شناسهٔ خبر: 67307365 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

بی‌مهری نسبت به دانه‌های روغنی با وجود واردات حدود ۹۰ درصدی - اکو

اقتصاد ایران: دانه‌های روغنی به ویژه کلزا یکی از مهم‌ترین دانه‌های روغنی است که علاوه بر تأمین روغن خوراکی مورد نیاز مردم، یکی از مهم‌ترین منابع پروتئینی در صنعت دام و طیور، صنایع شیمیایی و... است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، علیقلی ایمانی، مدیرعامل بنیاد ملی گندم کاران کشور درباره وضعیت تولید دانه‌های روغنی در کشور به مهر گفت: دانه‌های روغنی به ویژه کلزا یکی از مهم‌ترین دانه‌های روغنی است که علاوه بر تأمین روغن خوراکی مورد نیاز مردم، یکی از مهم‌ترین منابع پروتئینی در صنعت دام و طیور، مورد استفاده در صنایع شیمیایی و همچنین به عنوان بیودیزل (سوخت‌های زیستی) قابل استفاده است.

وی در ادامه افزود: یکی از راه‌های افزایش عملکرد در واحد سطح، آگاهی از نیاز تغذیه‌ای گیاهان و استفاده درست و کامل از کودهای شیمیایی است که متأسفانه در تأمین و تعیین مقدار کود مورد نیاز گیاه کلزا در زمان کاشت دچار مشکل بودیم از طرفی هم قیمت کلزا با توجه به هزینه‌های تولید بالا، ریسک و خطرپذیری بسیار زیاد، قیمت مناسبی ندارد و همچنین امسال مشخص نبود که چه کسی متولی خرید محصول کارای کشاورز است تا اینکه بخش خصوصی را با شرایط، وارد بازار خرید کلزا کردند که آن هم نتوانست بهای کلزا را به موقع پرداخت کند.

وی تصریح کرد: در برخی استان‌ها که محصول زودتر برداشت و تحویل داده شد حدود ۸۰ درصد و باقی از ۸۰ درصد تا ۱۵ درصد مطالبات معوق شده است؛ به ویژه در استان گلستان که میزان و حجم خوبی، حدود ۱۰۰ هزار تن کلزا تولید شده که رقم پرداختی آن تا کنون حدود ۱۵ درصد است.

ایمانی یادآور شد: در حال حاضر که در بسیاری استان‌ها برداشت به پایان رسیده، کشاورزان بلاتکلیف هستند و نمی‌دادند مطالباتشان چه زمانی پرداخت می‌شود.

وی گفت: در کشوری که امکان پذیر است تا حدود ۶۰ درصد نیاز به روغن را از داخل تهیه کرد، همین موانع ذکر شده مانع توسعه دانه‌های روغنی می‌شود.

مدیرعامل بنیاد ملی گندم کاران کشور با گلایه از عدم حمایت از این محصولات عنوان کرد: گاهی حمایت کردیم تا مرز تأمین ۲۰ درصد نیاز داخل کشور پیش رفتیم، اما کم توجهی و بی مهری دوباره سبب شد تا میزان تولید به ۷ درصد کاهش پیدا کند. بنابراین اگر قرار است طی برنامه‌ای به عدد مشخصی در تأمین نیاز به دانه‌های روغنی در داخل کشور برسیم باید ملزومات مورد نیاز و حمایت‌های کافی در تمام زمینه‌ها از کشاورز داشته باشیم.

ایمانی با بیان اینکه پیش بینی شده امسال تولید ۳۰۰ هزار تن باشد، اعلام کرد: تا کنون ۱۶۰ هزار تن خرید انجام شده و در مناطق سرد ۳۰ هزار هکتار هنوز برداشت نشده است. در مناطق مختلف تا کنون به طور میانگین تا مرز ۶۷ درصد پرداخت شده که در مجموع پرداختی‌ها مورد رضایت کلزا کاران نیست و آینده کلزا با چنین روندی به خطر می‌افتاد.

مدیرعامل بنیاد ملی گندم کاران در پایان گفت: انتظار است متولیان امر هرچه سریع‌تر نسبت به پرداخت مطالبات کلزاکاران اقدام کنند تا روند رو به رشد کلزا ادامه پیدا کند.

نظر شما