرد که با یک نهادینه سازی نوین کارشان تا پای صندوق‌های رای تمام نشود، بلکه بعد از صندوق‌های رای مردم سالاری در حوزه سیاسی اثر اعتماد و نظارت مردم بر مسئولین تشدید پیدا کند و مردم این نشود رای دهند و بروند، نه، این مسئولین هستند رای می‌گیرند به لطف خدا و بعد هم پاسخگوی مردم باید باشند.

نامزد‌ها در این بخش از مناظره برنامه‌های اجرایی خودشان برای پیاده‌سازی این موضوع توضیح دادند.

سوال: فضای مجازی که در جامعه رواج دارد مثل تلگرام و واتساپ عموما محتوای ضد اخلاقی و امنیتی دیده می‌شود برنامه‌شان برای اینترنت ملی و شبکه داخل کشوری چیست؟

رضا الفت نسب، عضو هیئت مدیره کسب و کار‌های مجازی: امروزه نیاز مردم به خرید اینترنتی و استفاده از خدماتی که از کار آنلاین رشد بسیاری زیادی داشته است، چه راهکاری رای نظارت بر فضای مجازی بدون ایجاد محدودیت برای کسب و کار‌های آنلاین دارید؟

احسان شاه قاسمی، عضو هیئت علمی دانشگاه: اینترنت گرچه خطر‌های زیادی را متوجه جامعه ما کرده است هم به لحاظ اقتصادی و هم به لحاظ فرهنگی، اما فرصت‌های خیلی زیادی در اختیار ما قرار داده است، ما ایرانی‌ها همیشه اهل ارتباط بودیم و ارتباط برای ما سودمند بوده است، برنامه‌های کاندید‌ها برای ساماندهی فضای مجازی و بیشینه سازی برای استفاده از فرصت‌هایی که فضای مجازی برای ما فراهم می‌آورد چیست؟

بهاره آروین، عضو هیئت علمی دانشگاه: سیاست شفاف نمایندگان برای مواجه با فیلترینگ به ویژه فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی پرمخاطب چیست و چگونه مردم را از استفاده روزمره و دائمی از فیلترشکن‌ها بی نیاز کنند؟

سید سعید رضا عاملی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی: سواد مجازی، سواد هوش مصنوعی حداقل سه سطح مهم پیدا کرده است، سطح سواد عمومی مجازی، سطح سواد تخصصی مجازی و سطح سواد اختصاصی مجازی، این که بعضی از کاندیدا‌ها صرفا فضای مجازی را بحثش را به فیلترینگ و غیر فیلترینگ تقسیم می‌کنند، به نظر می‌آید به ابعاد موضوع توجه نکردند، ابعاد و جزئیات این سواد را چقدر توجه کردید؟

مجری: سوال اصلی این است که راهکار شما برای استفاده حداکثری از فرصت‌های حوزه فضای مجازی به خصوص در حوزه گسترش شبکه ملی اطلاعات و هوش مصنوعی و همزمان به حداقل رساندن آسیب‌های فضای مجازی چیست؟

این نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری: هیچ ملت و هیچ دولتی نیست که درک درستی داشته باشد و سرزمین خودش را به افکارعمومی خودش را در اختیار بیگانگان قرار دهد هیچ، موضوع فیلترینگ هم از صیانت متفاوت است، صیانت موضوعیت دارد ولی فیلترینگ چیه، این مشخص شود دوستان همین آقایانی که درباره فیلترینگ دارند صحبت می‌کنند آمدند ابتدا بی پروایی کردند

زیرساخت‌های اساسی هوشمندسازی در کشور باید ایجاد شود

امکان ظهور و بروز پیام رسان‌ها را برای ما جوری فراهم کردند که مبتنی بر ضوابط کشورمان نبود. همه دنیا این‌ها هستند ولی ضابطه‌مند دارند استفاده می‌کنند اولین اشکال به همین دوستانی است که ادعای فیلترینگ دارند بعد آمدند یک دکانی باز کردند همین رفیق‌هایی که در ستادهایشان هستند باز کردند فیلترینگ شروع کردند مردم را مزاحمت ایجادکردن کاری ندارد دولت بیاید دنبال بکند قاعده‌مند سرور‌های این‌ها بیاید داخل کشور دیگه فیلتری وجود نخواهد داشت راهش هم همین است اولا، ثانیا ظرفیت‌ها و پیام رسان‌های داخلی را تقویت کردن یک اصل است برای هر کشوری بله مانع آن‌ها نشوید به شرطی که آن‌ها متعهد به قواعد کشور ما بشوند دوستان عزیز هنوز موضوع صیانت و فیلترینگ را یک مقداری باهم خلط می‌کنند اینترنت و فضای مجازی که دیگه الان در زندگی همه است بنده سال ۸۱ سخنرانی داشتم برای هزار و دویست و پنجاه تا مجموعه دانشگاهی گفتم این موهبت است برای چی تازه آن موقع که آن نسل الان نسل کنونی شرایط وجود نداشت گفتم برای این که زمینه ارتباط و تعامل را برقرار می‌کند ما پایمان سست نیست ما پیام قوی برای جهان داریم آن‌ها انقلاب را دارند حصارش در یک حصار قرار می‌دهند این بهترین فرصت برای ماست که پیاممان را برسانیم زمینه کار و تلاش و مسایل اقتصادی است که بیان شد زمینه توسعه دانش و فناوری است گفته شد.

زمینه ایجاد زیرساخت‌های اساسی هوشمندسازی در کشور است، حکمرانی درست است، اصلاً این چه کار دارد به یک پیام رسان برخی از این دوستان دارند این اصلاً یک دنیای دیگر است ما الان در شهرداری از هوشمند سازی داریم استفاده می‌کنیم، کدام یک از دوستان در مجموعه‌هایشان دارند استفاده می‌کنند، ما ناظر به تابلوهایمان، ناظر به هوش مصنوعی، الان در دولت آقای رئیسی توسعه زیرساخت‌های کشور فعال شده سرعت اینترنت تا ۵۰ برابر قرار است بالا برود، اما حکمرانی و شرایطش را که قرار نیست که به بیگانگان بدهیم، از آمریکایی‌ها اقلاً یک چیز یاد بگیریم که به تیک تاک رسیدند محکم ایستادند، ما چرا چیز‌هایی را اینجوری از دیگران یاد نمی‌گیریم.

لذا با شعار نمی‌شود با موضوع برخورد کرد، ناظر به موضوع حجاب بان هم که برادر عزیزم جناب آقای پزشکیان بیان کردند، امیرالمومنین علی علیه السلام فرموده‌اند که دروغ را جدی و شوخی نگیرید خواستید شوخی کنید با بنده یا جدی گفتید اگر جدی گفتید دروغ است، توبه کنید، اگر شوخی کردید که باز آن دنیا ماخذه می‌شوید، حق ندارید جلوی مردم شوخی کنید، لااقل یکم اطلاعاتتان را کامل کنید همین ستادهایتان و عناصری که هستند دارند شما را به سمت قعر چاه می‌برند، خوب نیست، حجاب را جز با گفتگو جز با احترام جز با زمینه رعایت قوانین از مسیر درستش نمی‌شود صیانت کرد و این هم بلوغش برای بانوان و خواهران ما است ممکن است، یک کسی اصلاً مامور باشد که پرده دری کند آن هم قانون و چهارچوبش وجود دارد و بعد هم من یک تشکر کنم از جناب آقای پورمحمدی، چون ناظر به فیلترینگ گفتند، چون بیشترین فیلتر زمان خود ایشان دهه ۹۰ صورت گرفته و خود ایشان هم مسئول بوده راجع به آن هم یکم صحبت کنند با مردم که صداقت داشته باشیم خیلی خوب است. 

سوال: نوبت دوم و نقد نظر دیگر نامزد‌های محترم فرصت ۴ دقیقه‌ای جناب آقای زاکانی بفرمایید؟

زاکانی: توصیه‌ام به آقای پورمحمدی و آقای پزشکیان این است که ستادهایشان را بگویند با هم هماهنگ می‌کنند اقلاً بیانی که می‌خواهند بکنند لااقل آبرویتان را نبرند، با هم نگویند امروز مطرح کنید که این نامزد چیه، آن نامزد چی است، اگر با هم هماهنگ کردید بنده نمی‌گذارم حق مردم را کسی ضایع کند، نه در دفاع مقدس گذاشتم یک جوان بودم حاضر شدم و آنچه که بود را وظیفه‌ام را انجام دادم. نه در دوره دانشجویی گذاشتم کسی حق مردم را بخورد آن موقعی که دولت وقت می‌خواست سیاست زدگی را در دانشگاه‌ها دنبال کند دنبال کردیم با دوستان دانشجویمان، نه در مجلس گذاشتم کسی جیب مردم را بزند در حوزه فساد اقتصادی همان‌هایی که الان در ستاد‌های شما هستند و نه امروز می‌گذارم شما کلاه سر مردم بگذارید، خوب نیست هر کدام ما این جا نشستیم بالقوه رئیس جمهور هستیم این چه نحوه برخورد کردن است؟ چرا عصبانی می‌شوید؟

بنده برنامه‌هایم قوی‌ترین برنامه‌ها است دارم به مردم ارائه می‌کنم مردم باید قضاوت کنند شما هم هنر داشته باشید برنامه‌تان را بگویید چرا تخریب می‌کنید؟ این خیلی بد است آقای پزشکیان به من هم نمی‌خواهد پاسخ بدهید، چون شما خیلی قرآن می‌خوانید، احادیث اهل بیت را می‌خوانید لااقل بنده که شما را می‌شناسم که پایبندی‌تان، پایبندی خوبی است، شما هم آدم با ارزشی هستید ولی کلاه سرتان می‌گذارند همانطور که در مجلس هم با هم همکار بودیم دائما کلاه سر شما می‌گذاشتند ایراد ندارد ولی ناراحت نشوید جواب خدا را بدهید، من می‌گویم دروغ نگویید جواب خدا را بدهید.

پزشکیان: تا آخر می‌مانید دیگه؟

زاکانی: حتماً می‌مانم و نمی‌گذارم شما رئیس جمهور شوید به لطف خدا اگر مردم انشاالله انتخاب کنند رئیس جمهور خواهم شد. نوع مواجهه تان مواجهه غلطی است خیلی زشت است شما با حقایق، با موارد خیلی سطحی برخورد می‌کنید کلی گویی می‌کنید و دائما در موضع مطالبه گری هستید. برنامه ارائه کنید به مردم، بنده می‌گویم مردم سالاری تا پای صندوق نمی‌شود بعدش هم شما باید آزادی داشته باشید برای اصل ۸ مدل ارائه می‌کنم، مردم در حوزه فضای مجازی و اینترنت الان ما در شهرداری داریم کار پیشروانه‌ای را در کشور انجام می‌دهیم و تفاهم کردیم با دولت شهید عزیز رئیسی و مسئولیت پذیرفتیم، شهرزاد را بروید ببینید لااقل بنده حاضر هستم فردا تور بگذارم شما دو بزرگوار ببینید ما چه کار‌هایی کردیم و این نحوه برخورد نحوه خوبی نیست، اگر بنا باشد کسی راجع به فیلتر صحبت کند حتما آقای پورمحمدی نباید صحبت کنند، چون ایشان بیشترین عامل فیلتر در کشور بودند با رفیق هایشان، اما مهم چیست و من هم حرف نادرستی مردم به شما نمی‌زنم لااقل دو دهه است دارم حرف می‌زنم ده‌ها بار رفتم دادگاه هربار سربلند بیرون آمدم نگذاشتم حق شما را بخورند این جا هم نمی‌گذارم، نمی‌گذارم حق شهید رئیسی نابود شود کاری را که آقای روحانی نکرد و زیرساخت‌ها را توسعه نداد این شهید بزرگوار دولتش آمد توسعه داد الان تازه او بدهکار است، چون دست انداز درست کرده؟ اتوبان درست کرده دست انداز دارد؟ لااقل هنر داشت اتوبان درست کرد دست انداز هم به تعبیر جنابعالی و دوستانتان این گونه است، به هرحال می‌خواهم بگویم ناراحت نشوید با هم گفتگو کنیم امروز هم موضوع فرهنگی است و بنا است که در موضوع فرهنگی با هم و شب عید هم است ناراحت نشویم به هر حال آقای پور محمدی بگوید سال ۹۲ تا ۹۶ این پیام رسان‌های خارجی این چندتایی که فیلتر کردند نقش ایشان در آن چه بوده است که مردم اقلا بدانند، یا ایشان از گذشته اش توبه کرده که بعید می‌دانم یا نه به یک چیزی رسیده است لذا با هم گفتگو کنیم، اخلاقا به هم احترام بگذاریم و پاسخ هم را بدهیم، ممنون.

مجری: محور مهم در این مرحله از مناظره؛ سیاست‌گذاری در حوزه تولیدات فرهنگی و هنری است. در برنامه پنج ساله هفتم؛ هدف‌گذاری شده برای اعتلای فرهنگ عمومی، ارتقای هویت ملی، روحیه مقاومت و تحکیم سبک زندگی اسلامی- ایرانی، ضمن افزایش ۲۵ درصدی نرخ رشد متوسط مؤسسات فرهنگی و هنری، باید هر سال ۲۰ فیلم سینمایی فاخر هم تولید شود. نامزد‌ها در این مرحله از برنامه مناظره، برنامه‌های اجرایی خود را برای پیاده‌سازی این موضوع ارائه خواهند کرد.

 

موضوع بیمه هنرمندان و صندوق اعتباری هنر در دولت خدمت دنبال خواهد شد

زاکانی: مجدد عرض سلام و ادب و احترام و تبریک را دارم خدمت همه مردم عزیز. بنده ناظر به کارنامه خودم در همین مدت، می‌توانم مواردی را ذکر کنم و این را تطبیق دهم به کاری که آینده می‌خواهم انجام دهم، معتقدم که سیاست گذاری فعال و حامی این وظیفه دولت است نه اعمال سلیقه فرهنگی و محدود که با شرایط و اقتضائات فرهنگی در مخالفت باشد.فرهنگ مثل یک هوا می‌ماند، سبب حیات خواهد شد، به تبع دولت خدمت، دولتی است که حامی مردم در تولیدات درست فرهنگی و هنری است، ذائقه مردم هم یک ذائقه کاملا معلومی است، این جور نیست که یک عده برای مردم ذائقه تعریف کنند.ما این بی بدن را که فیلمش را پارسال سازمان فرهنگی شهرداری ساخت این تا امروز پرفروش‌ترین فیلم اجتماعی کشور شده است، بی نظیر است نسبت به گذشته، خوب مردم دارند می‌بینند، هنرمند است که بازی می‌کند، ما حدود دو هزارتا صندلی احیا کردیم و الان ۵ هزار و ۵۰۰ صندلی سینمایی داریم و هزارتا دیگر داریم درست می‌کنیم که برای جشنواره برسانیم که برای کل کشور باشد، توسعه زیرساخت‌های فرهنگی یک امر جدی است.

اقتصاد فرهنگ را باید دقت کرد، هم افزایش تولیدات پرمحتوای داخلی و هم صادرات آن را باید مدنظر قرار داد، موضوع هنرمندان و بیمه هنرمندان و توجه به هنرمندان و صندوق اعتباری هنر یک امری است که در دولت خدمت به جد دنبال خواهد شد، جلوگیری از مداخله دستگاه‌های غیر متخصص، هر چیزی دستگاه خودش را دارد و تداخل در کار‌های ممکن است که نه قطعا آسیب می‌زند، به تبع توجه به زیرساخت‌های فرهنگی و توجه به نشاط اجتماعی و توجه به حوزه فیلم، سینما، انیمیشن، حوزه کتاب، کتابخوانی، ویدئویی‌ها؟ و حقوق مالکیت‌هایی که دارند موضوعات متعددی است که باید مورد دقت قرار بگیرد و بشود ان شاءالله یک کار بزرگ و اساسی به لطف الهی انجام داد؛ لذا موضوع فرهنگ و موضوع کتاب و کتابخوانی امری است که اگر ملتی که با او آشنا شد و بر آن منوال حرکت کرد، آینده خودش را به بهترین نحوی بر تجارب پیشینیان بسازد، من همین جا دو تا کتاب معرفی می‌کنم خدمت سرورانم، یک کتاب راجع به دغدغه‌های فرهنگی فرمایشات مقام معظم رهبری است، علاقه دارم این را امشب تقدیم آقای پزشکیان کنم که این را آقای پزشکیان بخوانند و ببینند که چه نکاتی این جا بیان شده است، نکته دوم کتاب بسیار جالبی است، چون من فرصت نمی‌کنم راجع به دوره سیاه هشت ساله آقای روحانی صحبت کنم این جا، این کتاب سال‌های بنفش ۲ هزار و ۹۲۰ روز عملکرد دولت یازدهم و دوازدهم است، این را دوستان مراجعه کنند فاجعه اتفاق افتاده را می‌فهمند و بعد دعوت دوستان را برای رجوع به آن ایام در نظر بگیرند و از آن سیاه چاله‌ای که دوستان دوست دارند ما را به آن برگردانند، پرهیز دهند.

نکته آخر بنده، بنده خدا هستم، یک نفر هستم از ملتم، نه خدا هستم و نه ملتم، اما این که دوران گذشته است که کسی عکس ما را بکشد و کلمه ما را در جامعه تصویر بدهد، مردم آگاه هستند، مردم بصیرت دارند، مردم که کلاه سرشان نمی‌رود که ما این جا فقط معترض و معترض، درست نیست، مردم با سواد و محترم هستند، توهین به سواد و بصیرت مردم نکنیم.

مجری: در نوبت دوم فرصت نقد نظر دیگر نامزد‌ها از سوی هر یک از نامزد‌ها فراهم است به مدت ۴ دقیقه آقای زاکانی شروع شد.

 

ایجاد سازوکار‌ها و فناوری‌های جدید برای تفریح و شادی مردم در دولت خدمت 

زاکانی: امروز روز تبلیغ هم است و تبلیغ و اطلاع‌رسانی دینی است و به همه مبلغین در سراسر کشور بنده تبریک عرض می‌کنم و یاد و خاطره مبلغان شهید را گرامی می‌دارم موضوع مردم سالاری دینی که انقلاب اسلامی به ما هدیه داد فقط در حوزه سیاست خلاصه نمی‌شود آن هم تا پای صندوق رای این باید عمق پیدا کند و در حوزه فرهنگ و اجتماع و اقتصاد هم عملاً ما مشارکت مردم را ببینیم لذا دولت خدمت دولت حامی است دولت حامی در جهت ایجاد بستر و فضای مناسب فرهنگی است ما در حوزه فرهنگ توجه به حلقه‌های میانی و دقت در ایجاد سازوکار‌ها و فناوری‌های جدید برای تفریح و شادی برایمان موضوعیت دارد لذا شما در این دو سال و اندی می‌بینید که چطور شادی‌های میلیونی در تهران و بعد در سراسر کشور دارد رقم می‌خورد در تعداد مختلف این یک جنس فناوری است که حلقه‌های میانی کنار هم نشسته‌اند به طبع ما هم وظیفه داشته‌ایم حمایت کردیم.

همچین اتفاق‌های فاخری دارد می‌افتد یا در حوزه تعلیم و تربیت ما عملاً مجموعه زیرساخت‌های خودمان را فرهنگسرا و امکانات خودمان را برده‌ایم پشت سر مدرسه قرار داده‌ایم پشت سر مسجد قرار داده‌ایم و داریم به آنها خدمت ارائه می‌کنیم و آنها می‌آیند مدارس می‌آیند و دانش آموزان می‌آیند از ما خدمت می‌گیرند و یک پیوستگی جدی و اساسی را داریم دنبال می‌کنیم یا در سایر حوزه‌ها لذا واقع امرش باید به فرهنگ به عنوان مدار سایر نظامات توجه کرد و تعلیم و تربیت را به عنوان یک پیشران پذیرفت و بر مدار تحولات و جهش‌هایی که برای جامعه بنا است رقم بخورد از ابزار‌ها و عناصر فرهنگی استفاده کرد قالب‌هایی که در قالب فیلم سریال نمایش‌های خانگی و سایر قالب‌ها کتاب کتابخوانی و موضوعات مختلف دارد مطرح می‌شود این نیاز به یک حمایت جدی و اساسی دارد، چون هم این کمک می‌کند به ظرفی که می‌تواند به بهترین وجهی پیام را منتقل کند و پیام را اثرگذار کند.

و هم می‌تواند ماندگاری پیام را و عمق بخشی به پیام را بیشتر بکند و هم می‌تواند یک نشانگاه باشد و آینده این کشور را که هست برای آینده بتواند توسعه و رقم بزند و پیام کشور را به سایر اقصی نقاط جهان به بهترین وجهی منتقل بکند و برای دیگران هم شناسنامه برای خود کشور باشد یعنی شما به آثار فرهنگی گذشته که نگاه کنید شناسنامه تمام عیار آن دوران را در این آثار هنری ملی و دینی می‌بینید و می‌تواند اسباب رشد جامعه شود یعنی به بهترین نحو می‌شود این کار را کرد لذا باید به اصحاب هنر احترام گذاشت به اصحاب فرهنگ احترام گذاشت همه ظرفیت‌ها را بسیج کرد نه به این عنوان که آنها محتاج به بسیج ظرفیت‌های ما هستند بلکه به این عنوان که ما محتاجیم به آنها برای اینکه بتوانیم بیشترین اثر و بیشترین تحول و بیشترین همکاری و همیاری مردم را داشته باشیم و در این مسیر بتوانیم با مشارکت همه گام‌های بلندی را برای صلاح و آبادانی برداریم.

سوال: به این ترتیب به پایان مرحله سوم و مجموع مراحل سه‌گانه رسیدیم ما در مجموع در سه مرحله برنامه سوم مناظره در مرحله اول به موضوع سبک زندگی پرداختیم در مرحله دوم به موضوع حکمرانی فضای مجازی و در مرحله سوم راجع به تولیدات فرهنگی و هنری صحبت کردیم و نامزد‌های محترم در زمان‌های مقرر ضمن بیان دیدگاه‌ها و نظرات خودشان راجع به دیگر دیدگاه‌ها این فرصت را داشتند که نظرات خودشان را اعلام بفرمایند.

 

در طرف درست تاریخ ایستاده ام و حق خواه مردم خواهم بود

زاکانی: بسم‌الله الرحمن الرحیم مردم عزیز، بانوان گرامی، دختران خوب، پسران عزیز و مردان و قهرمانان و پیشکسوتان و جهان‌دیده گان این مرز بوم واقعاً اگر دوستان عزیز امروز به برخی از نکات اشاره نمی‌کردند بنده این آخر را جور دیگر جمع بندی می‌کردم، اما خدمت شما عرض می‌کنم که کارنامه بنده معلوم است بیش از چهل و پنج سال از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گذرد و در عصر انقلاب که یک نوجوان بودیم و بعد هم در همه ادوار مختلف تا امروز بنده پاسخگوی کار‌های خودم هستم و به لطف خدا در طرف درست تاریخ ایستادم در تمام فراز و نشیب‌های گذشته که هر کجا ابهام داشتند بپرسند بنده توضیح بدهم به مردم لذا چیزی نیست که بخواهم پنهان کنم و مشهورم به اینکه در حق خواهی جوری حرکت می‌کنم که مخالفین بعضاً پناه می‌آورند و حقوقشان را استیفا می‌کنند.

شاید نام بردن خوب نباشد ولی جناب پزشکیان از بعضی افراد ستاد خودش می‌توانند بپرسند که وقتی بعضی جا‌ها بنا بود اجحاف برخی‌ها شود آمدند سراغ بنده و بنده حقوقشان را استیفا کردم با اینکه از جناح بنده نبودند حسب ظاهر یا در مقابل جایی که در جناح بنده و جناح دوستان اطرافیان ما اشکال پیش آمد معتقد بودم که دو برابر باید با این دوستان و اطرافیان برخورد کنیم برای چی برای اینکه این پرچم و این علم آسیب نخورد لذا پیشینه مشخص است و بنده پاسخ‌گو هستم برای روز روز هایش در این بیش از چهل و پنج سال نکته دوم نسبت به امروز کشور به لطف الهی اشراف و وقوف دارم و برنامه تحول دارم و از بیان آن هم ابایی ندارم با صدای رسا بیان می‌کنم در بین کارشناسان مطرح می‌کنم و به اعتبار کارشناسان مثلاً در همین حوزه اقتصادی دوستان کارشناس بعد از جلسه‌ای که ما در میز اقتصادی بود، یکی به من فرمود، این نکاتی که شما گفتید، نکاتی است که کشور را متحول می‌کند. بله کشور نیاز به تحول دارد.

لذا با مردم صحبت می‌کنم و می‌گویم که دل‌ها هم دست خداست. یادم هست قبل از عملیات خیبر یک فرمانده خوبی داشتیم به نام عبدالله نوریان، این در دوکوهه نشسته بود داشت اسم می‌نوشت، ما آن موقع تخریب بودیم، به او رجوع کردم، چون ما برای عملیات همه را نمی‌فرستادند، رجوع کردم گفتم حاج عبدالله چه کار می‌کنی؟ آقای حق‌شناس گفته بود که این عبدالله به مقام کشف و شهود رسیده، ما جمع‌مان؛ وام‌دار این افراد هستیم. بعد خندیدم و گفتم حاج عبدالله چه کار می‌کنی؟ گفت چه کار می‌کنم؟ گفتم داری اسم می‌نویسی برای این که بفرستی عملیات؟ گفت بله، گفتم اسم من هم بنویس. گفت چرا به من می‌گویی؟ گفتم به چه کسی بگویم؟ گفت برو به خدا بگو، قلب من دست خداست. قلب مردم باید ما توجه کنیم، دست خداست. بله مردم به گذشته ما نگاه کنند، به برنامه‌های ما دقت کنند، اما نهایت امر، ان‌شاءالله آن چه که خیر و صلاح این کشور است و آن چه که آینده این کشور را برای همین زنان، دختران، پسران و مردان فراهم می‌کند، به نیکی رقم خواهد خورد و کشور ما بر بام جهان خواهد نشست. 

انتهای پیام/

نظر شما