شناسهٔ خبر: 67307359 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سیلاب در بنگلادش بیش از ۲ میلیون نفر را گرفتار کرد

تهران- ایرنا- بارش باران‌های موسمی، سیلاب و طغیان آب رودخانه‌های بالادست هند، باعث وقع سیل گسترده در شمال شرقی بنگلادش شده و افزون بر ۲ میلیون نفر را گرفتار کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز شنبه ایرنا از استرایتس تایمز، وزارت هواشناسی بنگلادش اذعان داشت که در روزهای آینده بارش‌های سنگین دیگری پیش‌بینی شده که ممکن است سیلاب‌ها را بدتر کند و در مناطق کوهستانی خطر رانش زمین‌ را افزایش دهد.

دست‌کم ۱۰ نفر، از جمله هشت مسلمان روهینگیا، در ۱۹ ژوئن (۳۰ خرداد) پس از بارش‌های شدید باران‌های موسمی که باعث رانش زمین در اردوگاه‌های پناهجویان در جنوب بنگلادش شد، کشته شدند.

منطقه شمال شرقی بنگلادش به ویژه با بارش شدید باران و طغیان آب رودهای بالادست هند که باعث طغیان گسترده شده، آسیب جدی دیده است. بنگلادش هنوز در حال بهبود شرایط ناشی از طوفانی است که در اواخر ماه مه میلادی (خرداد) به کمربند ساحلی آن در جنوب رسید.

صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف) اعلام کرده است که ساکنان گرفتار در منطقه، از جمله بیش از ۷۷۲ کودک به کمک فوری نیاز دارند.

شلدون یت، نماینده یونیسف در بنگلادش گفت: کودکان آسیب پذیرترین افراد هستند و با خطرهای شدید غرق شدن، سو تغذیه، بیماری های کشنده ناشی از آب، آسیب های ناشی از جابجایی و سوء استفاده احتمالی در پناهگاه های پرجمعیت مواجه هستند.

یونیسف اعلام کرد که سیل همچنین خسارت قابل توجهی به زیرساخت ها وارد کرده است؛ به طوری که بیش از ۸۱۰ مدرسه دولتی در بخش سیلهت زیر آب رفته و با این که نزدیک به ۵۰۰ مدرسه به عنوان پناهگاه سیل استفاده می‌شود، حدود ۱۴۰ کلینیک اجتماعی نیز زیر آب رفتند و خدمات بهداشتی ضروری را مختل کردند.

یک تحلیل از سوی موسسه جهانی بانک در سال ۲۰۱۵ نشان داد که حدود سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در بنگلادش، یکی از کشورهایی که بیشترین حساسیت آب و هوایی را دارد، در معرض خطر سیل رودخانه‌ای سالانه قرار دارند. دانشمندان تشدید چنین وقایع فاجعه‌باری را به تغییرات آب و هوایی نسبت می‌دهند.

برچسب‌ها:

نظر شما