شناسهٔ خبر: 67305407 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در اتریش؛

زبان فارسی در شمار پنج زبان شیرین‌جهان قرار دارد

تهران- ایرنا- رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در نخستین نکوداشت استادان و معلمان فارسی در اتریش گفت: زبان فارسی در شمار پنج زبانی قرار دارد که سازمان یونسکو به عنوان شیرین‌ترین زبان های دنیا آن را شناسانده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، در این مراسم ضمن تجلیل از منتخبی از استادان و معلمان زبان فارسی در اتریش، طی یک هم اندیشی، درباره راههای گسترش آموزش زبان فارسی و ارتقای کیفی آن در دانشگاهها و مدارس اتریشی اعم از دولتی و خصوصی بحث و تبادل نظر تفصیلی صورت گرفت. در این مراسم که قطعات زیبایی از موسیقی ایرانی نیز از سوی استاد نریمان حجتی نواخته شد، دکتر رضا غلامی، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در اتریش، به ایراد سخن پرداخت که متن سخنرانی او در ادامه خواهد آمد.

دکتر رضا غلامی، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در اتریش در نکوداشت استادان و معلمان زبان فارسی در اتریش گفت: چنانچه می‌دانید زبان فارسی که از زبان پارسی باستان سرچشمه گرفته است، یکی از دیرینه‌ترین زبان های دنیاست که پیشینه آن دست‌کم به ۵۲۲ سال پیش از زادروز حضرت مسیح باز می‌گردد.

فارسی، هشتمین زبان پرکاربرد در محتوای وب به شمار می آید

وی افزود: هم اکنون، زبان فارسی با بیش از ۱۲۰ میلیون نفر فارسی‌گو، و نزدیک به ۵۰ میلیون نفر آشنا با این زبان، همچون ده زبان نخست دنیا است؛ افزون بر این، فارسی، هشتمین زبان پرکاربرد در محتوای وب به شمار می آید. اینک، در کشورهای ایران، افغانستان، تاجیکستان، ازبکستان، پاکستان، عراق، ترکمنستان و آذربایجان به فارسی سخن می‌گویند افزون بر اینکه فارسی، زبان رسمی ایران، تاجیکستان و افغانستان به شمار می‌رود.

زبان فارسی در شمار پنج زبان شیرین‌جهان قرار دارد

رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در اتریش اظهار کرد: با آنکه زبان فارسی در شمار زبان هایی است که الفبا و دستور زبان بی همتای خود را دارند، اما فارسی، زبان سختی به شمار نمی‌رود. می‌دانید که زبان فارسی گویش‌های پرشماری در ایران ( به عنوان‌ سرچشمه و مرکز زبان فارسی ) دارد که برای نمونه می‌توان به گویش های لری، مازنی، گیلکی، کردی و بلوچی اشاره کرد.

گویش های بومی دیگری از زبان فارسی را می‌توان در بحرین، عراق، پاکستان، کویت، امارات متحده عربی، قطر، روسیه، جمهوری آذربایجان، قرقیزستان، قراقستان، ترکمنستان، چین و هند نیز جستجو کرد

وی ادامه داد: گویش های بومی دیگری از زبان فارسی را می‌توان در بحرین، عراق، پاکستان، کویت، امارات متحده عربی، قطر، روسیه، جمهوری آذربایجان، قرقیزستان، قراقستان، ترکمنستان، چین و هند نیز جستجو کرد.

رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در اتریش گفت: زبان فارسی در شمار پنج زبانی قرار دارد که سازمان یونسکو به عنوان شیرین ترین زبان های دنیا آن را شناسانده است. به راستی، زبان فارسی یکی از دارا ترین، پرمایه‌ ترین و حکیمانه ترین زبان های دنیاست که یادگیری آن، پنجره بزرگی را از حکمت و دانایی به روی انسان‌ می‌گشاید. همچنین سزاوار است بگوییم زبان فارسی، زبان خوش‌خویی و عشق‌ورزی است. هم زبان عشق به خدا و زبان والایی معنوی است، و هم‌ زبان نمایان ساختن برجسته‌ترین خوی‌ها و منش‌ها و نیز ژرف‌ترین محبت‌ها و عشق‌ های انسانها به یکدیگر است.

برای هماورد با زبان های رایج دنیا به آفرینش صدها واژه تازه نیاز هست

وی گفت: همچنین حتما فارسی از نگرش شمار و گوناگونی ضرب‌المثل‌ها یا زبانزدها، در میان سه زبان نخست جهان جای دارد. دامنهٔ واژگان و گوناگونی واژه‌ها در فارسی نیز بسیار گسترده است و یکی از سرمایه‌مند ترین زبان‌های جهان از نظر واژه‌ها و دایرهٔ واژگان به‌شمار می‌آید. در کمتر زبانی فرهنگ واژگانی چون دهخدا ( در ۱۸ جلد) یا فرهنگ معین (در ۶ جلد) دیده می‌شود. البته بر خلاف این، باید اعتراف کنم دایره واژگان زبان فارسی همچنان‌ نیازمند گسترش است و برای هماورد با زبان های رایج دنیا به آفرینش صدها واژه تازه نیاز هست.

رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در اتریش اظهار کرد: در سال‌های گذشته، خوشبختانه آموزش زبان فارسی در کشور اتریش با دلسوزی شماری از استادان و معلمان زبان فارسی برجای و سرزنده مانده است. هرچند ممکن است چَشمداشت از جریان آموزش زبان فارسی در اتریش فراتر از آن‌چیزی باشد که تاکنون رقم خورده است اما روشن است که در این کشور، در بیشتر زمان‌ها، راه برای یادگیری زبان فارسی به روی دلبستگانِ به این زبان در ترازها و رده های گوناگون باز بوده است.

زبان فارسی در شمار پنج زبان شیرین‌جهان قرار دارد

وی در پایان از همه کسانی که در چند دهه گذشته برای آموزش زبان فارسی در اتریش همراه با شیفتگی تلاش کرده اند، سپاسگزاری کرد و گفت: امیدوارم این‌ گردهمایی‌ها، نکوداشت‌ها و هم‌اندیشی‌ها فرصت های بیشتری را برای گسترش زبان فارسی در اتریش فراهم‌ کند.

نخستین نکوداشت استادان و معلمان فارسی در اتریش با حضور شماری از استادان و معلمان زبان فارسی و نیز تعدادی از کارشناسان حوزه زبان آموزی در تاریخ پنجشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۳ در محل رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در وین ( تالار ابن سینا ) برگزار شد.

نظر شما