شناسهٔ خبر: 67307444 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

ارتقا زیرساخت‌های سلامت سیستان‌وبلوچستان در دولت سیزدهم

دوران ۳۲ ماهه ریاست جمهوری آیت‌الله رئیسی نقطه عطفی در ارتقاء چشمگیر و ملموس زیرساخت‌ها و خدمات نظام سلامت در سیستان و بلوچستان و سراسر ایران محسوب می‌شود.

صاحب‌خبر -

حبیب غزنوی رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان بیان کرد: بهبود شاخص‌ها در این دانشگاه با تکمیل زیرساخت‌های فیزیکی تجهیزاتی و همچنین افزایش منابع انسانی متبحر و باانگیزه به ثمر نشسته است؛ به‌گونه‌ای که در یک بازده زمانی دوساله هم‌زمان با بهبود وضعیت پرداخت مطالبات پرسنلی و همچنین جذب نیروهای بهداشتی و درمانی حدود ۷۰۰ میلیارد تومان تجهیزات پزشکی خرد و کلان به بیمارستان‌های این دانشگاه تحویل شد که در طول عمر ۳۸ساله این دانشگاه تخصیص این میزان اعتبار و ورود این میزان تجهیزات در بازه دوساله بی‌نظیر بوده است.

وی افزود: ورود دستگاه‌های مهم و حیاتی سی تی سیمولاتور، شتاب‌دهنده پر انرژی و ام‌آرآی پیشرفته به بیمارستان‌ها، افزایش تعداد تخت‌ها به ۲ هزار و ۱۸۵ تخت، تأمین تمامی پزشکان موردنیاز مراکز بهداشتی، راه‌اندازی نخستین پارک علم و فناوری سلامت استان در دانشگاه علوم پزشکی زاهدان و استقرار بیش از ۶۰ واحد فناور و ۴ شرکت دانش‌بنیان و همچنین فراهم آمدن مقدمات احداث نخستین کارخانه تولید شیرخشک جنوب شرق کشور در زاهدان، تنها بخشی از گام‌هایی است که در مسیر تحقق آرمان‌های ارزشمند انقلاب اسلامی در این مدت در استان برداشته شده و از آن می‌توان به‌عنوان جهشی بزرگ در تأمین زیرساخت‌های نظام سلامت در استان یاد کرد.
 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان تصریح کرد: این دانشگاه در بخش‌های مختلف توانست همچون پدیده‌ای زنده و بااراده باتکیه‌بر بنیان مهم پژوهش‌ها و فعالیت‌های علمی گام‌های مؤثری بردارد که هر قدم آن نشات گرفته از نگاه و اهتمام ویژه شهید جمهور به‌ضرورت توسعه نظام سلامت در استان است.

وی ادامه داد: ازآنجاکه بهبود زیرساخت‌های درمانی یکی از مهم‌ترین خواسته‌های مردم شریف سیستان و بلوچستان به‌عنوان دریافت‌کنندگان اصلی خدمات این بخش محسوب می‌شود؛ تصمیم‌گیرندگان و تصمیم‌سازان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان تلاش کردند تا کام مردمان شریف این خطه با رفع نگرانی‌های آنان از تشخیص و درمان بیماری‌ها و ارائه خدمات تشخیصی و درمانی با بهترین و پیشرفته‌ترین تجهیزات و متبحرترین اعضای خانواده کادر درمان، شیرین شود.
 
غزنوی عنوان کرد: چنانکه در یک بازه زمانی دوساله بیش از ۷۰۰ میلیارد تومان تجهیزات پزشکی فقط به ۵ شهر زیر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی زاهدان اختصاص یافت که افزایش ۱۰۰ درصدی مراجعات مردم به‌تمامی بیمارستان‌های زیر مجموعه نشان‌دهنده کاهش بخش قابل‌ملاحظه‌ای از سفرهای درمانی مردم استان‌های اطراف است.
 
وی دیگر اقدامات دولت سیزدهم را این‌گونه بیان کرد: دستگاه‌های شتاب‌دهنده خطی پر انرژی، فلوساتیومتری، پت اسکن، سی تی سیمولاتور، سه دستگاه سونوگرافی، ۲۲ دستگاه دیالیز، سه دستگاه ام آر آی، یک دستگاه سی‌تی‌اسکن، اگزایمر لیزر، آنژیوگرافی چشمی، آنژیوگرافی قلبی، رادیولوژی سقفی، لاپاراسکوپ، CRRT ،CARM، میکروسکوپ کاشت حلزون، ست‌های جراحی اطفال بخشی از تجهیزات مهمی است که در این مدت وارد بیمارستان شده است.

افزایش ۴۷۳ تخت جدید در دولت سیزدهم
 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان همچنین با اشاره به انعقاد قرارداد خرید دستگاه‌های شتاب‌دهنده LOW ENERGY، براکی تراپی MRI و گاماسل، افزود: با همراهی شایسته وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عنایت و تدبیر ویژه آقای عین‌اللهی ۴۷۳ تخت جدید به بیمارستان‌های شهرهای زیر مجموعه دانشگاه افزوده شد؛ و بدین ترتیب تعداد تخت‌ها به ۲ هزار و ۱۸۵ طرح رسید که این تعداد با بهره‌وری از بیمارستان سلامت سوران به ۲ هزار و ۲۱۷ تخت در بیمارستان‌های تابعه و غیرتابعه خواهد رسید.
 
رشد ۳۶.۶ درصدی تخت ویژه به بیمارستان‌های استان

غزنوی تشریح کرد: در این سه سال خدمت دولت سیزدهم ۶۳ تخت ویژه به تخت‌های بیمارستان‌های تابع افزوده شده که این میزان معادل ۳۶.۶ درصد افزایش بوده و منجر به افزایش ضریب اشغال تخت به میزان ۱۵.۲ گردیده است.
 
همگامی خانواده بهداشت و درمان باعث ارتقای سلامت یک جامعه

وی ادامه داد: هم‌زمان با افزایش تجهیزات پزشکی و سرمایه‌ای، افزایش نظارت‌ها و همچنین افزایش منسجم و برنامه‌ریزی شده پرسنل نتایج افتخارآمیزی را رقم زد به‌گونه‌ای که کاهش ۲۵ درصدی مرگ نوزادان در بیمارستان‌های تابع دانشگاه در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال قبل از آن در کارنامه افتخارات این دانشگاه ثبت شد؛ اقدامی که نشان داد با برنامه‌ریزی بر پایه کار کارشناسی و شناسایی گلوگاه و همچنین تأمین زیرساخت‌های موردنیاز امکان بهبود شاخص وجود دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان اذعان کرد: بر اساس همین فعالیت‌های مؤثر مؤسسه NID CAP، بخش NICU بیمارستان علی ابن ابی‌طالب (ع) زاهدان را به‌عنوان یکی از مراکز معتبر درمان نوزادان در دنیا معرفی کرد.

کاهش مرگ‌ومیر مادران

غزنوی اظهار کرد: اقدام علمی و اثربخش بعدی تلاش در جهت کاهش مرگ مادران نیازمند مراقبت‌های ویژه بود که با این تغییر مهم در دانشگاه علوم پزشکی زاهدان این شاخص در کشور نیز جابه‌جا شد و جمهوری اسلامی ایران اکنون با ردشدن از شاخص چین، در رقابت با ایالات متحده آمریکا است؛ میزان مرگ‌ومیر مادران از ابتدای سال دولت سیزدهم تا ۱۴۰۲ از ۵۶.۶ درصد به ۳۱ درصد رسیده است.

تلاش جمعی، موفقیتی پرثمر

وی درصد قابل‌توجه درمان‌های موفق ناباروری را یکی دیگر از افتخارات دانشگاه باتکیه‌بر فعالیت‌های علمی اساتید فرهیخته و برجسته و کادر پرتلاش و همراه بخش مولود بیمارستان علی ابن ابی‌طالب (ع) زاهدان بیان کرد: به‌گونه‌ای که اگرچه میانگین کشوری، ۳۵ درصدی برای درمان‌های تخصصی ناباروری ثبت شده است؛ اما نرخ موفقیت درمان‌های انجام شده در دانشگاه علوم پزشکی زاهدان ۴۲ درصد و بدین معناست که اگرچه مدت‌زمان زیادی از راه‌اندازی بخش مولود بیمارستان علی بن ابی‌طالب (ع) زاهدان نگذشته؛ اما با فعالیت همگام دلسوزانه و مسئولیت مدار تیم مجرب این مرکز درصد موفقیت درمان‌های فوق‌تخصصی از میانگین کشوری نیز بالاتر و این افتخار بزرگی برای دانشگاه علوم پزشکی زاهدان است.

تولد حدود یک هزار و ۱۰۰ نوزاد از درمان‌های پیشرفته ناباروری

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تصریح کرد: حدود یک هزار و ۱۰۰ نوزاد حاصل از درمان‌های پیشرفته ناباروری در مرکز مولود دانشگاه علوم پزشکی زاهدان نیز ماه گذشته متولد شد؛ در راستای ارتقا دسترسی خانواده‌ها به این خدمات نخستین مرکز سطح ۲ نیز در زاهدان به بهره‌برداری رسید و به‌زودی در سراوان نیز یک مرکز به بهره‌برداری می‌رسد.

فوریت‌های پزشکی؛ ناجی، سریع و حرفه‌ای

وی با بیان اینکه در ۳۲ ماه گذشته با افزایش تعداد تکنسین فوریت‌ها از ۲۸۲ به ۴۳۳ نفر ارتقا یافته، ادامه داد: افزایش تعداد آمبولانس‌ها از ابتدای سال دولت سیزدهم تا ۱۴۰۳ از ۸۴ آمبولانس به ۸۷ آمبولانس ارتقا پیدا کرده و همچنین برگزاری دوره‌های آموزش تخصصی و نگاه ویژه وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و رئیس اورژانس کشور، خوشبختانه تغییرات کم‌نظیری در خدمات فوریت‌های پزشکی در این دانشگاه به وقوع پیوست چنانکه برای اولین‌بار در تاریخ دانشگاه هواپیمای بال ثابت جهت جابه‌جایی بیماران بدحال این استان در فرودگاه‌های زاهدان و سراوان بر زمین نشست.

راه‌اندازی نخستین اورژانس بانوان در استان

غزنوی اظهار کرد: راه‌اندازی نخستین اورژانس بانوان استان سیستان و بلوچستان در شهرستان زاهدان اقدام بزرگ دیگری بود که رضایتمندی قابل‌توجه بانوان زاهدان نیازمند خدمات فوریت‌های پزشکی را به دنبال داشته است.

حافظان صحت، هوشیارتر از همیشه

وی ادامه داد: حوزه بهداشت به‌عنوان چشمان همیشه بیدار نظام سلامت در استان مرزی استان و دانشگاه علوم پزشکی زاهدان محسوب و در ۳۲ ماه گذشته علاوه بر جهش افزایش فعال‌سازی خانه‌های بهداشت و در نتیجه گسترش دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی با همتی مثال‌زدنی برای تأمین پزشکی تمام مراکز، همت گمارد و به‌خوبی این مطالبه مردم به سرانجام افتخارآمیز خود رسید.

رشد ۹۴ درصدی استقرار نظام ارجاع الکترونیک در روستاها

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان خاطرنشان کرد: رشد درصد فعالیت‌های خانه‌های بهداشت از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ از ۷۲ به ۸۷ درصد افزایش‌یافته و در سطح استقرار نظام ارجاع الکترونیک در سطح مراکز روستایی در سال ۱۴۰۰، صفر درصد بوده و در سال ۱۴۰۲ به ۹۴ درصد رسیده و ۶ درصد باقیمانده شامل مراکزی است که به دلیل قرارگرفتن در نقاط کور از نظر اینترنت در حال حاضر استقرار نظام ارجاع الکترونیک در آنجا میسر نیست.
 

نظر شما