شناسهٔ خبر: 67310731 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

رنج مخاطبان از چاقی اطلاعات

یک کارشناس سواد رسانه‌ای در پستی نوشت: بی‌تردید، شکل و محتوای هر خبری، بر سلامت روانی ما تأثیرگذار است و تأثیرات مستقیم بر روحیه ما گذاشته و در نتیجه، تفکر و رفتار ما تغییر می‌کند.

صاحب‌خبر -

رنج مخاطبان از چاقی اطلاعاتبه گزارش ایکنا؛ در دنیای پیرامون خود با رخداد‌های بسیاری مواجهه داریم که آگاهی از همه آنها نیاز نیست. جنایات، قحطی، گرسنگی، جنگ، خشونت، ناآرامی‌های سیاسی، بی‌عدالتی و.. از جمله اتفاقات بدی است که دانستن درباره همه آنها جای تأمل دارد.  

سیدعلیرضا آل‌داود، کارشناس رسانه در آخرین پست خود در یکی از شبکه‌های اجتماعی داخلی با سؤال کلیدی «آیا شما نیز از چاقی اطلاعات در رنج هستید» به این مسئله پرداخته است. در این پست آمده است.  

رسانه‌ها، فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، تمایل سیری‌ناپذیری برای احساسی کردن اخبار خود داشته و صرف نظر از کم بودن احتمال وقوع، آنها را پررنگ می‌کنند و با هیجانی کردن داستان خبر، از هر موقعیتی در جهت جلب توجه مخاطبان، سودجویی و گاهی ایجاد رعب و وحشت استفاده می‌کنند.

سوال مهم این است که از بین هزاران هزار گزاره خبری که در یک ماه گذشته خوانده یا شنیده‌اید، کدامیک از آنها توانسته است در تصمیم بهتر برای امور مهم و تأثیرگذار زندگی یا مثلاً کسب و کار بهترتان، نقش داشته باشد و دردی از شما دوا کند!

به راستی اخبار با ذهن ما چه می‌کند؟

وقتی غذایی پرحجم و متضاد، سیستم گوارش انسان را به هم می‌ریزد، این حجم هله‌هوله‌های خبری نیز ذهن و مغز آدمی را از هم گسیخته می‌کند! بی‌تردید، شکل و محتوای هر خبری، بر سلامت روان ما تأثیرگذار است. تأثیرات مستقیم بر روحیه ما گذاشته و در نتیجه، تفکر و رفتار ما تغییر می‌کند.

تکرار روزانه اخبار، به ویژه درباره موضوعات و وقایعی که امکان اثرگذاری از طرف فرد بر روی آن نیست، بالاخره او را منفعل می‌کند. این اخبار چنان فرد را تحت فشار می‌گذارد که در نهایت، دچار یک جهان‌بینی بدبینانه، بی‌احساس، نیشدار و جبری می‌شود.  عنوانی که از آن به «بی‌پناهی اکتسابی» یا Learned Helplessness یاد می‌شود.

همراه با حالاتی، چون افزایش هیجانات کاذب، قضاوت‌های سطحی و ناصحیح، دوری از دنیای واقعی و انزواطلبی، فاجعه‌سازی و بزرگنمایی از وقایع، خلاصه‌خوانی و بی‌توجهی به مطالب عمیق و در نهایت «کم عمق شدن اندیشه‌ها»، تأثیرپذیری افراطی از اطلاعات ارسالی از منبع خبر، افزایش امکان ابتلا به برخی از مشکلات روانپزشکی، چون ترس، اضطراب، افسردگی و پرخاشگری و تحریک مفرط منطقه Limbic مغز و ترشح مواد بیوشیمایی که در نهایت موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن می‌شود. به عبارتی، بدن همیشه خود را در وضعیت استرس مزمن احساس می‌کند.

پس چه باید کرد؛ انتخاب آگاهانه خبر و پرهیز از دانلود هر بسته صوتی یا تصویری، مدیریت زمان حضور در فضای مجازی،  توجه به فعالیت‌های هدفمند در دنیای واقعی (به ویژه فعالیت‌های ورزشی، هنری و اجتماعی)؛ بنابراین به شدت مراقب اعتیاد خبری باشید.

انتهای پیام

نظر شما