شناسهٔ خبر: 67308424 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

قدرت موشکی-پهپادی حزب‌الله چگونه صهیونیست‌ها را به زانو درآو... -

اقتصاد ایران: عملیات های ترکیبی موشکی و پهپادی حزب‌الله طی نزدیک به ۹ ماه گذشته که از نگاه ناظران حدود پنج درصد توان نظامی مقاومت لبنان برآورد می‌شود، رژیم صهیونیستی را در شرایط دشواری قرار داده‌است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر، گروه بین‌الملل: در این روزها که رژیم صهیونیستی از حملات مکرر و پرقدرت حزب‌الله لبنان به ستوه آمده و احتمال افزایش تنش شدت گرفته‌ است، توجهات به توان بالای مقاومت و سلاح‌های آن معطوف شده‌است.

«سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله لبنان روز چهارشنبه (۳۰ خرداد) در جریان سخنرانی به مناسبت شهادت «حاج ابوطالب» از رزمندگان بلندپایه این گروه مقاومت، بخشی از سخنان خود را به آمادگی نظامی حزب‌الله اختصاص داد و اعلام کرد: ما سلاح‌های جدیدی به دست آورده‌ایم و فعلاً از آنها رونمایی نمی‌کنیم. ما تعداد زیادی پهپاد داریم و برخی از انواع موشک‌های مورد نیاز خود را تولید می‌کنیم.

وی همچنین خاطرنشان کرد: ما تاکنون با بخشی از سلاح‌های خود جنگیده‌ایم و سلاح‌های جدیدی به دست آورده‌ایم. ما سلاح‌های خود را توسعه دادیم و از سلاح‌های جدید استفاده کردیم. سلاح‌های دیگر را برای روزهای آینده برای دفاع از سرزمین، ملت و حاکمیت لبنان ذخیره می‌کنیم.

نصرالله خاطرنشان کرد: دشمن می‌داند که هیچ جایی از دست پهپادها و موشک‌های ما در امان نخواهد بود. دشمن می‌داند که باید در زمین، دریا و هوا منتظر ما باشد و اگر جنگ به لبنان تحمیل شود، مقاومت بدون قاعده خواهد جنگید. دشمن از عواقب نبرد با لبنان بر منطقه آگاه است.

گوشه‌ای از توان نظامی حزب‌الله لبنان

حزب‌الله در سال‌های اخیر تجربه‌های فوق‌العاده‌ای را در نبردهای مختلف کسب کرده و به تجهیزات مدرن دفاعی و تهاجمی دست یافته‌است که در کنار نیروهای مؤمن، وفادار و متخصص، قدرت آن برای صهیونیست‌ها غیرقابل باور است، اگرچه در این چند ماه گذشته همواره به این قدرت اذعان کرده‌اند.

قدرت موشکی-پهپادی حزب‌الله چگونه صهیونیست‌ها را به زانو درآورد؟

بخشی از اطلاعاتی که محافل جاسوسی و رسانه‌های صهیونیستی درباره توان یگان هوایی حزب‌الله به دست آورده و آن را پیش از جنگ غزه منتشر کرده‌بود، به‌طور خلاصه به‌شکل زیر است:

توپ‌های ضدهوایی

AZP S-60: گلوله‌های ۵۷ میلی‌متری آن می‌توانند هدف‌های هوایی را در برد چهار کیلومتری و ارتفاع و ۶۰۰۰ متری رهگیری کنند.

زسو-۲۳-۴ معروف به «شیلکا»: این سیستم از یک توپ مسلسل چهار لول ۲۳ میلیمتری و یک رادار تشکیل و روی یک شاسی زرهی سوار می‌شود که از تانک سبک پی‌تی ۷۶ اقتباس شده‌است. قابلیت دید در شب را با استفاده از سیستم‌های مادون قرمز مثبت دارد و می‌تواند هدف‌ها را در حداکثر ارتفاع ۱۵۰۰ متری، در برد ۲۵۰۰ متری و با آتش سنگین رهگیری کند.

موشک‌های دوش‌پرتاب و سامانه موشکی

سام یا استرلا ۲: یک سیستم موشکی زمین به هوای ارتفاع کم، دوش‌پرتاب و قابل حمل توسط نفر با سیستم هدایت گرمایاب است.

سام ۱۴: یک سیستم موشکی که تا حد زیادی به استرلا ۲ متکی است اما با مشخصات پیشرفته‌تر، به‌طوری که می‌تواند هواپیماها را در برد ۴۵۰۰ متر، در ارتفاع ۱۸۰۰ متری تا حداکثر ۳۰۰۰ متر هدف قرار دهد.

سام ۱۶ معروف به ایگلا: ایگلا مدل ارتقا یافته خانواده موشک‌های دفاع هوایی دوش‌پرتاب روسی سام‌۷ و سام ۱۴ است. ایگلا از کلاهک انفجاری دوکیلوگرمی با فیوز مجاورتی و تماسی سام ۱۴ استفاده می‌کند اما طرح کلی موشک کاملاً جدید است و برد و سرعت آن به میزان چشمگیری افزایش یافته‌است.

QW: یک سیستم موشکی با هدایت مادون قرمز علیه هدف‌های هوایی در برد ۵ کیلومتر و حداکثر ارتفاع ۴ کیلومتر است.

سامانه سام ۸: این سامانه موشک‌های زمین به هوا را به سمت هدف‌های کوتاه و ارتفاع کم شلیک می‌کند و اولین سامانه پدافند هوایی قابل حمل است که با رادار در یک وسیله نقلیه ادغام شده‌است. این سامانه می‌تواند در عرض پنج دقیقه به اجرای وظایف پاسخ دهد و برای پرتاب آماده شود و قادر به حرکت در خشکی و آب است. سرعت موشک‌های آن ۱۰۲۰ متر بر ثانیه است (حدود ۳ ماخ) و می‌تواند اهداف را در برد حداکثر ۱۵ کیلومتر و ارتفاع ۱۲ کیلومتر کنترل و منهدم کند. موشک‌های آن توانایی زیادی در دفع حملات پارازیت الکترونیکی دارند.

سامانه سام ۱۷ (ساخت روسیه): نام اصلی این سامانه «Buk-M۲A» است. این سامانه، موشک زمین به هوای میان‌برد را از ۳ تا ۴۵ کیلومتر پرتاب می‌کند و دقت اصابت آن بین ۹۰ تا ۹۵ درصد است. همچنین سامانه‌ای مجهز به رادار است که می‌تواند با راندمان بالا اهداف را رهگیری و با ۶ هدف به‌طور همزمان مقابله کند. گفته شده که در برخی آزمایش‌ها ثابت شده است که این سامانه می‌تواند با ۲۴ هدف به‌طور همزمان مقابله کند.

قدرت موشکی-پهپادی حزب‌الله چگونه صهیونیست‌ها را به زانو درآورد؟

سامانه مرصاد ۱۶: این سامانه از ۳ باتری موشک و ۲ یا ۳ رادار تشکیل شده‌است و در سال ۲۰۱۸ وارد خدمت شد و برد تشخیص هدف آن ۱۵۰ کیلومتر بوده و برد درگیری آن ۴۵ کیلومتر است.

سامانه سام ۲۲: این سامانه یکی از سامانه‌های پدافند هوایی است که در انجام مأموریت‌ها بسیار کارآمد و شایسته بوده است، به‌ویژه در سوریه که دائماً با حملات هوایی رژیم صهیونیستی مقابله می‌کند. یکی از مهمترین ویژگی‌های آن این است که هدف هوایی را در دو مرحله منهدم یا رهگیری می‌کند. حداکثر ارتفاع آن ۱۵ کیلومتر و حداکثر برد آن ۱۸ کیلومتر است. محدوده سرعت این موشک بین ۷۸۰ متر بر ثانیه (۳/۲ ماخ) تا ۱۳۰۰ متر بر ثانیه (۸/۳ ماخ) است.

از «برکان» تا «کورنت» و «الماس»

در جنگ غزه، نام یکی از موشک های که همواره شنیده می‌شود، «برکان» است و حزب‌الله استفاده از این موشک‌های بسیار مؤثر و ضد استحکام‌ها را از همان آغاز جنایت‌های رژیم صهیونیستی شروع کرد. برکان به عنوان یک موشک سنگین، دقیق و کوتاه بُرد به دردسری برای رژیم صهیونیستی تبدیل شده‌است.

قدرت موشکی-پهپادی حزب‌الله چگونه صهیونیست‌ها را به زانو درآورد؟

موشک‌های «کورنت» با برد ۸ کیلومتری و ۱۰ کیلومتری از دیگر موشک‌های استفاده شده در این نبرد چند ماهه است. حزب‌الله لبنان که در جنگ ۳۳ روزه از ۵۲ موشک کورنت استفاده کرده‌بود، از زمان آغاز عملیات پشتیبانی طوفان الاقصی تاکنون بالغ بر ۳۷۰ موشک کورنت به مواضع اشغالگران شلیک کرده‌است.

همچنین در جریان جنگ رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه، حزب الله اردیبهشت ماه امسال برای نخستین بار از موشک‌های «الماس» استفاده کرد. موشک‌های الماس از موشک‌های هدایت شونده محسوب می‌شوند که می‌توانند با عبور از سامانه‌های دفاعی ارتش رژیم صهیونیستی، نقاط ضعف آنها را مورد اصابت قرار دهند.

قدرت پهپادی خیره‌کننده حزب‌الله

حزب‌الله در سال‌های اخیر قدرت پهپادی خود را به رخ صهیونیست‌ها می‌کشید و بارها پهپادهای خود را به عمق سرزمین‌های اشغالی فرستاده‌بود تا اطلاعات دقیقی از مراکز حساس صهیونیست‌ها به دست آورد؛ موضوعی که البته در جریان جنگ جاری در غزه افزایش چشمگیری یافته‌است.

رژیم صهیونیستی به ویژه بعد از شکست سنگین در برابر مقاومت لبنان در سال‌های ۲۰۰۰ و ۲۰۰۶، توجه خود را به قدرت نظامی حزب‌الله به ویژه ناوگان موشکی و پهپادی آن معطوف کرد. صهیونیست‌ها معتقدند که بخش عمده‌ای از قدرت نظامی مقاومت اسلامی لبنان، مربوط به هواپیماهای بدون سرنشین است که می‌توانند مأموریت‌های حساس در اراضی اشغالی انجام دهند و نیروی هوایی صهیونیست‌ها را به چالش بکشند.

قدرت موشکی-پهپادی حزب‌الله چگونه صهیونیست‌ها را به زانو درآورد؟

کارشناسان و تحلیلگران مسائل منطقه معتقدند که تلاش‌های حزب‌الله در زمینه پهپادی از سال ۲۰۰۴ آغاز شده‌است. بر اساس گزارشی که سال گذشته مؤسسه «آلما» (مرکز تحقیقات چالش‌های امنیتی رژیم صهیونیستی) منتشر کرد، حزب‌الله دارای ۲۰۰۰ پهپاد است که از آنها برای مأموریت‌های عکس‌برداری، جمع‌آوری اطلاعات و در برخی موارد مأموریت‌های تهاجمی استفاده می‌کند. البته کارشناسانی چون «اوحد حمو» مفسر امور عربی، شمار پهپادهای حزب‌الله را حدود ۴ هزار فروند برآورد کرده‌اند.

کارشناسان و مؤسسه‌های پژوهشی و امنیتی رژیم صهیونیستی به بررسی مهم‌ترین و بارزترین پهپادهای متعلق به ناوگان پهپادی حزب‌الله پرداخته و آنها را به شکل زیر طبقه‌بندی کرده‌اند:

الف) ابابیل مرصاد: حزب‌الله از سال ۲۰۰۴ قدرت ساخت این پهپاد را به دست آورد. این پهپاد برای انجام مأموریت‌های نظارتی و شناسایی و آموزشی استفاده می‌شود و طول آن به ۲ متر و عرض بال‌های آن به ۳.۵ متر می‌رسد. این پهپاد توسط یک موتور تک‌ملخ کار می‌کند و می‌توان آن را از طریق یک باند فرودگاه متحرک یا توسط یک راکت پیشران پرتاب کرد؛ سه نسل از این پهپاد وجود دارد.

ب) شاهد ۱۲۹: این پهپاد برای نخستین بار در سال ۲۰۱۲ به نمایش درآمد و از نظر ترکیب مشابه پهپاد رژیم صهیونیستی «هرمس ۴۵۰» اما اندازه آن بزرگتر است. این پهپاد نیازی به ارتباط مستقیم با ایستگاه فرماندهی و کنترل ندارد ولی می‌تواند از سیستم خلبان خودکار استفاده کند؛ جایی که مسیر پرواز توسط اتاق کنترل از پیش تعیین شده‌است. برد عملیاتی این پهپاد ۱۷۰۰ تا ۲۰۰۰ کیلومتر است.

ج) مهاجر: مهاجر یک پهپاد اطلاعاتی با قابلیت هدایت لیزری است. طول آن بین ۲.۹ تا ۳.۶ متر و برد این پهپاد بین ۵۰ تا ۱۵۰ کیلومتر است و چهار نسل از آن وجود دارد.

د) یاسر: این پهپاد برای انجام عملیات‌های شناسایی و تاکتیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد و مجهز به دوربین اچ‌دی با وضوح بالاست که تصاویر رنگی زنده را در حین پرواز مخابره می‌کند. این پهپاد همچنین مجهز به دوربین دید در شب و سیستم ارتباطی پیشرفته برای کنترل و همچنین سیستم حفاظتی است و برد آن تا ۴۰۰ کیلومتر می‌رسد.

گفته شده که حزب الله چند مدل دیگر پهپاد را در اختیار دارد که هنوز رسانه‌ای نشده و صهیونیست‌ها نیز اطلاعاتی از آنها ندارند که البته نام یکی از آنها که «هدهد» است، همین چند روز پیش در پی عملیات فیلمبرداری موفقیت‌آمیز از مراکز حساس حیفا رسانه‌ای شد.

قدرت موشکی-پهپادی حزب‌الله چگونه صهیونیست‌ها را به زانو درآورد؟

‌سید حسن نصرالله در این زمینه گفت: مقاومت اطلاعات جدید و دقیقی از مواضع دشمن اسرائیلی در مرز به دست آورده است و پهپاد «هدهد» با اطلاعاتی از داخل اراضی اشغالی بازگشته است که ما هنوز آن را منتشر نکرده‌ایم. ما اطلاعات بسیار زیادی داریم و آنچه دیروز منتشر کردیم، دقایقی از ساعات زیادی است که در حیفا فیلمبرداری شده‌است.

هراس صهیونیست‌ها از توان نظامی حزب‌الله و نگرانی از رویارویی

در حدود ۹ ماه جنگ رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه، موشک‌های برکان حزب الله در کنار موشک‌های ضد زره و پهپادهای مقاومت اسلامی، رعب و وحشت در دل صهیونیست‌ها ایجاد و آنها را عاجز و ناتوان کرده‌است.

این در حالی است که به تازگی یک منبع نظامی رژیم صهیونیستی با تاکید بر اینکه حزب الله از هفتم اکتبر سال گذشته تاکنون فقط از ۵ درصد توان نظامی خود استفاده کرده‌است، تصریح کرد: همه روزه حزب‌الله سامانه‌های دفاعی اسرائیل را هدف قرار می‌دهد و از زوایای مختلف موشک شلیک می کند. کمیت این موشک‌ها و مقدار مواد منفجره موشک‌هایی که روانه شمال می‌شود، تغییر می‌کند.

قدرت و توان نظامی بالای حزب‌الله به مقامات کنونی و سابق این رژیم نیز ثابت شده‌است. به طوری که «گیورا آیلاند» رئیس سابق شورای امنیت داخلی رژیم صهیونیستی چند روز پیش نسبت به توانمندی نظامی مقاومت لبنان اعتراف کرد. وی حزب‌الله را یک ارتش پیشرفته و بی‌نظیر دانست و اذعان کرد: حزب‌الله بین ۷۰ تا ۸۰ هزار رزمنده سازمان یافته، آموزش دیده، بسیار مجهز و آماده دارد.

این ژنرال سابق رژیم صهیونیستی همچنین گفت: سامانه‌هایی که حزب‌الله در اختیار دارند، دست کمی از پیشرفته‌ترین سامانه‌های اسرائیل ندارند. اسرائیل در صورت تلاش برای تقابل با حزب‌الله منحصراً براساس مفاهیم نظامی، مرتکب اشتباه خواهد شد.

قدرت موشکی-پهپادی حزب‌الله چگونه صهیونیست‌ها را به زانو درآورد؟

در این روزها که واقعیت‌های میدانی و خبرها از احتمال جنگ حزب‌الله و رژیم صهیونیستی حکایت دارند، مقامات رژیم صهیونیستی بیش از پیش به تکاپو افتاده‌اند تا مانع افتادن رژیم از چاله به چاه شوند.

«چاک فریلیش» معاون سابق مشاور امنیت داخلی رژیم صهیونیستی درباره خطر ورود به جنگ گسترده با مقاومت اسلامی لبنان و خسارات و تلفات ناشی از آن به شدت به سردمداران تل آویو هشدار داد و اذعان کرد: تمام نبردها با حزب الله از دهه نود برای اسرائیل پایان ناامید کننده‌ای به همراه داشته‌است. در صورت بروز جنگ تمام عیار، اقتصاد و توان نظامی اسرائیل به شدت آسیب خواهد دید.

«اسحاق بریک» ژنرال ذخیره ارتش رژیم صهیونیستی نیز با هشدار درباره احتمال آغاز تجاوز فراگیر ارتش در جبهه شمال علیه لبنان، گفت که طرح نتانیاهو «خودکشی» است و همه ما را به سمت نابودی خواهد کشاند.

نظر شما