شناسهٔ خبر: 67308177 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: مفدا | لینک خبر

واحد تغذیه دانشگاه علوم پزشکی جهرم؛

کلزا سومین روغن نباتی معروف درجهان است

روغن کلزا یکی از روغن‌های مفید و پرکاربرد گیاهی است که فاقد کلسترول بوده ودر مجموع سومین روغن نباتی معروف درجهان هست. این روغن در آشپزی، شیرینی‌پزی و پخت غذا استفاده‌ی فراوانی دارد. روغن کلزا که از گیاهی زردرنگ و خوشه‌ای به همین نام استخراج می‌شود، روغنی مفید و سرشار از اسیدهای چرب ضروری برای بدن است. امگا ۳ (اسید آلفا لینولنیک) و امگا ۶ (اسید لینولئیک) دو اسید چرب مهم و چربی غیر اشباع محسوب می شوند که‎ می‌توانند از بدن مقابل حملات قلبی و مغزی محافظت کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش مفدا_جهرم، به نقل صدیقه مرادی، از کارشناس تغذیه دانشگاه علوم پزشکی جهرم: یکی دیگر از ویژگی‌های روغن کلزا، ویتامین E فراوان آن می‌باشد. این روغن حاوی درصد بالایی ویتامین E و K است. از مزایای دیگر این روغن آن است که به‌علت داشتن لینولئیک اسید بالا باعث رشد غشای مغز کودکان زیر دو سال می‌شود و رشد مطلوب را ایجاد می‌کند.

از آنجایی که این روغن چربی اشباع کمی دارد، ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی و خطر ابتلا به سکته قلبی و مغز را به طور قابل توجهی کاهش می‌دهد. تحقیقات نشان داده است افراد با مصرف کانولا می‌توانند نقش بسیاری در کاهش ریسک ابتلا به سرطان داشته باشند.

در واقع می‌توان گفت این روغن حاوی آنتی اکسیدان‌هایی است که از بروز سرطان جلوگیری می‌کند. استفاده موضعی از روغن کانولا می‌تواند به درمان خشکی پوست،شوره و ریزش مو کمک کند. متخصصان توصیه می‌کنند روغن کلزا را در محل خنک و تاریک مانند کابینت آشپزخانه یا انباری، دور از نور خورشید و گرما در ظرف دربسته مانند بطری شیشه‌ای تیره رنگ نگهداری کنید.

چربی اشباع شده روغن کلزا در مقایسه با روغن زیتون(۳.۱۴درصد) ۶ درصد است، هم‌چنین اسیدهای چرب امگا ۳ در آن ۱۰ برابر بیش‌تر و ویتامین E هم در آن ۵۰ درصد بیش‌تر است. در خصوص استفاده بهینه از روغن ها توصیه می شود هر ماه نوع روغن مصرفی را تغییر دهیم تا از انواع مختلف اسیدهای چرب ضروری موجود در در روغن های مختلف استفاده نماییم.

نظر شما