شناسهٔ خبر: 67302665 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

توسعه شاخص‌ها، ارمغان دولت جهادی برای مناطق جنوبی خراسان رضوی

گناباد- ایرنا- دولت سیزدهم با مدیریت جهادی و خستگی‌ناپذیر شهید آیت‌الله رئیسی و ارتباط مستقیم با مردم مناطق شهری و روستایی و بررسی مسائل و مشکلات آنان، خدمات ارزنده‌‎‌ای را در جای‌جای کشور به ثبت رساند که شهرستان گناباد در جنوب خراسان رضوی نیز از دستاوردهای آن بهره زیادی داشته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، نتیجه این خدمات مجاهدانه در شهرستان گناباد را می توان در توسعه بخش‌های مختلف اقتصادی،‌ فرهنگی و اجتماعی از جمله در عرصه صنعتی و معدنی، اشتغالزایی،‌ مسکن، بهداشت و درمان،‌ راهسازی و غیره به عینه مشاهده کرد.

گناباد ظرفیت‌های زیادی در بخش های مختلف دارد که قابلیت بالا در زمینه کشاورزی از جمله تولید پسته و زعفران، وجود ۲۰ ماده معدنی به ویژه کائولن، سنگ های ساختمانی، مس، آهن، سرب، قلع و روی، ۱۷۲ واحد صنعتی فعال از ظرفیت های مهم سرمایه گذاری و اشتغالزایی در این شهرستان است.

بیشتر بخوانیم:‌

فرودگاه گناباد با حضور رییس مجلس به بهره برداری رسید

فیلم/پایان ۲۸ سال انتظار، نخستین پرواز مسافری در فرودگاه گناباد

۸۰ میلیارد ریال برای تامین تجهیزات فرودگاه گناباد تخصیص یافت

توسعه شاخص‌ها، ارمغان دولت جهادی برای مناطق جنوبی خراسان رضوی

بهره‌برداری از فرودگاه گناباد

مراحل ساخت فرودگاه گناباد از اوایل دهه ۱۳۷۰ آغاز شد و به دلیل مسائل و مشکلات متعدد به بهره‌برداری نرسیده بود ولی با تلاش دولت سیزدهم و تخصیص اعتبار لازم در خرداد ۱۴۰۲ افتتاح شد و در مهر پارسال به بهره‌برداری رسید و با راه‌اندازی این فرودگاه بستری برای حمل‌ و نقل هوایی فراهم آمد.

برای تکمیل و بهره برداری از فرودگاه منطقه ای شهدای گناباد در مجموع ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است اما با توجه به تحولات اقتصادی و افزایش هزینه‌ها، ارزش امروز سرمایه صرف شده در این فرودگاه ۶ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال برآورد می‌شود.

علاوه بر این رقم امسال نیز هزار میلیارد ریال برای اجرای طرح توسعه فرودگاه گناباد اختصاص یافته است که روند تخصیص و اجرای آن بعد از برگزاری مناقصه و واگذاری به پیمانکار آغاز می‌شود.

فرماندار گناباد گفت: راه اندازی این فرودگاه علاوه بر گردشگری و اقتصاد، در رشد و شکوفایی و توسعه بین بخشی حوزه های علمی، فرهنگی و دانشگاهی، فناوری، تبادل علمی مراکز آموزش عالی منطقه با دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی سایر نقاط نقش دارد و بستر سفر استادان و صاحبنظران را به این منطقه فراهم می کند.

رضا نصیری افزود: ایجاد فرودگاه گناباد، علاوه بر آنکه فرصت مغتنمی برای سرمایه‌گذاران، استادان دانشگاه و مسافران است، موجب سهولت در افزایش سفر مسوولان کشوری به این شهرستان می‌شود که این خود بسترساز توسعه و رونق اقتصادی و کاهش مشکلات منطقه خواهد بود.

بیشتر بخوانیم:‌

زیرساخت‌های هزار واحد نهضت ملی مسکن در گناباد تکمیل شد

۴۰۰ متقاضی نهضت ملی مسکن گناباد صاحب زمین شدند

زمین سه هزار و ۵۲۸ نفر از متقاضیان نهضت ملی مسکن گناباد تامین شد+فیلم

توسعه شاخص‌ها، ارمغان دولت جهادی برای مناطق جنوبی خراسان رضوی

رونق ساخت مسکن

گرانی قیمت زمین، مسکن و اجاره‌بها که به طور معمول از مشکلات زندگی در کلانشهرها است، این روزها گریبان شهرهای کوچکی چون گناباد را نیز گرفته و شهروندان آن را درگیر کرده است.

وجود قطعات زیاد زمین کشاورزی غیرقابل تغییر کاربری در داخل شهر گناباد و از طرفی قیمت گذاری های کاذب توسط برخی افراد غیرمتخصص و دلال در بازار زمین و مسکن، موجب افزایش قیمت این کالا در بازار این شهرستان شده است.

دولت سیزدهم در کنار سایر خدمات زیرساختی، به رفع معضل تامین مسکن مردم و از جمله قشر جوان توجه خاصی داشت و با اجرای طرح نهضت ملی مسکن، گام های بلندی در این خصوص برداشت که اکنون گناباد به کارگاه بزرگی در زمینه مسکن تبدیل شده و ساخت مسکن در قالب ۱۲ سایت در این شهرستان در حال اجرا است.

رییس اداره راه و شهرسازی گناباد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از ثبت نام ۱۲ هزار و ۳۰۰ نفر تاکنون برای طرح نهضت ملی مسکن و حدود یک هزار و ۲۰۰ نفر نیز برای واحدهای مسکونی طرح جوانی جمعیت در این شهرستان خبر داد.

سعید خواجه تصریح کرد:‌ از مجموع افرادی که برای طرح نهضت ملی مسکن ثبت نام کردند ۶ هزار و ۵۰۰ نفر تایید نهایی شده اند که تاکنون برای ۶ هزار و ۱۰۰ نفر آنان زمین تامین شده است.

رییس اداره راه و شهرسازی گناباد ادامه داد: همچنین از مجموع هزار و ۲۰۰ نفر که برای طرح جوانی جمعیت در این شهرستان ثبت نام کرده بودند شرایط ۸۰۰ نفر تایید نهایی شده و به ۵۰۰ نفر از آنان زمین به صورت رایگان تحویل شده است.

فرماندار گناباد نیز اجرای طرح نهضت ملی مسکن را از دستاوردهای مهم دولت سیزدهم برشمرد و تصریح کرد: افزایش بی رویه قیمت زمین و مسکن به یکی از دغدغه های مهم مردم این شهرستان تبدیل شده بود به طوری که این افزایش قیمت از برخی مناطق شهرهای بزرگ مانند مشهد و تهران هم بیشتر بود.

نصیری گفت: با اجرای طرح نهضت ملی مسکن بخش مهمی از دغدغه متقاضیان مسکن در شهرستان گناباد کاهش یافت و هم اکنون افزون بر ۶ هزار متقاضی در این شهرستان تایید نهایی شده اند و یا زمین به آنان واگذار شده است و واحدهای آنان در دست ساخت است.

وی گفت: ۴۰۰ هکتار زمین در ۲ سال گذشته برای اجرای این طرح به محدوده مناطق شهری این شهرستان الحاق شد در حالی که از سال ۱۳۵۷ تا سال ۱۴۰۰ و در مدت ۴۳ سال تنها ۷۵ هکتار زمین برای ساخت مسکن به محدوده این شهرستان ملحق شده بود.

وی ادامه داد: شهرستان گناباد در یکسال اخیر از نظر جذب تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن در مناطق روستایی نیز رتبه نخست خراسان رضوی را کسب کرد و به تازگی به عنوان بهترین و موفق ترین شهرستان استان در اجرای طرح نهضت ملی مسکن از نظر زیربنایی و تکمیل واحدها کسب کرده است.

بیشتر بخوانیم:‌
طرح «سلامت خانواده» ۵۰ هزار شهرنشین گناباد را زیر پوشش گرفت

گناباد ظرفیت‌ مهمی برای توسعه گردشگری سلامت دارد

۲۰ پزشک متخصص جدید در گناباد و بجستان جذب شدند

توسعه شاخص‌ها، ارمغان دولت جهادی برای مناطق جنوبی خراسان رضوی

توسعه خدمات بهداشتی و درمانی

دانشگاه علوم پزشکی گناباد با ۲ بیمارستان علامه بهلول گنابادی و آیت الله مدنی، ۱۷ مرکز سلامت، ۴۶ خانه بهداشت و ۱۶ پایگاه اورژانس و یک پایگاه اورژانس هوایی، مشغول ارائه خدمت به مردم شهرستان های گناباد و بجستان در جنوب خراسان رضوی است و بیش از ۱۳۰ هزار نفر از مردم این ۲ شهرستان زیر پوشش خدمات آن قرار دارند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی گناباد گفت: درمان رایگان کودکان زیر هفت سال به عنوان دستاورد مهم دولت سیزدهم در سال جاری در شهرستان های گناباد و بجستان آغاز شده و ۱۴ هزار و ۳۵۱ نفر از این رده سنی در این شهرستان ها زیر پوشش طرح فوق قرار گرفتند.

دکتر رضا احمدی ادامه داد:‌ اجرای این طرح به عنوان رویکرد مهم دولت سیزدهم برای توجه به سلامت کودکان به عنوان آینده سازان کشور و کاهش دغدغه های خانواده ها برای درمان کودکان خود و در راستای طرح جوانی جمعیت و افزایش زاد و ولد و جمعیت است.

وی طرح ملی غربالگری سلامت را از دیگر دستاوردهای مهم دولت سیزدهم برشمرد و گفت: ۹۲ هزار نفر از افراد بالای ۱۸ سال منطقه از خدمات این طرح برخوردار شدند که از این تعداد ۱۷ هزار نفر فشار خون بالا، هفت هزار و ۵۳ نفر مبتلا به دیابت و ۵۳۶ نفر نیازمند سایر خدمات درمانی بودند.

احمدی اظهار کرد: ۵۰ هزار نفر از جمعیت شهرستان های گناباد و بجستان از خدمات سلامت خانواده برخوردار هستند و هر سه هزار نفر زیر پوشش یک پایگاه بهداشتی و درمانی قرار دارند و به طور مستمر سلامت این افراد رصد می شود.

بیشتر بخوانیم:‌
سرمایه‌گذاری صنعتی در گناباد ۲۶۳ درصد رشد کرد

صندوق کارآفرینی گناباد رتبه نخست تسهیلات اشتغالزایی را کسب کرد

سرمایه‌گذاری صنعتی در گناباد ۱۴۵ درصد افزایش یافت

توسعه شاخص‌ها، ارمغان دولت جهادی برای مناطق جنوبی خراسان رضوی

توسعه اشتغال و کارآفرینی

اشتغال و کارآفرینی و سرمایه‌گذاری در بخش‌های صنعتی و معدنی و کشاورزی به عنوان زیربنای توسعه و رونق اقتصادی در گناباد مورد توجه خاص دولت سیزدهم و شهید آیت الله رئیسی قرار داشت.

از مجموع جمعیت ۹۳ هزار نفری شهرستان گناباد، ۷۴ هزار نفر بالای ۱۰ سال دارند که ۳۸ هزار و ۵۰۰ نفر آنان جمعیت فعال هستند و ۳۴ هزار نفر از جمعیت فعال گناباد شاغل هستند.

شهرستان گناباد با چهار هزار و ۲۰۰ نفر بیکار و داشتن شاخص بیکاری هفت درصدی، کمترین میزان بیکاری را در استان خراسان رضوی دارد.

بیشتر شاغلان گناباد در بخش کشاورزی، خدمات و صنعت مشغول به کارند و ۳۰ درصد در بخش کشاورزی، ۵۰ درصد در بخش خدمات و ۳۰ درصد در بخش صنعت و بقیه در سایر بخش ها اشتغال دارند.

رییس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی گناباد گفت: توسعه و رونق اقتصادی از طریق افزایش سرمایه گذاری و اشتغال پایدار و جلوگیری از انحراف در پرداخت تسهیلات اشتغالزایی در این شهرستان مورد توجه خاص قرار گرفته است.

سیدجعفر احمدی گفت: بخش تعاون به عنوان بخش مولد اشتغال و سرمایه گذاری که در دولت قبل تا حد زیادی مغفول مانده بود در دولت سیزدهم مورد توجه قرار گرفت به طوری که بعد از روی کار آمدن این دولت ۱۵ تعاونی در گناباد تشکیل و به هر کدام از آنها ۱۲۰ میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شد و با تشکیل این تعاونی ها برای ۴۵ نفر اشتغال ایجاد شد.

وی گفت: افزایش توجه به مشاغل خانگی به عنوان یکی از قابلیت های اشتغال و کارآفرینی و روان سازی پرداخت تسهیلات به متقاضیان آنها، دیگر نقطه قوت رویکردی دولت سیزدهم است، مجوز مشاغل خانگی که در دولت قبل سه ماه زمان می برد هم اکنون به صورت روزانه صادر می شود.

رییس اداره صنعت، معدن و تجارت گناباد نیز گفت: ایجاد قرارگاه اقتصادی و تدوین شاخصه ها و زمان بندی برای اجرای برنامه ها در کنار افزایش نظارت ها بر روند خدمات در این بخش از سطوح وزارتخانه تا سازمان های صنعت و معدن و تجارت استانی و شهرستانی از نقاط قوت ارایه خدمات این بخش در دولت سیزدهم است.

هادی ایزدی افزود: در دولت سیزدهم در کنار تلاش برای رفع موانع تولید و اشتغال و احیای واحدهای تولیدی غیرفعال، طرحهای در دست اجرا در بخش صنعت و معدن همه ماهه توسط مسوولان ذیربط و کارشناسان در قالب قرارگاه های اقتصادی تابعه مورد بررسی و پایش قرار می گیرد و این مساله علاوه بر روان سازی ارایه خدمات و کاهش مشکلات موجود، بستر را برای ترغیب به سرمایه گذاری فراهم می سازد.

وی اظهار داشت: هم اکنون ۵.۶ درصد از مجموع ۱۷۲ واحد تولیدی این شهرستان تعطیل است که این شاخص در سطح استان خراسان رضوی و کشور ۱۰ درصد و ۱۵ درصد است و گناباد از این نظر در وضعیت خوبی قرار دارد.

مرکز شهرستان گناباد در ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

نظر شما