شناسهٔ خبر: 67306208 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

جلوگیری از خروج یک هزار تن پشم از ایلام با اجرای طرح از" پشم تا فرش"

ایلام - ایرنا - مدیرکل امور عشایر استان ایلام گفت: اجرای طرح از پشم تا فرش از خروج میانگین یک هزار و ۶۰۰ تن پشم خام توسط واسطه ها از استان به دیگر نقاط کشور جلوگیری می کند.

صاحب‌خبر -

"محمدجواد خانزادی" روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: برای جلوگیری از خروج پشم خام عشایر و اجرای طرح از "پشم تا فرش"، پشم عشایر با قیمت توافقی از طریق تعاونی‌های عشایری استان از آنها خریداری شد.

وی افزود: این پشم‌های ذخیره شده به تدریج توسط تشکل‌های عشایری در اختیار مجریان طرح از پشم تا فرش قرار می‌گیرد.

خانزادی با بیان اینکه فرهنگ و اقتصاد عشایر به عنوان یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها و منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی همواره مورد تاکید سازمان امور عشایری قرار دارد، تصریح کرد: طرح از پشم تا فرش یکی از مهم‌ترین دستورات کاربردی دولت سیزدهم برای حمایت از قشر مولد عشایر و روستایی و توانمدسازی زنان است که در استان ایلام با استقبال این قشر از بانوان جامعه مواجه شده است.

وی ادامه داد: در طرح از پشم تا فرش تمام فرایندهای پرداخت پشم شامل شست و شو، تاپس، حلاجی، نخ ریسی، رنگرزی و بافت در داخل خود استان انجام و در نخ‌ریسی از دوک‌های سنتی و صنعتی استفاده شده و بافته‌های این طرح علاوه بر فرش و گلیم، محصولات دیگری نیز که دارای بازار فروش است نیز تولید می‌شود.

جلوگیری از خروج یک هزار تن پشم از ایلام با اجرای طرح از" پشم تا فرش"

مدیرکل امور عشایر استان ایلام بیان کرد: یکی از مزایای این طرح افزایش درآمد عشایر است که این جامعه فقط متکی به درآمد حاصل از دامداری نباشد و مشاغل جانبی دیگر را برای افزایش درآمد و معیشت نیز داشته باشند و همچنین اشتغالزایی و توانمندسازی زنان عشایری و روستایی از مهم‌ترین اهداف این طرح است.

وی یادآور شد: در طرح از پشم تا فرش در گام نخست یک هزار و ۳۰۰ نفر از زنان عشایر و روستایی آموزش‌های لازم در این طرح را فراگرفته و تا افق ۱۴۰۴ تعداد ۲ هزار نفر از زنان در این طرح، مشغول فعالیت خواهند شد و به تدریج به تعداد آنها افزوده خواهد شد.

به گزارش ایرنا، استان ایلام دارای ۹ هزار خانوار عشایری با ۶۰ هزار نفر جمعیت بوده که معادل ۱۰ درصد جمعیت کل استان را تشکیل می‌دهند.

ارزش تولیدات عشایر سالانه ۳۵ هزار میلیارد ریال و شامل محصولاتی چون یک هزار و ۶۰۰ تن پشم، ۵۶۰ تن روغن و ۱٠۸ تن عسل است.

۳۰ درصد صنایع دستی در استان ایلام توسط عشایر تولید می‌شود.

نظر شما