شناسهٔ خبر: 67303135 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

چگونه از تاریخ انقضای گوشی خود مطلع شده و عمر آن را بیشتر کنیم؟

مانند سایر گجت‌ها و محصولات، تلفن‌های همراه با تاریخ انقضای داخلی فروخته می‌شوند.

صاحب‌خبر -

در حالی که ما فقط در مورد چند سال صحبت می‌کنیم، اکثر گوشی‌های تلفن همراه برای سه تا چهار سال پشتیبانی می‌شوند، نه به این دلیل که دستگاه‌ها خراب می‌شوند؛ اگرچه ممکن است این اتفاق بیفتد، بلکه بیشتر به این بستگی دارد که سازنده تا چه مدت پشتیبانی و به روز رسانی برای گوشی ارائه می‌کند.

در این گزارش توضیح خواهیم داد که چگونه از تاریخ انقضای تلفن خود مطلع شویم و همچین نکاتی را برای اطمینان از ماندگاری آن تا حد امکان ارائه خواهیم کرد.

میانگین طول عمر گوشی

در زیر میانگین طول عمر برخی از محبوب‌ترین برند‌های تلفن امروزی آورده شده است:

آیفون اپل: ۴ تا ۸ سال

سامسونگ: ۳ تا ۶ سال

گوگل پیکسل: ۳ تا ۵ سال

هواوی: از ۲ تا ۴ سال

نحوه اطلاع از تاریخ تولید

زمان عمر تلفن شما از تاریخ تولید شروع می‌شود، نه از زمانی که آن را خریداری کرده اید، بنابراین دانستن زمان تولید آن بسیار مهم است.

تاریخ تولید یا ساخت اغلب روی بسته بندی درج شده است و اگر آن را دور انداختید، قسمت About در تنظیمات گوشی خود را برای تاریخ یا شماره سریال بررسی کنید. شماره‌گیری *#۰۶# ممکن است شماره سریال تلفن شما را نیز نمایش دهد.

وب سایت SNDeepInfo نیز می‌تواند به شما کمک کند تا شماره سریال را رمزگشایی کنید و تاریخ ساخت گوشی خود را از این طریق پیدا کنید. به جای انجام مراحل بالا، می‌توانید به وب سایت endoflife.date بروید که تاریخ پایان عمر سخت افزار، نرم افزار و ... را فهرست می‌کند. اگر عمر گوشی در آستانه انقضا قرار دارد، آن را نخرید.

خطرات متعدد استفاده از گوشی پس از انقضای تولید

استفاده از فناوری پس از پایان عمر مفید آن به چند دلیل مناسب نیست که مهمترین آن ها عبارتند از:

به روز رسانی‌های مهم دریافت نخواهند شد: مطمئناً، تلفن منقضی شده به روزترین ویژگی‌ها را دریافت نخواهد کرد؛ اما مهمتر از آن، شما هیچ به روز رسانی امنیتی جدیدی نیز دریافت نخواهید کرد.

دسترسی غیرمجاز: مجرمان سایبری می‌توانند به راحتی به فناوری قدیمی شما نفوذ کنند تا از اشکالات و مسائل امنیتی که رفع نشده اند سوء استفاده کنند. منظور ما دسترسی غیرمجاز به حساب‌های بانکی، داده‌های سلامت و حتی صدای شما از تماس‌ها و پست‌های صوتی است.

باتری ضعیف: با بالا رفتن عمر تلفن‌ها، عملکرد باتری آن ها بدتر می‌شود، زیرا باتری‌های لیتیوم یونی با گذشت زمان ظرفیت خود را از دست می‌دهند.

کاهش سرعت: تلفن‌های قدیمی‌تر در اجرای برنامه‌ها و سیستم عامل‌های جدید مشکل دارند.

چگونه گوشی خود را با دوام‌تر کنیم؟

شاید یک سال است که گوشی خود را در اختیار دارید و فکر می‌کنید هیچ راهی وجود ندارد که این گوشی ۴ سال دوام بیاورد. اما با کمی توجه این امکان وجود دارد.

آن را به‌روز نگه دارید: به‌روزرسانی‌ها نه تنها دستگاه شما را روان و بدون خطا می‌کنند، بلکه اغلب می‌توانند از نظر عملکرد نیز سرعت کار را افزایش دهند.

باتری را تعویض کنید: این کار یکی از موثرترین ارتقا‌هایی است که می‌توانید به گوشی خود بدهید. ایده خوبی است که باتری را هر دو سال یک بار تعویض کنید، اگرچه باید افراد حرفه‌ای را برای این کار استخدام کنید.

از یک قاب استفاده کنید: بدون محافظ  نگه داشتن گوشی تلفن خطرناک است. پس یک مورد برای محافظت از آن تهیه کنید.

مراقب باتری باشید: تلفن‌ها در دمای بین ۰ تا ۳۵ درجه بهترین عملکرد را دارند؛ بنابراین وقتی هوا گرم است گوشی خود را از نور خورشید دور نگه دارید و وقتی هوا بسیار سرد است آن را در جیب خود بگذارید. اگر گرم است آن را خاموش کنید یا برای مدتی در مکانی سایه قرار دهید. اما به یاد داشته باشید که قرار دادن آن در یخچال ایده بدی است.

حذف فایل‌های ناخواسته: تلفن‌ها با فضای ذخیره‌سازی آزاد بسیار سریع‌تر کار می‌کنند، بنابراین برنامه‌ها و فایل‌هایی را که استفاده نمی‌کنید حذف کنید.

گوشی خود را تمیز کنید: در نهایت، گوشی خود را به خوبی تمیز کنید، زیرا این کار می‌تواند نتایج سودمند و شگفت انگیزی داشته باشد.

منبع: ارم نیوز

نظر شما