شناسهٔ خبر: 67303192 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: تین نیوز | لینک خبر

کدامیک ایمن تر هستند: وسایل نقلیه خودران یا غیرخودران؟

صاحب‌خبر -

پژوهش ها نشان می دهند وسایل نقلیه خودران معمولاً ایمن تر از وسایل نقلیه ای هستند که انسان ها آن ها را می رانند.

کدامیک ایمن تر هستند: وسایل نقلیه خودران یا غیرخودران؟
تین نیوز

پژوهش ها نشان می دهند وسایل نقلیه خودران معمولاً ایمن تر از وسایل نقلیه ای هستند که انسان ها آن ها را می رانند.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، وبگاه تِک اِکسپلور در گزارشی آورده است: رسانه ها طی سال های گذشته به صورت گسترده ای تصادف های مربوط به وسایل نقلیه خودران را پوشش داده و این تصور را ایجاد کرده اند که این وسایل ممکن است ناایمن یا در مقایسه با وسایل نقلیه ای که انسان ها آن ها را می رانند، دارای ایمنی کمتری باشند.

مهندسان دانشگاه فلوریدای مرکزی (در آمریکا) اطلاعات مربوط به تصادف ۲ هزار و ۱۰۰ وسیله نقلیه خودران و ۳۵ هزار و ۱۱۳ وسیله نقلیه را که انسان ها رانندگی آن ها را بر عهده داشتند، در سال های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۲ میلادی، در ایالت کالیفرنیا را بررسی کردند تا دریابند ایمنی وسایل نقلیه خودران بیشتر است یا وسایل نقلیه ای که رانندگان آن ها انسان ها هستند.

خودرو

پژوهشگران دریافتند وسایل نقلیه خودران معمولاً ایمن تر از خودروهایی هستند که انسان ها آن ها را هدایت می کنند؛ به عبارت دیگر، در شرایط یکسان، احتمال تصادف یک خودروی خودران کمتر از سایر وسایل نقلیه است.

 

آن ها متوجه شدند فقط در دو موقعیت، وسایل نقلیه ای که رانندگانشان انسان ها بودند امن تر بودند: در هنگام رانندگی در سَحَر یا غروب همچنین هنگام دور زدن. پژوهشگران دریافتند که نورِ کمِ محیط در هنگام طلوع یا غروب خورشید، همچنین شرایط پیچیده ای که هنگام دور زدن وجود دارد، حسگرهای وسایل نقلیه خودران را دچار اختلال می کند.

از نظر پژوهشگران باید پژوهش های بیشتری برای یافتن مشکلات وسایل نقلیه خودران و اطمینان از ارتقای کیفیت و ایمنی آن ها صورت گیرد؛ به ویژه با توجه به اینکه بیشتر خودروسازان بزرگ قصد دارند خودروهای غیرخودران را در سال های آینده به صورت تدریجی حذف کنند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

نظر شما