شناسهٔ خبر: 67308790 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تین نیوز | لینک خبر

فانتزی راه آهن رشت آستارا؛ ساخت راه آهن رشت آستارا با سرمایه ایرانی، پوست خربزه است

صاحب‌خبر -

ساخت راه آهن رشت آستارا با سرمایه ایرانی، پوست خربزه است و ضرورت توجه به طرح های جایگزین این پروژه وجود دارد.

فانتزی راه آهن رشت آستارا؛ ساخت راه آهن رشت آستارا با سرمایه ایرانی، پوست خربزه است
تین نیوز

به اعتقاد تعدادی از کارشناسان، ساخت راه آهن رشت آستارا با سرمایه ایرانی، پوست خربزه است و ضرورت توجه به طرح های جایگزین این پروژه وجود دارد.

به گزارش تین نیوز، در برنامه گفت و گوی نیمروزی شبکه خبر صدا و سیما به مناسبت افتتاح راه آهن رشت کاسپین،  صالحی کارشناس حوزه اقتصاد و حوزه اوراسیا و اقدم کارشناس حمل و نقل ریلی، ضمن بررسی ابعاد افتتاح راه آهن رشت کاسپین، به تهدیدات راه آهن رشت آستارا و ارائه طرح های جایگزین پرداختند. این کارشناسان، ضمن اعلام توانمندی ها و ظرفیت های زیرساختی مناسب در کریدورهای شمالی جنوبی کشور، بر ضرورت سرمایه گذاری روی کریدورهای فعال ریلی شمالی جنوبی موجود در ایران در گذرگاه های سرخس، اینچه برون، امیرآباد، کاسپین و جلفا و پرهیز از کلنگ زنی های جدید نظیر راه آهن رشت آستارا با سرمایه ایرانی (تامین منابع مالی پروژه از محل پول نفت ایران(تهاتر نفت) و یا پول قرضی(اخذ وام ارزی) تاکید کردند.

 برای دریافت سریعتر اخبار مهم حمل و نقلی، اینستاگرام تین نیوز را دنبال کنید.

برای عضویت در اینستاگرام «تین نیوز» اینجا کلیک کنید.

صالحی کارشناس حوزه اوراسیا در این برنامه تلویزیونی گفت: زمان در مباحث ترانزیتی و بین المللی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و به جای احداث راه آهن رشت آستارا که هزینه زیادی دارد و بسیار زمان بر و با مشکلات بسیار زیادی همراه است، باید روی پنج کریدور ریلی شمالی جنوبی موجود کشور، سرمایه گذاری نمود و با ارتقای کریدورهای ریلی موجود در سرخس، اینچه برون، امیرآباد، کاسپین و جلفا،  نظیر دوخطه کردن مسیر، ارتقای تجهیزات گمرکی و ارتقای ناوگان و ... به اهداف ترانزیتی در کشور دست یافت. وی عدم وجود زیرساخت مطلوب ریلی در کشور آذربایجان و وابستگی به این کشور در گزینه راه آهن رشت آستارا نیز از نکات قابل توجه در خصوص ضرورت بازنگری در احداث راه آهن رشت آستارا اعلام کرد.

اقدم نیز از احداث راه آهن رشت آستارا با سرمایه گذاری ایرانی (تهاتر و فروش نفت ایران و یا اخذ قرض خارجی و یا برداشت از صندوق توسعه ملی و تخصیص بودجه) انتقاد نمود و این عمل را به پوست خربزه تشبیه  و اعلام کرد که تصورات در خصوص راه آهن رشت آستارا فانتزی است و باید از بدنه کارشناسان صنعت حمل و نقل ریلی که تجارب ارزنده ای در این خصوص دارند بیشتر استفاده شود. 

بیشتر بخوانید:

اعتراض کشاورزان به تملک و تغییر کاربری زمین ها در مسیر پروژه راه آهن رشت آستارا

باتلاقی به نام راه آهن رشت آستارا

بازی باخت باخت ایران و روسیه در راه آهن رشت آستارا

وی همچنین به ضرورت تکمیل زیرساخت های ریلی در کریدورهای فعال موجود پرداخت و سپس از عدم وجود ظرفیت مناسب ریلی در کشور آذربایجان مطالبی ارایه و عنوان کرد که به طرح های جایگزین راه آهن رشت آستارا باید بیشتر توجه شود.

شایان ذکر است قبلا نیز کارشناسان منتقد به ساخت راه آهن رشت آستارا ، تهدیدات امنیتی، اقتصادی، محیط زیستی و کشاورزی این پروژه را اعلام کرده اند که ضروری است قبل از ایجاد بحران، مورد توجه بیشتر قرار گیرد.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

نظر شما