شناسهٔ خبر: 67301983 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

بزرگ تولیدکنندگان پرتقال در جهان کدام کشورها هستند؟

پرتقال به دلیل طعم و فواید زیادی که برای بدن دارد، یکی از محبوب‌ترین میوه ها در سراسر جهان است و کشت و تولید این میوه بخش مهمی از اقتصاد جهانی را تشکیل می دهد. طی ۳۰ سال گذشته، کشت انواع مختلف پرتقال و مصرف سالانه آن رشده ۳.۵ درصدی داشته همچنین تولید و صادرات این محصول به دلیل بهبود حمل و نقل و هزینه‌های بسته بندی کمتر، ۴.۴ درصد افزایش یافته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش شفقنا، طبق اعلام سایت «Mordor Intelligence» پرتقال بیش از 50 درصد از تولید مرکبات جهانی را تشکیل می دهد.

قابلیت تولید بالا و شرایط آب و هوایی مناسب به افزایش تولید پرتقال کمک می‌کند. با این حال، عوامل متعددی از جمله محیط، تنش زیستی و سیاست‌های دولتی بر آن تأثیر می‌گذارد.

بازار جهانی پرتقال

بر اساس گزارش سرویس کشاورزی خارجی USDA( یک شبکه جهانی که حدود 180 کشور را پوشش می‌دهد)، انتظار می‌رود تولید جهانی پرتقال برای فصل 2023-2024 کمی افزایش یافته و به 48.8 میلیون تن برسد.

حجم بازار جهانی پرتقال در سال ۲۰۲۴ تقریباً ۳.۸۴ میلیارد دلار برآورد می‌شود و انتظار می رود تا سال ۲۰۲۹ با نرخ رشد سالانه ۴.۵۳ درصد در دوره مورد انتظار (۲۰۲۴-۲۰۲۹) به ۴.۷۹ میلیارد دلار برسد.

بر اساس پایگاه داده  سازمان تجارت جهانی، صادرات پرتقال در سال‌های اخیر به دلیل افزایش مصرف جهانی به ویژه فصل زمستان افزایش قابل توجهی داشته است.

برزیل بزرگترین کشور تولیدکننده پرتقال در جهان است و تولید آن در فصل ۲۰۲۳-۲۰۲۴ به حدود ۱۶.۵ میلیون تن رسید که ۳۴ درصد تولید جهانی را تشکیل می‌دهد، با این حال، این کشور یکی از بزرگترین مصرف کنندگان پرتقال هم است به طوری که مردم این کشور بیش از ۱۰۰ میلیون جعبه (هر جعبه برابر است با ۴۰.۵ کیلوگرم) مصرف کردند یعنی ۳۰.۰ درصد از تولید پرتقال کشور در داخل مصرف می‌شود.

آفریقای جنوبی نیز یکی از بزرگترین تولیدکنندگان پرتقال محسوب می‌شود و صادرات آن در سال ۲۰۲۱ میلادی به ۱.۲۹ میلیون تن رسید که نسبت به سال قبل ۳.۲ درصد افزایش داشته است.

پرتقال یکی از رایج ترین انواع مرکبات در آفریقای جنوبی است که حدود ۶۰ درصد از کل صادرات مرکبات را تشکیل می‌دهد و به بیش از ۱۰۰ کشور صادر می شود.

در بین کشورهای عربی، مصر بزرگترین تولیدکننده پرتقال و پنجمین تولیدکننده جهانی است و تولید آن در فصل ۲۰۲۳-۲۰۲۴ به ۳.۷ میلیون تن رسید که ۸ درصد از تولید جهانی را تشکیل می‌دهد.

۱۰ کشور بزرگ تولیدکننده پرتقال در جهان

۱: برزیل: ۱۶.۵ میلیون تن (۳۴ درصد تولید جهانی)

۲:چین: ۷.۶۳ میلیون تن (۱۶%)

۳:اتحادیه اروپا: ۵.۴۸ میلیون تن (۱۱%)

۴:مکزیک: ۴.۸۷ میلیون تن (۱۰%)

۵:مصر: ۳.۷ میلیون تن (۸%)

۶:ایالات متحده: ۲.۵۴ میلیون تن (۵%)

۷:ترکیه: ۱.۷۳ میلیون تن (۴%)

۸:ویتنام: ۱.۶۲ میلیون تن (تقریباً ۳٪)

۹:آفریقای جنوبی ۱.۸۵ میلیون تن (تقریباً ۳٪)

۱۰:آرژانتین: ۰.۹ میلیون تن (۲%)

بزرگترین صادرکنندگان پرتقال در جهان

۱: اسپانیا: ۲۱ میلیارد دلار (۲۴.۳ درصد پرتقال های صادر شده در جهان)

۲:آفریقای جنوبی: ۸۰۷ میلیون دلار (۱۶.۲%)

۳:مصر: ۷۵۸ میلیون دلار (۱۵.۳%)

۴:ایالات متحده: ۵۱۲ میلیون دلار (۱۰.۳%)

۵:هلند: ۱۸۴ میلیون دلار (۳.۷%)

۶:استرالیا: ۱۸۰ میلیون دلار (۳.۶۳%)

۷:یونان: ۱۳۹ میلیون دلار (۲.۷۹%)

۸:ایتالیا: ۱۱۳ میلیون دلار (۲.۲۷ درصد)

۹:ترکیه: ۱۰۶ میلیون دلار (۲.۱۳%)

۱۰:پرتقال: ۱۰۵ میلیون دلار (۲.۱۲%)

نظر شما