شناسهٔ خبر: 67306723 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

رییس کانون سردفتران و دفتریاران:

قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول از فردا اجرایی می‌شود

زهرا میرزایی

رییس کانون سردفتران و دفتریاران گفت: قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول از فردا ۳ تیرماه عملیاتی و اجرایی می‌شود.

صاحب‌خبر -

علی خندانی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول نیز گفت: این قانون از فردا ۳ تیرماه عملیاتی و اجرایی می‌شود. قبل از تصویب قانون، هم سازمان ثبت و  هم کانون سردفتران،  اقداماتی را در راستای اجرای این قانون انجام دادند.  

رییس کانون سردفتران و دفتریاران ادامه داد: این قانون دو ظرفیت دارد. یکی از بعد حقوقی است که باید آیین نامه‌های مختلفی نوشته شود و در بسیاری از مواد قانون هم به آیین نامه ها اشاره شده است. یک بعد دیگر بحث اجرای سامانه هاست که باید سامانه ها ایجاد شود. 

وی افزود: ما به عنوان کانون سردفتران آمادگی کامل را از حیث زیر ساخت ها و در کمک به سازمان ثبت برای اجرایی شدن قانون مذکور داریم و به اتفاق مشاورین املاک که چندین سال است  در کنار هم کار کردیم،  این قانون را به سرانجام خواهیم رساند. 

رییس کانون سردفتران و دفتریاران تصریح کرد: ما اکنون ۱۸۰ هزار مشاوران املاک دارای پروانه در کشور داریم و باید این مشاورین به سامانه متصل شوند و اقدامات خوبی در این راستا انجام شده و مجموعه سازمان ثبت و کانون سردفتران آمادگی کامل را برای این امر دارد. ما از همه ظرفیت های لازم برای اجرا و عملیاتی شدن قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول استفاده می کنیم.  

وی یادآور شد: معاون اول قوه قضاییه از روزی که قانون مذکور ابلاغ شده چندین جلسه را با متولیان امر برگزار کرده و تبادل نظرات انجام شده است. 

خندانی با بیان اینکه قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول،  ۱۴ آیین نامه اجرایی دارد، گفت: ممکن است حتی در اجرای قانون و روند کار آیین نامه‌ها و دستورالعمل‌های بیشتری نوشته شود که الحمدالله این کار شروع و توسط سازمان ثبت و کانون سردفتران آیین نامه‌ها در حال تدوین است. 

رییس کانون سردفتران و دفتریاران همچنین در توصیه به پذیرفته شدگان جدید آزمون سردفتری و اینکه با مطالعه وارد این حوزه شوند، گفت: اینکه بعضا گفته می‌شود وضعیت مالی سردفتران بسیار خوب است و به اصطلاح همه چیز گل و بلبل است، واقعا اینطور نیست. همکاران بنده با مشقت و سختی فراوان هزینه‌های جاری دفتر خود را تامین می‌کنند.

وی با بیان اینکه ما از ابتدا به قانون و نحوه جذب ایراد داشتیم، گفت: پذیرفته شدگان برداشت نادرست داشتند که ما نسبت به آنها موضع داریم ولی این طور نیست. این افراد هم در راستای اجرای قانون در آزمون شرکت کرده‌اند و پذیرفته شده‌اند و باید بدانند اگر می‌خواهند وارد حوزه سردفتری شوند باید مطالعه داشته باشند  زیرا اگر دفتر را افتتاح و سامانه‌ها را راه اندازی کردند و بعد پشیمان شدند،  خروج از مجموعه تشریفاتی دارد و مشکلاتی را برای سازمان ثبت ایجاد خواهد کرد.

خندانی گفت: تمام حرف ما این است که دوستان با مطالعه و بررسی دقیق اوضاع و شرایط از همه جهات وارد حوزه سردفتری شوند. 

انتهای پیام 

نظر شما