شناسهٔ خبر: 67309748 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

قالیباف: حرف مرد یکی نیست، دوتاست /در دولت های احمدی‌نژاد و روحانی، تحریم بودم /با مذاکره مخالف نیستم/تصمیمات خلق‌الساعه همه چیز خراب می‌شود

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: امروز یکی از مشکلات ما در کشور این است که صاحبان تجربه و علم و ذی‌نفعان عرصه‌های مختلف را از تصمیمات کلان دور می‌کنیم و این مشکلات برای ما پیش می‌آید.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، محمدباقر قالیباف روز شنبه - دوم تیرماه - در مراسم بزرگداشت روز اصناف که در محل سالن همایش های صدا و سیما برگزار شد، گفت: انتخابات یعنی روز تصمیم و تغییر که به برکت انقلاب اسلامی، مردم ما به سرنوشت خودشان حاکم هستند.

آنگونه که این را روایت کرده، وی با بیان این که هیچ‌مسیری بهتر و بی‌حاشیه‌تر از انتخابات برای بهبود مشکلات کشور نیست، بیان کرد: قوه‌ مجریه محل اجرایی شدن قوانین است وگر نه قانون یک کاغذ بیشتر نیست، امروز مشارکت، برای امنیت، قدرت ملی ما مثل مجاهدین زمان جنگ در خاکریز است. پس از مشارکت انتخاب درست است که به ناسامانی‌ها پایان می‌دهد.

افزایش قدرت نظامی، برای حفظ جهان اسلام و صلح است

قالیباف با تاکید بر این که اهمیت اقتصاد بر هیچ‌ کسی پوشیده نیست و همه از حل مشکلات اقتصادی دم می‌زنند بیان کرد: در عملیات وعده صادق، قدرتی را نشان دادیم که‌ همه حسرت آن را خوردند. همه ایرانی‌ها در نقاط مختلف جهان که شاید دل خوشی هم نداشتند، به این عملیات افتخار کردند. بالاخره آنها نیز فرزندان این سرزمین هستند و در مشکلات، پای کار ایران هستند.

وی تصریح کرد: تصاویری از بنگاه‌های خبری سراسر دنیا به نمایش گذاشته شد که موشک‌های جمهوری اسلامی از فراز مسجد الاقصی عبور کردند و در مهمترین مرکز نظامی آنها فرود آمدند؛ این‌ها همه مایه افتخار است؛ اینجا می‌خواهم به عنوان یک‌رزمنده حرفی بزنم که اگر قدرت نظامی بالا می‌رود، برای حفظ جهان اسلام و صلح است ولی اگر به ما تجاوز کنند، پاسخ ما چنین خواهد بود.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: چنین قدرتی اگر پشتوانه اقتصادی نداشته باشد، دیر یا زود زمین خواهد خورد. مهم‌رین ابزار استقلال کشور قدرت نظامی است ولی نمی‌توانیم با داشتن چنین قدرتی، کالای اساسی را از غریبه بخواهیم و سفره‌های مردم کوچک‌ شود. چطور از تولید می‌خواهیم گسترش پیدا کند که آن اتفاقات در بورس می‌افتد و سود بانک‌ها برای برخی‌پروژه‌ها تا ۳۰ درصد افزایش می‌یابد.

هیچگاه بدون خرد جمعی تصمیم‌ نگرفتم

قالبیاف افزود: اگر خواست مردم و اراده الهی بر این باشد که من خدمتگزار باشم، حق ندارم به تنهایی تصمیم بگیرم چگونه مشکلات اقتصادی را حل کنم و برخی کارها را انجام دهم.

وی گفت: در نیروی انتظامی و هوافضا، سیستم فرماندهی است ولی هیچگاه بدون خرد جمعی تصمیم‌ نگرفتم و پس از تصمیم‌گیری هم به هیچ کس اجازه مانع شدن ندادم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: یکی از مشکلات ما این است که صاحبان علم و صاحب نظران را از تصمیمات دور می‌کنیم که چنین مشکلاتی برای ما درست می‌شود. از امام‌ راحل یاد گرفتیم که حرف مرد یکی‌ نیست، حرف مرد دوتا است که اگر دید تصمیمش غلط است، روی آن پا فشاری نمی‌کند و ضررها را اصلاح‌ می‌کند.

تشخیص در حوزه اقتصاد با اصناف است

قالیباف گفت: حکم‌ از ۲ عنصر تشکیل شده است که یکی تشخیص علمی برخواسته از علم وتجربه و دیگری تصمیم سیاسی ماست، تشخیص در حوزه اقتصاد با اصناف است و باید تصمیم بگیرند که باید با اقتصاد چه کاری کرد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: در تصویب بودجه ۱۴۰۳، شخصی آمد و ایرادی وارد کرد که به بازار سرمایه ضرر می‌خورد و من هم پذیرفتم. هنوز امضای مصوبه خشک نشده بود ولی دوستان را متقاعد کردیم و کمتر از ۲۰ اصلاحات آن قانون انجام شد.

وی تاکید کرد: همه معتقدیم که ارز نباید چند نرخی باشد. وقتی مالیات را از تورم می‌گیریم، اساسش آن است که سفره مردم کوچک می‌شود. وقتی حرف از اقتصاد مردم می‌زنیم باید کیک اقتصاد بزرگ شود، درآمد مردم بالا برود و اگر از درآمدهای بالا مالیات گرفتیم، سفره مردم کوچک‌نمی‌شود.

با مذاکره مخالف نیستم

قالیباف گفت: من یک‌ کار بلدم که دست و پای دولت را از اقتصاد کوتاه کنم. متوجه هستم که مسئولیت آن با من است و در اصل ۴۴ هم مشخص است. اینجا باید به من بگویید چه کار کنم تا بهترین روند را پیش بگیریم. ما مکمل هم هستیم و در ادامه نیز باید همه به مردم پاسخگو باشیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: همان موقع که عده‌ای گفتند تحریم یک کاغذ پاره است، اعلام کردم که مهم است و راهکار مبارزه با ماست تا آنها را از پا در بیاوریم. وقتی بحث مذاکره پیش آمد، گفتم که با مذاکره مخالف نیستم ولی بدانید که مذاکره یک روش مبارزه است. شخصی که در مذاکره می‌نشیند باید بداند رو به رویش دشمن او نشسته است و دیدیم که صداقت آمریکایی چیست.

وی افزود: امروز در قانون راهبردی یک ماده ۶ دارد که‌ دولت بتواند به شرط انتفاع اقتصادی، مذاکرات انجام شود. همه دستگاه‌های کشور یک طرف و دستگاه دیپلماسی هم یک طرف. باید مشکل تحریم حل شود.

کار نشد ندارد

قالیباف افزود: مگر می‌شود LC از چین باز شود و معامله کنیم؟ ولی ما بدون پرداخت ۱۵ درصدی توانستیم این کار را در شهرداری تهران انجام دهیم. ما بچه‌های جبهه هستیم و یاد گرفتیم کار نشد ندارد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: تهران را با ظرفیت‌های خود شهر اداره کردیم. همیشه هم ۷۰ درصد بودجه در حوزه‌های زیر ساختی هزینه می‌شد و ۳۰ درصد هزینه‌های جاری بود. امروز در دولت ۸۵ درصد صرف امور جاری می‌شود و اگر بشود، ۱۵ درصد را هزینه زیرساخت می‌کنند.

وی تصریح کرد: مردم در میدان هستند و این باور من است. روزی که‌ می‌خواستم صدور پاسپورت را برون‌سپاری کنم، در جلسه دعوا شد و نمی‌گذاشتند که این کار انجام شود. با این حال که مسائل امنیتی وجود داشت، توانستیم با رعایت چارچوب‌ها مساله را عملیاتی کنیم.

تصمیمات خلق‌الساعه همه چیز خراب می‌شود

قالیباف گفت: دولت وقتی تصمیم خلق الساعه می‌گیرد همه چیز خراب می‌شود. باید اقتصاد را پیش‌بینی پذیر کنیم تا قیمت‌ها نیز قابل پیش‌بینی شود. اگر به تولید فرصت بدهیم، ثبات در قیمت‌ها ایجاد می‌شود.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: ظرفیت‌های بزرگی همچون دسترسی به سواحل اقیانوس هند را داریم که‌ می‌شود پایتخت اقتصادی کشور شود، همه حرف‌هایی که می‌زنم را اجرایی می‌کنم همچون پل صدر و تونل توحید که می‌گفتند هر روز ممکن است بریزد ولی ما به مهندسان و پیمانکارهایمان ایمان داریم. ترکیب جوانان و تجربه افراد پیشکسوت، توانست این اقدامات بی‌سابقه را در تهران رقم بزند. اراده و توانایی جوانان ما بزرگ‌ترین فناوری و دارایی ماست.

وی گفت: در دولت های احمدی‌نژاد و روحانی، تحریم بودم و حتی یک‌جلسه هم بین شهرداری و ریاست جمهوری انجام نشد که ببیند چه مشکلاتی داریم، پایتخت اقتصادی در سواحل اقیانوس هند را تا جایی ادامه می‌دهم که سر بر کشد و دیگر راه برگشتی نداشته باشد تا به هدف نهایی برسد.

موانع و مشکلات را از سر راه زندگی مردم برمی‌دارم

قالیباف خاطرنشان کرد: سال‌ها حرف زدیم ولی من یقین دارم این کارها به دست اصناف انجام می‌شود. در حال حاضر از نظر پنجره طلایی جوانی متخصصان در جهان زبان‌زد هستیم ولی این جوانان در حال کوچ‌ گروهی از ایران هستند، زیرا نتوانستیم امید لازم را برای آنها ایجاد کنیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: با افتخار کارگری مردم را می‌کنم و موانع و مشکلات را از سر راه برمی‌دارم. ضمانت اجرایی من هم کارنامه گذشته است که هر چیز را تصمیم گرفتم، عملیاتی کردم، تنها پروژه‌ای که در آن تاخیر داشتم، برج میلاد بود که به سرما و برف شدید جلوی فعالیت ما را گرفت و فرودگاه‌ها به کل تعطیل شد. نهایتا با ۱۸۶ روز دیرتر پروژه را به صورت نهایی افتتاح کردیم. آن زمان هم به تلویزیون رفتم و از مردم عذری خواهی کردم، دما منفی ۳۵ درجه بود و برخی اقلام دیر رسید. نهایتا همه مردم پذیرفتند و حمایت هم کردند.

اصناف در دفاع مقدس پشت رزمندگان ایستادند

قالیباف گفت: در دوران دفاع مقدس ماشین آلات و تجهیزات بسیار کمی داشتیم، اصناف مختلف بودند که پشت ما ایستادند و همه تجهیزات تعمیر می‌شد. هیچ وقت زحمت‌های اصناف را فراموش‌نمی‌کنم که رزمندگان را سرپا نگاه می‌داشتند، اصناف امروز باید کاری‌کند که همسایگان حسرت اقتصاد ما را بخورند.

۲۷۲۱۸

نظر شما