شناسهٔ خبر: 67302986 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

ویژگی‌های مناظره مطلوب؛ رعایت اخلاق در عین صراحت بیان

عضو مجلس خبرگان رهبری درباره ویژگی‌های مناظره مطلوب و تأثیرگذار بر افزایش مشارکت سیاسی گفت: در عین رعایت اخلاق، صراحت، شفافیت و دست گذاشتن روی نقاط اصلی تفاوت نگرش‌ها و دیدگاه‌های نامزدها می‌تواند در انتخاب مردم مؤثر باشد...

صاحب‌خبر -

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد حاج ابوالقاسم دولابی، مشاور شهید جمهور و رئیس مرکز ارتباطات دولت و روحانیت  در پاسخ به این سؤال که چرا در نظام دینی رقابت سیاسی نمی‌تواند بدون توجه به مؤلفه‌های اخلاقی ‌انجام گیرد، گفت: در نظام اسلامی، مسئولیت اجتماعی به نوعی امانت‌پذیری است نه فرصتی برای چپاول‌گری. 

عضو مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: فردی که درصدد تصدی مسئولیت است باید بداند با پذیرش مسئولیت در صورت انتخاب از سوی مردم، امانت سنگینی را باید به دوش بکشد. طبیعتا اگر چنین نگاهی حاکم باشد هیچ عاقلی برای اینکه چنین امانتی را به دوش بگیرد دست به کارهای غیراخلاقی، تهمت، افترا و بداخلاقی‌ نمی‌زند.

وی بیان کرد: تخریب، اتهام، توهین و افترا به دیگران نمی‌تواند وسیله مناسبی برای این باشد که شانه‌های خود را زیر بار چنین مسئولیت سنگینی قرار دهیم. اگر کسی از این حربه‌ها بهره برد، معلوم می‌شود که نیت او از مسئولیت، غیر از خدمت است و به مسئولیت به مثابه طعمه‌ نگاه می‌کند. 

تشخیص صداقت و نیت خالص نامزدها

حجت‌الاسلام حاج ابوالقاسم دولابی تأکید کرد: این شاخص مهمی برای تشخیص صداقت و نیت خالص نامزدهای ریاست جمهوری برای مردم به شمار می‌رود. همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند «مسئولیت و مدیریت در اسلام به معنای وسیله‌ کاسبی و طعمه نیست، امانتی است که فرد متعهد می‌شود در جهت خدمت به مردم و اهداف الهی فعالیت کند». 

رئیس مرکز ارتباطات دولت و روحانیت درباره ضرورت ارتقای سطح مشارکت در انتخابات ریاست‌ جمهوری، گفت: هرچه مشارکت بیشتر باشد، موجب افزایش اقتدار دولت می‌شود و دولتی که با اقتدار شکل می‌گیرد در پیگیری حقوق ملت ایران در مجامع بین‌المللی از دست برتر برخوردار خواهد بود. در مجموع اقتدار دولت باعث پیشرفت پر سرعت کشور و مشارکت حداکثری مایه اقتدار دولت است

اخلاق‌مداری در مناظرات مانع صراحت بیان و نقد نیست 

عضو مجلس خبرگان رهبری درباره برخی تحلیل‌ها در خصوص ضعیف بودن سطح مناظره های شش نامزد انتخابات تا بدین جا و ملاحظه‌کاری بیش از حد نامزدها و ضرورت اصلاح این وضعیت برای ایجاد یک شور مثبت و سازنده  در جامعه گفت: معتقدم در عین رعایت اخلاق، صراحت، شفافیت و دست گذاشتن روی نقاط اصلی تفاوت نگرش‌ها و دیدگاه‌های نامزدها می‌تواند در انتخاب مردم مؤثر باشد و انگیزه لازم را در میان اقشار مختلف جامعه برای مشارکت در انتخابات فراهم کند و لذا نباید رعایت چارچوب‌های اخلاقی مناظره مانع از پرداخت صریح و شفاف به مسائل و نقد منصفانه نامزدها نسبت به یکدیگر شود. 

سمیرا انصاری

نظر شما