شناسهٔ خبر: 67305886 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

توسط نشر نگاه معاصر؛

«نظریه و روش زنجیره ای در جریان‌پژوهی» منتشر شد

کتاب «نظریه و روش زنجیره‌ای در جریان‌پژوهی» نوشته علی اکبر علیخانی توسط نشر نگاه معاصر منتشر و راهی بازار نشر شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)،علی‌اکبر علیخانی، عضو هیئت دانشگاه تهران در آخرین پژوهش خود یک نظریه و یک روش تحقیق جدید برای شناخت جریان‌های سیاسی اجتماعی ارائه کرده و یافته‌های این پژوهش را در این‌کتاب مطرح کرده است.

نویسنده کتاب در مقدمه آن می‌گوید یکی از راه‌های شناخت و فهم پدیده‌های انسانی اجتماعی یا معنا بخشی به آنها، و حتی شناخت مکاتب و نظریه‌های علمی، شناخت جریانی، و بررسیِ جریان‌شناسانه و جریان پژوهانۀ آن هاست. شناخت جریانی یا جریان‌پژوهی، شیوه‌ای کارآمد برای فهم تحولات سیاسی، اجتماعی، فکری و علمی در جوامع انسانی است. به نظر نویسنده دو قالب مهم برای شناخت جریانی پدیده‌هایِ اجتماعی در جوامع انسانی وجود دارد، نخست نظریه یا چارچوب نظری، و دوم روش تحقیق. نظریه به ما کمک می کند تا از طریق مجموعه‌ای از مفاهیم و تعاریفِ نظام یافته، منطقی و مستدل؛ اجزای پدیده، روابط بین آنها، تأثیر و تأثر هر کدام از اجزا بر یکدیگر، روابط علّی بین پدیده‌ها و بین اجزای یک پدیدۀ خاص، علل و عوامل شکل‌گیریِ پدیده و مواردی از این قبیل را بشناسیم. اما روش تحقیق یک قالب، مسیر، مراحل، یا مجموعه ای از اصول، قواعد عملی، و شاخص هایی است که رعایت آنها می تواند پژوهشگر را با خطای کمتر و اتقان بیشتر به هدف خود برساند.

کتاب «نظریه و روش زنجیره‌ای در جریان‌پژوهی» نوشته علی‌اکبر علیخانی، در ۱۹۶ صفحه و به قیمت ۲۲۰ هزار تومان، توسط نشر نگاه معاصر روانه بازار شد.

نظر شما