شناسهٔ خبر: 67310062 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

تشکیل کمیته‌ای برای وساطت بین طرف‌های جنگ سودان

شورای صلح و امنیت اتحادیه آفریقا کمیته‌ای برای میانجیگری میان ارتش و نیروهای واکنش سریع سودان تشکیل داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، شورای صلح و امنیت اتحادیه آفریقا در نشست اخیر خود با تشکیل کمیته میانجیگر به ریاست رئیس جمهور اوگاندا موافقت کرد تا این کمیته نشست مذاکرات مستقیم میان ژنرال «عبدالفتاح برهان»، رئیس شورای حاکمیتی و فرمانده ارتش سودان با سرلشکر «محمد دقلو حمدان» مشهور به «حمیدتی» فرمانده نیروهای واکنش سریع این کشور را سازماندهی کند.

این شورای در بیانیه خود تصریح کرد: آتش بس قابل قبول تنها از طریق مذاکرات مستقیم بین طرف‌های اصلی نبرد در سودان حاصل می‌شود.

به نوشته روزنامه «سودان نیوز»  چاپ خارطوم، در بیانیه شورای صلح و امنیت اتحادیه آفریقا آمده‌است: درگیری کنونی در سودان راه حل نظامی ندارد که بتواند پایدار اجرایی شود؛ لذا گفت وگوی فراگیر و جدی تنها راه دستیابی به صلح و ثبات در این کشور است.

در این بیانیه از طرف‌های نبرد خواسته شده‌است به منظور پایان دادن به رنج و مشکلات مردم سودان بدون هیچ گونه قید و شرطی به درگیری نظامی میان خود پایان دهند و به میز مذاکره بازگردند.

این درخواست شورای صلح و امنیت اتحادیه آفریقا در حالی مطرح شده‌است که ارتش و نیروهای واکنش سریع طی یکسال گذشته بارها توافقنامه آتش بس (با میانجیگری آمریکا و عربستان در جده  امضاء کرده‌اند اما هیچ یک بر مفاد آن پایبند نبوده و بر حذف طرف مقابل از طریق گزینه نظامی تاکید دارند.

این درحالی است که ارتش و نیروهای واکنش سریع مدعی هستند با مذاکره هیچ مشکلی ندارند اما هر کدام بر مواضع قبلی خود استوارند.

ارتش سودان مدعی است که براساس توافقنامه جده نیروهای واکنش سریع بایستی از اماکن دولتی و مناطق شهری خارج و در مراکز تعیین شده در خارج شهرها مستقر شوند که این مهم تاکنون اجرایی نشده است؛ لذا از سرگیری هرگونه مذاکره‌ای منوط به اجرایی شدن این مهم است. نیروهای واکنش سریع نیز ارتش سودان را به نقض آتش بس و هدف قراردادن غیرنظامیان متهم می‌کند.

انتهای پیام /

 

 

 

نظر شما