شناسهٔ خبر: 67305502 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ۵۹۸ | لینک خبر

همان دولت روحانی

چرا می‌گوییم مسعود پزشکیان ادامه‌دهنده سیاست‌های شکست‌خورده و پرهزینه دولت‌های یازدهم و دوازدهم است؟

این روزها پزشکیان برای جلب آرای مردم، از اینکه صریحا بگوید ادامه‌دهنده راه روحانی است، فرار می‌کند. اما شواهد چیز دیگری را نشان میدهد. در واقع «دولت سوم روحانی» در حال تجدید حیات است و پزشکیان آمده است تا این ماموریت را انجام دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه خبری 598، شایع شده است که چهارشنبه هفته گذشته «ستاد تبلیغاتی» مسعود پزشکیان خالی شده بود. اکنون مشخص شده است حسن روحانی (30 خرداد) با جمعی از وزیران و معاونان دولت‌های یازدهم و دوازدهم دیداری برگزار کرده است. نکته قابل توجه این دیدار حضور چهره‌هایی است که این روزها در ستاد مسعود پزشکیان حاضر شده و در حال تبلیغ برای وی هستند. «محمدجواد ظریف»، «محمدباقر نوبخت»، «علی جنتی»، «اسحاق جهانگیری»، «محمود واعظی» و «معصومه ابتکار» از جمله افرادی بودند که در این نشست حاضر شده و به توصیه‌های انتخاباتی حسن روحانی گوش کردند.

پیش از این «وطن امروز» در گزارشی نوشته بود: این روزها پزشکیان برای جلب آرای مردم، از اینکه صریحا بگوید ادامه‌دهنده راه روحانی است، فرار می‌کند. در آن گزارش تاکید شده بود: آقای پزشکیان! نمی‌شود اغلب اعضای دولت روحانی از معاون اول و وزرا تا استاندار و مدیران را اطراف خود جمع کنید و فریاد بزنید «من با روحانی چکار دارم؟» این بیشتر شبیه همان طنز سال 96 است که اسحاق جهانگیری در مناظره‌ها می‌گفت «فکر می‌کنم روحانی رئیس ما هست ولی الان رقیب هستیم» اما در نهایت به نفع او کنار کشید! باید واقع‌بین بود. «دولت سوم روحانی» در حال تجدید حیات است و پزشکیان آمده است تا این ماموریت را انجام دهد.

همزمان با همراهی پزشکیان توسط محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه و مهدی سنایی، سفیر دولت روحانی در مسکو، در میزگرد انتخاباتی، این تصویر به جامعه القا شد که «دولت سوم روحانی» در عرصه سیاست در حال احیاست و پزشکیان گزینه‌ای است که برای احیای آن در عرصه رقابت حاضر شده است. البته حضور اعضای دولت یازدهم و دوازدهم در ستادها و برنامه‌های تبلیغاتی پزشکیان منحصر به وزیر و سفیر نمی‌شود، بلکه هنوز تصویر حضور علی جنتی، محمود واعظی و محمدباقر نوبخت در افتتاحیه ستاد حامیان مسعود پزشکیان از ذهن مردم پاک نشده است. یکی روزگاری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت روحانی بود و دیگری به ‌عنوان وزیر ارتباطات و رئیس ‌دفتر حسن روحانی فعالیت می‌کرد، آن یکی هم سخنگوی دولت روحانی بود که اتفاقا در انتخابات اخیر مجلس هم ناکام ماند و مردم رشت به او رای ندادند.

می‌توانیم به فهرست بالا، چهره‌های دیگری را هم اضافه کنیم. سیدمحمدعلی افشانی در دولت حسن روحانی استاندار فارس بود و در ستاد پزشکیان معاون امور استان‌هاست. سیدمحمد بطحایی، وزیر آموزش‌وپرورش دولت روحانی بود و اکنون در شورای راهبردی و سیاست‌گذاری پزشکیان فعال است. همین‌طور که پیش می‌رویم، لیستی بلند از اسامی حامی پزشکیان فعال در ستاد انتخاباتی وی پیش ‌روی ما قرار دارد که نشان‌دهنده این است که اعضای کابینه حسن روحانی در حمایت از این کاندیدا سنگ تمام گذاشته‌اند. «اسحاق جهانگیری»، «معصومه ابتکار»، «علی ربیعی»، «عباس آخوندی» و «شهیندخت مولاوردی» از نام‌آشناهای کابینه روحانی بودند که این روزها به ستاد تبلیغاتی مسعود پزشکیان پیوسته و در حال تبلیغ برای وی هستند. باید واقع‌بین بود. «دولت سوم روحانی» در حال تجدید حیات است و پزشکیان آمده است تا این ماموریت را انجام دهد.

به نظر می‌رسد باید برخی نمادهای دولت روحانی را که حد فاصل سال‌های 92 تا 1400 شاهد آن بودیم، دوباره بازخوانی کنیم. «صف مرغ»، «عرضه تخم‌مرغ به قیمت نامصوب»، «توزیع روغن با کارت ملی»، «آلودگی هوا، مازوت و قطع برق»، «عدم فروش نفت»، «تورم 45 درصدی»، «تعطیلی صنعت ساختمان‌سازی»، «بنزین صبح جمعه»، «انزوای سیاسی در عرصه بین‌الملل»، «طرح نظارت بر بازار شب عید فقط با یک تیم بازرسی»، «مدیریت کلان از گوشه اتاق»، «گرانی، جامعه خندان و نظرسنجی روحانی»، «کمیاب شدن پوشک بچه»، «جیره‌بندی شدن کره و تن‌ماهی»، «زمینگیری ناوگان هوایی» و چند مورد دیگر را می‌توان لیست کرد تا بدانیم پزشکیان در «دولت سوم روحانی» چه برای جامعه به ارمغان خواهد آورد.

احتمالا شما به‌ خاطر داشته باشید روزهایی را که مرغ در شرایطی توزیع می‌شد که ماموران نیروی انتظامی به همراه بازرسان وزارت صمت و جهاد کشاورزی ماشین‌های حمل مرغ را اسکورت می‌کردند، البته ماجرای عدم مدیریت بازار و بلاتکلیفی جامعه به صف مرغ ختم نشد و صف تخم‌مرغ هم به دغدغه‌های مردم افزوده شد. همان روزها یعنی سال 99 در گزارش‌ها آمده بود که «بر اساس مشاهدات میدانی از برخی محله‌های شهر تهران در بعضی فروشگاه‌های زنجیره‌ای خرید روغن جامد با ارائه کارت ملی میسر است، یعنی به هر کارت ملی تنها یک روغن جامد فروخته می‌شود نه بیشتر!» همان روزهایی که «چین و آمریکا هم مشکل برق دارند» همه توجیه حسن روحانی در جلسه هیات دولت بود، برای روزهای خاموشی. دولت اما تنها راهکارش برای تولید برق مازوت‌سوزی بود. جامعه هم آلودگی هوا را تجربه می‌کرد و هم برق نداشت و این شرایط عجیبی را در کشور رقم‌‌ زده بود. عدم فروش نفت و بسته ‌شدن اغلب چاه‌های بهره‌برداری از دیگر «جذابیت»‌های دولت روحانی بود! کابینه‌های دوازدهم و سیزدهم هیچ ایده‌ای برای عبور از تحریم‌ها - که نوع سیاست‌گذاری دولت روحانی دلیل تحمیل آنها بود - نداشتند. تورم که در نظرسنجی‌ها نیز نخستین اولویت‌ جامعه در انتخاب رئیس‌جمهور است، یادگار دولت روحانی بود.

تعطیلی صنعت ساخت مسکن، شرایط گرانی مسکن و افزایش قیمت اجاره شرایطی را در کشور رقم زد که در آن زمان گزارش‌هایی با موضوع «پشت‌بام‌خوابی»، «اجاره پارکینگ»، «2 خانواده در یک خانه» و «خودروخوابی» در رسانه‌ها منتشر می‌شد. برای همه ما آبان 98 یادآور روزهای تلخی است که دولت حسن روحانی برای کشور رقم زد. افزایش ناگهانی و یک‌شبه قیمت بنزین، کشور را در شرایط بحرانی قرار داد و زمینه بسیاری را برای تخریبگران و نفوذی‌ها فراهم کرد. آن روزها همه ما به این خبر که «جیبوتی روابط دیپلماتیک با ایران را قطع کرد» خندیدیم اما پس از گذشت چند سال متوجه شدیم ایران در منطقه منزوی شده است. سیاست دولت روحانی شرایطی را برای کشور ایجاد کرده بود که اغلب کشورهای همسایه ایران یا ارتباط خود را با ایران قطع کرده بودند یا اینکه به پایین‌ترین سطح دیپلماتیک رسانده بودند. به خاطر داشته باشیم، روحانی خرداد 1398 در دیدار با جمعی از اصحاب رسانه گفت: «من روزانه نظرسنجی می‌کنم؛ یعنی در خیابان وقتی با ماشین می‌روم تمام چهره‌های مردم را نگاه می‌کنم؛ اینکه چند نفر لبخند دارند، چند نفر عصبانی‌اند، چند نفر قیافه‌شان گرفته است و به هر شهری و هر جمعیتی می‌روم، خودم نظرسنجی می‌کنم».

نظر شما