شناسهٔ خبر: 67310008 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: تبیان | لینک خبر

تفاوت بین کلیه درد و کمردرد

کلیه‌ها اعضایی هستند که در دو سمت بدن ما دقیقاً زیر دنده‌ها قرار دارند. کلیه‌ها روی عضلات کمر ما قرار دارند و به همین علت اغلب سخت است که فرق بین کمردرد و کلیه‌درد را تشخیص دهیم؛ اما می‌توانیم با پیداکردن ناحیه درد، تعیین شدت درد و علائم دیگر، این تفاوت را تشخیص بدهیم.

صاحب‌خبر -
کمردرد
بالاخره فرق بین کمردرد و کلیه درد چیست؟ درد کلیه اغلب قسمت بالاتری از کمر را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد، اما کمردرد معمولاً در ناحیه پایین ستون فقرات رخ می‌دهد. اگر کلیه شما مشکلی داشته باشد، این درد تا زمانی که علت برطرف نشود وجود خواهد داشت. از سویی دیگر، کمردرد با تغییر وضعیت بدن یا چند روز استراحت بهتر می‌شود.


تفاوت‌ها و شباهت‌ها بین کمردرد و کلیه درد

برای تشخیص بهتر و در نتیجه درمان بهتر ابتدا باید بفهمید کمردرد دارید یا کلیه درد.
کلیه درد
کلیه‌های شما دو عضو لوبیا مانند و به‌اندازه تقریباً یک مشت هستند که در دو طرف بدن و دقیقاً کنار ستون فقرات قرار دارند. به این ناحیه پهلو می‌گویند که شامل فضای وسط بین پایین دنده‌ها و لگن می‌شود.
کلیه‌ها عملکرد بسیار مهمی در بدن دارند. آنها مسئول تصفیه آب، سموم، اسیدها و ضایعات از خون هستند و این کار را از طریق تبدیل به این مواد به ادرار انجام می‌دهند تا مواد اضافی از سیستم بدن دفع شوند. بدون کلیه‌ها، هیچ عضو دیگری نمی‌تواند سطح آب و نمک و املاحی مانند کلسیم را در خون حفظ نماید.
اما این نقش حیاتی کلیه‌ها آنها را مستعد عفونت یا آسیب می‌کند. سنگ کلیه زمانی تشکیل می‌شود که کلسیم و فسفر و اگزالات اضافی تجمع کرده و باعث نوعی انسداد می‌شوند و درد بسیار شدیدی ایجاد می‌کنند. عفونت کلیه‌ها خود را به‌صورت دردی مبهم در پهلوها، کمر یا شکم نشان می‌دهد.

علت‌های مختلف کمردرد به درمان‌های متفاوتی نیاز دارند. در مورد کمردردهای نه‌چندان جدی، فقط استراحت، تمرینات شل کردن عضلات و استفاده از کمپرس گرم لازم است. اگر کمردردتان بیشتر از دو هفته ادامه پیدا کرد، شاید پای مشکل جدی‌تری در میان باشد که نیاز به بررسی‌های پزشکی دارد


کمردرد
کمر انسان از استخوان‌ها، عضلات و اعصاب تشکیل شده است. اگر این بخش از ساختار بدن آسیب ببیند، سیستم عضلانی اسکلتی می‌تواند درد در ناحیه بالایی، میانی یا پایینی کمر به وجود بیاورد. کمردرد بسیار شایع است، بنابراین احتمال اینکه دچار کمردرد شوید خیلی بیشتر از کلیه درد است.
علت‌های کمردرد بسیار گوناگون‌اند. ممکن است به دلیل وضعیت نادرست بدن، استفاده زیاد از عضلات کمر یا بلندکردن چیزی سنگین دچار کمردرد شوید. چنین دردی شبیه دردی مبهم و ضربان‌دار احساس می‌شود که با استراحت خوب می‌شود. از طرفی دیگر، مشکلات مربوط به اعصاب، دیسک یا ضعف استخوان، درد شدیدتر و عمیق‌تری ایجاد می‌کنند. مثلاً اگر عصب سیاتیک شما پیچ بخورد، دردی تیز و منتشرشونده در پاهایتان احساس خواهید کرد.
افرادی که کمردرد را تجربه می‌کنند می‌دانند که در روزهای گوناگون، سطوح متفاوتی از درد را احساس می‌کنند. گاهی کمی کمردرد دارید؛ اما همچنان می‌توانید فعالیت‌های معمول خود را انجام بدهید. روزهایی هم هستند که کمر دردتان شدید است و نمی‌توانید حرکتی انجام دهید و در رختخواب می‌مانید. البته میزان درد بستگی به علت خاص آن دارد، بیشتر علائم کمردرد با استراحت و مصرف مسکن قابل کنترل‌اند.


چطور کمردرد و کلیه درد را از هم تشخیص دهید؟

ازآنجایی‌که کمردرد مشکلی معمول برای خیلی از افراد است، این افراد ممکن است به‌راحتی این‌طور برداشت کنند که دردی دارند همان کمردرد همیشگی‌شان است و خودش خوب می‌شود. اما شاید علت دردی که احساس می‌کنند کلیه‌ها باشند. سخت است که متوجه شوید منشأ درد دقیقاً کجاست، کلیه یا کمر؛ بنابراین راهنمایی‌تان می‌کنیم بهتر علت درد را تشخیص دهید.

محل درد
کمردرد: درد کمر را در هر قسمتی از کمرتان می‌توانید احساس کنید؛ اما معمولاً درد در پایین ستون فقرات یا پایین کمر احساس می‌شود. این قسمت جایی است که بیشتر وزن بدنتان را تحمل می‌کند، بنابراین بیشتر احتمال دارد خسته شود، آسیب ببیند یا دچار گرفتگی شود.
کلیه درد: درد کلیه در پهلوها و زیر دنده‌ها در کنار ستون فقرات احساس می‌شود. این درد ممکن است در یک پهلو یا هر دو پهلو وجود داشته باشد.

نوع درد
کمردرد: شدت یا نوع کمردرد بسته به اینکه چه قسمتی سبب درد شده فرق می‌کند. درد عضله شبیه دردی مبهم یا سنگین احساس می‌شود که نوسان دارد. درد عصب معمولاً به‌صورت سوزش یا درد تیر کشنده احساس می‌شود که به سمت پایین کمر یا پاها منتشر می‌شود. درد استخوان ناشی از شکستگی یک مهره یا اختلالی در فرم ستون فقرات می‌تواند ناگهان ظاهر شود و با حرکت بدتر شود.
کلیه درد: کلیه درد می‌تواند دردی مبهم و مداوم باشد یا دردی شدید و تیز که شدت آن کم‌وزیاد می‌شود. سنگ‌های کوچک‌تر کلیه می‌توانند از طریق ادرار دفع شوند بدون اینکه اذیتتان کنند، اما سنگ‌های بزرگ‌تر، در مسیر کلیه تا میزنای، درد بیشتری ایجاد می‌کنند.

انتشار درد
کمردرد: درد ستون فقرات معمولاً به گردن و دست‌وپا می‌زند. اگر مشکل ناشی از پیچ‌خوردگی عصب یا آسیب دیسک باشد، درد معمولاً به باسن، پشت ران‌ها و پاها و قوزک پاها کشیده می‌شود.
کلیه درد: درد کلیه می‌تواند از پهلوها به زیربغل، داخل ران و شکم بزند.

علائم
کمردرد: ممکن است در ستون فقرات خود درد یا گرفتگی داشته باشید، اسپاسم عضلانی یا گرفتگی عضلانی داشته باشید و از کمر تا پاهایتان احساس کرختی یا گزگز کنید.
کلیه درد: غیر از درد پهلو، معمول‌ترین علامت کلیه درد شامل خستگی، تهوع، تب، استفراغ، یبوست، اسهال، تیرگی یا کدری ادرار، خون در ادرار، تکرر ادرار یا درد حین ادرارکردن می‌شود.

علت‌ها
کمردرد: کمردرد اغلب به دلیل آسیب، وضعیت نادرست بدنی یا فشار زیاد به عضله کمر ایجاد می‌شود. ممکن است ورزشی کرده باشید یا چیز سنگینی را بلند کرده باشید. حتی طولانی بدون حرکت نشستن هم می‌تواند باعث کمردرد شود. عوارضی مانند آرتریت، پوکی‌استخوان و روماتیسم ستون فقرات نیز می‌توانند در ستون فقرات درد ایجاد کنند.
کلیه درد: کلیه‌ها اعضایی هستند که به مثانه و میزنای مربوط می‌شوند و به همین دلیل علت‌های زیادی می‌توانند سبب کلیه درد شوند، مانند عفونت مجاری ادراری، سنگ کلیه، عفونت کلیه یا ترومای غیرنافذ به کلیه‌ها.

مسکن‌ها
کمردرد: یکی از نشانه‌های درد ستون فقرات یا کمردرد این است که با استراحت و درازکشیدن بهتر می‌شود. کمردرد خفیف به‌راحتی با استراحت، مسکن‌های معمولی یا کمپرس سردوگرم قابل تسکین است.
کلیه درد: تا زمانی که علت اصلی کلیه درد شناسایی و مداوا نشود، هیچ‌چیزی نمی‌تواند کلیه درد را تسکین دهد. حرکت‌کردن نیز اثری بر کلیه درد نخواهد گذاشت.

بهترین درمان برای کلیه درد یا کمردرد چیست؟

وقتی کمر یا کلیه‌تان درد می‌گیرد، این درد ممکن است در حد یک ناراحتی خفیف یا دردی شدید و توان‌فرسا باشد. ازآنجایی‌که ممکن است مشکل اصلی هنوز مشخص نباشد، باید به پزشک مراجعه کنید تا علت شناسایی شده و متناسب با آن درمان آغاز شود.
مشکلات مربوط به کلیه می‌توانند جزئی یا جدی باشند. اگر دچار عفونت کلیه باشید، پزشک آنتی‌بیوتیک تجویز می‌کند. وجود سنگ کلیه نیز معمولاً نیازی به درمان ندارد و به طور طبیعی دفع خواهد شد. اما در برخی موارد، شاید لازم باشد پزشک با روشی، سنگ را خرد کند تا دفع آن راحت‌تر شود. نوشیدن آب فراوان می‌تواند در دفع سنگ کلیه کمک زیادی بکند. سنگ‌های بزرگ کلیه به عمل جراحی نیاز خواهند داشت.
علت‌های مختلف کمردرد به درمان‌های متفاوتی نیاز دارند. در مورد کمردردهای نه‌چندان جدی، فقط استراحت، تمرینات شل کردن عضلات و استفاده از کمپرس گرم لازم است. اگر کمردردتان بیشتر از دو هفته ادامه پیدا کرد، شاید پای مشکل جدی‌تری در میان باشد که نیاز به بررسی‌های پزشکی دارد.

نظر شما