شناسهٔ خبر: 67302654 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مهمترین خواسته‌های مردم خراسان شمالی از رییس جمهور آینده چیست

بجنورد-ایرنا- تکمیل محور بجنورد-جنگل گلستان، اجرای طرح انتقال آب منطقه سرانی به شهرهای استان، ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی از مهم‌ترین درخواست‌های مردم خراسان شمالی از رییس جمهور آینده است. 

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، هرچند اقدامات و تلاش های بسیاری در خراسان شمالی برای توسعه و پیشرفت انجام شده است اما نقصان و کمبودها در زمینه های مختلف وجود دارد.

در آستانه انتخابات چهاردهمین دوره از ریاست جمهوری که نامزدها به بیان دیدگاه ها و برنامه های خود می پردارند مردم خراسان شمالی خواستار توجه ویژه رییس جمهور آینده به این خطه از کشور هستند.

خراسان شمالی هنوز یک کیلومتر آزاد راه ندارد که این ضعف و نقص در بخش حمل و نقل است، پروژه راهسازی در محور بزرگراهی بجنورد به جنگل گلستان هنوز کامل نشده و ایجاد بزرگراه ها هنوز به شاخص و میانگین کشوری نرسیده است.

مردم استان انتظار دارند حمایت ها برای تکمیل پروژه چهار خطه کردن مسیر بجنورد به جنگل گستان بیشتر شود تا با چهارخطه شدن این محور بسترهای حمل نقل بیش از پیش فراهم شود.

یکی دیگر از درخواست های مردم این استان تامین آب مورد نیاز آشامیدن در شهرها و روستاها است، خشکسالی و کاهش بارندگی ها سبب شده تا تامین آب مورد نیاز مردم به دغدغه مهم در خراسان شمالی تبدیل شود.

مهمترین خواسته‌های مردم خراسان شمالی از رییس جمهور آینده چیست

محور بجنورد -جنگل

ایجاد زیرساخت های آب و راه یکی از نیازمندی های اساسی برای توسعه استان خراسان شمالی است، در این زمینه آیت الله رییسی در سفر به این خطه، سرعت دادن به ساخت پروژه راهسازی در مسیر بزرگراهی بجنورد-جنگل گلستان و نیز اجرای انتقال آب منطقه سرانی مورد توجه قرار داد.

اجرای طرح راهسازی بجنورد-جنگل گلستان از سال ۱۳۸۹ آغاز شد اما تزریق قطره چکانی اعتبارات و محدودیت منابع مالی سبب شد تا این پروژه لاکپشتی پیش برود، دولت سیزدهم در سفر استانی، برای اجرای این پروژه هشت هزار میلیارد ریال اعتبار اختصاص داد تا زمان بهره برداری از این طرح راهسازی سرعت گیرد.

چهارخطه کردن محور بزرگراهی بجنورد- جنگل گلستان یکی از دغدغه های مردم این خطه از شمالشرق کشور محسوب می شود که تحقق آن ۱۴ سال به طول کشیده است، رونق اقتصاد بویژه رونق صنعت گردشگری در گرو داشتن راه ایمن است از این رو مردم این استان انتظار دارند اجرای این پروژه مورد توجه ویژه دولت چهاردهم قرار گیرد.

این محور بخشی از جاده سراسری بهشهر – گرگان– بجنورد- مشهد است که در روزهای پیک مسافرت ها به واسطه دوطرفه بودن در برخی نقاط، تبدیل به قربانگاه گردشگران می شود، این مسیر بزرگراهی بیش از ۵۶۰ کیلومتر طول دارد که ۲۷۲ کیلومتر از آن در حوزه استحفاظی راه و شهرسازی خراسان شمالی قرار دارد و تاکنون بخش زیادی از این محور چهار خطه شده زیر بار ترافیک رفته است.

بیش از ۱۰۳ کیلومتر از این محور در سال های ۹۲ تا ۴۰۲ متناسب با اعتبارات تخصیصی تکمیل و مورد بهره برداری قرار گرفته که با بهره برداری این بخش ها حدفاصل بجنورد تا زمان صوفی به طول ۵۴ کیلومتر و همچنین حد فاصل جوزک تا چشمه خان به طول ۴۹ کیلومتر بصورت یکپارچه زیر بار ترافیک است. از ۳۱ کیلومتر باقیمانده طرح بزرگراه بجنورد- جنگل گلستان نیز ۲۰ کیلومتر به صورت فعال با اولویت محدوده زمان صوفی - جوزک و چشمه خان - دشت در حال انجام است.

مهمترین خواسته‌های مردم خراسان شمالی از رییس جمهور آینده چیست

تامین آب، دغدغه اساسی مردم خراسان شمالی

یکی دیگر از درخواست های مردم این استان اجرای طرح انتقال منطقه سرانی و سرعت دادن به آن است، خشکسالی و کاهش بارندگی ها سبب شده تا تامین آب مورد نیاز مردم به دغدغه مهم در خراسان شمالی تبدیل شود. بررسی ها نشان می دهد که شمار قابل توجهی از روستاییان استان به وسیله تانکر و به صورت سیار آبرسانی می شوند و با مشکل تنش آبی روبه رو هستند.

آب آشامیدنی مورد نیاز شهروندان در سه شهر خراسان شمالی از منابع آب سطحی یعنی از سدها تامین می شود و کیفیت و کمیت این منابع متاثر از خشکسالی دستخوش تغییر می شود.

در این زمینه، و در سفر دولت سیزدهم به خراسان شمالی، مشکل تامین آب مورد نیاز مردم این استان مورد توجه قرار گرفت و اجرای پروژه انتقال آب منطقه سرانی بعنوان یکی از بزرگترین طرح های آبرسانی شمالشرق کشور پیگیری شد تا نویدبخش تحولات قابل توجهی برای رفع مشکلات تنش آبی باشد.

مدیریت منابع آب های سطحی و زیرزمینی یکی از راه های تامین آب مورد نیاز استان است. تامین آب مورد نیاز شهرها و روستاها از منابع آب زیرزمینی واقع در شمال شرق استان، یکی از طرحهایی است که مطالعه شده و مجوز ماده ۲۳ را دریافت کرده است.

ضرورت تسریع در اجرای پروژه باتوجه به کاهش حجم مخازن سدهای استان و کاهش تراز آب زیرزمینی و ممنوعه و بحرانی بودن دشت های استان روز به روز بیشتر احساس می‌شود و این مهم تبدیل به خواسته و مطالبه ای برای مردم استان شده است تا مرهمی باشد بر زخم های به جا مانده از خشکسالی که زندگی مردم این استان را در سال های اخیر تحت تاثیر قرار داده است.

بر پایه آمارها و اظهارات رسمی مسوولان وزارت نیرو در این این طرح بزرگ سالانه ۴۰ میلیون متر مکعب آب از چاه های عمیق مناطق شمالی شهرستان شیروان برداشت و به شهرهای خراسان شمالی منتقل و بخش عمده ای از نیاز آبی شهرهای استان رفع می شود.

مهمترین خواسته‌های مردم خراسان شمالی از رییس جمهور آینده چیست

لایروبی مسیل ها برای کاهش دغدغه سیل

آبگرفتگی معابر در مناطق مختلف خراسان شمالی بویژه در شهر بجنورد از دیگر دغدغه های این خطه است،

اجرا نشدن لایروبی در مسیل های داخل شهر سبب شده تا مسیر آب مسدود شود، اکنون خندق پر از زباله و علف ها است که مسیر آب را فرا گرفته و رفع این مشکل به مطالبه اصلی مردم بجنورد تبدیل شده است.

وضعیت توپوگرافی شهر بجنورد کاسه ای شیبدار است که به سمت شمال خم شده و با کوهستان هایی در اطراف خود احاطه شده که بارش ها را به سمت داخل شهر هدایت می کنند.

مسیل‌های داخل شهر بجنورد حدود ۹ کیلومتر طول دارد این مسیل ها در سال‌های اخیر دچار رسوب شده و این امر تهدیدی برای آبگرفتگی در بارندگی‌های سیل آسا است.

گرچه بر اساس نظر دست اندرکاران این حوزه؛ تغییرات اقلیمی و بارش های رگباری به نسبت گذشته مقابله با سیل را دوچندان کرده است ولی باید این مسیرها هر چه زودتر بهسازی و لایروبی شود.

برای بهسازی این مسیل ها، ۱۴۵ میلیارد ریال اعتبار به شهرداری و ۱۳۵ میلیارد ریال اعتبار به شرکت آب منطقه ای استان توسط کمیته برنامه و بودجه فرمانداری بجنورد اختصاص یافته است. لایروبی مسیل های محدوده شهری بر عهده شهرداری و از محدوده پل معراج تا ابتدای پل شهید سرادر سلیمانی بر عهده شرکت آب منطقه ای است.

براساس اعلام شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی، حدود چهارهزار متر از مسیل کال پسته بجنورد ساماندهی می شود به طوری که سه هزار و ۸۰۰ متر از مسیل کال پسته بجنورد دیواره سازی شد و ۳۴۰ متر در محدوده جوادیه در دست ساماندهی است.

هدف از اجرای این پروژه هدایت سیلاب های ناگهانی شهر بجنورد به خارج از شهر و ایمن سازی مناطق مجاور این مسیل در برابر سیلاب ها است.

پیش از این بخش های مهم این مسیل به طول ۱۴ کیلومتر مطالعه شده که ۲ هزار و ۳۰۰ متر آن در خارج از محدوده شهر بجنورد و بقیه در داخل این شهر قرار دارد و تاکنون چندین بار لایروبی و بازگشایی شده است.

مهمترین خواسته‌های مردم خراسان شمالی از رییس جمهور آینده چیست

صنایع تبدیلی؛ حلقه مفقوده کشاورزی خراسان شمالی

خراسان شمالی استانی روستایی و کشاورزی است و اقتصاد مردم آن به دامداری و کشت و کار گره خورده است، بخش کشاورزی اولویت نخست این استان برای توسعه اقتصادی تعیین شده است.

نبود و یا ضعف صنایع تبدیلی و تکمیلی سبب شده تا تولیدکنندگان بخش کشاورزی نتوانند به سود مورد انتظار دست یابند.

صنایع تبدیلی و غذایی استان تنها توان فرآوری ۸۵۰ هزار تن انواع محصولت کشاورزی را دارد که به نوعی حدود ۵۰ درصد این محصولات شانس فرآوری دارند.

در این میان مهمترین نیاز استان در بخش صنایع تبدیلی و تکمیلی در بخش محصولات باغی است. در این استان سالانه بیش از ۱۸۰ هزار تن انواع انگور تولید می شود که ظرفیت و پتانسیل بالایی برای فراوری است.

توسعه صنایع تکمیلی، کمک شایان به توسعه پایدار بخش کشاورزی و دستیابی به امنیت غذایی است. فرآوری محصولات کشاورزی زمینه ساز کاهش ضایعات محصولات کشاورزی است و در این زمینه نبود تسهیلات ارزان قیمت بویژه سرمایه در گردش، پایین بودن تکنولوژی ماشین آلات تولید و دانش فنی مورد استفاده در واحدهای صنایع تبدیلی و تکمیلی از مهمترین چالش های این صنعت در خراسان شمالی به شمار می رود.

۷۰ درصد محصولات کشاورزی خراسان شمالی قابل ذخیره سازی، نگهداری و فرآوری است و مجموع واحدهای تبدیلی و تکمیلی استان بیش از ۳۰ واحد مربوط به حوزه تولیدات دامی و حدود ۷۰ واحد نیز در بخش باغی و زراعی و مابقی نیز در سایر موارد است.

خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از مجموع این میزان ۳۰۰ هزار هکتار زراعی و مابقی باغی است و بیش از ۸۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این حوزه فعالیت می‌کنند. این استان بیشترین شاغل در بخش کشاورزی را دارد.

نظر شما