شناسهٔ خبر: 67303366 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

تجهیز ۷۲۰۰ واحد صنفی املاک به سامانه تعیین اجاره‌بها در مشهد

نگار نقیبی

رئیس اتحادیه مشاورین املاک مشهد گفت: در حال حاضر ۷۲۰۰ واحد صنفی به سامانه تعیین اجاره بها تجهیز شده‌اند و از این برنامه استفاده می‌کنند و سایر واحدها تا دو هفته آینده به سامانه مجهز خواهند شد.

صاحب‌خبر -

حسین رستمی در گفت‌وگو با ایسنا درباره وضعیت بازار مسکن در مشهد با اشاره به سامانه تعیین نرخ اجاره بها تصریح کرد: نرخ اجاره در هر منطقه توسط این سامانه مشخص می‌شود و مالک و مشاور املاک حق ندارند بیش از قیمت سامانه، قیمتی را اعلام کنند. شهروندان می‌توانند از طریق این سامانه میزان اجاره بهای مناطق را بررسی و نسبت به تنظیم قرارداد اقدام نمایند.

وی اظهار کرد: طی سال جاری بسته ۱۳ بندی در حوزه مسکن از طریق مجلس به دولت ابلاغ شد که بر اساس آن مالکانی که به خانوارهای فاقد سرپرست، ملکی را اجاره بدهند از مالیات معاف خواهند شد. همچنین مالکانی که بیش از دو سال با مستاجر قراردادی منعقد کنند از معافیت مالیاتی برخوردار هستند.

رئیس اتحادیه مشاورین املاک مشهد با اشاره به فعالیت ۱۱ هزار و ۷۰۰ واحد مشاور املاک در مشهد بیان کرد: در حال حاضر ۷۲۰۰ واحد صنفی به سامانه تعیین اجاره بها تجهیز شده‌اند و از این برنامه استفاده می‌کنند و سایر واحدها تا دو هفته آینده به سامانه مجهز خواهند شد.

رستمی خاطرنشان کرد: برای سال جاری افزایش اجاره بها به صورتی قانونی ۲۰ درصد برای مشهد مشخص و ابلاغ شد. اگر مالکی بیش از ۲۰ درصد اجاره بهار را افزایش دهد، مستاجر می‌تواند از مالک حتی در سال‌های آینده شکایت کند.

وی درباره وضعیت بازار مسکن در مشهد گفت: در حال حاضر بازار مسکن در رکود سنگینی به سر می‌برد و علت آن نیز بازارهای موازی است که بر بازار مسکن اثر گذاشته است با این وجود بحث اجاره بهای مسکن از این مساله تبعیت نکرده و قیمت‌ها افزایش داشته است.

رستمی با اشاره به اینکه مستاجر اکنون قدرت انتخاب ندارد، خاطر نشان کرد: با ورود واحدهای انبوه سازی و افزایش عرضه مسکن، قیمت اجاره بها نیز کنترل خواهد شد و تا سه ماه آینده بسیاری از واحدهای مسکن به چرخه بازار اضافه و قیمت‌ها کنترل می‌شود.

انتهای پیام

نظر شما