شناسهٔ خبر: 67306658 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

به مناسبت سالروز ولادت امام هادی (ع)؛

معرفی کتاب «من امام هادی (ع) را دوست دارم» برای کودکان

پانزدهم ذی‌الحجه، ولادت امام علی النقی (ع) مقارن با طلوع آفتابی دیگر در آسمان امامت است. این رخداد خجسته را بهانه‌ای کردیم برای آشناکردن کودکان با کتابی که جدای از تاریخ، از مقام معنوی و اندیشه‌های امام هادی (ع) نیز با کودکان سخن می‌گوید.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا کتاب «من امام هادی (ع) را دوست دارم» جلد دوازدهم از مجموعه «من اهل بیت (ع) را دوست دارم» است که حجت‌الاسلام غلامرضا حیدری ابهری آن را برای گروه سنی ۸ تا ۱۲ سال، نوشته و حکیمه شریفی تصویرگری کرده است. در این کتاب، تنها به جنبه‌های تاریخی زندگی امام هادی (ع) بسنده نشده؛ بلکه در کنار توجه به جنبه‌های تاریخی، به مقام معنوی، سبک زندگی، افکار، اندیشه‌ها و سخنان این امام عزیز نیز متناسب با مخاطب کودک و نوجوان توجه شده است.

یکی از بخش‌های جالب توجه این کتاب، آنجاست که وقتی صفتی از این امام بزرگوار را یاد می‌کند، صرفاً به گفتن صفت بسنده نکرده و با بازگوکردن داستان‌هایی که منابع احادیث آن در پایان کتاب ذکر شده است، کودک را به صورت ویژه‌تری با آن ویژگی امام آشنا می‌کند. برای مثال در بخشی از متن این کتاب می‌خوانیم:

«پیشوای دهم ما شیعیان، بسیار کریم و بخشنده بود. او مشکلات مردم را برطرف می‌کرد. روزی شخصی به نام «ابوهاشم جعفری» خدمت آن حضرت رسید. ابوهاشم، به پول نیاز داشت و خیلی پریشان و ناراحت بود. امام هادی (ع) از حال و روز ابوهاشم باخبر بود. قبل از آنکه ابوهاشم حرفی بزند، امام هادی فرمود: «ای ابوهاشم! تو شکر کدام یک از نعمت‌های خدا را می‌توانی به جای آوری؟ خدا به تو ایمان داده و به خاطر ایمان، بدنت را بر آتش جهنّم حرام کرده است. پروردگارت به تو سلامتی بخشیده تا او را عبادت کنی. خدا به تو قناعت داده تا آبرویت حفظ شود. این‌ها را گفتم چون فکر می‌کردم می‌خواهی از خدایی که این همه نعمت به تو داده، گله و شکایت کنی.» بعد، امام هادی (ع) صد دینار طلا به ابوهاشم داد تا مشکلش را حل کند.»

امام هادی (ع) فرزند امام جواد (ع) و بانویی به نام «سمانه» بود. ایشان درباره مادرش می‌فرمود: «مادرم بهشتی است؛ چراکه شیطان به او نزدیک نمی‌شد و او همیشه در پناه خدای بزرگ بود.». امام هادی (ع) نیز مثل پدرش - امام جواد (ع) - در کودکی به امامت رسید. هنگام شهادت پدر، امام هادی ۸ ساله بود؛ به این دلیل، امام هادی (ع) در ۸ سالگی به امامت رسید.

انتشارات جمال، جلد دوازدهم از مجموعه «من اهل بیت (ع) را دوست دارم»، با عنوان «من امام هادی (ع) را دوست دارم» را به قلم حجت‌الاسلام غلامرضا حیدری ابهری و تصویرگری حکیمه شریفی در ۲۴ صفحه مصور رنگی و به بهای ۴۰ هزار تومان منتشر کرده است.

نظر شما