شناسهٔ خبر: 67308123 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

سخنگوی دولت: رویکرد سازمان حفاظت از محیط زیست در ۳ سال گذشته تقویت نقش مردم بود/ وزارت نفت علاوه بر فعالیت‌های اقتصادی، در فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی و ورزشی نیز پیش‌رو بوده است

سخنگوی دولت با بیان اینکه یکی دیگر اقدامات خوب وزارت نفت در سه سال گذشته حمایت از جوانان، نخبگان و شرکت‌های دانش بنیان بوده است گفت: مجموعه وزارت نفت طی این مدت مجموعه‌ای نوآور بوده و اقدامات جدیدی را برای اولین بار انجام داده است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان -  علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت امروز ۲ تیر ماه ۱۴۰۳ در نشست خبری که با حضور علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست و جواد اوجی، وزیر نفت برگزار شد، ضمن تبریک میلاد با سعادت امام هادی(ع) و گرامی‌داشت هفته قوه قضاییه گفت: نوع نگاه دولت سیزدهم در توسعه و رشد تحول‌آفرین مبتنی بر نگاه حمایتی از محیط زیست بوده و در عین حفاظت از منابع زیست محیطی نگاه دولت صرفا حفاظت بدون امکان بهره برداری نبوده است.

سخنگوی دولت با بیان اینکه محیط زیست همواره یار و همراه همه بخش‌ها برای توسعه و حمایت از منابع زیست محیطی بوده است، عنوان کرد: شهید رئیسی همیشه تاکید می‌کرد توسعه فرع بر محیط است، همچنین تسریع در اقدامات مورد تاکید رئیس جمهور شهید بود و همین مسئله موجب حجم مضاعف فعالیت سازمان محیط زیست شد و این سازمان در بیشتر کمسیون‌ها حضور داشت و در حوزه تصمیم ‌گیری‌ها در کمسیون های مختلف پایه تصمیم‌گیری‌ها بود.

بهادری جهرمی با اشاره به اینکه رویکرد سازمان حفاظت از محیط زیست حرکت به سمت توسعه و  تقویت نقش مردم بود، ادامه داد: احیا و صیانت از  تالاب‌ها و فعال شدن ۴ محور دیپلماسی محیط زیست نیز از دیگر اقدامات این سازمان بود.

سخنگوی دولت ضمن اشاره به اینکه مجموعه وزارت نفت طی ۳ سال گذشته مجموعه‌ای نوآور بوده و اقدامات جدیدی را برای اولین بار انجام داده است، ادامه داد: این وزارتخانه علاوه بر فعالیت‌های اقتصادی، در فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی و ورزشی نیز پیشرو بوده و در حوزه فیلم‌سازی نیز فعالیت داشته است.

سخنگوی دولت با بیان اینکه یکی دیگر اقدامات خوب وزارت نفت حمایت از جوانان، نخبگان شرکت‌های دانش بنیان است، افزود: همکاری و تعامل فرابخشی با سایر بخش‌ها نیز از ویژگی‌های این وزارتخانه طی ۳ سال گذشته بوده است.

اوایل سال ۱۴۰۱هیچ‌گونه میعانات گازی، نفت سنگین و فوق سنگینی روی آب نداشتیم

جواد اوجی، وزیر نفت نیز در این نشست گفت: در شروع دولت مردمی در حوزه وزارت نفت هم سطح پایین فروش نفت و هم بی انگیزگی نیروی انسانی را داشتیم و نزدیک ۷۸ میلیون میعانات گازی روی آب داشتیم، فروش نفت سنگین و فوق سنگین در دولت دوازدهم اتفاق نیفتاده بود. همچنین ‌در دولت قبل پروژه‌های صنعت نفت روند رشد لاکپشتی داشتند، به همین دلیل در آغاز دولت سیزدهم به دنبال تکمیل پروژه‌ها به ویژه پروژه‌هایی رفتیم که رشد تولید در آن‌ها بیشتر است‌.

وی ادامه داد: در دولت قبل سالانه ۴۶۰ میلیون دلار بابت خرید و اجاره کشتی‌‌ها هزینه می‌کردیم اما از مهر ۱۴۰۰ به میعانات اضافه نشد و تا پایان سال ۱۴۰۰ و اوایل سال ۱۴۰۱ هیچگونه میعانات گازی و نفت سنگین و فوق سنگین روی آب نداشتیم.

تولید روزانه نفت از ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه به ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه رسید‌

 اوجی با اشاره به اینکه در زمستان ۱۴۰۰ با ناترازی گاز مواجه بودیم اما نه قطعی گاز نیروگاه‌ها و نه قطعی گاز در حوزه صنایع و بخش خانگی رقم خورد، بیان کرد: تولید روزانه نفت از ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه به ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه رسید‌. همچنین در دولت سیزدهم شاهد افزایش ظرفیت پالایشگاه گازی و پالایشگاه نفتی بودیم و بزرگ‌ترین پالایشگاه فاز ۱۴ جنوبی با حضور شهید رئیسی افتتاح شد.

وی ضمن بیان اینکه بیش از ۱۰ میلیون تن به ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی اضافه شد و طی چند روز آینده بیش از ۴ یا ۵ طرح پتروشیمی آماده افتتاح است، توضیح داد: در این دولت ١٨ میلیون لیتر افزایش تولید بنزین داشتیم و کیفی سازی پالایشگاه‌ها نیز طی ۲ سال آینده به اتمام می‌رسد.

وزیر نفت ضمن بیان اینکه تا امروز ۱۱.۵ میلیون متر مکعب و تا پایان امسال ۳۰ میلیون متر مکعب جمع آوری گاز های مشعل را داریم، افزود: بیش از ۵ میلیارد دلار در بحث جمع آوری گازهای همراه چه میادین شرق کارون و چه میادین غرب کارون سرمایه گذاری داشته ایم. در جمع آوری گازهای مشعل یک رکورد بی سابقه ای انجام شد و در اجلاس جی سی اف در الجزایر میان کشورهای تولیدکننده و صادر کننده گاز رتبه اول شدیم در این اجلاس اعلام کردند که رشد تولید گاز در کشورهای تولید کننده ۲.۵ درصد بود اما ما نزدیک ۵ درصد رشد تولید گاز داشتیم و در اجلاس جی‌ئی‌سی‌اف (GECF) در میان کشورهای تولید کننده و صادر کننده گاز رتبه اول را کسب کردیم.

به گفته وزیر نفت در دولت سیزدهم بیش از ۱۵۵ پروژه نیمه‌تمام نفتی به ارزش ۳۴ میلیارد دلار با توان متخصصان داخلی تکمیل و به بهره برداری رسید. 

پارک‌های ملی به‌طور مرتب پایش و توسط سازمان حفاظت از محیط زیست مدیریت می‌شود

علی سلاجقه در این نشست در پاسخ به سوال میزان در رابطه با اینکه با پیگیری های دادستانی تهران و همکاری دستگاه های مختلف آبیاری درختان چیتگر آغاز شده و همچنین کنده‌های آفت زده نیز پاکسازی شدند و روند کاشت درختان جدید در جریان است گفت: جا دارد از دادستانی محترم که ارتباط بسیار تنگاتنگ و میدان مدارانه‌ای با سازمان حفاظت از محیط زیست داشته تشکر کنم در بسیاری موارد خودشان مسائل را پایش می‌کردند و هنگامی که احساس می‌کردند محیط زیست در خطر است به صورت میدانی وارد می‌شدند و از لحاظ قانونی موضوعات را پیگیری کردند.

وی ادامه داد: در استان‌های شرقی و غربی تهران در مواردی با آفت مواجه هستیم‌ و با توجه به سوء مدیریت برخی از گونه‌ها می‌خشنکند که حتما باید حذف گونه‌های خشک و آفت زده انجام شود که این اتفاق رخ می‌دهد.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست با بیان اینکه در مناطق مسکونی دست ساز انسان حتما باید یکسری از گونه‌ها حذف شوند گه در بوستان‌های شرق و غرب تهران اتفاق می‌افتد، افزود: هم کنده‌ها از منطقه حذف می‌شود و هم سازمان آب همگام با شهرداری این مسئله را پیگیری می‌کند و پارک‌های ملی نیز قواعد خاص خود را دارند و مرتب پایش می‌شوند و توسط سازمان حفاظت از محیط زیست مدیریت می‌شود.

هیچ پروژه عمرانی بدون مجوز محیط زیست کلنگ نخورد

سلاجقه باردرباره اقدامات سازمان حفاظت از محیط زیست در دولت سیزدهم گفت: در سازمان محیط زیست مبتنی بر برنامه تحولی دولت انقلابی تغییر دیدگاه انجام شد و تقابل بین محیط زیست و توسعه رفع شد و در ۳ حوزه بنیادی، کاربردی و میدانی اقداماتی انجام پذیرفت.

وی ضمن اشاره به اینکه در زمینه بنیادی ۲ قانون اصلی در مورد حفاظت از محیط زیست بازنگری شد، ادامه داد: با توجه به اصل ۵۰ قانون اساسی مردمی سازی را در دستور کار قرار دادیم.

رئيس سازمان حفاظت با بیان اینکه گرد و غبار کشور را تحت تاثیر قرار داده بود و رئیس جمهور شهید این ریل را بنا گذاشت که  که در این مورد با کشورهای همسایه بحث و گفت‌وگو داشته باشیم، افزود: در کنوانسیون تهران به بحث اجرای پروژه‌های مشترک در دریای خزر برای حفظ محیط زیست رسیدیم و در جنوب کشور نیز کنوانسیون کویت را داشتیم، مرکز تحقیقات محیط زیست خلیج فارس و منطقه عمان را در جزیره هرمز در حال راه اندازی داریم که نشست سران آن قرار است در تهران برگزار شود.

سلاجقه با اشاره به اینکه با رویکرد شهید رئیسی هیچ پروژه عمرانی بدون مجوز محیط زیست کلنگ نخورد و این مسئله به عنوان یک میثاق ملی قرار گرفت، بیان کرد: بیش از ۲ هزار خانه محیط‌زیست راه‌اندازی شد.

وی ضمن بیان اینکه به صورت میدانی به مسئله دریاچه ارومیه ورود پیدا کردیم و طرح‌های سخت افزاری دریاچه ارومیه تمام شد، گفت: ۳۰۰ میلیون متر مکعب آب از تصفیه خانه های تبریز و ارومیه تامین و رهاسازی حق آبه های محیط زیست انجام شد، ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون متر مکعب حجم آب دریاچه ارومیه است که بخشی از این پایدار است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه ۴۰ درصد پهنه هامون آبگیری شد، عنوان کرد: یکی از شش کلید واژه ای که شهید رئیسی در احکام اعضای هیات دولت داشت بحث فسادستیزی بود و اقدامات خوبی در این مورد صورت گرفت و همچنین ۴ جلسه شورای عالی محیط زیست را داشتیم که بی سابقه است.

انتهای پیام/

نظر شما