شناسهٔ خبر: 67310441 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

محله به محله در منطقه ۳: امانیه

امانیه؛ از چادرنشینی تا خوش‌نشینی

در منطقه ۳ محله‌ای به نام امانیه وجود دارد که هنوز پس از سالها دلیل نام‌گذاری آن جای ابهام دارد. تهران‌پژوهان در باره علت نامگذاری این محله اتفاق نظر ندارند.

صاحب‌خبر -

همشهری آنلاین‌- صفورا صادقی : محله امانیه در منطقه ۳ شهرداری تهران و در شمال شهر واقع شده است که در گذشته نه چندان دور به نام تپه‌های امانیه شناخته می‌شد. این محله از شمال به دو بزرگراه چمران و مدرس، از جنوب به بلوار و تونل آرش، از شرق به محله ظفر و بزرگراه مدرس و از غرب به خیابان ولیعصر و محدوده صدا و سیما منتهی می‌شود. در زمان حکومت خاندان قاجار به این منطقه دره قشلاق می‌گفتند که محل اتراق ایلات چادرنشین بود.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

محله امانیه به دلیل وجود باغات و قنات متعدد در گذشته از مناطق خوش آب وهوای پایتخت و مورد توجه خوش‌نشینان محسوب می‌شد. نصرالله حدادی،تهران شناس، درباره شکل‌گیری این محله چنین توضیح می‌دهد: « از اواخر دهه ۳۰ و ۴۰ همراه با توسعه طرح شهر تهران کم‌کم این منطقه با ساخت ساختمان صدا و سیما و باشگاه انقلاب که تپه‌های امانیه می‌گفتند، آغاز شد. ساخت بزرگراه شاهنشاهی (چمران و مدرس کنونی) سبب شکل‌گیری و ساخت و ساز در محله امانیه شد.»

امانیه؛ از چادرنشینی تا خوش‌نشینی

حدادی با ذکر اینکه امانیه شامل اراضی جردن (آفریقای کنونی) است، دو روایت در باره وجه تسمیه امانیه ذکر می‌کند: «یک روایت این اراضی را متعلق به امان‌الله میرزا جهانبانی از نوادگان فتحعلی شاه قاجار می‌داند، چون لقب فتحعلی‌شاه «جهانبانی» بوده که بعدها در دوره پهلوی وارد ارتش شدند. اما روایت دوم بر مبنای این گفته است که املاک مزبور به شخصی به نام امانپور در دوره رضا تعلق داشته است. بنده روایت اول را نزدیک‌تر به واقعیت می‌دانم.»

امانیه؛ از چادرنشینی تا خوش‌نشینی

در باره محله امانیه که در حال حاضر از رونق اقتصادی و پویایی خاصی برخوردار و مورد توجه ثروتمندان شهر است نقل قول‌های دیگری نیز وجود دارد. علیرضا زمانی، تهران پژوه می‌گوید: «زمان شکل‌گیری این محله به پس از گشایش بزرگراه شاهنشاهی، برمی‌گردد و به اقدامات دو برادر به نام‌های فضل الله امانپور که کاپیتان نیروی دریایی و نصرالله امانپور که سرلشکر نیروی زمینی ارتش بود، مربوط می‌شود. این دو زمین‌های منطقه را خریداری و شروع به ساخت و ساز کردند و نام محله را امانیه‌ گذاشتند. چند سال بعد این اراضی که خواهان زیادی هم داشت فروخته شد.»

امانیه باغ‌های فراوان و کاریز داشت که دو باغ معروف آن باغ جانسپار و دولتشاه به نام پرندگان نام‌گذاری شده بود. یکی از معروف‌ترین پارک‌های شهر در جنوب غربی محله امانیه به نام« پارک ملت» واقع شده است. اصلی‌ترین خیابان این محله به نام جردن به پاس خدمات ارزنده دکتر ساموئل جردن (بانی مدرسه البرز از مدارس مشهور و معروف تهران ) نام‌گذاری شد. هم اکنون بلوار جردن به نام نلسون ماندلا تغییر کرده است.

امانیه؛ از چادرنشینی تا خوش‌نشینی

نظر شما