شناسهٔ خبر: 67305367 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

در گفتگو با دانشجو مطرح شد

شرکت‌های دانش بنیان، مردمی‌ترین بخش اقتصاد ایران

نمایند سابق مجلس شورای اسلامی گفت: دستگاه‌های دولتی باید همکاری با شرکت‌های دانش بنیان در ارائه خدمات را مد نظر قرار دهند.

صاحب‌خبر -

اصغر سلیمی، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگاردانشگاه خبرگزاری  دانشجو، با اشاره به لزوم تمرکز بر توسعه نقش اقتصاد دانش بنیان در اقتصاد کشور جهت تحقق جهش تولید با مشارکت مردم اظهار کرد: به واقع فعالیت شرکت‌های دانش بنیان فعالیت موثری بوده و باید استمرار پیدا کند.

وی با بیان اینکه توسعه اقتصاد دانش بنیان باید به درستی مد نظر قرار گیرد تاکید کرد: این شرکت‌ها به درستی می‌توانند مسیر‌های تحریمی علیه ایران را دور زده و نقش مهمی در اقتصاد پیش رو ایفا کنند.

سلیمی با اشاره به مهندسی معکوس در امور اقتصادی بیان کرد: ما ما باید به واسطه فعالیت شرکت‌های دانش بنیان محصولات بومی تولید کرده و در این محصولات از فناوری روز دنیا نیز استفاده کنیم.


وی با بیان اینکه شرکت‌های دانش بنیان حول محور تفکر نخبگان و دانشگاهیان قرار دارد، بیان کرد: ما باید از ایده‌های نخبگان و برنامه‌های آن‌ها در زمینه تولید محصولات به درستی استفاده کنیم تا به نوعی مانع از خروج این سرمایه‌های اجتماعی از کشور شویم.
عضو کمیسیون تصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه محصولات شرکت‌های دانش بنیان معمولاً قیمت کمتری دارند و به واقع محصولات با کیفیت‌تری نیز هستند تاکید کرد ما باید از فعالیت‌های دانش بنیانی در کشور به درستی حمایت کنیم چرا که اقتصاد دانش بنیان‌ها می‌توانند در مردم‌سازی اقتصاد و همچنین مشارکت مردم در اقتصاد گام موثری بردارد.


این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با اشاره به استنکاف برخی از دستگاه‌ها جهت همکاری با شرکت‌های دانش بنیان اظهار کرد: دولت باید به این مسئله ورود کرده و مانع برخی اقدامات سلیقه‌ای شود، البته ما بر اساس قانون جهش تولید دانش بنیان مشوق‌هایی را برای دستگاه‌ها جهت همکاری با شرکت‌های دانش بنیان در نظر گرفته‌ایم که باید مد نظر قرار گیرد.


سلیمی با تاکید بر همکاری دستگاه دولتی با شرکت‌های دانش بنیان گفت: به واقع دستگاه‌های دولتی باید همکاری با شرکت‌های دانش بنیان در ارائه خدمات را مد نظر قرار دهند، همچنین صنایع بزرگ نیز باید همکاری تنگاتنگی را با شرکت‌های دانش بنیان داشته باشند چرا که این شرکت‌ها می‌توانند نقش مهمی در تولید محصولات با فناوری‌های جدید ایفا کنند.

وی افزود: حرکت به سمت دانش‌بنیان شدن صنایع با عقد قرارداد صنایع با شرکت‌های دانش‌بنیان در دو حوزه تکمیل زنجیره ارزش و تولید بار اول باید ضرورت داشته و باید مورد توجه قرار گیرد.

 نماینده سابق مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: باید به اقتصاد دانش‌بنیان توجه ویژه و کلیدی داشت به نحوی که این تجربه موفق مردمی سازی در اقتصاد با محوریت رشد اقتصادی و جهش تولید باید در دیگر صنایع نیز ادامه یابد.


سلیمی مردمی‌ترین بخش اقتصاد ایران را شرکت‌های دانش بنیان دانست و گفت: : مردمی ترین بخش اقتصاد ایران همین شرکت‌های دانش بنیان و بخش اقتصاد دانش بنیان است. باید برای تداوم این مسیر نیز توان و سرمایه مردم در جهت افزایش سهم اقتصاد دانش بنیان در اقتصاد کشور و حرکت به سمت دانش بنیان شدن صنایع بزرگ کشور و اقتصاد ملی مورد استفاده قرار گیرد.

وی  بیان کرد: مردمی‌سازی رشد اقتصادی کشور و جهش تولید و توسعه صنعتی کشور با مشارکت مردم، مبتنی بر توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و با دانش‌بنیان شدن صنایع بزرگ به کمک شرکت‌های توانمند دانش‌بنیان است. با این رویکرد و افزایش حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در توسعه تکنولوژی درون صنایع، مسیر مشارکت مردم در اقتصاد هموار خواهد شد.

نظر شما