شناسهٔ خبر: 67309946 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نماینده اورامانات در مجلس شورای اسلامی

طرح‌های توسعه‌ای در اورامانات با شرایط اجتماعی و جغرافیایی منطقه همخوانی داشته باشد

کرمانشاه - ایرنا- نماینده مردم اورامانات (شهرستان‌های پاوه، جوانرود، ثلاث باباجانی و روانسر) در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آب، منابع طبیعی، کشاورزی و گردشگری اجزای لاینفک توسعه پایدار اورامانات است، تاکید کرد که طرح‌های توسعه‌ای در همه بخش‌ها در اورامانات باید با شرایط اجتماعی و جغرافیایی این منطقه همخوانی داشته باشد.

صاحب‌خبر -

«رستگار یوسفی» روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به جایگاه جغرافیایی و اهمیت منطقه ای اورامانات، آب را مهمترین رکن توسعه و پایداری حیات طی چند هزار ساله گذشته تا به امروز دانست و افزود: ناگفته‌های بسیاری از مدیریت منابع آب در هورامان و روستاهای مختلف اورامانات باقی مانده است، از شیوه های سازگاری با کم آبی تا توزیع مناسب آب و نیز همخوانی آب و فرهنگ.

وی با اشاره به نظام کشاورزی- باغداری منطقه که طی سده های اخیر منبع تامین معیشت مردم این سامان بوده است، هرگونه طرح‌های توسعه منابع آب را مستلزم همخوانی آن با شرایط جغرافیایی و اجتماعی منطقه دانست و خاطر نشان ساخت: برخی از بی توجهی ها در گذشته خسارات مادی و معنوی زیادی به توسعه در منطقه زده است.

یوسفی انتخاب نادرست مصالح به کار رفته در خط انتقال آب سد آزادی به دشت حُر در شهرستان ثلاث باباجانی را نمونه ای از این دست خواند و اظهار امیدواری کرد با برنامه های مدیریتی مبتنی بر دانش فنی روز از بروز چنین رخدادهایی که اعتماد عمومی را خدشه دار می کند به شدت پرهیز کرد.

او در ادامه با اشاره به اهمیت کشاورزی و منابع طبیعی در توسعه معیشت روستایی، گردشگری روستایی و نیز باغداری به عنوان بخشی از فرهنگ و اشتغال مردم هورامان و اورامانات، با بیان اینکه آب و کشاورزی را مکمل هم بوده که عدم مدیریت در هر کدام می تواند موجب بی ثباتی در دیگری شود بر مدیریت توامان آب و کشاورزی و منابع طبیعی تاکید کرد.

نماینده مردم اورامانات در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت منابع طبیعی و به ویژه جنگل‌های بلوط در حفظ تنوع زیستی منطقه، این جنگلها را از عوامل اصلی حفظ خاک و تغذیه آب زیرزمینی به ویژه در نواحی کوهستانی دانست و هرگونه جنگل‌زدایی یا تصرف بی قاعده منابع طبیعی را خطری جدی برای کاهش منابع آبی دانست و بر مدیریت موکد منابع طبیعی و حفظ جنگل‌های بلوط منطقه تاکید کرد.

وی با تقدیر از همه عوامل دست اندرکاران اطفای حریق اخیر در منطقه مره‌خیل پاوه و نیز قدردانی از سمن ها و انجمن‌های مردمی که همیشه برای صیانت از منابع طبیعی پای کار بوده اند بر مدیریت جدی برای حفظ منابع طبیعی که در واقع حفاظت از آب و کشاورزی و معیشت مردم است تاکید کرد و افزود: در این زمینه برنامه های خوبی تدوین شده و به زودی به سمع و نظر مرزداران سلحشور و موکلان در اورامانات خواهد رسید.

یوسفی همچنین با ذکر اهمیت گردشگری با ضابطه به عنوان رکن و حلقه اتصال معیشت و مدیریت منابع طبیعی، از آن به عنوان موتور محرکه اقتصاد محلی یاد کرد و خاطرنشان ساخت توسعه گردشگری باید ضابطه مند، بر مبنای ظرفیت اکولوژی و با حفظ سنن و فرهنگ مردم منطقه و به دور از تهاجم فرهنگی و تخریب منابع طبیعی باشد.

یوسفی با دعوت از همه صاحبنظران برای تدوین الگوهای بهینه مدیریت منابع طبیعی و آب اظهار امیدواری کرد که با مدیریت مشارکتی و توامان آب و کشاورزی و منابع طبیعی و گردشگری راه توسعه پایدار هورامان را هموارتر ساخت.

به گزارش ایرنا؛ اورامانات به منطقه ای در شمال غربی استان کرمانشاه شامل شهرستان های پاوه، جوانرود، ثلاث باباجانی و روانسر اطلاق می شود که بیش از ۳۵۰ هزار نفر جمعیت دارد.

نظر شما