شناسهٔ خبر: 67307709 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

قانون جدید پرداخت سنوات کارگران؛ سنوات به چه کسانی تعلق میگیرد ؟

سنوات مبلغی معادل آخرین حقوق دریافتی کارگران است که به همه کارگران مشمول قانون کار تعلق می‌گیرد؛ به جز اتباع همه افراد با قرارداد رسمی و غیر رسمی، کار تمام وقت، کار نیمه وقت و کار فصلی سنوات دریافت می‌کنند. سنوات مبلغی معادل آخرین حقوق دریافتی کارگران است که به همه کارگران مشمول قانون کار تعلق می‌گیرد؛ به جز اتباع همه افراد با قرارداد رسمی و غیر رسمی، کار تمام وقت، کار نیمه وقت و کار فصلی سنوات دریافت می‌کنند.

صاحب‌خبر -

راهنمای قانون جدید پرداخت سنوات کارگران

سنوات مبلغی معادل آخرین حقوق دریافتی کارگران است که به همه کارگران مشمول قانون کار تعلق می‌گیرد؛ به جز اتباع همه افراد با قرارداد رسمی و غیر رسمی، کار تمام وقت، کار نیمه وقت و کار فصلی سنوات دریافت می‌کنند. هر کارگری پس از بازنشستگی، از کار افتادگی، انقضاء مدت قرارداد کار، ‌استعفای کارگر، فسخ قرار دارد و فوت کارگر حق دریافت سنوات دارد. یکی از نکات مهم در زمینه سنوات توجه به پایه سنوات است که به‌صورت روزانه محاسبه می‌شود. برای آشنایی شما با شرایط دریافت سنوات و محاسبه سنوات خود، قانون جدید پرداخت سنوات و نحوه محاسبه آن را شرح می‌دهیم.

حق سنوات چیست؟ یکی از مهم‌ترین مزایای پایان کار

حق سنوات پاداشی است که در پایان هر سال، پایان هر قرارداد یا پایان همکاری باید از طرف کارفرما به کارگران مشمول قانون کار پرداخت شود. در زمینه سنوات حتما باید به تفاوت پایه سنوات و حق سنوات توجه داشت. معمولا حق سنوات در پایان سال کاری یا بعد از تمام شدن قرارداد به کارگر پرداخت می‌شود. اما پایه سنوات مبلغی است که ماهانه روی حقوق افرادی که بیش از یک سال سابقه کار داشته باشند، حساب می‌شود.

پایه سنوات باعث می‌شود مبلغ دریافتی کارگر با‌توجه‌به میزان سابقه کار او محاسبه شود. طبق قانون جدید پرداخت پایه سنوات کارگران در سال 1403 میزان پایه‌ی سنوات 70,000 ریال است که به‌صورت روزانه به حساب کارگران منظور می‌شود. یکی از راه‌های محاسبه سنوات، استفاده از نرم افزار محاسبه حقوق و دستمزد کارگران است.

معرفی قانون پرداخت سنوات کارگران در سال 1403

طبق ماده 21 قانون کار، حق سنوات مبلغی معادل یک ماه آخرین حقوق دریافتی (تمام مزد ثابت دریافتی در ماه) است که کارفرما باید به کارگران خود پرداخت کند. سنوات باید با خاتمه یا فسخ قرارداد کار، به کارگر پرداخت شود. این مبلغ به افرادی که کمتر از یک سال کارکرد داشته باشند نیز به نسبت مدت کارکردشان تعلق می‌گیرد و باید توسط کارفرما پرداخت شود. کارفرمایان برای سامان‌دهی پرداخت سنوات کارگران خود می‌توانند از سیستم خزانه داری دریافت و پرداخت استفاده کنند تا پرداخت‌های خود را به‌راحتی مدیریت کنند.

https://lh7-us.googleusercontent.com/docsz/AD_4nXe0dgPqxwAYr5bn7M6la_whpfczwwaH5x4d-_4dJb9AL6pDShgF18fRvyp7GvJN3WG5vaSkMOwMvEmU3Ty1yEBK-XQPZcRnvHvx_d6DY9ySxDLzLjpqCDhkPGiVoDKTFEfKHbkJR5vfhFlizeBc5c2qVDA?key=6A_ehqu_pGcSFM9k3O9q_A

نحوه محاسبه سنوات کارگران؛ نسبت به میزان کارکرد 

برای محاسبه سنوات سال 1403 مطابق آخرین رای دیوان عدالت اداری در خصوص حق سنوات، ابتدا آخرین حقوق ماهیانه فرد در تعداد روزهای کارکرد وی در طول یک سال ضرب می‎‌شود. سپس عدد به‌دست آمده بر عدد 365 که تعداد روز‌های سال است، تقسیم می‌شود. عددی که به‌دست می‌آید، میزان سنوات پایان خدمت در سال 1403 است. حال اگر فرد در سال‌های قبل نیز سنوات ذخیره داشته باشد، مبلغ سنوات سال‌های قبل وی نیز محاسبه می‌شود و به مبلغ سنوات سال 1403 افزوده خواهد شد و به‌عنوان سنوات پایان کار فرد پرداخت می‌شود. 

بر اساس قانون عیدی و سنوات 1403 برای کارگرانی که یک سال سابقه کار داشته‌اند یا یک سال از دریافت آخرین پایه سنواتی‌شان گذشته باشد، روزانه مبلغ 7 هزار تومان به‌عنوان پایه سنوات محاسبه می‌شود. این رقم به‌طورکلی در هر ماه حدود 210 هزار تومان می‌شود.

https://lh7-us.googleusercontent.com/docsz/AD_4nXd6zr1gs7vNiGzCecUivA1whSReGI-06AQ83EHk8znOggNQmdcoYBPM4lzUqHGroULy9MTgwWKXP3mb9HH_egOCLZ4ckouY0UTcK4Op4oUpatCWC0woxcG4r1SVt-hso6aElhmwFkzAf32YBqr42BEbRQ?key=6A_ehqu_pGcSFM9k3O9q_A

چه کسانی می‌توانند سنوات دریافت کنند؟ بررسی شرایط دریافت سنوات

افراد شاغل در جامعه به دو گروه تقسیم می‌شوند: افرادی که قرارداد رسمی ‌دارند و افرادی که به صورت غیررسمی ‌در حال فعالیت هستند. طبق قانون وزارت کار و بخشنامه‌ای که در سال ۱۳۹۲ اعلام شد، کارفرما نباید بین این دو گروه رسمی‌ و غیر رسمی‌ تفاوتی قائل باشد. در حقیقت، سنوات خدمت باید به یک میزان و با شرایط یکسان محاسبه شود. پس در پاسخ به این سوال که عیدی و سنوات به چه کسانی تعلق میگیرد باید گفت که همه کارگران مشمول قانون کار می‌توانند از آن استفاده کنند. توجه داشته باشید که اتباع سنوات دریافت نمی‌کنند.

ایا سنوات به کمتر از یک سال تعلق میگیرد؟

از سوالات رایج درباره سنوات این است که سنوات بعد از چند ماه تعلق میگیرد و ایا سنوات به کمتر از یک سال تعلق میگیرد؟ طبق حکم جدید درباره سنوات پایان خدمت، اگر کارگر یا کارمند کمتر از یک سال سابقه کار داشته باشد نیز به تناسب تعداد روزهای کاری، حق سنوات دریافت خواهد کرد. اگر کارکرد کارگر یک سال باشد، سنوات معادل همان یک سال و اگر حتی یک ماه باشد، باید یک دوازدهم آن به فرد پرداخت شود. 

شرایط دریافت سنوات در زمان پایان قرارداد بین کارفرما و کارگر چگونه است؟

در پاسخ به سوال پرتکرار «سنوات به چه کسانی تعلق میگیرد» باید گفت با پایان قرارداد، به کارگران سنوات تعلق می‌گیرد. بر اساس ماده ۲۱ قانون کار، قرارداد کار به یکی از روش‌های زیر خاتمه پیدا می‌کند:

  • ‌فوت کارگر
  • بازنشستگی کارگر
  • از کار افتادگی کلی کارگر
  • انقضاء مدت در قراردادهای کار با مدت موقت و عدم تجدید صریح یا ضمنی آن
  • پایان کار در قراردادهایی که مربوط به کار معین است
  • ‌استعفای کارگر
  • فسخ قرارداد به ‌نحوی که در متن قرارداد (منطبق با قانون کار) پیش‌بینی شده است.

با اتمام پایان کار کارگر طبق هر یک از این موارد، کارفرما موظف است سنوات کارگر را پرداخت کند. توجه داشته باشید که طبق بخشنامه حق سنوات شورای عالی کار، تعویض کارفرما ربطی به سنوات ندارد؛ بنابراین کارفرمای جدید نیز موظف است سنوات کارگرانی را که یک سال مشغول به کار بوده‌اند، پرداخت کند. 

سنوات؛ حق رسمی کارگران در قانون کار

مطابق قانون جدید پرداخت سنوات کارگران ۱۴۰۳ همه کارگران مشمول قانون کار، سنوات دریافت می‌کنند. همچنین کارگران برای دریافت سنوات نیازی نیست حتما یک سال کامل سابقه کاری داشته باشند؛ بعد از اتمام کار، محاسبه سنوات بر اساس آخرین حقوق ماهیانه کارگر صورت می‌گیرد و کارفرما موظف به پرداخت آن به کارگر است. برای محاسبه سنوات کارگران یکی از بهترین و مطمئن‌‌ترین روش‌ها، استفاده از نرم‌افزارهای حسابداری است. سپیدار سیستم دارای سابقه بسیار درخشان در زمینه انواع نرم‌افزارهای مالی و نرم افزار‌های ویژه اصناف و فروشگاه‌ها است. همچنین خدمات متنوع پشتیبانی دارد و شما در هر زمان که با مشکل یا سوالی مواجه شدید، می‌توانید از این خدمات استفاده کنید.

 

این محتوا حاوی تبلیغات میباشد

نظر شما