شناسهٔ خبر: 67302807 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نامه‌نیوز | لینک خبر

«نامه نیوز» گزارش می‌دهد

جلیلی و تحریف شوستر

آنچه سعید جلیلی دیشب درباره تمجید مورگان شوستر از زن محجبه گفت با واکنش های بسیاری مواجه شد.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

نامه نیوز - در سومین مناظره انتخاباتی بیشتر توجهات را زاکانی به خود جلب کرد. پورمحمدی و پزشکیان نیز البته با پاسخ‌هایی که به وی دادند توانستند خود را در مرکز توجه مخاطبان قرار دهند. 

حواشی پیرامون بگو مگوی این سه نامزد انتخاباتی اما سبب نادیده گرفتن دیگر موضوعات مطرح شده در این مناظره نشد. .مثلا آنچه سعید جلیلی درباره حضور شوستر در ایران و تجلیل از زن محجبه گفت از جمله موضوعات مورد توجه بود. 

مجید تفرشی با انتشار متن انگلیسی کتاب مورگان شوستر، در این باره توییت کرد: «من متن انگلیسی کتاب خاطرات مورگان شوستر مستشار مالی آمریکایی ایران (اختناق ایران)، هر دو ترجمه فارسی آن و یک‌ پایان‌نامه و یک پژوهش اخیر درباره او را خوانده‌ام. ‌مکاتبات خصوصی منتشر نشده شوستر با برخی بزرگان (از جمله ادوارد براون) را هم خوانده‌ام. ‌به گمانم، مطلبی که آقای سعید جلیلی از قول شوستر گفتند، به صورتی که آقای جلیلی گفتند، در هیچ کدام از این متون وجود ندارد.»

محمدحسن نجمی، خبرنگار اصلاح‌طلب نیز نوشت: سعید جلیلی گفت شوستر ۱۱ ماه ایران بوده؛ اشتباه است؛ ۸ ماه بود! گفت او به عزت زن محجبه ایرانی درود فرستاده! درسته اما کامل نیست! «جا ندارد بر عزت زن محجب ایران درود بفرستیم؟زنی که همچنان اسیر سنت‌های دست‌وپاگیراست.با اینهمه از جام آزادی‌خواهی سیر می‌نوشد..»

کاربر دیگری هم نوشت: «در واقع شوستر در کتاب «اختناق ایران» از زنان ایرانی به دلیل پایمردی و مقاومت‌شان در برابر سنت‌های دست‌وپاگیری که امثال سعید جلیلی بانی و حامی‌اش هستند، ستایش می‌کند و می‌نویسد:«رئیس مجلس پذیرفت که که با نمایندگانی از جانب زنان صحبت کند. در سرسرا با آنها ملاقات کرد و این مادران و همسران و دختران خانه‌نشین برای اینکه او و همکارانش در عزم آنها تردید نکنند، تپانچه‌ها را نشانش دادند و قسم خوردند که اگر مجلس از وظیفهٔ حفظ آزادی و شرف ملک و ملت ایران کوتاه بیاید با دست خود، شوهران و پسرانشان را می‌کشند و خود را هم در کنار آنها هلاک می‌کنند. هرچند مزدوران روس یکی دو هفته بعد در کودتایی مجلس را نابود کردند، مجلس بدون ننگ وطن‌فروشی از میان رفت.  درود بر شرف زن محجبهٔ ایران! زنی که همچنان اسیر سنت‌های دست‌وپاگیر است، زنی که هنوز بازیچهٔ میل و هوس مردان است، زنی که از همهٔ فرصت‌های تحصیل متناسب با آرمان‌های امروزی محروم است، زنی که هنوز پاییده می‌شود و تودهنی می‌خورد و رانده می‌شود؛ با این همه از جام آزادی‌خواهی سیر می‌نوشد و همه‌روزه سهم خود را به وطنش ادا می‌کند.»

متین غفاریان، فعال رسانه‌ای نیز توییت کرد: مورگان شوستر با حیرت از زنانی نوشته که قطار قشنگ به خود بسته بودند و علیه اولتیماتوم روس در خیابان رژه می‌رفتند. جلیلی یجوری کتاب شوستر رو می‌خونه که انگار از حجاب‌بان‌های عصر مشروطه تعریف کرده.

رضا وثوقی، روزنامه نگار نیز تنها به این جمله بسنده کرد: استخوان های مورگان شوستر در گور می لرزد.

 

 

برچسب‌ها:

نظر شما