شناسهٔ خبر: 67310918 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: طبنا | لینک خبر

صدور بیش از ۳۱۶ هزار فقره چک الکترونیک در کشور

مدیر اداره توسعه و تدوین مقررات نظام‌های پرداخت بانک مرکزی گفت: تاکنون ۱۲ بانک به سامانه چکاد (سامانه چک امن دیجیتال) متصل شدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری سلامت(طبنا)آمنه نادعلی‌زاده مدیر اداره توسعه و تدوین مقررات نظام‌های پرداخت بانک مرکزی گفت: در حال حاضر بیش از ۶۰۰ هزار نفر در کشور از چک دیجیتال استفاده می‌کنند و تاکنون بیش از ۳۱۶ هزار فقره چک الکترونیک در کشور صادر شده است.

این مقام مسئول اظهار کرد: بانک مرکزی و شبکه بانکی در راستای عمل به تکالیف قانون جدید چک و ارائه محصولات فناوری‌محور، چک الکترونیک را به عنوان محصولی جدید در شبکه بانکی معرفی کرد و این محصول در آبان ماه سال ۱۴۰۱ توسط سه بانک رونمایی شد.

او افزود: تاکنون ۱۲ بانک شامل بانک‌های صادرات، تجارت، پارسیان، رفاه، کشاورزی، پاسارگاد، قرض الحسنه رسالت، ملت، گردشگری، توسعه صادرات، توسعه تعاون، ملی به سامانه چکاد (سامانه چک امن دیجیتال) متصل شدند و چک دیجیتال را عملیاتی کرده‌اند و بانک‌های مسکن، اقتصاد نوین و قرض الحسنه مهر ایران نیز در مراحل پایانی فرآیند پیوستن به سامانه چکاد هستند.

نادعلی‌زاده در ادامه بیان کرد: چک الکترونیک محصولی است که مشتریان شبکه بانکی را از مراجعه به شعبه بی‌نیاز می‌کند و تمام مراحل آن به صورت غیرحضوری قابل انجام است شخص درخواست‌کننده دسته‌چک می‌تواند دسته‌چک را در موبایل‌بانک یا اینترنت‌بانک خود درخواست داده و پس از بررسی‌های لازم، تعداد برگ‌های چک با شناسه صیادی در اختیار فرد قرار می‌گیرد. سپس فرد می‌تواند در موبایل‌بانک یا اینترنت‌بانک اقدام به صدور چک کرده و به کارتابل گیرنده ارسال کند در این زمینه، بانک مرکزی همه بانک‌ها را به پذیرش بین بانکی چک‌های دیجیتال سایر بانک‌ها در سامانه چکاوک مکلف کرده است.

نظر شما