شناسهٔ خبر: 67306836 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: راهبرد معاصر | لینک خبر

یادداشت اختصاصی حنیف غفاری، کارشناس مسائل بین‌الملل؛

فرامتن فروپاشی کابینه جنگ در تل‌آویو

رژیم صهیونیستی باید شکست در جنگ غزه، عقب‌نشینی از منطقه و پذیرش آثار و تبعات سنگین شکست را بپذیرد. تل‌آویو گزینه دیگری پیش روی خود ندارد و اصرار بر ادامه جنگ صرفاً سرعت و شدت اضمحلال رژیم اشغالگر قدس را افزایش می‌دهد. 

صاحب‌خبر -

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ رسانه های غربی مشغول روایت سازی کاملاً دروغینی در زمینه چرایی انحلال کابینه جنگ در اراضی اشغالی هستند. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به‌تازگی انحلال رسمی کابینه جنگ (کابینه اضطراری) را پس از آن اعلام کرد که بنی گانتز و گادی آیزنکوت، دو وزیر کلیدی و حزب متبوعشان از کابینه اضطراری کناره گیری کردند و جایی برای ادامه فعالیت آن باقی نگذاشتند. 



گانتز و آیزنکوت تأکید کردند به پایان راه خود در کابینه جنگ رژیم صهیونیستی رسیدند و دیگر توان اثرگذاری بر تصمیم‌های نتانیاهو ندارند. به عبارت بهتر، با فرسایشی شدن جنگ غزه و محقق نشدن اهداف ادعایی نتانیاهو در نوار غزه، دیگر جایی برای ادامه فعالیت این کابینه وجود ندارد. 

 

گذشت بیش از هشت ماه از آغاز جنگ غزه، به دشمنان آمریکایی و صهیونیستی اثبات کرده است قدرت تغییر موازنه میدانی و فرامتنی نبرد را ندارند


در این میان، رسانه های غربی مدعی شده اند انحلال کابینه جنگ به واسطه فشارهای کاخ سفید بر تل آویو بوده است. طبق این روایت‌ سازی، نتانیاهو اصرار دارد پس از خروج گانتز و آیزنکوت، از بن گویر و اسموتریچ به جای آن‌ها استفاده کند، اما جیک سالیوان و آنتونی بلینکن، دو مقام ارشد دولت آمریکا مخالفت خود را اعلام کرده اند. همین موضوع به انحلال کابینه به‌وسیله نتانیاهو منجر شده است. 



روایت‌گری ناقص و انحرافی با هدف تمرکززدایی افکار عمومی منطقه و جهان در قبال عامل اصلی انحلال کابینه جنگ رژیم صهیونیستی انجام شده است و درواقع، اشغال غزه به‌وسیله رژیم اشغالگر قدس، نابودی حماس و آزادی اسیران صهیونیست بدون توافق آتش بس، سه هدف اعلام شده نتانیاهو و گانتز در هفته های ابتدایی جنگ غزه به‌شمار می رود.



مقام‌های آمریکایی به طور کامل از این هدف‌گذاری حمایت کرده‌ و نهایت توحش و جنایت‌های ممکن را در راستای تحقق اهداف شوم به کار گرفته‌اند. گذشت بیش از هشت ماه از آغاز جنگ غزه، به دشمنان آمریکایی و صهیونیستی اثبات کرده است قدرت تغییر موازنه میدانی و فرامتنی نبرد را ندارند و در مقابل، گذشت زمان ضریب آسیب پذیری آن‌ها را در مواجهه با خشم افکار عمومی جهان دوچندان می کند. 



خاستگاه تصمیم اخیر نتانیاهو قطعاً توصیه های کاخ سفید مبنی بر استفاده نکردن از بن گویر و اسموتریچ در کابینه جنگ نبوده است و باید متوجه عامل اصلی و کلیدی ماجرا بود‌؛ یعنی شکست مطلق صهیونیست‌ها در غزه.



بدون شک فروپاشی کابینه جنگ رژیم اشغالگر قدس، مقدمه و پیش درآمدی برای فروپاشی کابینه اصلی (کابینه نتانیاهو) و به‌دنبال آن، بروز منازعات امنیتی-سیاسی تازه در اراضی اشغالی خواهد بود. نتانیاهو چند قدم بیشتر تا سقوط فاصله ندارد و سیاستمداران رقیب وی مانند گانتز، یئیر لاپید و ایهود باراک فرمولی برای تغییر معادلات میدانی و فرامتنی جنگ غزه ندارند. 



در چنین شرایطی صرفاً یک راه مقابل صهیونیست‌ها وجود دارد و آن پذیرش رسمی شکست در جنگ غزه، عقب نشینی از منطقه و پذیرش آثار و تبعات سنگین شکست است. تل آویو گزینه دیگری پیش روی خود ندارد و اصرار بر ادامه جنگ صرفاً سرعت و شدت اضمحلال رژیم اشغالگر قدس را افزایش می دهد.


نظر شما