شناسهٔ خبر: 67303831 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

ایمنا گزارش می‌دهد؛

زباله‌هایی که برای شهرداری گران تمام می‌شود/ بازیافت، فرایندی که نیازمند فرهنگ‌سازی است

بر اساس آنچه شهرداری زنجان گزارش کرده است روزانه ۴۵۰ تن زباله در زنجان تولید می‌شود که جمع‌آوری آن هزینه میلیاردی برای مدیریت شهری بر جای می‌گذارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا از زنجان، امروزه راهکارهای جمع‌آوری زباله یکی از دغدغه‌های مدیریت شهری در نقاط مختلف کشور است و هر استان یا شهر راهکاری برای آن اندیشیده است.

آنطور که آمارها نشان می‌دهد، میانگین درصد بازیافت زباله و تولید کمپوست در جهان حدود ۱۹ درصد زباله تولیدی است و در مقیاس جهانی به‌طور میانگین حدود ۳۷ درصد زباله تولیدی دفن می‌شود، ۳۱ درصد آن دپوی روباز و ۱۱ درصد نیز سوزانده می‌شود که سوزندان زباله در کشورهای کم‌درآمد حدود ۹۳ درصد و در کشورهای با درآمد بالا حدود دو درصد اتفاق می‌افتد.

بر اساس همین آمار بیش از ۸۰ درصد از زباله تولیدی در کشور به سمت لندفیل‌ها یا محل‌های دفن زباله هدایت می‌شود، در حالی که دپوی روباز زباله بدترین روش دفع زباله است و خسارت‌های جبران‌ناپذیری به محیط زیست وارد می‌کند، در شهر زنجان اما برای مدیریت این زباله‌ها از یک اپلیکیشن به نام «به روب» استفاده شده است تا استفاده بهینه‌ای از این زباله‌ها شود.

زباله‌هایی که برای شهرداری گران تمام می‌شود/ بازیافت، فرایندی که نیازمند فرهنگ‌سازی است

زباله جزو اموال شهرداری است

علیرضا فیروزفر شهردار زنجان در این‌باره به خبرنگار ایمنا گفت: «به‌روب» یک نرم‌افزار کاربردی (اپلیکیشن) برای جمع‌آوری پسماندهای خشک از مبدا است که با همکاری شهروندان برای تفکیک و جمع آوری زباله‌های خشک و تر از منزل اقدام می‌کند.

وی با اشاره به اینکه شهروندان با ثبت درخواست در این نرم‌افزار، زباله را به مأمور بهروب در جلوی درِ منزل تحویل می‌دهند و در ازای آن پول یا امتیاز برای پرداخت عوارض دریافت می‌کنند، افزود: از مهمترین مزایای این برنامه می‌توان به تسریع در خدمت‌رسانی به شهروندان در مورد جمع‌آوری مواد خشک قابل بازیافت اشاره کرد.

شهردار زنجان گفت: شهروندان می‌توانند با جداسازی زباله‌ها، پسماندهای خشک را جمع‌آوری و از طریق این نرم‌افزار، محل تحویل را تعیین کنند تا مأموران به آنها مراجعه کنند و ضمن پرداخت هزینه، پسماندها را از آنها خریداری کنند.

فیروزفر با بیان اینکه نرم افزار «به‌روب» در تلفن همراه قابل نصب است و شهروندان با نصب آن می‌توانند درخواست تحویل زباله‌ها را ثبت کنند، افزود: زنجان دوازدهمین شهر در حوزه جداسازی پسماند است.

وی با بیان اینکه یکی از موضوعات و معضلات شایع در زنجان، بحث زباله‌گردی است، اضافه کرد: «زباله‌گردی» به دو طریق از سطح شهر قابل‌جمع‌آوری است.

فیروزفر افزود: مورد اول دستگیری زباله‌گردهاست، چرا که زباله جزو اموال شهرداری محسوب می‌شود، پس شهرداری مجاز است زباله‌گردانی را که از مقابل درِ خانه‌ها زباله جمع می‌کنند به قانون معرفی کند، اما خود این مساله مشکلاتی را به بار خواهد آورد و به لحاظ اجتماعی نمی‌توان در این زمینه ورود داشت.

شهردار زنجان افزود: دومین راهکار این است که برای این افراد شغلی را فراهم کنیم تا آنها در واحدهای تولیدی و صنعتی به‌کارگیری شوند، اما برخی از آنها ترجیح می‌دهند که به زباله‌گردی ادامه دهند.

زباله‌هایی که برای شهرداری گران تمام می‌شود/ بازیافت، فرایندی که نیازمند فرهنگ‌سازی است

روزانه ۴۵۰ تن زباله در زنجان تولید می‌شود

سحر حدیدیان رئیس سازمان پسماند شهرداری زنجان نیز درباره میزان زباله تولیدی در شهر زنجان گفت: میزان تولید روزانه زباله در زنجان ۴۵۰ تن است.

وی با اشاره به راه‌اندازی نرم افزار «به‌روب»، افزود: این برنامه ابتدا به صورت آزمایشی فعالیت خواهد کرد و علاوه بر آن به دنبال ایجاد لندفیل هم هستیم که طرح مطالعاتی آن توسط مشاور در حال انجام است.

وی در خصوص فعالیت زباله‌گردها در سطح شهر، گفت: برای به‌کارگیری این افراد نیاز به برنامه‌ریزی داریم، چون تفکر آنها با مدیران شهرداری متفاوت است و به دلیل منافع تجاری خود، راضی به همکاری با ما نمی‌شوند.

جمع‌آوری زباله هزینه بالایی دارد، بالای ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه‌های جاری شهرداری در این ارتباط است و صرفاً برای کارگرانی هزینه می‌شود که در شهرداری مشغول هستند

حدیدیان افزود: راه‌اندازی نرم‌افزار مربوط، موضوع تفکیک زباله‌ها را نهادینه خواهد کرد و در کنار آن به شهروندان نیز آموزش‌های لازم را ارائه می‌دهد.

رئیس سازمان پسماند شهرداری زنجان اضافه کرد: خوشبختانه راه‌اندازی لندفیل برای جمع‌آوری زباله در ۵۰ درصد شهرها جواب داده است و اکثر شهرهای اجرا کننده آن، راضی هستند.

شهرداری زنجان ۱۰۰ میلیارد تومان برای زباله هزینه کرد

منصور مرادلو عضو شورای اسلامی شهر زنجان با بیان اینکه جمع‌آوری زباله هزینه بالایی دارد، تاکید کرد: بالای ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه‌های جاری شهرداری در این ارتباط است و صرفاً برای کارگرانی هزینه می‌شود که در شهرداری مشغول هستند.

وی با تاکید بر اینکه در این راستا باید از ظرفیت‌هایی که در استان داریم از جمله شرکت‌های دانش‌بنیانی که می‌توانند کمک کنند و پیگیر نیز هستند، استفاده کرد، افزود: متأسفانه در این چند ماه اقدام اساسی در این راستا باوجود تاکیداتی که در مدیریت این موضوع وجود دارد، انجام نشده است.

عضو شورای شهر زنجان با تاکید بر اینکه پسماند باید به درستی مدیریت شود، خاطرنشان کرد: امیدواریم با اهتمامی که وجود دارد شاهد تحقق این شیوه‌نامه که وزارت کشور اعلام کرده است، باشیم.

فقط ۵ درصد زباله در زنجان بازیافت می‌شود

محمدرضا یافتیان مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان با اشاره به اینکه روزانه ۷۸۰ تن پسماند شهری در استان زنجان تولید می‌شود، اظهار کرد: از این میزان زباله حدود پنج درصد بازیافت می‌شود که در این خصوص شهرداری زنجان برنامه‌های خوبی را از جمله تفکیک پسماندها از مبدا در نظر گرفته و قراردادی را با شرکتی منعقد کرده است تا در لندفیل روستای مهتر زنجان برای این کار اقدام شود.

وی با اشاره به موضوع طرح جامع مدیریت پسماند شهرهای زنجان و ایجرود گفت: این طرح توسط شهرداری و با تزریق منابع لازم انجام می‌گیرد اما برای دیگر شهرستان‌ها اجرا نمی‌شود.

وی با بیان اینکه عمدتاً در لندفیل‌ها دچار مشکلاتی هستیم، چون استانداردهای لازم را ندارند، اظهار داشت: با نظارت‌هایی که از طریق این اداره و سایر ارگان‌ها انجام می‌شود، به سمت بهبود و ارتقای لندفیل‌ها حرکت شده است.

زباله‌هایی که برای شهرداری گران تمام می‌شود/ بازیافت، فرایندی که نیازمند فرهنگ‌سازی است

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان با اشاره به راه‌اندازی نهضت ملی کاهش آلودگی‌های پلاستیکی گفت: میکروپلاستیک‌ها در طبیعت پراکنده شده‌اند، البته گزارشی از اینکه می‌تواند در سلامت انسان نقش داشته باشد در دست نیست اما تأثیر آن در برخی از ماهی‌ها دیده شده است و در شیر مادران نیز می‌تواند مؤثر باشد.

یافتیان با بیان اینکه ایران در زمره ۲۰ کشور تولیدکننده زباله پلاستیکی و در جایگاه هفدهم است، تاکید کرد: باید موضوع کاهش مصرف پلاستیک را جدی گرفت.

وی ادامه داد: در بخش پسماندهای شهری، ۴۲۰ تن زباله در روز تخلیه و پنج درصد آن بازیافت می‌شود و این در حالی است که باید بخشی از پسماندها در مبدا تفکیک شود.

یافتیان خاطرنشان کرد: در بخش پسماندهای شهری تنها طرحی که مصوب شده طرح جامع مدیریت پسماند زنجان و ایجرود است که با تأمین اعتبارات اجرا می‌شود و برای سایر شهرستان‌ها نیز این طرح تهیه خواهد شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان با اشاره به اینکه پسماندهای صنعتی به دو دسته ویژه و غیرویژه تقسیم می‌شوند، اظهار کرد: صاحبان صنایع در بخش غیرویژه می‌توانند پسماند را با موافقت شهرداری به لندفیل در اختیار شهرداری انتقال دهند.

یافتیان ادامه داد: پسماندهای ویژه را نیز می‌توانند بی‌خطرسازی کنند و در اختیار شهرداری قرار دهند، البته ضوابط تولیدکننده را مکلف کرده که پسماند تولیدی را مدیریت کند.

زباله‌هایی که برای شهرداری گران تمام می‌شود/ بازیافت، فرایندی که نیازمند فرهنگ‌سازی است

به گزارش ایمنا، اگرچه شهرداری در راستای فرهنگ‌سازی برای تفکیک زباله از مبدأ قدم برمی‌دارد اما هنوز فرهنگ دفع زباله به شکل مکانیزه جاسازی نشده است، برای مثال یکی از عملکردهای شهرداری در سال‌های گذشته برای تشویق مردم به تفکیک زباله از مبدأ ایجاد کیوسک‌های تحویل زباله‌های خشک بود که در عوض دریافت زباله‌های خشک مواد شوینده، لوازم‌التحریر و پول نقد پرداخت می‌کردند اما این طرح موفقیت‌آمیز نبود و به ناچار شهرداری به سراغ راهکار دیگری رفت.

از طرفی با توجه به ارزش‌گذاری که به دورریزها وجود دارد، زباله‌گردی به یک شغل در زنجان تبدیل شده است و روز به روز تعداد فعالان این بخش بیشتر و بیشتر می‌شود اما آن‌طور که مسئولان می‌گویند آمار دقیقی از این افراد وجود ندارد.

در چنین شرایطی باید مدیریت شهری به دنبال فرهنگ‌سازی در زمینه همکاری مردم در حوزه بازیافت زباله باشد چرا که بازیافت زباله‌ها سه فایده مهم برای محیط زیست دارد، ما به کمک بازیافت زباله در مصرف منابع طبیعی صرفه‌جویی کرده‌ایم، زیرا به جای استفاده از مواد خام برای تولید محصولات نو، از مواد بازیافتی استفاده می‌کنیم، یکی دیگر از فواید بازیافت، صرفه‌جویی در مصرف انرژی است که البته برای بازیافت مواد زائد هم نیاز به مقداری انرژی است، اما انرژی لازم برای بازیافت زباله خیلی کمتر از انرژی مورد نیاز برای تولید محصولات جدید از مواد خام است، برای مثال ساختن آلومینیوم از آلومینیوم بازیافت شده ۹۰ درصد انرژی کمتر از ساختن آن از سنگ معدن نیاز دارد.

سومین فایده بازیافت نیاز به فضای کمتر برای دفن زباله‌هاست و توجه به این موضوع می‌تواند شهرها را از این دغدغه مهم نجات دهد.

نظر شما