شناسهٔ خبر: 67311118 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: سیتنا | لینک خبر

افزایش رضایت از زندگی با بهره‌مندی از اینترنت

با مقایسه بین معیارهای شادکامی و استفاده از اینترنت، پژوهشگران دریافتند که افرادی که از اینترنت استفاده می‌کنند در مقیاس‌های خودارزیابی شادکامی رتبه‌های بالاتری دارند.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس بین الملل سیتنا به نقل از فایننشال تایمز، در حالی که بیش از 66 درصد از مردم جهان به اینترنت دسترسی دارند، یک تحقیق تازه نشان می‌دهد که بهره‌مندی از اینترنت به یکی از شاخصه‌های احساس رفاه، تجارب مثبت و رضایت از زندگی بدل شده است.

در تحقیقی که توسط پژوهشگران بطور مشترک در موسسه تحقیقات اینترنت دانشگاه آکسفورد و دانشکده علوم اجتماعی و رفتاری دانشگاه تیلبرگ هلند انجام شده و نتایج آن اخیرا در مجله فن‌آوری، ذهن و رفتار منتشر شده، 2 میلیون و چهارصد هزار نفر در 168 کشور جهان مورد بررسی قرار گرفتند.

درحالی که توسعه فن‌‌‌آوری بطور معمول باید به افزایش رضایت از زندگی منجر شود تاکنون تحقیقی با چنین گسترده‌ای ارتباط بین شادکامی و اینترنت را روشن نکرده بود.

با مقایسه بین معیارهای شادکامی و استفاده از اینترنت پژوهشگران دریافتند که افرادی که از اینترنت استفاده می‌کنند در مقیاس‌های خودارزیابی شادکامی رتبه‌های بالاتری دارند.

با این حال این تحقیق نشان داد که در بین کاربران اینترنت هم یک تفاوت‌ معناداری وجود دارد: زنان بین 15 تا 24 سال که بیشتر از اینترنت استفاده می‌کردند نسبت به سایرگروه‌ها احساس شادکامی کمتری داشتند. پژوهشگران می‌گویند ممکن است استفاده بیشتر این گروه از رسانه‌های اجتماعی چون اینستاگرام دلیل احساس رضایت کمتر از زندگی، نسبت به سایر گروه‌های جمعیتی، مورد بررسی باشد.

اما بطور کلی در بین تمام گروه‌های جمعیتی در کشورهای مختلف استفاده از اینترنت با احساس بهزیستی و شادکامی رابطه مثبت داشت.

بیش از 5 میلیارد و 350 میلیون نفر در سراسر جهان از اینترنت استفاده می‌کنند، با این حال 34 درصد مردم جهان از دسترسی به اینترنت محروم هستند.

انتهای پیام

نظر شما