شناسهٔ خبر: 67303579 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

معرفی کتاب؛

کتاب «اصول تولید صدا» و آموزش کاربردهای عملی استودیو

کتاب «اصول تولید صدا» که با آموزش کاربردهای عملی استودیو برای صدابرداران موسیقی و آهنگسازان مرجعی مفید خواهد بود. در این کتاب الفبای کار در استودیو و شیوه ضبط صدای با کیفیت سازها، خوانندگان و هم‌سرایان به زبانی روان بیان شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا کتاب «اصول تولید صدا» کاربردهای عملی استودیو اثر استفان الموسنینو است. مرتضی دهنوی این کتاب را به فارسی برگردانده است. این کتاب در ۱۹ فصل به رشته تحریر درآمده است. این کتاب را انتشارات سروش در ۱۰۰ نسخه و در بهار ۱۴۰۳ به چاپ رسانده است. از فصل‌های این کتاب می‌توان به اساس طراحی استودیو، اساس میکروفون، ضبط، انواع گیتار، آواها، اصول سنتز، اکولایزرها، طنین و تأخیرها، اشباع، مسترینگ و… اشاره کرد. انتشارات سروش این کتاب را با قیمت پشت جلد ۳۸۰ هزار تومان در دسترس علاقمندان به صدا برداری قرار داده است.

نویسنده این کتاب استفان الموسنینو مدرس موسسه SAE در شهر بریز بن استرالیا است او از اواسط دهه ۲۰۰۰ در سطوح مختلف آموزشی متوسطه عالی و حرفه‌ای و محیط‌های اجتماعی تدریس می‌کند. وی علاوه بر این مهندس صدا در زمینه‌های گوناگونی چون مسترینگ آثار صدها هنرمند بوده علاوه بر آن در آهنگسازی برای رادیو و تلویزیون و موسیقی الکترونیک کار کرده است. استفان به عنوان موسیقی‌دانی ماهر و نوازنده‌ای توانا سازهای کوبه‌ای حرفه‌ای را می‌نوازد. او در سطح بین‌المللی اجراهای بزرگی داشته است.


مترجم در مقدمه این کتاب نوشته است: «درباره ضبط موسیقی و همچنین چگونگی بهره‌برداری بهینه از استودیوی صدابرداری متاسفانه کتاب جامعی به زبان فارسی وجود ندارد. کتاب «اصول تولید صدا» که با آموزش کاربردهای عملی استودیو همراه است برای صدابرداران موسیقی و آهنگسازان مرجعی مفید خواهد بود. در این کتاب الفبای کار در استودیو و شیوه ضبط صدای با کیفیت سازها، خوانندگان و هم‌سرایان به زبانی روان بیان شده است. نکات بسیار ظریف و کاربردی نیز درباره پالایش صدای ضبط شده و تهیه نسخه‌های گوناگون واضح از آن در متن کتاب آمده است. سعی شده‌است اصطلاحات و واژه‌هایی که معادل فارسی نداشته‌اند به شکل تشریحی توضیح داده شود تا درک مطالب برای خواننده دشوار نباشد.»

درباره مترجم این کتاب نیز باید گفت او فارغ التحصیل رشته صدابرداری در سال ۱۳۵۸ از دانشکده صداوسیما است. او فعالیت خود را از مرکز زاهدان آغاز کرد و کار خود را در شبکه‌های ۱ و ۲ سیمای جمهوری اسلامی ایران ادامه داد؛ تا اینکه در سال ۸۱ با عنوان صدابردار ارشد بازنشسته شد. در فعالیت‌های حرفه‌ای او سریال‌های امیرکبیر، سایه همسایه، تفنگ سرپر، مشق عشق، قافله عمر، زیر تیغ، کارآگاه علوی و… فیلم‌های سینمایی یک بار برای همیشه، روسری آبی و… دیده می‌شود.

مرتضی دهنوی در سال ۱۳۷۲ جایزه بهترین صدابردار تلویزیون، در سال ۸۲ جایزه بهترین صدابرداری چهارمین جشنواره صداوسیما را برای سریال تفنگ سرپر و در سال ۹۳ جایزه بهترین صدابرداری را از جشنواره مراکز صداوسیما برای صدابرداری سریال نامدار دریافت کرد. وی علاوه بر تالیف این کتاب تالیف کتاب «صدابرداری نوین» در سال ۱۳۹۴ و پس از آن کتاب «دانشنامه صدا» در سال ۱۴۰۰ را نیز بر عهده داشته است در کارنامه خود دارد.

این کتاب مختص طراحی و اصول ضبط صدا، موسیقی و… در استودیو است. خواندن این کتاب را به علاقه‌مندان مهندسی صدا و دانشجویان رشته صدابرداری و کلیه کسانی که دوست دارند صدایی اصولی و باکیفیت از سازها و انسان در استودیو ضبط کنند؛ توصیه می‌شود.

نظر شما