شناسهٔ خبر: 67302361 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سرانه فضای سبز ملایر به ۲۲ مترمربع افزایش یافت

همدان- ایرنا- رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری ملایر گفت: سرانه فضای سبز شهری ملایر از ۱۸/۹ متر مربع در سال ۱۳۹۷ به ۲۲ مترمربع در پایان سال ۱۴۰۲ افزایش یافت و از این نظر بالاترین فضای سبز شهری را در غرب کشور دارد.

صاحب‌خبر -

«مهدی بهرامی» روز شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: حفظ و توسعه فضای سبز پایدار و همسو با تغییرات اقلیمی طی سال‌های اخیر به یکی از مهم‌ترین اولویت‌های مدیریت شهری جهان شهر ملایر تبدیل شده است.

وی با اشاره به سهم ۲۲ مترمربعی شهروندان ملایری از سرانه فضای سبز شهری تحت تملک شهرداری، بیان کرد: توسعه فضای سبز تاثیر بسیار مهمی در افزایش نشاط اجتماعی و زیست‌پذیری شهرها دارد که در این راستا اقدامات مهمی برای توسعه فضای سبز شهری ملایر در دست اقدام است.

بهرامی با بیان اینکه نگهداشت فضای سبز با توجه به بحران کم‌آبی در سال‌های اخیر بیش از پیش حائز اهمیت است، اظهار کرد: علاوه بر صیانت از فضای سبز، اقدامات شاخصی نظیر رسیدگی به مناطق کم‌برخوردار شهر، توزیع همگون فضاهای سبز، بهسازی، بازپیرایی و احداث بوستان‌های محله‌ای از جمله بوستان‌های شهید زرینی، شهید فراهانی، نوبهار، شبنم، امین، باغ گل، هنر و شقایق انجام شده است.

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری ملایر‍ ‍جداسازی کامل آب شرب از آب خام، گسترش شبکه آبیاری تحت فشار در بلوارها و بوستان‌های جدیدالاحداث همچون مجموعه گردشگری مینی‌وُرلد یا جهان کوچک، بلوارهای شهید بهشتی، سیف‌الدوله، سادات و مبل و منبت شهید مطهری را از دیگر اقدامات برشمرد.

سرانه فضای سبز ملایر به ۲۲ مترمربع افزایش یافت

حفظ و نگهداری فضای سبز؛ وظیفه همگانی

بهرامی یادآور شد: علاوه بر این افزایش استفاده از گونه‌های بومی، کم‌آب و سازگار با اقلیم شهر، احداث جنگل پیامبر اعظم(ص) با مساحتی بالغ بر ۴۲ هکتار، کاشت درخت در ۱۵ هکتار از اراضی مجموعه تفریحی بام و غرس سالانه ۱۰ هزار اصله درخت و درختچه در جنگل‌ها، بوستان‌ها و بلوارهای سطح شهر به همت سبزبانان خدوم سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری با هدف ارتقای سطح کیفی زندگی شهروندان و توزیع عادلانه امکانات انجام شده است.

وی به کاشت گسترده گل‌های فصلی و دائمی و غرس بیش از ۶ هزار اصله درخت و درختچه از ابتدای سال جاری در فضای سبز شهری اشاره و بیان کرد: درختان مهم‌ترین شـاخص فضای سـبز شـهری مطرح هستند و علاوه بر مزیت‌های فراوان، گاهی می‌توانند خطرآفرین باشند.

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری ملایر‍ ‍گفت: این در حالیست که هرساله شاهد گزارش‌های متعددی مبنی بر وقوع حوادث تلخ ناشی از سقوط و شکستگی درختان پوسیده و خشک در تفرج‌گاه‌ها و معابر شهری اقصی نقاط کشور هستیم که در جریان این حوادث علاوه بر آسیب به تعدادی از هموطنان، خسارت جدی به مستحدثات، تاسیسات شهری و خودروهای پارک شده در معابر و بوستان‌ها وارد می‌شود.

بهرامی، پایش مستمر درختان، رفع خطر از فضای شهری و حفظ ایمنی شهروندان را از وظایف ذاتی این سازمان برشمرد و افزود: عوامل متعددی همچون تغییرات اقلیمی، افزایش دما، کاهش سطح آب‌های زیرزمینی، خشکسالی‌های پیاپی، انواع تنش‌های زیستی و غیرزیستی، آفات و بیماری‌های گیاهی و آلودگی‌های شهری از جمله عوامل خشکی درختان در سطح شهر هستند و نیروهای متخصص این سازمان با تلاش شبانه‌روزی در صدد کاهش تنش‌های وارده به فضای سبز شهری هستند.

هیچ درختی بدون اخذ مجوز قطع نمی‌شود

وی با تاکید بر اینکه هیچ درختی بدون اخذ مجوزهای لازم از کمیسیون ماده ۷ و بررسی توسط کارشناسان خبره حذف نمی‌شود، تاکید کرد: جمع‌آوری درختان خشک و خطرآفرین بوستان‌ها و معابر عمومی به منظور حفظ جان مردم و پیشگیری از حوادث تلخ جانی و مالی برای شهروندان به طور مستمر در حال انجام است.

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری ملایر‍ ‍ادامه داد: در همین رابطه افزایش ایمنی تردد وسایل نقلیه و عابران پیاده در خیابان‌ها و جلوگیری از شیوع آفات و بیماری‌های گیاهی امری اجتناب‌ناپذیر است و شهروندان اطمینان خاطر داشته باشند ما در سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری از هیچ تلاشی برای حفظ و نگهداری از عرصه‌های سبز شهری و گنجینه‌های سبز جهان شهر ملایر فروگذار نخواهند کرد.

بهرامی با اشاره به اینکه در راستای افزایش زیبایی بصری شهر، گل‌کاری تابستانه بلوارها، میادین و بوستان‌های سطح شهر ملایر انجام شد، گفت: با تلاش بی‌وقفه سبزبانان زحمتکش سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری، گل‌های بنفشه و شب‌بو از سطح شهر جمع‌آوری و هشت میلیون نشاء انواع گل‌های فصلی چشم‌نواز در سطح شهر کاشته شد.

سرانه فضای سبز ملایر به ۲۲ مترمربع افزایش یافت

کاشت هشت میلیون نشاء گل‌های فصلی در ملایر

وی افزود: گل‌ها شامل انواع آهار، ستاره‌ای، ناز آفتابی، جعفری، میخک، شاه‌پسند، گازانیا، رعنا زیبا، همیشه بهار، اطلسی، اختر، تاج خروس و میمون است و زینت‌بخش بوستان‌های معلم، کوثر، شاهد، ولایت، مجموعه تفریحی بام ملایر، کوهسار، شقایق، بوستان تاریخی سیفیه، مجموعه گردشگری جهان کوچک و میادین و بلوارهای اصلی شهر شد.

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری ملایر همچنین به کودآبیاری درختان چنار بلوار آیت اله میرشاهولد اشاره کرد و گفت: حفظ و نگهداری از فضای سبز شهری مهم‌ترین وظیفه این سازمان است که در طی سال و به تناسب شرایط آب و هوایی در سطح شهر اجرا می‌شود.

وی کوددهی را یکی از فاکتورهای اساسی برای حفظ فضای سبز برشمرد و بیان کرد: در همین راستا با هدف تغذیه مناسب درختان، افزایش سبزینگی و افزایش مقاومت در برابر تنش‌های محیطی، کودآبیاری درختان چنار بلوار آیت الله میرشاهولد از اواخر اردیبهشت ماه آغاز و طی سه مرحله انجام شده است.

به گزارش ایرنا؛ شهر ملایر با مساحت سه میلیون و ۲۰۰ هزار مترمربع فضای سبز و ۵۵ پارک، یکی از شهرهای پیشتاز در زمینه توسعه، حفظ و نگهداری فضای سبز است.

نظر شما