شناسهٔ خبر: 67300871 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس مطرح کرد؛

بهبود وضعیت عمرانی و اجتماعی مردم از هزینه‌کرد درآمد‌های مالیاتی

محبی گفت: درآمد‌های مالیاتی بر بهبود وضعیت عمرانی و اجتماعی تاثیر دارد و هزینه‌کرد درآمد‌های مالیاتی در توسعه کشور محسوب می‌شود.

صاحب‌خبر -

بهروز محبی نجم‌آبادی نماینده مردم جغتای، جوین و سبزوار در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره اقدامات انجام شده برای اصلاحات در سیستم مالیات‌ستانی در راستای جلوگیری از فرار مالیاتی در دولت سیزدهم گفت: مالیات یک منبع درآمدی پایدار است و تا زمانی که مالیات ناشی از تولید و خدمات می‌تواند هزینه‌های جاری کشور را تامین کند ما با کسری تراز عملیاتی و کسری بودجه مواجه خواهیم بود و نهایتاً تورم را به صورت جدی در کشور شاهد خواهیم بود بنابراین همگان اذعان دارند که مالیات‌ستانی یک اقدام لازم و ضروری است.

وی بیان کرد: متاسفانه تا پیش از دولت سیزدهم ما شاهد بودیم که اقدامات مدیریت شد‌های در راستای اخذ عادلانه مالیات از تمام مودیان موجود در کشور صورت نگرفت و بخش عمده مالیات و درآمد‌های مالیاتی از بخش شفاف اقتصاد یعنی کارمندان و کارگران اخذ می‌شد.

محبی نجم‌آبادی بیان کرد: در دو الی سه سال اخیر مجلس یازدهم به کمک دولت سیزدهم آمد و دولت به‌صورت جدی اقدام به انجام اصلاحات در راستای رسیدن به یک سیستم عادلانه مالیاتی که هوشمند نیز باشد، اقدام کرد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس اظهار کرد: دولت سیزدهم قریب به ۳ میلیون مودی مالیاتی را به بیش از ۸ میلیون موعدی مالیاتی در کشور رساند و این نقش، نقش بسیار بنیادی و اساسی بود چراکه دولت گذشته موفق شد خیلی از فرار‌های مالیاتی را به این وسیله شناسایی کند و از سوی دیگر توانست عوارض را نیز به‌صورت واقعی اخذ کند. قریب به ۸۰۰ هزار میلیارد تومان در سال گذشته در حوزه مالیات درآمد داشتیم که این درآمد به ۱.۳ میلیون میلیارد در سال ۱۴۰۳ خواهد رسید.

محبی نجم‌آبادی بیان کرد: موفقیت‌های دولت هم در اضافه کردن مودیان و جلوگیری از فرار مالیاتی و هم اتفاقاتی که در حوزه تولید در کشور رخ داده و بسیاری از واحد‌های صنعتی که به تعطیلی کشانده شده بودند بار دیگر احیا شدند و کمک‌های جدی به آنها شد. همه این‌ها یک فضای مثبتی را ایجاد کرد که سهم منابع پایدار در بودجه کشور افزایش پیدا کند.

وی اضافه کرد: هرچه درآمد‌های مالیاتی بالاتر برود باید تلاش شود که هزینه‌ها بیهوده بالا نرود، چون قطعاً تاثیر مستقیمی دارد بر اینکه بخش عمد‌ه‌ای از این درآمد‌های مالیاتی صرف توسعه زیرساخت‌ها، بهداشت، آموزش، افزایش، رفاه حال مردم و غیره شود.

نماینده مردم جغتای، جوین و سبزوار در مجلس تصریح کرد: دولت باید حوزه‌هایی که درآمد‌های مالیاتی در آنها تاثیر مستقیمی داشته است را برای مردم بیان کند تا مردم بدانند که این مالیات‌ها در چه حوزه‌هایی هزینه می‌شود به‌عنوان مثال بخش‌هایی از مالیات بر ارزش افزوده در اختیار سلامت شهرداری‌ها عمران و آبادانی روستا‌ها قرار گرفته است. این مسائل اثر مستقیمی بر بهبود وضعیت عمرانی و اجتماعی دارد و درواقع هزینه‌کرد درآمد‌های مالیاتی در توسعه کشور محسوب می‌شود.

محبی نجم‌آبادی بیان کرد: تمام این درآمد‌های مالیاتی باید در محل‌های خودش هزینه شود و نمی‌توان این منابع درآمدی را در محل‌های که در قانون پیش‌بینی نشده هزینه کرد.

نظر شما