شناسهٔ خبر: 67306674 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: هنرآنلاین | لینک خبر

داریم سنت‌ها را از بین می‌بریم/ انگار در این کشور هیچ کودکی وجود ندارد

کارگردان سریال «قصه هزار افسون» با تاکید بر جای خالی روایت‌های کهن و اساطیر ایرانی در سریال‌ها گفت: متاسفانه داریم خود را می‌بازیم و سنت‌ها را از بین می‌بریم، در این مسیر از کار کودک هیچ حمایتی نمی‌شود و انگار در این کشور هیچ کودکی وجود ندارد.

صاحب‌خبر -

گروه رادیو و تلویزیون خبرگزاری هنر ایران: ایران سرزمین افسانه‌هاست؛ سرزمین آرش، سیاوش، رستم و سهراب و قهرمانان است؛ با این حال اما با وجود پشتوانه گسترده‌ای از فرهنگ، این تاریخ کهن در ساخت فیلم و سریال به حلقه مفقوده‌ای در رسانه ملی تبدیل شده و فراموشی ریشه‌های‌مان را در پی داشته است.

با این حال اما باید این امر را مورد توجه قرار دهیم که به آسانی چنین منابع غنی فرهنگی به دست نیاورده‌ایم و عمر زیادی برای گردآوری آن‌ها صرف شده است، از این رو حمایت از کسانی که در این حوزه در راستای ساخت فیلم و سریال گام برمی‌دارند، امری ضروری است و چه بسا که برعهده ما است همه بخش‌های فرهنگ گذشته را به نسل‌های بعد منتقل کنیم.

سریال «قصه هزار افسون» که با تمثیل مخاطب را با افسانه‌های بومی و کهن این سرزمین آشنا می‌کند، از آن قبیل از کارهای کودک و نوجوان با موضوع تاریخی است که مورد توجه قرار نگرفته و با گذشت چند سال هنوز زمان پخش آن مشخص نشده است.

سعید عباسی، کارگردان سریال «قصه هزار افسون» در این باره به هنرآنلاین گفت: در قصه‌هایم همواره به دنبال تفاوت هستم و این سریال داستان جدیدی دارد، «قصه هزار افسون» داستان استادی را روایت می‌کند که بر آن است افسانه‌های قدیمی، روایت‌های کهن و سنت‌های دیرینه سرزمین ایران را نگاه دارد.

وی با بیان اینکه علاقه‌مندی زیادی به فعالیت در حوزه کودک دارم، عنوان کرد: نویسنده این سریال قصه‌ای داشت که با داستان اصلی متفاوت و به عروسک جان بخشیده بود؛ در داستان اصلی اما مقرر شد به جای عروسک تبدیل به یک انسان شود که در این حیطه کاری مدرن است.

این کارگردان افزود: از آنجایی که دو دختر دوقلو دارم و اصلی‌ترین انگیزه من برای ساخت فیلم کودک هستند، پرداختن به اساطیر و تاریخ کهن را در دستور کار قرار دادم تا کودکان سرزمینم نیز با تاریخ ایران آشنا شوند و از غرب و فضای مجازی الگوبرداری نکنند.

عباسی در خصوص محتوای این سریال گفت: این قصه را از دهه 50 تا کنون روایت کردیم و تئاتر، سیاه‌بازی و روحوضی را نیز در این برنامه گنجاندیم.

جزئیات پخش نشدن «قصه هزار افسون» در شبکه نمایش خانگی

وی کار تولید سریال «قصه هزار افسون» را تمام شده خواند و عنوان کرد: این کار برای پخش آماده شده اما تهیه کننده سریال با مشکلاتی مواجه شده است که در صورت رفع معضلات پخش خواهد شد.

این کارگردان خاطرنشان کرد: با چند پلتفرم در شبکه نمایش خانگی نیز صحبت کردیم، کار را پسندیدند و درخواست مذاکره کردند؛ با این حال اما تهیه کننده درگیر مساله قانونی است و فرد دیگری ادعای سهم کرده است.

عباسی با تاکید براینکه در سریال‌هایم دغدغه دهه 50 را هم دارم، اظهار کرد: مشغول کار روی یک فیلمنامه دیگری هستم که به دهه 50 نیز اشاره کرده و موضوع یک شاهزاده قجری است که یک الماسی گرانبها به او به ارث رسیده است.

وی با اشاره به قصه جدیدی که در دست ساخت دارد، گفت: داستان جدید ما با همین حال و هوا است و آخرین تکنولوژی و در عین حال سنت را در کنار هم داریم و از هوش مصنوعی نیز استفاده کردیم. داستان جدید از «قصه هزار افسون» متفاوت است.

عباسی با بیان اینکه برای فیلمنامه دیگری که در دست داریم، به دنبال جذب سرمایه هستیم، ادامه داد: در داستان جدید چند کودک در کنار یک استاد نخبه در زمینه تکنولوژی کار می‌کنند و در ادامه داستان می‌بینیم در گذشته چه اتفاقاتی افتاده و در پایان سنت‌هایی که در گذشته بوده و به امروز رسیده برنده است.

جای خالی اساطیر ایرانی در سریال‌ها

این کارگردان با تاکید براینکه جای خالی اساطیر ایرانی در سریال‌های ایرانی به شدت احساس می‌شود، خاطرنشان کرد: متاسفانه ما داریم خود را می‌بازیم و سنت‌ها را از بین می‌بریم. برای پروژه‌ای یک سال گذشته را در شیراز بودم و افسوس می‌خوردم. آرامگاه حافظ و سعدی، تخت جمشید و در کل شهر تاریخی شیراز بر من تاثیر زیادی گذاشت.

عباسی اظهار کرد: امروز اما در فیلمسازی به سمتی رفتیم که با هر قیمتی مخاطب جذب کنیم و بدون هیچ پیامی مردم را بخندانیم؛ حتی هرآنچه در این زمینه ساخته شده نیز برای قشر بزرگسال است و انگار در این کشور هیچ کودکی وجود ندارد. هیچ یک از فعالیت‌های ما با حمایت ارگان‌ها نبود و آن‌ها را به صورت خصوصی پیش بردیم.

این کارگردان خاطرنشان کرد: متاسفانه هیچگونه حمایتی صورت نمی‌گیرد؛ در سال 1401 که کار خود را به یکی از پلتفرم‌ها ارائه دادیم، اعلام کردند کار کودک فروش ندارد و به طور مثال برای کاری که قریب به 15 میلیارد هزینه کرده بودیم، مبلغ یک میلیارد را پیشنهاد دادند که هزینه یک قسمت هم نبود.

 

خبرنگار: غزال ساری اصلان

 

نظر شما