شناسهٔ خبر: 67305481 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

ثبت کود گرانول ۷ جزئی در سمنان

پژوهشگران جهاددانشگاهی استان سمنان اختراع اولین کود گرانول ۷ جزئی دنیا را ثبت کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز سمنان،️ آرمین صانعی از پژوهشگران جهاد دانشگاهی استان و از مخترعین این محصول نیز گفت: این کود در کشاورزی کاربرد عمومی دارد و علاوه بر تامین مواد مغذی مورد نیاز برای رشد گیاه به بهبود بافت خاک، کاهش pH و کاهش شوری و حفظ رطوبت خاک کمک می‌کند
وی گفت: کود گرانوله، نوعی کود مصنوعی است که به صورت دانه‌های کوچک گرانوله‌ای تولید می‌شود، این کود شامل عناصر غذایی مورد نیاز برای رشد و تغذیه گیاهان است قیمت مناسب این کود در کنار کیفیت بالای آن نقطه قوت آن به شمار می‌رود.
صانعی افزود: کود کامل گرانوله، جایگزین مطمئن کود‌های تک عنصری است. کود گرانوله معمولآ به عنوان یک منبع غذایی تعادل دهنده استفاده میشود.

علی منصفی راد رئیس جهاد دانشگاهی استان سمنان  از این کود گرانول برای اولین بار در سطح جهانی فرموله شده است متشکل از ۶ ماده معدنی و یک ماده آلی  اتی که این مواد در داخل استان سمنان تامین شده است .

وی با بیان اینکه این کود گرانوله که برای اولین بار در سطح جهانی فرموله شده است متشکل از چندین ماده معدنی و آلی است و تمامی آن‌ها در داخل استان تأمین می‌شود منصفی راد با اشاره به تولید نمونه اولیه، انجام فرآیند ثبت اختراع و آنالیز طرح در موسسه آب و خاک کشور گفت : مجوز تولید انبوه این محصول به زودی صادر خواهد شد.
وی پیش‌بینی کرد  این مجوز تا پایان سال صادر و زمینه برای تولید انبوه و ایجاد خط تولید در نیمه اول امسال فراهم شود.
وی با بیان اینکه با ایجاد خط تولید این محصول، زمینه ۳۵ نفر اشتغال مستقیم و ۱۰۰ نفر شغل غیرمستقیم در استان فراهم خواهد شد، گفت: همه این مواد معدنی به وفور در استان وجود دارد و هیچ دغدغه‌ای برای تأمین مواد اولیه آن وجود ندارد.
وی افزود: این کود حاوی ترکیبات مغذی و کانی‌های معدنی با هدف اصلاح بستر و کاهش شوری خاک است، جدید بودن در دنیا، داشتن گام ابتکاری و قابلیت صنعتی شدن آن توسط پارک علم و فناوری استان سمنان و اداره مالکیت‌های فکری و معنوی کشور تایید شده است.
 استفاده از این کود در کنار سایر کود‌های شیمیایی میتواند سبب کاهش مصرف سایر کود‌های شیمیایی تا میزان ۳۵درصد شود. زیرا این محصول خاصیت جذب و نگهداری عناصر مغذی را دارد و مانع از شویش کود‌های شیمیایی نظیر اوره، سولفات پتاسیم و تریپل فسفات می‌شود.

<div id="video-display-embed-code_11230765"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/4263326/11230765?width=600&height=350"></script></div>

نظر شما