شناسهٔ خبر: 67304585 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

گزارش|

نقاط مبهم طرح «اعتبار طلا»/ یارانه در دولت زاکانی به چه سمتی می‌رود؟

در روزهای اخیر برنامه‌های مختلفی برای اصلاح ساختار اقتصادی و نظام توزیع ثروت از سوی نامزدهای انتخابات مطرح شده اما بدیع و جدیدترین آنها طرح «اعتبار طلا» زاکانی است که پیش از این هیچگاه اجرا نشده است.

صاحب‌خبر -

نقاط مبهم طرح اعتبار طلا/ چند پرسش از زاکانیگروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو_ ندا زارعی: بر اساس توضیحات علیرضا زاکانی قرار است حامل‌های انرژی برق، گاز و بنزین معادل‌سازی شده و با معیار واحد به هر فرد تعلق بگیرد. به عنوان مثال به هر فرد ۵ واحد برق، ۵ واحد گاز و ۵ واحد بنزین در یک بازه زمانی مشخص (ماه یا سال) تعلق می‌گیرد. افراد می‌توانند این سهمیه تعیین شده را مصرف یا با صرفه‌جویی، بخشی از آن را ذخیره کنند. در نهایت میزان ذخیره شده را می‌توانند به ازای قیمت روز طلا، به دولت بفروشند. به این صورت که اگر در مجموع یک خانوار ۱۲۰۰ واحد از حامل انرژی‌های مختلف ذخیره کرده باشند، حساب سرپرست، معادل یک گرم طلا به قیمت روز شارژ می‌شود. اگر هم میزان مصرف آن‌ها از سقف تعیین شده عبور کرد، می‌توانند از مردمی که انرژی خود را استفاده نکرده‌اند، خریداری کنند.

 

با وجود اینکه این طرح در راستای برقراری عدالت در مصرف از حامل‌های انرژی و سوق دادن مردم به سمت صرفه‌جویی است اما نقاط مبهم زیادی دارد که باید به طور دقیق به آن‌ها پاسخ داده شود.

 

سوال اول این است که اگر شخص یا خانوار اول که از تمام سهمیه انرژی خود استفاده است، پس از اتمام آن بخواهد از فرد دیگری سهمیه انرژی خریداری کند، چه تضمینی وجود دارد که آن فرد سهمیه خود را به جای فروختن به دولت و دریافت یک گرم طلا، با قیمت منصفانه‌ای به فرد نیازمند بفروشد؟

 

یا حتی اگر بخواهد سهمیه خود را به جای دولت به مردم عادی بفروشد، چه کسی بر این بازار نظارت می‌کند که قیمت‌ها کنترل شده باشد و مانند بازار دلار چند نرخ ایجاد نشود؟

 

سوال دوم این است که قیمت طلایی که به ازای انرژی قرار است به مردم پرداخت شود، بر چه اساسی تعیین می‌شود؟ بر اساس قیمت طلا در داخل کشور یا قیمت جهانی این کالا؟

 

نکته بعدی که باید به آن پاسخ داده شود این است که وضعیت تازه متولدین به چه صورت خواهد بود؟ آیا مانند یارانه‌ای که هر ماه پرداخت می‌شود، نوزادان نیز از ابتدای تولد خود از این سهمیه انرژی برخوردار خواهند شد؟ همچنین با توجه به اینکه در حال حاضر برخی از خانوار‌ها یارانه ۲۰۰ و برخی ۳۰۰ هزارتومانی دریافت می‌کنند، وضعیت دریافتی افراد مختلف در این طرح به چه شکل خواهد بود؟

 

سوال دیگری که در رابطه با خرید انرژی از دولت مطرح می‌شود این است اگر فرد مجبور باشد برای تامین نیاز خود بیش از سقف تعیین شده از سوی دولت، انرژی بخرد، این قیمت چگونه محاسبه خواهد شد؟ بر چه مبنا و اساسی دولت به مردم حامل انرژی خواهد فروخت؟

 

موارد مطرح شده، بخشی از سوالاتی بود که در رابطه با اجرای این طرح در ذهن مخاطبان ایجاد شده است که نیازمند توضیح بیشتر و شفاف از سوی این کاندید است.

نظر شما