شناسهٔ خبر: 67300991 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

هوش مصنوعی ابتلا به پارکینسون را پیش‌بینی می‌کند

تهران- ایرنا- گروهی از محققان دانشگاه‌های انگلیس و آلمان ‌آزمایش خونی را توسعه داده‌اند که با استفاده از هوش مصنوعی، ابتلای افراد به بیماری پارکینسون را تا هفت سال قبل از شروع علائم، پیش‌بینی می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، بیماری پارکینسون نوعی اختلال پیشرونده است که در اثر مرگ سلول های عصبی در بخشی از مغز به نام ماده سیاه، ایجاد می شود. این سلول‌های عصبی می‌میرند یا دچار اختلال می‌شوند و توانایی تولید یک ماده شیمیایی مهم به نام دوپامین را از دست می‌دهند که دلیل آن ساخت پروتئین آلفا سینوکلئین است.

افراد مبتلا به پارکینسون پس از بروز علائمی مانند لرزش، کندی حرکت و راه رفتن و مشکلات حافظه، با درمان جایگزین مصرف دوپامین درمان می‌شوند. اما محققان به دنبال راه هایی هستند که پیش‌بینی و تشخیص زودهنگام برای یافتن درمان‌های محافظت کننده از سلول‌های مغزی تولیدکننده دوپامین ممکن کند.

بر اساس این خبر از پایگاه اطلاع‌رسانی مدیکال نیوز کوین میلز، محقق ارشد این مطالعه و استاد دانشگاه کالج انگلیس می‌گوید: از آنجا که درمان‌های جدیدی برای درمان پارکینسون امروزه وجود دارد، باید بیماران را قبل از بروز علائم تشخیص دهیم. نمی توانیم سلول های مغز خود را دوباره رشد دهیم؛ بنابراین باید از آنها که داریم محافظت کنیم.

اکنون روند درمان به این شکل است که درمان بعد از آغاز علائم بیماری انجام می‌شود؛ ولی باید قبل از بروز علائم بیماران، درمان‌های آزمایشی را شروع کنیم. بنابراین تصمیم گرفتیم از فناوری پیشرفته برای یافتن نشانگرهای زیستی جدید و درمان بهتر بیماری پارکینسون استفاده و آن را در قالب آزمایشی توسعه دهیم که در همه آزمایشگاه‌های بزرگ متعلق به نظام سلامت انگلیس/NHS قابل استفاده باشد.

یافته‌های این مطالعه که گزارشی از آن در نشریه علمی/ ارتباطات طبیعت Nature Communications منتشر شده است، نشان می‌دهد وقتی شاخه‌ای از هوش مصنوعی به نام یادگیری ماشینی، مجموع هشت نشانگر زیستی مبتنی بر خون را بررسی می کند، (نشانگرهایی که غلظت آنها در بیماران مبتلا به پارکینسون تغییر می‌کند) می‌تواند تشخیصی را با دقت ۱۰۰ درصد ارائه دهد.

سپس آنها آزمایش کردند تا ببینند آیا این آزمایش می‌تواند احتمال ابتلای فرد به پارکینسون را پیش‌بینی کند.

آنها این کار را با تجزیه و تحلیل خون ۷۲ بیمار مبتلا به اختلال رفتاری خواب با حرکت سریع چشم (iRBD) انجام دادند و مشخص شد حدود ۷۵ تا ۸۰ درصد از این افراد مبتلا به اختلال رفتاری خواب با حرکت سریع چشم به نوعی از اختلال ناشی از تجمع غیرطبیعی پروتئینی به نام آلفا سینوکلئین در سلول های مغز نیز مبتلا می‌شوند.

هنگامی که ابزار یادگیری ماشینی خون این بیماران را تجزیه و تحلیل کرد، مشخص کرد ۷۹ درصد از بیماران مبتلا به اختلال رفتاری خواب با حرکت سریع چشم دارای مشخصات مشابه با افراد مبتلا به پارکینسون هستند.

دکتر مایکل بارتل از مرکز پزشکی دانشگاه گوتینگن آلمان و یکی دیگر از محققان این طرح که در بخش بالینی همکاری کرده است، نیز در این مورد گفت: با تعیین ۸ پروتئین در خون، می توان بیماران بالقوه پارکینسون را چند سال قبل شناسایی کرد. این امر، یعنی درمان‌های دارویی را می‌توان در هر مرحله‌ای آغاز کرد که ممکن است به کند کردن روند بیماری یا حتی جلوگیری بیمار از ابتلا به آن منجر شود.

وی یادآور شد: ما نه‌تنها یک مجموعه آزمایش خون را طراحی کرده و توسعه داده‌ایم؛ بلکه توانستیم بیماری را بر اساس نشانگرهایی تشخیص دهیم که مستقیم با علائمی مانند التهاب و تخریب پروتئین‌های غیرعملکردی مرتبط است. این نشانگرها اهداف جدید و احتمالی دیگری را برای درمان‌های جدید دارویی نشان می‌دهند.

نظر شما