شناسهٔ خبر: 67303159 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

ماه در اوج خورشیدی قرار می‌گیرد

ماه دوم تیر به دورترین نقطه از خورشید خواهد رسید، این اتفاق تقریبا با عبور از ماه کامل رخ می‌دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، چرخش ماهانه ماه به دور زمین موجب می‌شود شنبه، دوم تیر به دورترین نقطه از خورشید در فاصله ۱.۰۱۸۸ واحد نجومی از خورشید برسد، این اتفاق تقریباً هم‌زمان با عبور از ماه کامل رخ می‌دهد.

زمانی که ماه در وضعیت اوج خورشیدی قرار می‌گیرد، زمین در فاصله ۱.۰۱۶۳ واحد نجومی از خورشید و ماه در فاصله ۱.۰۱۸۸ واحد نجومی از خورشید قرار می‌گیرد، فاصله بین ماه و زمین نیز ۰.۰۰۲۵ واحد نجومی یا ۳۷۸ هزار کیلومتر خواهد بود.

رصد سحابی مرداب

سحابی مرداب طی هفته‌های آینده به خوبی در آسمان عصر قرار خواهد گرفت و شنبه، دوم تیر حدود نیمه‌شب به وقت محلی به بالاترین نقطه خود در آسمان می‌رسد و عصرهای بعدی هر روز چهار دقیقه زودتر به اوج خود می‌رسد؛ این سحابی از اصفهان بین ساعت ۲۱:۲۶ تا ۰۲:۴۳ قابل مشاهده است، حوالی ساعت ۲۱:۲۶ تا ارتفاع ۲۱ درجه از افق جنوب شرقی شما بالا می‌رود، ساعت ۰۰:۰۴ نیز ۳۲ درجه بالاتر از افق جنوبی شما به بالاترین نقطه خود در آسمان خواهد رسید و حوالی ساعت ۰۲:۴۳ از دسترس خارج می‌شود.

رصد سحابی مرداب از زاویه ۲۴ درجه و ۲۲ دقیقه قوسی از نیمکره جنوبی آسان‌تر است، اما از عرض‌های جغرافیایی بسیار شمالی قابل رصد نیست، این سحابی در قدر ۵.۸ کاملاً کم‌نور است و مطمئناً با چشم غیرمسلح قابل مشاهده نیست، اما می‌توان آن را از طریق دوربین دوچشمی یا تلسکوپ رصد کرد.

نظر شما