شناسهٔ خبر: 67308111 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

گفت‌وگو|

«میرزا» را هرشب در صحنه «کوچه عاشقی» بیشتر می‌شناسم

امیرکاوه آهنین جان بازیگر نقش میرزا در نمایش «کوچه عاشقی» ضمن اشاره به قصه‌های ایرانی که این روزها روی صحنه می‌رود، از ایفای نقش میرزا که خود ایفاگر آن بوده است، می‌گوید. 

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان - امیرکاوه آهنین جان بازیگر نقش میرزا در نمایش «کوچه عاشقی» معتقد است که تا نیم قرن پیش نمایش‌های ایرانی پر مخاطب بودند و جایگاه مهمی در ادبیات نمایشی داشتند اما متاسفانه سرنوشت تلخی پیدا کردند و به مرور از چرخه تولیدات نمایش خارج شدند. ولی خوشبختانه به نظر می‌آید که این روزها قصه‌های ایرانی در قالبی نمایشی‌تر و با متون حرفه‌ای‌تر اجرا می‌شود و به یک بالندگی رسیده است. نمایش «کوچه عاشقی» نیز این ویژگی‌ها را دارد و برای شخصیت‌پردازی نقش‌ها وقت زیادی صرف شده است. 

بازیگر نقش میرزا در نمایش «کوچه عاشقی» به کارگردانی سیدجلال‌الدین دری و تهیه‌کنندگی مشترک سیدمهدی جوادی و علیرضا حقیقی قریب با بیان این مطلب که به پروژه «کوچه عاشقی» دیر ملحق شده است، بیان کرد: زمانی که به گروه پیوستم کمتر از یک هفته تا اجرا وقت داشتم و این موضوع من را برای رسیدن به کاراکتر میرزا را با چالش‌های زیادی رو به رو کرد تا آن‌جا که الان، درست زمانی که نقش باید به بلوغ خود برسد، درک و کشف میرزا در اجرا برای من در حال اتفاق است و هنوز با اینکه نمایش روی صحنه رفته من در حال تمرین نقشم روی صحنه هستم. 

آهنین‌جان در پاسخ به این پرسش که کاراکتر «میرزا» دارای چه ویژگی برای بازی بود، عنوان کرد: من از هر اتفاق راحت و سهل الوصولی فراری هستم و همیشه به دنبال چالش می‌گردم چراکه همیشه دوست داشتم تا یک اتفاق جدید و یک آفرینش را رقم بزنم که خودم نیز از مواجهه با آن شگفت زده شوم. از طرفی تلاش همیشگی من بر این بوده است که آنچه تا الان مخاطب از من دیده با نقش جدیدی که می‌بیند یکسان نباشد. وقتی این شرایط به وجود می‌آید، بخش مهم دیگری که در کنار کاراکتر پیشنهاد شده، همواره داستان اثری است که بازی در آن را برعهده دارم. 

وی با اشاره به این نکته که اصولا نمایش‌های ایرانی را در کارنامه کاری خود ندارد، گفت: یک زمانی به نمایش‌های ایرانی به دلیل اینکه عموما نمایش‌های تخت حوضی و لاله‌زاری بود و در سالن‌های مطرح و بزرگ اجرا نمی‌شد، علاقه نداشتم. اما الان عرصه درام‌های ایرانی گسترده و متنوع شده و به لحاظ کیفی اتفاق‌های خوبی در این متون افتاده است. من بازیگر ترغیب به انجام یک درام ایرانی میشوم. نمایش «کوچه عاشقی» نیز به نظرم این ویژگی‌ها را دارد و زمان مواجه مخاطب با آن کاملا حس می‌کند که برای شخصیت‌پردازی نقش‌ها وقت زیادی صرف شده و این نمایش مجموعا به یک نمایش دوست داشتنی و مخاطب پسند تبدیل شده است. 

بازیگر نقش میرزا در نمایش «کوچه عاشقی» درباره چالش زمان کم تمرین خود برای حضور در این کنسرت نمایش بیان کرد: چالش و سختی در هرکاری وجود دارد و تا به امروز نمایشی نبوده است که با سلام و صلوات به اجرای اول نرود چراکه همیشه شب اول اجرا به دلیل شرایطی که نمایش‌های تئاتری دارند، پر از استرس و دلهره است، به خاطر دارم در نمایش «الیور تویست» را که اثری پر پرسوناژ، پر از رقص و نور و صحنه‌های پرچالش بود، بدون حضور دکور تمرین کرده بودیم و در اجرای اول حتی محل دقیق ورود و خروجمان به صحنه را نیز نمی‌دانستیم، چه بسا هر لحظه احتمال می‌رفت با توجه به طراحی خاص دکور برای هرکدام از بازیگران اتفاقی رخ دهد، اما در کمال ناباوری در هنگام اجرای نمایش مشکلی پیش نیامد و با موفقیت اجرای این اثر را به پایان بردیم. امروز در «کوچه عاشقی» نیز با چنین مشکلی روبه‌رو بودیم، علاوه بر اینکه سه روز قبل از آغاز اجرا مجوز نمایش را دریافت کردیم یعنی در واقع زمان کافی برای اطلاع‌رسانی و تبلیغات نیز در اختیار ما نبود. 

وی افزود: با تمام این شرایط چالش‌هایی که داشته و داریم، تا اینجای کار، شروع و اجراهای خوبی را پشت سر گذاشتیم اما باز هم می‌گویم، اگر همه شرایط مهیا بود قطعا اتفاقات بهتری رقم می‌خورد. 

آهنین‌جان نقطه قوت یک تئاتر را که باعث موفقیت آن می‌شود منوط به تجربه بازیگر دانست و بیان کرد: در گذشته پیش از آغاز اجرای یک نمایش، بازیگران حدود ۶ ماه الی یک سال تمرین داشتند تا به درستی بازی به عنوان کاراکتری که برعهده دارند، ساخته و پرداخته شود به همین دلیل بازیگرانی که از قدیم این تجربه‌ها کسب کردند شرایط فعلی با ایده‌آلشان فاصله دارد. اما نکته مهم این است که چنین تجربیاتی باعث می‌شود بتوان در چالشی‌ترین شرایط ممکن نیز از پس نقش خود برآیی و آن را به خوبی به مخاطب خود معرفی کنید. 

او درباره اجرای نمایش «کوچه عاشقی» در فضای باز گفت: من دو بار تجربه اجرا در فضای باز را داشته‌ام که متاسفانه هر دو تجربه ناخوشایندی بود. اما الان با این شرایط مشکلی ندارم و دغدغه اصلی برای من کاراکتر من و ارتباط مخاطب با آن است. 

این بازیگر تئاتر حال مخاطب را با نمایش خوب دانست، اما جهان مجازی را با آنچه در واقعیت می‌بیند متفاوت بیان کرد و گفت: زمانی که اجرا به پایان می‌رسد، حال تماشاگر ما هنگام خروج از کاخ سعدآباد خیلی خوب است و نمایش را بیش از تصور ما دوست داشته است. 

آهنین جان «اعترافاتی درباره زنان» را پروژه بعدی خود عنوان کرد که علاوه بر بازیگری، کارگردانی آن را نیز برعهده دارد و درباره دیگر فعالیت‌های خود گفت: در حال حاضر علاوه بر نمایش «کوچه عاشقی»، در نمایش «نبرد رستم و سهراب» به کارگردانی حسین پارسایی و دو سریال برای شبکه نمایش خانگی حضور دارم که این فشردگی پروژه‌ها باعث شده است تا این روزها کمی با کمبود خواب و استراحت مواجه شوم. 

بازیگر «کوچه عاشقی» در پایان عنوان کرد: همه ما در هر شغل و پستی که هستیم رسالتمان آگاهی بخشی است و معتقدم که اگر هرکسی کار خود را درست انجام دهد و در راستای رسیدن به آگاهی بخشی به درستی گام بردارد، جهان بهتری خواهیم داشت. 

انتهای پیام/

نظر شما