شناسهٔ خبر: 67308226 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

مدیر انتشارات ستاره‌ها گفت:

کتاب‌ها باید از نظر سوژه و قلم نویسنده و طرح جلد مخاطب را جذب کنند

سید سجاد جلینی گفت: باید دید کتاب‌ها تا چه اندازه جذاب شده، چه از نظر سوژه، قلم نویسنده. حتی طرح جلد که مخاطب بتواند ارتباط برقرار کند و کتاب تا چه اندازه می‌تواند برای مخاطب تصویرسازی کند. دو کتابی که ما به نمایشگاه آورده‌ایم چنین هستند.

صاحب‌خبر -

سید سجاد جلینی، مدیر انتشارات ستاره‌ها در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا گفت: امسال در نمایشگاه دو کتاب جدید داشتیم. البته که تلاشمان بر این بود تا کتاب‌های بیشتری را بیاوریم اما کتاب‌ها نرسیدند.

جلینی در ادامه گفت: سه عنوان دیگر داریم که ماه‌های دیگر چاپ می‌شود. اما کتاب‌های امسالی که در نمایشگاه بودند عبارتند از: یک کتاب با عنوان «رفیق» است که به قلم مرحوم سعید تشکری است. این کتاب از آخرین کارهای اوست. مرحوم تشکری چند کار در نشر ستاره‌ها داشتند که تا جمع‌آوری و تدوین و ویراستاری شد، مدتی طول کشید، این کتاب در اسفند ماه سال گذشته عرضه شد و در نمایشگاه برای اولین‌بار رونمایی شد. کتاب دوم، با عنوان «بساز و نفروش‌ها» است به قلم محمد خسروی‌راد، او از نویسندگان استان خراسان است. این کتاب روایت پیشرفت از دوران دفاع مقدس و در نمایشگاه، رونمایی می‌شود.


وی با اشاره به کتاب تقریظ شده توسط رهبر معظم انقلاب گفت: بیشتر وقت انتشارات از سال گذشته تا اکنون به ترویج کتاب «خاتون و قوماندن» گذشت. این کتاب سال گذشته تقریظ رهبری گرفت. به طوری که کتاب ۸۵ بار تجدید چاپ شد. برای نمایشگاه امسال ۵ عنوان کتاب پیش‌بینی کرده بودیم اما متاسفانه نرسید.

جلینی در ادامه گفت: اینکه آینده خواندنی است را چه تعبیری کنیم هم بحث جداگانه‌ای است، به نظر بنده، شعار سال که رهبری فرمودند: «جهش تولید و مشارکت مردم». مرتبط با صنعت چاپ و نشر است. باید ببینیم نشر یا سایر حکمران فرهنگی در حوزه نشر، با این شعار چه نسبتی دارد. یک کتاب که بخواهد تولید شود افراد زیادی از جمله ویراستار و مولف تا افراد کارگر در چاپخانه و کارخانه کاغذ و افراد در فروش را درگیر می‌کند. باید دید در این صنعت چه می‌توان انجام داد.

وی افزود: از سویی باید دید کتاب‌ها تا چه اندازه جذاب شده، چه از نظر سوژه، قلم نویسنده. حتی طرح جلد که مخاطب بتواند ارتباط برقرار کند و کتاب تا چه اندازه می‌تواند برای مخاطب تصویرسازی کند. دو کتابی که ما به نمایشگاه آورده‌ایم چنین هستند. کتاب «رفیق» که رمان است، قصه تعدادی بچه‌های مسجد است که برای یکی از بچه محل‌هایشان که فرمانده جنگ است. قرار است فیلم بسازند. در این میان ماجرا و قصه‌هایی برای آنان پیش می‌آید.

مدیر نشر ستاره‌ها در ادامه گفت: درباره زندگی شهید میرزایی هم تحقیقاتی صورت گرفته است و بخشی از کتاب مستند است. خود مصاحبه‌ها در کتاب آورده شده است. اما با تکنیک به گونه‌ای در دل قصه و داستان جای گرفته است و زندگی این شهید از چند زاویه مورد بررسی قرار می‌گیرد.

سید سجاد جلینی ادامه داد: کتاب دوم «بساز و نفروش‌ها» در حوزه ادبیات روایت پیشرفت است. کتاب‌هایی که گاهاً در حوزه ادبیات پیشرفت چاپ می‌شود، اغلب درباره مجموعه‌های بزرگی است که حرکت جدی انجام داده‌اند. اگر قرار است الگوسازی کنیم باید الگوهای دست‌یافتنی و قابل تکثیر باشند. در این کتاب، یک جوان مشهدی کابینت‌ساز است که در جنگ، یک‌سری ادواتی که نداشتیم را مهندسی معکوس می‌کند و می‌سازد. این مسیری که می‌سازد، قصه دارد.

او پس از معرفی کتاب «بساز و نفروش‌ها» افزود: این کتاب خاطره و تاربخ شفاهی است که قلم ساده و روان و خوشخوانی دارد. این کتاب را می‌توان در راستای شعار سال گذشته نمایشگاه «آینده خواندنی است» دانست. کتاب «بساز و نفروش‌ها» کتاب ویژه‌ای است، قصه کابینت‌سازی که شهید صیاد شیرازی به او می‌گوید فکر نمی‌کردم شما چنین کاری را بتوانید انجام دهید، قصه یکی از اقشار معمولی جامعه که به وسع خود در جنگ کارهای مختلفی انجام داده است. جوانان اگر انگیزه و خلاقیت و پشتکار داشته باشند، موانع را حل می‌کنی و حتی می‌توانی مسئله‌های بزرگ کشور را نیز مرتفع کنی. این الگوی دست‌یافتنی است که به خوبی در کتاب به تصویر کشیده شده است.

نظر شما