شناسهٔ خبر: 67310305 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

قصاب لرستان در حسن‌آباد چه می‌کرد؟

احمد آقاخان امیراحمدی از سربازان گوش‌به‌فرمان پهلوی اول بود که سال ۱۳۰۱با درجه امیرلشکری به فرماندهی لشکر غرب که مرکز آن در همدان بود، منصوب شد. او در سال ۱۳۰۸ نخستین کسی بود که به دستور رضاپهلوی به درجه سپهبدی رسید.

صاحب‌خبر -

همشهری آنلاین- شهره کیانوش راد: احمد آقاخان امیراحمدی، وقتی به مأموریت لرستان رفت، دست به قتل‌عام معترضان زد و خشن‌ترین رفتارها را به‌کار ‌گرفت. رضاخان به پاس خدمات امیراحمدی، عالی‌ترین نشــــان نظامی آن زمان را به او داد. فردی که مورد نظر و حمایت پهلوی اول بود، به‌دلیل خشونت و بی‌رحمی‌اش نزد مردم به قصاب لرستان یا احمدقصاب معروف شد. او فردی متکبر بود و در محاوره مردم تکبر او هم مورد مثال قرار می‌گرفت.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

اما احمد آقاخان چرا محله حسن‌آباد را برای زندگی انتخاب کرد؟ عباس حسینی، پژوهشگر محله‌های تهران، می‌گوید: «محوطه اطراف کاخ مرمر و خانه رضاخان به نظامیان و درباریان تعلق داشت؛ آن هم به‌دلیل اینکه می‌خواستند در همسایگی پهلوی اول زندگی کنند. پدر زن امیراحمدی، سردار عظیم، یکی از قزاق‌های بنام دوره قاجار و پهلوی بود و املاکی در حوالی میدان حسن‌آباد داشت. پس از ازدواج سپهبد امیراحمدی با توران، دختر سردار، سردار عظیم خانه‌ای را در شمال میدان حسن‌آباد در اختیار دامادش گذاشت و در نهایت سند آن خانه را سال ۱۳۰۴ به نام امیراحمدی زد.»

قصاب لرستان در حسن‌آباد چه می‌کرد؟ خانه متروک امیراحمدی نیز در حسن‌آباد

محل اسکان و خانه اصلی سردار عظیم در پایین میدان حسن‌آباد، کوچه حمام شاهزاده قرار داشت و خانه متروک امیراحمدی نیز در حسن‌آباد است. حسینی می‌گوید: «امیراحمدی خانه‌های دیگری هم در محدوده حسن‌آباد خرید و به‌تدریج بر تعداد املاکش افزوده شد؛ به‌طوری که در شمال میدان حسن‌آباد، کوچه سپهبد، بالاتر از آتش‌نشانی، صاحب خانه و مغازه‌های بسیاری شد. آن زمان، داشتن برق برای یک خانه امتیاز بود. افتخار امیراحمدی هم این بود که کنتورهای برق خانه‌های بسیاری به نام اوست. به همین دلیل مردم محلی به او لقب احمد آقاخان کنتوری داده بودند.»

سپهبد قسی‌القلب

نصرالله حدادی، تهران‌پژوه، می‌گوید: «هفته‌نامه توفیق سال ۱۳۳۲کاریکاتوری کشیده بود با تیتر «مرا به تهران، ۷۰۰کنتور است!» این تیتر کنایه به املاک امیراحمدی داشت.»
این تهران‌پژوه از لقب دیگر امیراحمدی برایمان می‌گوید که بیانگر تکبر این سپهبد قسی‌القلب است: «امیراحمدی آنقدر متکبر بود که مردم وقتی می‌خواستند تکبر فردی را مثال بزنند به کنایه می‌گفتند مثل دختر امیراحمدی است!» خانه سپهبد امیراحمدی دارای ۱۱عمارت تاریخی است که بخش‌هایی از آن در دوران پهلوی اول و دوم احداث شده است. این خانه ۷هزارمترمربعی در خیابان حافظ، نرسیده به میدان حسن‌آباد، بین خیابان‌های پیام انقلاب و شهید محمدعلی سیدصدری قرار دارد و اکنون به‌صورت مخروبه درآمده است.

قصاب لرستان در حسن‌آباد چه می‌کرد؟ باغ موزه هنر ایرانی

باغ موزه هنر ایرانی، عمارتی هدیه به توران مهاجر

امیر احمدی به خرید املاک در حسن آباد اکتفا نکرد و در سال ۱۳۱۰ برای خوش‌آمد دل همسرش «توران مهاجر اسلامی» عمارتی در شمیران بنا کرد. اما بعد از مدتی از ترس خطر کشته شدن و برای جلب رضایت رضاخان، این ملک یک‌هکتاری را به اربابش هدیه داد. این عمارت پس از مرمت در سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۶ به عنوان باغ‌موزه هنر ایرانی برای بازدید عموم بازگشایی شد و یکی از مراکز گردشگری شمال شهر تهران است.از سپهبد احمد امیراحمدی، نخستین سپهبد ایران، به عنوان یکی از مهره‌های اصلی کودتای سوم اسفند یاد می‌شود. به گفته حدادی، او تنها فردی است که از رضاخان کتک نخورد! در سوابق سیاسی و نظامی امیراحمدی آمده که ۸ بار وزیر جنگ، ۲ بار وزیرکشور، ۵ بار فرماندار نظامی تهران، ۲بار فرمانده کل ژاندارمری، سال‌ها فرمانده لشکرهای لرستان، آذربایجان و... ۱۶ سال عضو مجلس سنا بوده است.

نظر شما