شناسهٔ خبر: 67310772 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

معرفی سریال خاتون

خاتون که یک زن بختیاری است، با شیرزاد که یک نظامی در دوران رضاشاه است ازدواج کرده است. اما به دلیل جنگ جهانی دوم، علی‌رغم اعلام بی‌طرفی ایران، شمال ایران به اشغال شوروی و جنوب ایران به اشغال بریتانیا درمی‌آید و خاتون به دلایل مختلف سیاسی بارها دستگیر شده و شیرزاد تحت فشار کمیسر رجبف مجبور به طلاق خاتون و مامور دستگیر و تحویل وی به ارتش شوروی می‌شود. وی موفق می‌شود از گیلان گریخته و با کمک مردی به نام رضا فخار به تهران فرار می‌کند. در نیمه پایانی سریال شاهد آغاز مثلث عشقی از طرف خاتون ، رضا فخار و شیرزاد هستیم که زندگی خاتون را تحت تاثیر قرار می دهد...

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نام سریال : خاتون

ژانر: درام، تاریخی

انتشار : 1401-1400

نویسنده : تینا پاکروان

کارگردان : تینا پاکروان

موسیقی : کیهان کلهر

تعداد قسمت ها : 23

 

بازیگران: 

نگار جواهریان
اشکان خطیبی
بابک حمیدیان
مهران مدیری
میرسعید مولویان
آیدا ماهیانی
مهتاب ثروتی
رضا بهبودی
شبنم مقدمی
بهناز جعفری
پانته‌آ پناهی‌ها
پیام دهکردی
مهدی قربانی
بابک کریمی
بانیپال شومون
شاهرخ فروتنیان
رؤیا نونهالی
محمدرضا شریفی‌نیا
ستاره پسیانی
ماریا شلکنوا
سهراب فاطمی 

 

خلاصه سریال 

خاتون که یک زن بختیاری است، با شیرزاد که یک نظامی در دوران رضاشاه است ازدواج کرده است. اما به دلیل جنگ جهانی دوم، علی‌رغم اعلام بی‌طرفی ایران، شمال ایران به اشغال شوروی و جنوب ایران به اشغال بریتانیا درمی‌آید و خاتون به دلایل مختلف سیاسی بارها دستگیر شده و شیرزاد تحت فشار کمیسر رجبف مجبور به طلاق خاتون و مامور دستگیر و تحویل وی به ارتش شوروی می‌شود. وی موفق می‌شود از گیلان گریخته و با کمک مردی به نام رضا فخار به تهران فرار می‌کند. در نیمه پایانی سریال شاهد آغاز مثلث عشقی از طرف خاتون ، رضا فخار و شیرزاد هستیم که زندگی خاتون را تحت تاثیر قرار می دهد.

 

درباره سریال

پاکروان در قسمت اول سعی می‌کند روایت خود را در بستر یک درام تاریخی عاشقانه و در چارچوبی خلاقانه ارائه دهد. او با مدنظر قراردادن مناسبات بین اشخاص نظامی، رابطه این افراد با خانواده‌هایشان و تابوهای آن دوران، از آن دو گانگی همیشگی خیر و شر مطلق فاصله می‌گیرد. مثلا در رابطه بین خاتون (نگار جواهریان) و شیرزاد (اشکان خطیبی)‌، با اینکه مرد یک فرد نظامی است و روحیات خشک و جدی‌ای هم دارد اما به‌طور کامل منفی نبوده و عشقش به همسرش شخصیت‌اش را خاکستری می‌کند. از آن طرف خاتون نیز به‌عنوان یک زن آزادی طلب که به اهداف خود بیشتر از هر چیز دیگری فکر می‌کند کاملا مثبت تصویر نمی‌شود و خودخواهی و انفعالش از او شخصیتی متمایز می‌سازد.

نگار جواهریان در نمایی از سریال خاتون

پاکروان که به علت همکاری با کارگردانانی هم‌چون بیضایی و کیمیایی از آن‌ها تاثیر گرفته است موفق به خلق دیالوگ‌های سرزنده و درستی شده است. مثل دیالوگی که بین خاتون و شیرزاد درباره اسم دخترشان برقرار می‌شود یا مانیفست‌های وطن پرستانه که در کتاب‌فروشی بین شخصیت‌ها رد و بدل می‌شود. این جنس دیالوگ‌نویسی سوای ارزش‌گذاری به مخاطب گِرا می‌دهد که با اثری فراتر از واقعیت‌های موجود (هایپررئال) طرف است. از همین جنس خط‌کشی می‌توان به پرداخت درام در سکانس آغازین اشاره کرد: پر کردن اسلحه و رودستی که نمونه‌اش در سریال‌های ایرانی کم‌تر دیده شده، به ما خبر می‌دهد گرچه در ابتدای تیتراژ می‌خوانیم براساس داستان واقعی اما اولویت نه ترسیم واقعیت که دراماتیزه کردن آن است.

 

بازخورد ها

مسعود فراستی در برنامه هفت سه قسمت نخست را نپسندید اما گفت این مجموعه در قسمت‌های بعدی «حرفی برای گفتن دارد.»  عزت‌الله ضرغامی نیم‌فصل اول و «مقاومت ایرانیان» در آن را تحسین کرد.

علیرضا سلیمانی در روزنامهٔ کیهان با انتقاد از دیالوگ‌های فمینیستی خاتون، آن را «بازخوانی وضعیت‌های» ایران در اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ دانست که هیچگاه به اشغال ایران در جنگ جهانی دوم نمی‌پردازد و هدف ساخت آن «ارائه راهبرد برای آینده» ایران است.

لینک کوتاه کپی لینک

نظر شما