شناسهٔ خبر: 67305243 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

«علیرضا زاکانی» در مناظره دیشب کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری چه گفت؟/ ویدئو

«علیرضا زاکانی» کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در سومین مناظره کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری گفت: «با موضوع زنان نمی‌توان شعاری رفتار کرد. زنان امنیت و نقش در جامعه می‌خواهند که اگر به انها داده نشود کشور متضرر می‌شود. حل بخش عمده معضلات کشور به دست زنان است.»

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه شرق، کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: «ایران قوی، مستلزم داشتن خانواده قوی است؛ بی‌حجابی آفت جامعه است.»

«علیرضا زاکانی»، کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در سومین مناظره انتخاباتی بیان کرد: «اساس دولت خدمت اجرای قانون اساسی است. بسیاری از حرف‌هایی که گفته می‌شود جنبه شعاری دارد اما اسلام جایگاه رفیع زن و دختر را ان گونه قرار داده که زن و دختر یک فرصت هستند و مسئله نیستند.»

«علیرضا زاکانی» کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری جمعه «سوم تیر ۱۴۰۳»، به منظور شرکت در دومین مناظره انتخاباتی به سازمان صداوسیما رفت.

سومین مناظره کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری، با عنوان «انسجام اجتماعی با حکمرانی فرهنگی» در استودیوی «۱۱» صداوسیما برگزار شد.

بر اساس این گزارش، ترتیب صندلی کاندیداهای انتخاباتی در مناظره سوم انتخابات، به این شکل است «صندلی شماره یک: مصطفی پورمحمدی، صندلی شماره دو: محمدباقر قالیباف، صندلی شماره سه: مسعود پزشکیان، صندلی شماره چهار: جلیلی، صندلی شماره پنج: سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، صندلی شماره شش: علیرضا زاکانی»

لازم به یادآوری است که قرعه‌کشی جایگاه کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری، در چهار مناظره اخیر، چهارشنبه «۳۰ خرداد ۱۴۰۳» و با حضور نمایندگان کاندیداها انجام شده است.

عنوان دومین مناظره با رویکرد فرهنگی و تحت عنوان «انسجام اجتماعی با حکمرانی فرهنگی» بود.

در هر مرحله از مناظره، ۸ دقیقه به صورت دو بخش ۴ دقیقه‌ای، در اختیار کاندیداها قرار دارد تا دیدگاه و نقطه نظرات خود را اعلام کنند؛ در ۴ دقیقه دوم می‌توانند نظر خود را نسبت به اظهارات دیگر کاندیداها بیان کنند. کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری در سه بخش ۸ دقیقه‌ای صحبت می‌کنند و در نهایت، ۶ دقیقه فرصت جمع‌بندی خواهند داشت.

علیرضا زاکانی: ظرفیت عظیمی در جامعه زنان وجود دارد

«علیرضا زاکانی» کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در مناظره سوم با موضوع فرهنگی و تحت عنوان «انسجام اجتماعی با حکمرانی فرهنگی» ضمن تسلیت سالگرد شهادت شهید چمران، اظهار داشت: «ولادت امام هادی (ع) را تبریک می‌گویم.»

او ادامه داد: اساس دولت خدمت اجرای قانون اساسی است. بسیاری از حرف‌هایی که گفته می‌شود جنبه شعاری دارد اما اسلام جایگاه رفیع زن و دختر را ان گونه قرار داده که زن و دختر یک فرصت هستند و مسئله نیستند. دو بسته خاص یکی ناظر به سبک زندگی و پاسخ معتبر به نیاز مردم و دیگری ناظر به پیشرفت و ابادانی کشور را در دستور کار قرار داده‌ایم. در بخش اول سه بخش دارد که یکی رفاه، یارانه و معیشت و اشتغال است. در بخش دوم ناظر به ازدیاد جمعیت است که در اینجا هم تکلیف مشخص است و دنبال کنیم که زن در کنار همسری پیشتازی عرصه اجتماعی را داشته باشد که البته این همان دغدغه رهبری است.

زاکانی گفت: در نظام اسلامی خانواده یک خانواده منفعل نیست بلکه یک سلول کنشمند است که هم کنشگری می‌کند و هم دیگران را به کنشگری وا می‌دارد.

او با اشاره به ارتقای آزادی، امنیت و حفظ حریم مردم، گفت: امام راحل در دهه شصت یک بیانیه ۸ ماده‌ای را صادر کرده که حریم خصوصی را از حریم عمومی جدا کرده است. در حریم خصوصی هیچکس حق ندارد دخالت کند. در حوزه اجتماع هم موضوع حریم عمومی است که در اینجا هم قانون حاکم است. در مورد حجاب باید بگوییم که این موضوع هم شرعی است و هم قانونی؛ اما نوع مواجهه با بی حجابان جز از طریق احترام و مواجهه درست قانونی میسر نیست.

زاکانی در ادامه عنوان کرد: به عنوان پدر سه دختر و یک همسر عرض می‌کنم که جمع بین خانه داری، همسر داری و فرزند داری با فعالیت اجتماعی ممکن است. ظرفیت عظیمی که در جامعه زنان وجود دارد مورد غفلت قرار گرفته است.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری خطاب به پزشکیان و پورمحمدی تصریح کرد: دوستان شما ۳۲ سال کشور را در دست داشتند باید پاسخ دهید. دهه ۶۰و ۷۰و ابتدای ۸۰و ۹۰ کشور در دست دوستان شما بود و باید پاسخ دهید که چرا کار نکرده‌اید.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری افزود: با فرار رو به جلو که نمی‌توان پاسخ معتبر داد. خانم‌ها و دختران فرصت هستند. موضوع شایسته سالاری است. دولت خدمت حتماً بیش از دولت‌های قبل از خانم‌ها استفاده خواهیم کرد.

زاکانی تصریح کرد: با موضوع زنان نمی‌توان شعاری رفتار کرد. زنان امنیت و نقش در جامعه می‌خواهند که اگر به انها داده نشود کشور متضرر می‌شود. حل بخش عمده معضلات کشور به دست زنان است. اینکه امام راحل فرمود مرد از دامن زن به معراج می‌رود شوخی نیست و اعتبار است.

زاکانی بیان کرد: بین همسری و مادری و فعال اجتماعی نه محبوس بودن را می‌پذیریم و نه ابزار بودن را می‌پذیریم.

او در مورد سقط جنین، گفت: این مسئله جنبه اقتصادی دارد اما بیشتر مربوط به مسئله فرهنگی است.

زاکانی گفت: به لطف الهی در تحقق اصل ۸،۹،۲۶،۲۷ قانون اساسی کاری خواهم کرد که با نهاد شازی نوین مردم کارشان پای صندوق‌های رأی تمام نشود بلکه پس از آن مردم سالاری دینی تشدید شود.

زاکانی در ادامه عنوان کرد: هیچ ملت و دولتی نیست که درک درستی داشته باشد و افکار عمومی خود را در اختیار بیگانگان قرار دهد.

زاکانی: فیلترینگ با صیانت متفاوت است

او گفت: فیلترینگ با صیانت متفاوت است. آقایانی که از فیلترینگ صحبت می‌کنند ابتدا بی پروایی کردند و امکان ظهور و بروز پیام رسان ها را به شکلی فراهم کردند که مبتنی بر ضوابط کشور ما نبود. در تمام دنیا وجود دارد اما ضابطه من استفاده می‌کنند.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: اولین اشکال به همین دوستانی است که ادعای فیلترینگ دارند. دوستان این افراد در ستادهای انتخاباتی شأن دکان فیلترینگ باز کردن. و برای مردم مزاحمت ایجاد کردند.

زاکانی افزود: ظرفیت‌ها و پیام رسان های داخلی را تقویت کردن یک اصل برای هر کشوری است. دوستان هنوز موضوع صیانت و فیلترینگ را خلط می‌کنند. اینترنت و فضای مجازی در زندگی همه وجود دارد.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: اینترنت موهبت است و زمینه تعامل با جهان، زمینه توسعه و دانش، ایجاد زیرساخت‌های اساسی کشور را ایجاد می‌کند.

او افزود: در شهرداری از هوش مصنوعی استفاده می‌کنیم. در دولت رئیسی توسعه زیرساخت‌های کشور فعال شده است. قرار است سرعت اینترنت تا ۵۰ برابر بالا رود.

زاکانی در مورد حجاب‌بان، گفت: آقای پزشکیان اگر این موضوع را با من جدی مطرح کردید، دروغ است. اگر هم شوخی کردید آن دنیا ماخذه خواهید شد و حق ندارید جلوی مردم شوخی کنید. حجاب را جز با گفتگو و احترام و زمینه رعایت قوانین نمی‌توان درست کرد.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: بیشترین فیلتر زمان پورمحمدی در دهه ۹۰ شکل گرفته لذا ضرورت دارد در این باره با مردم صحبت کنند.

زاکانی تصریح کرد: به آقای پورمحمدی و پزشکیان توصیه می‌کنم که اگر با هم هماهنگ کردین بنده نمی‌گذارم حق مردم ضایع شود.

او ادامه داد: نه در دوران دفاع مقدس، دانشگاه و مجلس نگذاشته‌ام حق مردم ضایع شود و نه امروز می‌گذارم شما سر مردم کلاه بگذارید. هرکدام از ما که اینجا نشستیم بالقوه رئیس جمهور هستیم.برنامه‌های بنده از قوی‌ترین برنامه‌ها است.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری خطاب به پزشکیان، افزود: به من پاسخ ندهید. بنده شما را می‌شناسم شما ادم با ارزشی هستید اما دوستان تان سر شما کلاه می‌گذارند. در مجلس هم که بودیم سر شما را کلاه می‌گذاشتند.

او در پاسخ به سوال پزشکیان مبنی بر اینکه تا پایان رقابت‌ها باقی خواهی ماند، تصریح کرد: حتماً باقی خواهم ماند و نمی‌گذارم که شماها رئیس جمهور شوید.

زاکانی تصریح کرد: نوع مواجهه شما غلط است. شما با حقایق و موارد خیلی سطحی برخورد می‌کنید.

او یادآور شد: اگر بنا باشد کسی در مورد فیلترینگ صحبت کند آقای پورمحمدی نباید صحبت کند چرا که او و دوستانش بیشترین عامل فیلتر در کشور بوده است.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: دو دهه است صحبت کرده‌ام و بارها به دادگاه رفتم اما سربلند بیرون آمده‌ام. نمی‌گذارم حق شهید رئیسی نابود شود. کاری را که روحانی نکرد و زیرساخت‌ها را توسعه نداد اما این شهید بزرگوار این کار را انجام داد.

زاکانی افزود: پورمحمدی باید به مردم بگوید که چه نقشی در فیلترینگ داشته است. بعید میدانم که او توبه کرده باشد!

زاکانی در بخش سوم مناظره در حوزه سیاست گذاری در حوزه تولیدات فرهنگی و هنری، اظهار داشت: معتقدم سیاست گذاری فعال و حامی وظیفه دولت است نه اعمال سلیقه فرهنگی و محدود که با شرایط و اقتضائات فرهنگی در مخالفت باشد.

او  گفت: فرهنگ مثل هوا می‌ماند و سبب حیات خواهد شد. دولت خدمت دولتی است که حامی مردم در تولیدات درست فرهنگی و هنری است. ذائقه مردم کاملاً مشخص است و اینگونه نیست که یک عده برای مردم ذائقه‌ای را تعریف کنند. فیلم بی‌بدن تا به امروز پرفروش‌ترین فیلم است .۲ هزار صندلی را احیا کردیم و در حال حاضر ۵ هزار و ۵۰۰ صندلی سینمایی داریم.

زاکانی با بیان اینکه توسعه زیرساخت‌های فرهنگی امر جدی است، گفت: باید به اقتصاد فرهنگ دقت کرد. بیمه هنرمندان و توجه به آنها و صندوق اعتباری هنر در دولت خدمت به صورت جدی پیگیری خواهد شد. جلوگیری از مداخله دستگاه‌های غیر متخصص انجام خواهد شد. توجه به زیرساخت‌های فرهنگی، سینما، انیمیشن، نشاط اجتماعی، کتاب، باید مورد دقت قرار گیرد.

زاکانی تصریح کرد: موضوع فرهنگ و قالب‌های فرهنگی مثل کتاب و کتاب خوانی امری است که اگر ملتی با آن آشنا شد می‌تواند آینده خود را به بهترین نحو بسازد.

او در ادامه دو کتاب معرفی کرد، گفت: یک کتاب با عنوان «دغدغه های فرهنگی» است که تقدیم پزشکیان می‌کنم. کتاب دیگر «سال های بنفش» عملکرد دولت یازدهم و دوازدهم است. اگر به این کتاب مراجعه شود از فاجعه اتفاق افتاده را متوجه خواهند شد.

زاکانی خطاب به پزشکیان گفت: بنده، بنده خدا هستم. یک نفر از ملت هستم. نه خدا هستم و نه ملت. دوران یکسری اقدامات گذشته است و مردم آگاهند و بصیرت دارند. توهین به بصیرت مردم نکنید.

زاکانی در ادامه ضمن تبریک روز مبلغین کشور، افزود: مردم سالاری دینی که انقلاب اسلامی به ما هدیه داد فقط در حوزه سیاست خلاصه نمی‌شود لذا این مهم باید عمق یابد و در حوزه فرهنگ، اجتماع و اقتصاد هم باید عملاً مشارکت مردم را ببینیم.

او با بیان اینکه دولت خدمت، دولت حامی در جهت ایجاد بستر و فضای مناسب فرهنگی است، ادامه داد: در حوزه فرهنگ و توجه به حلقه‌های میانی و دقت در ایجاد سازو کارها و فناوری‌های حدی. برای تفریح و شادی برای مان موضوعیت دارد. در دو سال گذشته دیدید که چطور شادی‌های میلیونی در کشور و تهران رقم‌می خورد. در حوزه تعلیم‌و تربیت عملاً مجموعه زیرساخت‌های خود را پشت سر مدرسه قرار داده‌ایم.

زاکانی بیان کرد: باید به فرهنگ به عنوان مدار سایر نظامات توجه کرد و تعلیمی و تربیت را به عنوان سکوی پیشران پذیرفت.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: مواردی در قالب فیلم، سریال، کتاب و…. نیازمند حمایت جدی و اساسی است. چرا که می‌تواند ماندگاری پیام را بیشتر کند و هم می‌تواند نشانگاه باشد.

زاکانی یاد آور شد: باید به اسباب هنر و هنرمندان احترام گذاشت.

زاکانی در بخش پایانی این مناظره، عنوان کرد: کارنامه بنده کاملاً معلوم است. بنده در این ۴۵ سال گذشته پاسخگوی اعمال خود بودم و به لطف خدا در تمام فراز و نشیب‌های گذشته در طرف درست تاریخ ایستاده‌ام. بنده در حق‌خواری به گونه‌ای حرکت می‌کنم که مخالفین بعضاً پناه می اورند و حقوق شأن را استیفا می‌کنند. پزشکیان می‌تواند از برخی افراد ستاد خود این موضوع را پیگیری کند.

زاکانی گفت: نسبت به شرایط امروز کشور اشراف دارم و برنامه تحول دارم و از بیان آن نیز ابایی ندارم.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: دل‌ها دست خداست. قلب مردم دست خداست. مردم به گذشته و برنامه‌های ما نگاه کنند. نهایت امر هر آنچه خیر و صلاح کشور است، رقم بخورد.

زاکانی: دولت خدمت دولت حامی اصحاب فرهنگ و خانواده است

«علیرضا زاکانی» پس از پایان مناظره در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: امیدوارم مردم عزیز کشورمان در اینده الگویی برای جهانیان باشند. امروز موضوع مورد بخث فرهنگ و هنر بود. به طبع پیرامون زنان و خانواده و دختران مباحثی مطرح شد. بنده هم ناظر به حریم خصوصی و عمومی مطالبی را بیان کنم. حریم خصوصی خط قرمز برای دخالت است.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهور ی با تصریح کرد: معتقدم ضعف‌ها بیشترین خیر و برکت را در انتقال و ارسال و اثر گذاری پیام و رشد جامعه دارد. دولت خدمت، دولت حامی اصحاب فرهنگ و خانواده است.

علیرضا زاکانی در سومین مناظره کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری چه گفت؟

سومین مناظره کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری با عنوان «انسجام اجتماعی با حکمرانی فرهنگی» در استودیوی «۱۱» رسانه ملی برگزار شد.

«علیرضا زاکانی» کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در سومین مناظره کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری گفت: «با موضوع زنان نمی‌توان شعاری رفتار کرد. زنان امنیت و نقش در جامعه می‌خواهند که اگر به انها داده نشود کشور متضرر می‌شود. حل بخش عمده معضلات کشور به دست زنان است.»

منبع: مهر

نظر شما