شناسهٔ خبر: 67301297 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

مشاغل سخت و زیان‌آور، اجحاف در حق تولیدکنندگان؟

یکصد و سومین جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان آذربایجان‌شرقی با محوریت بررسی مشکلات بازنشستگی پیش از موعد مشمولان مشاغل سخت و زیان‌آور در اتاق بازرگانی تبریز برگزار شد و در این نشست فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان از شمول سخت و زیان‌آور به برخی مشاغل کارگری انتقاد کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، رئیس اتاق بازرگانی تبریز، با اشاره به مشکلات متعدد در رابطه با مشاغل سخت و زیان‌آور بیان کرد: نیروی متخصصی که ۲۰ سال در یک حوزه فعالیت کرده است، اگر پس از بازنشستگی شرایط مناسبی مانند افزایش حقوق در نظر گرفته شود، تشویق به ادامه کار شده و تمایل کمتری به بازنشستگی خواهد داشت، بنابراین ما باید تلاش کنیم مزایا و حقوق افراد را افزایش دهیم تا آنها کمتر به سمت بازنشستگی تمایل داشته باشند.

یونس ژائله اضافه کرد: برخی مشاغل به واقع سخت و زیان‌آور نیستند، اما به دلیل اینکه در این رده تعریف شده‌اند، اپیدمی‌وار بین واحدهای تولیدی افزایش یافته‌اند.

ژائله همچنین تاکید کرد: در مقابل، برخی مشاغل وجود دارند که فعالیت در آنها بیش از ۲۰ سال برای کارگر بسیار مضر است، بنابراین نباید اجازه فعالیت مجدد یا بیش از حدِّ معین به کارگران در این مشاغل داده شود.

 

مشاغل سخت و زیان‌آور، اجحاف در حق تولیدکنندگان؟

هوشمندسازی فرآیندها راه‌حل مشکلات است
محمد کلامی
، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه تا زمانی که سلایق فردی در فرآیندها حکمفرما هستند، نمی‌توان کاری از پیش برد، گفت: باید سامانه‌ها حاکم شوند و بر سامانه‌ای و هوشمند کردن فرآیندها تمرکز کنیم.

وی با اشاره به کاهش تمایل فعالیت جوانان در واحدهای تولیدی افزود: اگر امروز مانع از فعالیت بازنشستگان شویم، مسیر غلطی را در پیش گرفته‌ایم، چرا که از یک سو با کمبود نیروی کار مواجه هستیم و از سوی دیگر نیروی کار با سابقه‌ای را که می‌توانند در واحدهای تولیدی فعال باشند، از دست می‌دهیم و مجبور به استفاده از نیروی کار خارجی خواهیم شد.
کلامی گفت: در رابطه با مشاغل سخت و زیان آور باید مرّ قانون رعایت شود و شرایط فعالیت برای شاغلان در این حوزه بهتر شود.

پرداخت حق بیمه بازنشستگی مشاغل سخت به واحدهای تولیدی فشار وارد می کند

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تبریز، به پرداخت چهار درصد حق بیمه مشاغل سخت و زیان‌آور توسط کارفرما اشاره کرد و گفت: قبلاً چهار درصد اضافه مشاغل سخت و زیان‌آور ماه به ماه توسط واحدهای تولیدی پرداخت می‌شد، اما اکنون این امکان وجود ندارد و در پایان خدمت این مبلغ محاسبه می‌شود که رقم هنگفتی است و به واحدهای تولیدی فشار وارد می‌آورد.

مهدی امینی با اشاره به مشکلات متعدد در حوزه مشاغل سخت و زیان‌آور، افزود: در این زمینه لازم است بین مشاغل مشمول گروه الف و ب تمایز قائل شویم.

وی پیشنهاد کرد: مشاغلی که جزو گروه الف هستند و با انجام اقداماتی امکان کاهش میزان زیان‌آور بودن آنها وجود دارد، با مشاغل گروه ب از نظر بازنشستگی تفاوت داشته باشند.
رئیس خانه صمت آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه این استان دارای چهار هزار و ۶۰۰ واحد صنعتی است، گفت: یکی از مشکلات اساسی ما، کمبود شرکت‌های سنجش آلایندگی در استان است.

امینی افزود: در حال حاضر ۱۰ شرکت برای انجام این کار وجود دارد که ۲ شرکت عملاً تعطیل شده‌اند و هشت شرکت روند رسیدگی به میزان آلایندگی را انجام می‌دهند که برای استانی صنعتی بسیار کم است.

نیازمند اصلاح قوانین مشاغل سخت و زیان‌آور در سطح فرا استانی هستیم
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان آذربایجان شرقی، با بیان اینکه مشکلات مشاغل سخت و زیان‌آور بارها در جلسات مختلف مطرح شده و تبعات ناشی از این مشکلات احساس شده است، گفت: نیازمند اصلاح قوانین در سطح فرا استانی هستیم.
حسین فتحی با اشاره به اینکه در گذشته مبلغ ۴ درصد هر ماه اخذ می‌شد اما بعدها با شکایت کارفرمایان این قضیه تبدیل به وضع موجود شد، گفت: برای حذف این قانون نیازمند چانه‌زنی در دیوان عدالت اداری هستیم.
فتحی پیشنهاد داد: درجه سختی کار مشاغل باید بر اساس گروه‌های شغلی، متفاوت تعیین شود تا مشکلات این حوزه به طور موثرتری حل شود.

اشتغال مجدد بازنشستگان منع قانونی ندارد
دادستان تبریز، اظهار داشت: از نظر قانونی منعی برای اشتغال مجدد بازنشستگان وجود ندارد و این موضوع می‌تواند به کاهش مشکلات ناشی از کمبود نیروی کار کمک کند.

بابک محبوب علیلو، بر لزوم خروج از انحصار و بالا بردن کیفیت شرکت‌های سنجش آلایندگی تأکید کرد و گفت: برای افزایش کیفیت و تعداد این شرکت‌ها، اتاق بازرگانی می‌تواند با معرفی افراد توانمند و هماهنگی با دانشگاه علوم پزشکی، این فرآیند را تسریع کند.

وی افزود: در نظارت بر عملکرد و فرآیند چند شرکت آلاینده‌سنج با مشکل مواجه هستیم و باید بُعد نظارتی بر این شرکت‌ها تقویت شود تا اظهار نظرها کارشناسی و علمی باشند .

اجبار بازنشستگان حداقل‌بگیر به عدم اشتغال مجدد، اجحاف است
مدیر کل تأمین اجتماعی استان آذربایجان شرقی به با بیان اینکه کارفرمایان و سازمان تأمین اجتماعی در یک جبهه هستند و دغدغه‌های مشترک زیادی دارند، افزود: بازنشستگان تأمین اجتماعی به ۲ دسته تقسیم می‌شوند؛ یکی حداقل‌بگیران و دیگری افرادی که مستمری بالاتری نسبت به دیگران دارند.

یونس دباغ‌پور صادقی اظهار کرد: در شرایط اقتصادی کنونی، اجبار بازنشسته‌ای که با حداقل حقوق زندگی می‌کند به عدم اشتغال مجدد، نوعی فشار و اجحاف است و باید توجه داشته باشیم که این افراد برای تأمین نیازهای زندگی خود، نیازمند ادامه فعالیت هستند.


یونس اکبرپور پایدار، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تبریز بر ضرورت بهینه سازی صنایع تاکید کرد و گفت: ما باید به سمتی پیش برویم که صنایع از حوزه مشاغل سخت و زیان آور خارج شوند.

غلامرضا نوری قزلجه، نماینده مردم استان بستانآباد در مجلس شورای اسلامی گفت: تفاوت بین گروه الف و ب در مشاغل سخت و زیان آور در اواخر مجلس قبلی مطرح شد اما در مجلس بعدی نیز سعی می‌کنیم پیگیری کنیم.


لزوم افزایش حقوق کارگران در مشاغل سخت و زیان آور

سرپرست استانداری آذربایجان شرقی بر لزوم افزایش حقوق کارگران در مشاغل سخت و زیان آور تاکید کرد و گفت: اگر این اتفاق محقق شود می توان آنها را برای بالا بردن سن بازنشستگی ترغیب کرد.

تراب محمدی، بررسی آمار کارگرانی که پس از بازنشستگی دوباره وارد چرخه فعالیت در بازار کار می‌شوند را خواستار شد و گفت: قبل از هرگونه تصمیمگیری باید آمار دقیقی در این زمینه در اختیار ما باشد.
وی همچنین خواستار نظارت بیشتر بر عملکرد شرکت‌های آلایندگی‌سنجی شد.

نظر شما