شناسهٔ خبر: 67307317 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: تبیان | لینک خبر

خطرات پنهان شارژ گوشی در خودرو

چرا نباید گوشی خود را در ماشین شارژ کنیم؟

مهسا زحمتکش

شارژ کردن گوشی در خودرو یکی از راه‌حل‌های معمول برای جلوگیری از خاموش‌شدن دستگاه‌های هوشمند مخصوصا حین سفر است، اما این روش معایبی دارد که ممکن است به باتری گوشی آسیب بزند و حتی خطرات ایمنی به همراه داشته باشد.

صاحب‌خبر -
چرا نباید گوشی خود را در ماشین شارژ کنیم ، شارژ گوشی در خودرو  ، دستگاه‌های هوشمند ، باتری گوشی تلفن همراه، گوشی‌های هوشمند ،
چه در یک سفر جاده‌ای طولانی باشید و چه در طول رفت‌وآمد روزانه که در ترافیک گیر کرده‌اید، باتری کم تلفن همراه می‌تواند برای راننده بی‌حوصله فاجعه‌ای ایجاد کند. در ابتدا ممکن است بی‌ضرر به نظر برسد که گوشی خود را به پورت USB ماشین خود وصل کنید، اما شارژ کردن تلفن در طول رفت‌وآمد در خودرو ممکن است اشتباه بزرگی باشد.

ماهیت شارژ گوشی شما در ماشین خطراتی را برای گوشی شما به همراه دارد. اکثر مردم از فندک استفاده می‌کنند که معمولاً ۱۲ ولت را تأمین می‌کند. ولی گوشی‌های هوشمند معمولاً هنگام شارژ از ۵ ولت استفاده می‌کنند که آداپتور معمولاً می‌تواند به طور ایمن ولتاژ را تنظیم کند.

 بااین‌حال، اگر آداپتور خراب باشد یا توسط سازنده گوشی شما ساخته نشده باشد، می‌تواند انرژی زیادی را به گوشی هوشمند شما ارسال کند و به طور بالقوه به آن آسیب برساند. اغلب اوقات ممکن است بلافاصله متوجه این آسیب نشوید؛ زیرا معمولاً ابتدا روی باتری تلفن شما تأثیر می‌گذارد و سلامت باتری را کاهش می‌دهد. ولی حتی اگر متوجه آسیب‌دیدن گوشی خود نشوید، ممکن است در درازمدت هزینه گزافی برایتان به ارمغان بیاورد.

 بدترین سناریو این است که می‌تواند به پورت شارژ گوشی یا خود مادربورد آسیب برساند که تعمیر آن بسیار گران تمام می‌شود. یک قانون خوب این است که همیشه از شارژر رسمی سازنده گوشی خود استفاده کنید تا از بالاترین کیفیت و تنظیم مناسب برق اطمینان حاصل کنید.

 در مورد وسیله نقلیه خود و سیم‌هایی که استفاده می‌کنید نیز بهتر است کمی تحقیق کنید. اگر هنوز در مورد توان خروجی نگران هستید، بهتر است برای خرید یک آداپتور ماشینی برنامه‌ریزی کنید. این می‌تواند هر گونه تغییر سریع در خروجی برق را از پریز برق‌گرفته تا درگاه خروجی خودرو (فندک) تشخیص دهد و با خیال راحت توان دریافتی گوشی هوشمند شما را تنظیم کند.

 در ضمن یادتان باشد از آداپتورهای شارژ ارزانی که در نزدیکی پمپ‌بنزین‌ها و داروخانه‌ها می‌بینید دوری کنید. اکثر آن‌ها ارزان‌قیمت ساخته شده‌اند و درحالی‌که ممکن است ادعا کنند انرژی کافی برای شارژ کردن تلفن را ارائه می‌دهند، خطرناک هستند.

آیا شارژ کردن گوشی در خودرو به آن آسیب می‌زند؟

 به‌طورکلی دلایل مختلفی وجود دارد که چرا هرگز نباید از خودرو به‌عنوان شارژر استفاده کنید و منابع معتبر نیز موارد زیر را به کاربران گوشزد می‌کنند:

آسیب به باتری گوشی: شارژرهای خودرو معمولاً از طریق فندکی کار می‌کنند و کیفیت ولتاژ ارائه شده توسط آن‌ها ممکن است نوسان داشته باشد. این نوسانات می‌تواند به باتری گوشی آسیب برساند و عمر مفید آن را کاهش دهد.

 سرعت شارژ پایین: بسیاری از شارژرهای خودرو قادر به ارائه جریان مناسب برای شارژ سریع نیستند، بنابراین شارژ گوشی ممکن است بیشتر از حد معمول طول بکشد.

 گرم‌شدن بیش از حد: هنگام شارژ گوشی در خودرو، به‌خصوص در روزهای گرم تابستان، ممکن است گوشی به دلیل دمای بالا و هم‌زمان شارژ شدن، گرم‌تر از حد معمول شود. این مسئله می‌تواند به گوشی آسیب برساند.

 خرابی احتمالی فندکی: پورت های خودرو به دلیل استفاده مداوم و شرایط مختلف (مثلاً لرزش‌های خودرو) ممکن است زودتر از حد معمول خراب شوند و علاوه بر آسیب به برق خودرو به گوشی نیز آسیب می‌رساند.

 خطرات ایمنی: استفاده از فندکی خودرو و شارژرهای بی‌کیفیت ممکن است باعث خطرات ایمنی مثل آتش‌سوزی یا انفجار شود. بهتر است در حد امکان از فندکی استفاده نکنید و در صورت اجبار از شارژرهای استاندارد و معتبر استفاده کنید.

 مصرف باتری خودرو: اگر خودرو خاموش باشد و گوشی در حال شارژ باشد، این کار می‌تواند باتری خودرو را تخلیه کند و باعث شود که نتوانید خودرو را روشن کنید و باتری ماشین بی‌جهت فرسوده می‌شود.

اوضاع شارژرهای تلفن بی‌سیم در خودروها چگونه است؟

 شارژرهای تلفن بی‌سیم به یک ویژگی محبوب در وسایل نقلیه مدرن تبدیل شده‌اند. در آنها به‌راحتی می‌توانید تلفن هوشمند خود را بدون دردسر کابل شارژ کنید. بااین‌حال، مانند هر فناوری دیگری، شارژرهای تلفن بی‌سیم نیز بی‌عیب نیستند.

 شارژ بی‌سیم معمولاً در مقایسه با شارژ سیمی سنتی کندتر است، درحالی‌که شارژرهای بی‌سیم رایج‌تر می‌شوند، همه تلفن‌ها از شارژ بی‌سیم پشتیبانی نمی‌کنند. قبل از سرمایه‌گذاری در شارژر بی‌سیم از سازگاری تلفن خود اطمینان حاصل کنید.

 قراردادن صحیح گوشی روی پد شارژ بسیار مهم است. اگر تلفن به‌درستی تراز نشده باشد، ممکن است شارژ نشود یا کند شارژ شود. شارژ بی‌سیم می‌تواند گرما ایجاد کند که در برخی موارد ممکن است منجر به گرم‌شدن بیش از حد شود. این می‌تواند عمر باتری گوشی شما را تحت‌تأثیر قرار دهد.

 همچنین فناوری شارژ بی‌سیم می‌تواند گران‌تر از کابل‌های شارژ سنتی باشد، هم برای خود شارژر و هم برای لوازم جانبی ضروری، پس اگر ماشین مدرنی دارید، باید برای گوشی‌های نسل جدید نیز هزینه کنید. 

نظر شما