شناسهٔ خبر: 67307400 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

در نشست تخصصی تبیین برنامه‌های کمیته خودرویی قالیباف چه گذشت؟

دولت با دخالت های خود در حق خودروسازان و مردم اجحاف می کند/ راه های برون رفت از بحران / خودروسازها زورگو نیستند

رئیس کمیته خودروی ستاد محمدباقر قالیباف با بیان اینکه شاخص‌ها و آمار‌هایی که در بخش خودرو وجود دارد نشان‌دهنده وضعیت بحرانی این بخش است،اظهار امیدواری کرد:سایر نامزدها هم در خصوص مشکلات این بخش به صورت شفاف و تخصصی با مردم سخن بگویند.

صاحب‌خبر -

دولت با دخالت های خود در حق خودروسازان و مردم اجحاف می کند/راه های برون رفت از بحران خودروسازی / خودروسازها زورگو نیستند

به گزارش خبرنگار اقتصادی تابناک، ستاد محمد باقر قالیباف نامزد انتخابات ریاست جمهوری با نگاه ویژه به صنعت خودرو شب گذشته نشست تخصصی درباره چالش ها ، الزامات و راهکارهای بخش خودرو با حضور کارشناسان و صاحب نظران این حوزه برگزار کرد.

مهدی خطیبی رئیس کمیته خودروی ستاد «محمدباقر قالیباف با بیان اینکه موضوعاتی که در این ستاد ارائه می‌شود،مباحث تخصصی و فارغ از جهت‌گیری سیاسی است، گفت: خودرو و کسب و کار این حوزه، یکی از مهم‌ترین موضوعات صنعتی و اقتصادی کشور است و نمی‌توان بدون حل آن مشکلات، این صنعت را از وضعیت فعلی خارج کرد.

وی با بیان اینکه شاخص‌ها و آمار‌هایی که در بخش خودرو وجود دارد نشان‌دهنده وضعیت بحرانی این بخش است،اظهار امیدواری کرد:سایر نامزدهای ریاست جمهوری هم در خصوص مشکلات این بخش به صورت شفاف و تخصصی با مردم سخن بگویند.

رئیس کمیته خودروی ستاد قالیباف کاهش مداخله دولت، آزاد سازی واردات خودرو و در نهایت رفع قیمت‌گذاری دستوری را سه ضلع مثلثی دانست که قالیباف برای رفع مشکلات خودروسازان بر آن تاکید ویژه دارد. 

خطیبی بیان کرد: در اواخر دهه ۷۰ و اوایل دهه ۸۰ مطالعه پژوهشی درگروه ایران خودرو انجام و ۱۸۶ متغییر توصیفی مثل متغیر قانون مالیات مشخص شد. این متغیرها، عواملی بودند که محیط کسب و کار خودرویی را نامطلوب می‌کرد. البته،  186متغیر مذکور، در زمانی بررسی شدند که خودروسازان با مشکلاتی مانند قیمت‌گذاری تکلیفی مواجه نبودند.

تعداد بازدید : 21
<div id="video-display-embed-code_1834996" ><script type="text/JavaScript" src="https://www.tabnak.ir/fa/news/play/embed/1243970/1834996?width=700&height=400"></script></div>

به گفته وی دولت با اسم رمز و کلیدواژه انحصار، سعی دارد در صنعت خودرو دخالت کند.

وی با بیان اینکه اعتقاد دارم دولت باید دست از دخالت در این عرصه بردارد، ادامه داد:دولت نباید برای  قیمت گذاری  تعیین تکلیف کند تا خودروسازها مجبور به سرکوب قیمت‌ها شوند. البته باید به این نکته توجه داشت در صورتی که دولت دست از دخالت بکشد، درست نیست که تعرفه بیش از ۴۰ درصد تعیین شود. صنعت خودرو داخلی باید بتواند با خودروسازهای خارجی رقابت کند .

خطیبی اظهار کرد: افرادی که حقوق سهامداران را پایمال کرده‌اند باید در هر دو دنیا پاسخگو باشند چراکه حتی بنا بر قانون تجارت کشور نیز انجام این گونه دخالت‌ها، نابجا است.

وی با تاکید بر اینکه  خصوصی‌سازی ابزارها و روش‌هایی دارد که باید بررسی شود، توضیح داد:  دولت‌ها بنا بر اهداف مختلفی دست به تغییر در مالکیت بنگاه‌های اقتصادی می‌زنند؛ عمومی سازی اقتصاد و درآمدزایی از جمله انگیزه‌ دولت‌ها برای خصوصی‌سازی است.

مدیر عامل اسبق ایران خودرو تصریح کرد: دولت باید سهام خود را واگذار کرده و دست از دخالت در این صنعت بردارد. 

هم به خودروهای اقتصادی نیاز داریم هم لوکس

در ادامه این نشست علی اسماعیلی، قائم مقام اسبق ایران خودرو، صنعت خودرو را صنعتی راهبردی معرفی کرد که مردم کم و بیش با چالش های آن آشنایی دارند و گفت:در حال حاضر به ازای تولید هر خودروی جدید، دو نفر در فضای کسب‌وکار مشغول به کار می‌شوند.

اسماعیلی با اشاره به دوره‌های طلایی در صنعت خودرو کشور خاطرنشان کرد: صنعت خودرو در برهه هایی از تاریخ خود، دوره طلایی با پیشرفت حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد را تجربه کرده اما پس از آن وارد دوره افول شده است.

وی با تاکید بر این نکته که کشور هم به خودرو‌های اقتصادی و هم لوکس نیاز دارد ، تصریح کرد: اقدامات و دخالت های دولت در این بخش به شدت مشکل ایجاد کرده است.

قائم مقام اسبق ایران خودرو اقدامات دولت در زمینه خودروسازی را دخالت توصیف کرد و افزود: شاید برخی فکر کند دولت در این سال‌ها اقدام به حمایت صنعت خودرو کرده، اما تمام فعالیت‌های خودرویی دولت، به نوعی دخالت بوده است. این در حالی است که طی این سال ها ضرورت وارد کردن برخی قطعه‌ها و اقلام احساس می شد اما این اتفاق رخ نداد .

وی با بیان اینکه نمی توان صنعت خودرو را در گروه صنایع انحصاری طبقه بندی کرد، گفت: صنایع انحصاری خصوصیاتی دارند که صنعت خودرو در ایران شامل آن‌ها نمی‌شود.

اسماعیلی اضافه کرد :مردم تصور می‌کنند که خودروساز‌ها به آنان زور می‌گویند، اما چنین نیست. این دولت است که با دخالت‌های خود در حال اجحاف در حق مردم و خودروساز است. هر قطعه از یک خودرو، قسمتی از دانش فنی داخلی و ملی را در خود پنهان کرده است. این صنعت سراسر دانش و فناوری است و می‌تواند ابزار خوبی برای تبلیغات کشور باشد.

دولت بیشتر از سهمش دخالت می کند

محمد علی تیموری مدیر عامل اسبق گروه خودروسازی سایپا، نیز با انتقاد از نحوه خصوصی سازی در ایران گفت: با وجود این که دولت سهم زیادی در این دو خودروسازی ندارد، اما تمام اختیارات این دو مجموعه را برعهده گرفته است.

تیموری با تاکید بر اینکه تاکنون هیچ دولتی خود را از صنعت خودروسازی و مسائل مربوط به آن کنار نکشیده است، افزود: اگر دولت ها توانمند بودند باید این شرکت ها را به بخش خصوصی واگذار می کردند.

مدیرعامل سابق گروه سایپا با تاکید بر اینکه افراد فنی باید در راس امور این صنعت قرار بگیرند، گفت: عرصه خودروسازی شبیه به بازی مار و پله شده است که یک مدیر فنی می آید و خودروسازی را ارتقا می‌دهد اما بعد از چند سال، به ناگهان یک مدیر سیاسی جایگزین او می‌شود و تمام زحمات آن تیم را نابود می‌کند.

تجربه موفق شهرداری تهران 

پیمان سنندجی، نماینده اتاق تهران نیز در این نشست، خصوصی سازی را مهم‌ترین اولویت دولت آینده توصیف کرد و گفت: فضای کسب و کار زمانی بهبود می‌یابد که وضعیت خودروسازی کشور التیام پیدا کند.

سنندجی سپس به تجربه خصوصی‌سازی در زمان حضور قالیباف در شهرداری تهران اشاره کرد و توضیح داد: اولین درخواست محمدباقر قالیباف از ما این بود که اتوبوس‌رانی را خصوصی کنیم چراکه در آن زمان مردم اعتراض می‌کردند که راننده‌ها با آنها رفتار مناسبی ندارند.

وی با یادآوری اینکه، در آن زمان اتوبوس‌رانی 20 هزار نیروی رسمی داشت و روزی ۸۰۰ هزار مسافر در تهران را جا به جا می‌کرد، تصریح کرد: زمانی که کلید خصوصی‌سازی در تهران را زدیم در شورای تامین و شرکت های دیگر، مورد استقبال قرار گرفت. آن زمان حدود ۷۰درصد اتوبوس ها را واگذار کردیم و شرکت اتوبوس‌رانی هم از  20 هزار پرسنل به ۵ هزار و ۶۰۰  پرسنل رسید. در آن زمان تنها خطوط بی ار تی در اختیار اتوبوس‌رانی تهران و شهرداری تهران بود.

سنندجی تاکید کرد: اطمینان دارم قالیباف فردی است که به خصوصی سازی اعتقاد دارد  و می تواند مشکلات بخش خودرو را حل کند.

وی در پایان چالش های بخش خودروسازی را بسیار مهم توصیف کرد و افزود: متاسفانه شاهد این هستیم که مسائل فرعی بر مسائل دیگر که اصلی هستند، سایه می اندازد. این در حالی است که خودروسازی اصل و فرع موضوعاتی مانند اشتغال است. و اگر چالش های این بخش برطرف شود اشتغال هم رونق خواهد یافت.

 

نظر شما